Informatie (of data) bevindt zich enkel binnen een mentale ruimte van een onstoffelijk bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Informatie (of data) bevindt zich enkel binnen een mentale ruimte van een onstoffelijk bewustzijn

Bericht door Maria » 12 aug 2019 12:55

Hopper schreef:
09 aug 2019 10:12
Ook wat bijvoorbeeld liefde betreft kunnen we naar chemische stofjes kijken. Die zijn er ook inderdaad. Maar wat het wezen van liefde is, dat blijft een raadsel. Er is niemand die tegen een verse weduwe zegt: "het zijn maar chemische stofjes mevrouw, dat gaat vanzelf weer over hoor". Ook ik weet niet waarom ik ooit verliefd werd op een vrouw. Het gebeurde, het is wat het is. De chemische stofjes zijn i.m.o. gevolg, geen oorzaak.

We kunnen dan ook gemakkelijker zeggen wat liefde niet is. Wat liefde niet is, is eigen belang. Als mijn vrouw de voorkeur geeft aan een man die jonger, rijker en knapper is, waar blijft mijn liefde dan? Daadwerkelijke liefde is ontdaan van eigenbelang. Ik zou dus blij moeten zijn als mijn vrouw een betere partij zou vinden dan ik zelf. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn, die blij zijn als hun partner een betere partij aan de haak slaat.
Het zijn de stofjes, die je warm laten zijn bij een bepaald gevoel. Je in euforische toestand kunnen brengen in nabijheid.
Het zijn de stofjes die je diep ongelukkig kunnen laten zijn.
Het zijn de stofjes die in je hersenen de ratio aanzetten om terug in balans te kunnen komen.

Liefde heeft vele gezichten.
Het eerste is:
Je prettige voelen bij en met het object van je liefde.
Stofjes zorgen voor een lichamelijk of een geestelijk aspect.
Een spuit stofjes doen je euforisch worden en irrationeel denken over de langere latere termijn.

Het tweede is er pas, als je geliefde niet beantwoordt aan bepaalde verwachtingen van jezelf.
Dan kan alleen het ratio deel van je brein ervoor zorgen dat het emotionele deel minder stofjes gaat afgeven, zodat je jouw gevoel kunt nuanceren.
Je gevoel blijft nog even heftig maar dan hopend op geluk voor je geliefde.
Het wezen van de liefde is ondoorgrondelijk. Kleine beetjes van begrijpen zijn slechts te bereiken door degene die we 'ik' noemen te veronachtzamen en te ontkennen.
Dit is het wezen van je eigen herstel na een afgewezen liefde.
Het overrulen van je emoties door de ratio.

Het derde dus: Kiest de ander niet voor jou maar voor een ander.
Dan kun je dat eerste negatieve gevoel gaan sublimeren.
Mi. is dat gecultiveerd.
Om te kunnen verdragen dat die liefde niet voor jou is bedoeld, ga je je eigen teleurstelling en gemis vertalen naar "Als mijn geliefde maar gelukkig is, dan neem ik mijn eigen gemis"
Oftewel, dan kan ik mijn gemis nemen, maar wel onder die voorwaarde.

Het is een verstandelijke gedachte op een voor jou vreselijke situatie, uit nood geboren.
Het kan je tot op grote hoogte rust geven, als je afstand kunt nemen van je eigen wensen, zodat je verder kunt functioneren
Desnoods praat je je dat aan, dat de ander met een ander gelukkiger zal zijn.
Maar bij veel mensen met het gevolg van teleurstellingen en minder vertrouwen in zichzelf.

Geen fantasie.
Geloof me:
Altijd is er eerst het gevoel van gemis, jezelf beklagenswaardig vinden en jaloezie naar de ander die de nabijheid van je geliefde mag genieten.
Daarna zijn dit soort gedachten, jezelf opzij zetten, een middel tot herstel.
Bij geoefende mensen, mensen die dit mechanisme meermaals hebben meegemaakt en vooral als kind zijnde, kan dit in één vloeiende gedachtegang gaan.
Zich voortaan onbewust van de werkelijke oorzaken en gevolgen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Ervaren pen

Re: Informatie (of data) bevindt zich enkel binnen een mentale ruimte van een onstoffelijk bewustzijn

Bericht door Hopper » 13 aug 2019 10:18

@Maria

Opmerkelijk dat je (onstoffelijke) zaken als verwachtingen en voorwaarden introduceert.
Voorwaardelijke liefde betekent dat er voorwaarden worden gesteld: ik hou alleen van jou als je..(vul maar in)
Voorwaardelijke liefde betekent ook dat vanuit die voorwaarden er verwachtingen geschapen worden door jezelf.
Maar voorwaarden stellen aan liefde is in mijn optiek een emotionele boekhouding voeren.
En bij het stellen van voorwaarden gaan we er ook van uit dat anderen onze liefde nodig hebben.

En daar kom ik op een ander punt. Je kan helemaal geen liefde geven.
Zou ik anderen liefde kunnen geven, dan zou ik zelf die liefde kwijt raken.
Dat zou toch wel heel bijzonder zijn, vind je ook niet.

Voorwaardelijke liefde bestaat dan ook niet, dat is in tegenstelling met zichzelf.
Dat is zoiets als een vierkante cirkel of droog water.
Juist omdat de mens verwachtingen heeft en voorwaarden stelt is daadwerkelijk liefde in de praktijk onbereikbaar.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 aug 2019 19:24

Ik ervaar jouw antwoord vol van tegenstellingen.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar je schrijft het toch duidelijk.
Hopper schreef:
13 aug 2019 10:18
En daar kom ik op een ander punt. Je kan helemaal geen liefde geven.
Zou ik anderen liefde kunnen geven, dan zou ik zelf die liefde kwijt raken.
Heeft liefde voor jou een getal, een inhoud?
Dat zou dan betekenen, dat er grenzen zijn aan jouw liefde.
Daar kun je dan weer heel wat bij invullen.

Voor mij is het vermogen om liefde te geven, de voedingsbodem om steeds meer liefde te laten groeien.
Alleen liefde, die gegeven wordt in ruil voor liefde, kan eindigen als de bron opraakt.

Voor mij zijn dat juist tegenstellingen met......
Voorwaardelijke liefde bestaat dan ook niet, dat is in tegenstelling met zichzelf.
Dat is zoiets als een vierkante cirkel of droog water.
Zoals ik al schreef:
Liefde heeft vele gezichten.
Juist omdat de mens verwachtingen heeft en voorwaarden stelt is daadwerkelijk liefde in de praktijk onbereikbaar.
Toch voorwaardelijk?
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt.
Dat zou wel erg jammer zijn, voor degene die dat zo gelooft.
Gelukkig voor mij denk ik daar anders over. :)

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 13 aug 2019 20:11

Maria schreef:
13 aug 2019 19:24

Heeft liefde voor jou een getal, een inhoud?
Dat zou dan betekenen, dat er grenzen zijn aan jouw liefde.
Daar kun je dan weer heel wat bij invullen.
Volgens mij bestaat er geen 'jouw’ of 'mijn’ liefde.
Juist omdat liefde geen grenzen kent.
Voor mij is het vermogen om liefde te geven, de voedingsbodem om steeds meer liefde te laten groeien.
Alleen liefde, die gegeven wordt in ruil voor liefde, kan eindigen als de bron opraakt.
Liefde die gegeven wordt in ruil voor liefde is nu juist helemaal geen liefde, maar een emotionele boekhouding waar de resultaten gesaldeerd worden.

Hopper schreef:Juist omdat de mens verwachtingen heeft en voorwaarden stelt is daadwerkelijk liefde in de praktijk onbereikbaar.
Toch voorwaardelijk?

Zoals ik liefde zie is liefde in de praktijk vrijwel onbereikbaar. Naarmate men voller wordt van liefde, wordt men leger van zichzelf (zelfzucht).
Zelfzucht en liefde zijn tegengestelden. Volkomen zelfzuchtige mensen zijn gewetenloze psychopaten. Volkomen liefdevolle mensen zijn hoogst uitzonderlijk. Misschien mensen als Mandela? Ghandi? Daarom bewegen/bevinden de meeste mensen tussen zelfzucht en liefde.

Het probleem (als het al een probleem is) zijn onze verwachtingen en voorwaarden. Wie is er nooit teleurgesteld geweest in iemand anders? Teleurstelling betekend dat er toch ergens een verwachting zat hetgeen een (misschien een kleine, maar toch) voorwaarde in het leven riep.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 aug 2019 06:28

MaartenV schreef:
05 jul 2019 04:05
Ik wil de Oosterse spirituele visie (india) op levende wezens hier toch ook vermelden. Kwestie van eens een ander perspectief te brengen. De meesten hier zullen zich er niet in kunnen vi nden. Maar het kan interssant zijn:

Er is toch een iets/iemand in jou dat al die veranderende gewaarwordingen tgv glucose, CO2, endorphines ervaart? Dat kan je de waarnemer in jezelf noemen. Die waarnemer in jezelf ondergaat alles. Die waarnemer in jou is niet je persoonlijkheid, noch je naam, je ras, je leeftijd, je lichaam, je gender, je nationaliteit, enzovoort. De waarnemer in jezelf 'is' gewoon. De waarnemer in jezelf vereenzelvigt zich met je lichaam, je ervaringen, je leeftijd, je nationaliteit, je gender, enzovoort. Maar in je diepste wezen als waarnemer ben je al deze dingen niet. Psychologisch identificeer je je ermee. Maar in je diepste wezen ben je de waarnemer die enkel de stroom van gewaarwordingen aan zich voorbij laat opkomen en weer verdwijnen. Volgens sommige spirituele tradities is de waarnemer in jezelf eeuwig en ondergaat die hier gewaarwordingen, beelden, sensaties. (Maya). De illusie van een eigen lichaam, een eigen persoonlijkheid, een identiteit, een nationaliteit, een geslacht, een leeftijd, een persoon... Een voorbijstromende rivier van gewaarzijn die de eeuwige waarnemer in jou doorleeft, waar het zich mee vereenzelvigt, maar die het in diepste wezen niet is. Dat is een Oosterse spirituele visie op mens en wereld. Ik vind het interessant om die insteek ook te vermelden.
Valt dit onder wetenschap of esoterie? Interessante ingewikkelde materie maar misschien is wat inzichtelijker te maken door terug te gaan naar de eerste cel? Wij zijn met al onze glucoses, CO2's en endorfines nu eenmaal geevolueerd uit deze cel. En dan kom je bij het begrip 'leven'. Lastig te definieren. Maar zijn leven en prikkeloverdracht niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. En prikkels zien wij dan als de waarnemingen waar het hier over gaat. Maar zijn deze waarnemingen (die wij er van maken met onze zintuigen) meer bijzonder dan de allereerste prikkeloverdracht in de allereerste cel of is er een 1 op 1 relatie? Uiteindelijk blijven we een verzameling cellen die reageren op input (prikkels) en daar (omdat we hersenen hebben ontwikkeld) een betekenis aan geven. We noemen dit blijkbaar informatie, maar uiteindelijk is het niets meer dan externe prikkels.
Wat onstoffelijk bewustzijn is weet ik dan ook niet. Ook bewust-zijn heeft met prikkeloverdracht te maken en is gerelateerd aan materie/cellen en evolutie hiervan (hersenen).
Het is niet mooier te maken dan het is. Misschien wordt het antwoord gevonden als we weten wat LEVEN is. De natuur haalt een grote grap met ons uit.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 aug 2019 12:05

Hopper schreef:
13 aug 2019 20:11
Hopper schreef:Juist omdat de mens verwachtingen heeft en voorwaarden stelt is daadwerkelijk liefde in de praktijk onbereikbaar.
Toch voorwaardelijk?

Zoals ik liefde zie is liefde in de praktijk vrijwel onbereikbaar.
Hoe ik nu reageer en schrijf doe ik uitsluitend aan de hand van wat je zelf schrijft, dus als mijn conclusies niet juist zijn, dan moet je dat schrijven.
Maar wel refererend aan wat je eerder schreef, zodat ik kan zien waar dat in zit.

Ik vind dit een armzalige manier om naar liefde te kijken.
Jammer voor jou, denk ik dan.
En meteen daarna: Wat heeft gemaakt dat een mens zo gaat denken?

Ik deel deze gedachten gelukkig niet en kan liefde ervaren in al zijn complexe vormen.
Met per saldo meestal een gelukkig leven, afgewisseld met hele perioden waar dat minder is, maar door liefde voor alles om me heen me nooit onverschillig of bitter heeft gemaakt.
Tegelijkertijd wetend, dat gevoelens zo sterk en in directe relatie staan met de lichamelijke conditie, waarin dit alles plaats heeft.
stimulering van bepaalde stoffen geeft soms een totaal andere balans.
Intens tot lichamelijk geuit verdriet, maar ook gedachten die als een malloot ronddazen en gevoelens van complete verbijstering kunnen als sneeuw voor de zon verdwijnen na een fikse wandeling of na het omspitten van je tuin.
Ook uitgerust zijn kan je veel gevoelens laten relativeren.
Niet voor niets zegt men vaak bij moeilijkheden, die onoplosbaar of onverdraaglijk lijken: Laat de nacht er eens over gaan.
Mentale gedachten en gevoelens verdwijnen lang niet altijd door er alleen maar mentaal mee bezig te zijn.
Lichamelijke veranderingen hebben dan veel meer invloed op het opnieuw stabiliseren van een persoon.

Daarom heb ik ook geen behoefte om mijn gevoelens van liefde, weg te rationaliseren door me af te vragen of ik nu wel of niet ware liefde heb voor iets of iemand en of hoe ik de liefde van de ander zou moeten zien.
Zo ook met andere gevoelens en gedachten.

We zijn nu eenmaal een levend wezen, waarbij het moeilijk uit te rafelen is wat nu waar en wanneer en waarom reageert.
Ik denk daarin volledig holistisch.
We zijn niet een lichaam plus een geest, die toevallig gekoppeld zijn, zodat je alle eigenschappen apart kunt benoemen en leren hanteren.
Meer of minder leuk om je er eens mee bezig te houden, maar absoluut van onnut om lichaam en geest zo te scheiden, dat je zou kunnen gaan denken, dat ze volledig naast elkaar kunnen bestaan.

Het gevolg zou dan wel eens kunnen zijn, dat er slechts een lege schil overblijft van wat ik zie als een vol leven en vol in het leven staan.
Zo is dat tenminste, zoals ik dat ervaar.
Dan zou ik pas echt uitsluitend een biologische machine zijn.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 15 aug 2019 16:51

dikkemick schreef:
15 aug 2019 06:28

Valt dit onder wetenschap of esoterie? Interessante ingewikkelde materie maar misschien is wat inzichtelijker te maken door terug te gaan naar de eerste cel? Wij zijn met al onze glucoses, CO2's en endorfines nu eenmaal geevolueerd uit deze cel. En dan kom je bij het begrip 'leven'. Lastig te definieren. Maar zijn leven en prikkeloverdracht niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. En prikkels zien wij dan als de waarnemingen waar het hier over gaat. Maar zijn deze waarnemingen (die wij er van maken met onze zintuigen) meer bijzonder dan de allereerste prikkeloverdracht in de allereerste cel of is er een 1 op 1 relatie? Uiteindelijk blijven we een verzameling cellen die reageren op input (prikkels) en daar (omdat we hersenen hebben ontwikkeld) een betekenis aan geven. We noemen dit blijkbaar informatie, maar uiteindelijk is het niets meer dan externe prikkels.
Wat onstoffelijk bewustzijn is weet ik dan ook niet. Ook bewust-zijn heeft met prikkeloverdracht te maken en is gerelateerd aan materie/cellen en evolutie hiervan (hersenen).
Het is niet mooier te maken dan het is. Misschien wordt het antwoord gevonden als we weten wat LEVEN is. De natuur haalt een grote grap met ons uit.
Ja, volgens mij is het eerder filosofie dan wetenschap. Wat ik aanhaalde was de visie van de Advaita Vedanta in India. Daar gaat men ervan uit dat het eigenlijke zelf niet kan worden herleid tot de persoonlijkheid, het lichaam, de nationaliteit, etniciteit, gender enzovoort. We vereenzelvigen ons met die zaken, maar die dingen zijn we in ons diepste wezen allemaal niet. We identificeren ons met deze voorstellingen. In het boek 'Ik Ben Zijn' van Nisargadatta Maharaj stelt de schrijver dat ons diepste zelf enkel te beschrijven is door erop te wijzen wat het allemaal niet is. Interessant. Geen harde wetenschap. Wel voor wie zin heeft in wat Oosterse filosofische bespiegelingen uit India.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 15 aug 2019 20:02

@Maria

De enige conclusie die ik kan trekken is dat we op verschillende niveau’s communiceren.

Als ik het woord 'paard’ schrijf, dan heb jij daar een beeld bij.
Maar het woord 'paard’ is nooit het dier zelf. Dat is duidelijk.

Met 'liefde’ is het net zo. Mijn rationalisatie kan nooit de liefde zelf zijn.
Want dat is een gevoel.

En elkaar armzaligheid toeschrijven lijkt me ook geen zinnige bijdrage.
Dus ik laat het hierbij.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 aug 2019 20:36

Hopper schreef:
15 aug 2019 20:02
En elkaar armzaligheid toeschrijven lijkt me ook geen zinnige bijdrage.
Als je dit schrijft kan ik ook haast niet geloven, dat je bedoelt wat je duidelijk schrijft.
Zoals ik liefde zie is liefde in de praktijk vrijwel onbereikbaar.
Dat is waar ik op reageer.
Elders schreef ik dat ik woorden alleen maar kan nemen zoals ze geschreven worden.

Je spreekt idd. duidelijk een andere taal dan ik, als je mijn woorden ook niet begrijpt.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 aug 2019 02:41

MaartenV schreef:
15 aug 2019 16:51
Ja, volgens mij is het eerder filosofie dan wetenschap. Wat ik aanhaalde was de visie van de Advaita Vedanta in India. Daar gaat men ervan uit dat het eigenlijke zelf niet kan worden herleid tot de persoonlijkheid, het lichaam, de nationaliteit, etniciteit, gender enzovoort. We vereenzelvigen ons met die zaken, maar die dingen zijn we in ons diepste wezen allemaal niet. We identificeren ons met deze voorstellingen. In het boek 'Ik Ben Zijn' van Nisargadatta Maharaj stelt de schrijver dat ons diepste zelf enkel te beschrijven is door erop te wijzen wat het allemaal niet is. Interessant. Geen harde wetenschap. Wel voor wie zin heeft in wat Oosterse filosofische bespiegelingen uit India.
Tja. HARDE wetenschap. Dan reduceer ik mezelf tot een baal water, een hoeveelheid atomen ofwel energie waarbij je je kunt gaan afvragen of er uberhaupt wel sprake is van een "ik"? In het dagelijks taalgebruik misschien toch wel handig. Wat ik me eigenlijk afvraag is de achterliggende gedachte van je topic. Is het puur esoterie/filosofie/gedachtenacrobatiek of heb je een onderliggende boodschap uit te dragen? Welke richting wil je op met deze gegevens? Want het is m.i. maar hoe je de mens classificeert. Wetenschappelijk, filosofisch... Het blijft taal om tot een zeker begrip te komen hetgeen misschien niet altijd toerijkend is?
Philip K. Dick

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 16 aug 2019 16:03

Wat ik me eigenlijk afvraag is de achterliggende gedachte van je topic. Is het puur esoterie/filosofie/gedachtenacrobatiek of heb je een onderliggende boodschap uit te dragen? Welke richting wil je op met deze gegevens?
Wel, mijn punt is vooral dat 'het mentale' relevant is. Datgene wat onzichtbaar is voor een detector, het innerlijke van een mens of dier, is relevant in de wereld. Het zijn volgens mij niet enkel hersenprocessen die louter wetmatig verlopen, zoals ik al eerder in een andere topic betoogde, die ervoor zorgen dat we louter wetmatig zouden reageren op de wereld. Terwijl onze mentale inhouden louter een gevolg zouden zijn van die fysieke processen in de hersenen. Mentale inhouden zijn beelden en geluiden, vb. de stem in je hoofd enzovoort, die volgens mij eerste oorzaak zijn voor veranderingen in een fysieke deterministische werkelijkheid. Vb: een plan in je hoofd dat je gaat uitvoeren. Dat plan in je hoofd is eerst puur mentaal; Daarna krijgt het handen en voeten en onderbreek je de oorzaak-gevolgketen in de werkelijkheid door het plan tot uitvoer te brengen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 aug 2019 18:51

Interessant. Maar als het niet ontspruit aan het materiële (input-output zintuigen), waaruit dan wel? Zie je gedachten los van materie/energie (brein)? Bestaat er datastroom zonder de materiële componenten van de pc? Zijn gedachten op zich staande 'entiteiten' onafhankelijk van synapsen, grijze en witte stof?

Uiteindelijk zijn gedachten misschien zelfs wel te meten. Het zijn kleine stroompjes in de hersenen, die dan bepaalde (denk)beelden oproepen. M.a.w. Is gedachten niet inherent aan (of afhankelijk van) de evolutie van de cel? Kun je je gedachten voorstellen los van deze componenten?
Philip K. Dick

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 16 aug 2019 23:34

dikkemick schreef:
16 aug 2019 18:51
Interessant. Maar als het niet ontspruit aan het materiële (input-output zintuigen), waaruit dan wel? Zie je gedachten los van materie/energie (brein)? Bestaat er datastroom zonder de materiële componenten van de pc? Zijn gedachten op zich staande 'entiteiten' onafhankelijk van synapsen, grijze en witte stof?
Ze correleren (hersenprocessen en het hebben van mentale inhouden) maar of het materiële (de grijze materie) het mentale veroorzaakt, is volgens mij niet bewezen.
Zie ook recent onderzoek van dr. Carhart-Harris waar bij toegenomen inname psilocybine er een toegenomen afname was van bloedtoevoer in de hersenen, wat een goede graadmeter is voor hersenactiviteit. De toegenomen levendigheid van de ervaren beelden correleerde met een afname van de bloedtoevoer in de hersenen. Een omgekeerde correlatie dan wat je op grond van de huidige theorieën over hersenen en bewustzijn zou verwachten.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 17 aug 2019 00:16

Bestaat er datastroom zonder de materiële componenten van de pc?
Het is niet correct de materiële componenten van data van een pc te vergelijken met elektrische signalen in de hersenen m.b.t. mentale inhouden. Dit zijn twee zaken die niet analoog aan elkaar zijn. Men weet momenteel niet hoe mentale inhouden gekoppeld zijn aan hersenactiviteit. Dat dat niet analoog is aan hoe datastromen aan de materiële componenten van een pc gekoppeld zijn, lijkt mij eerder evident.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 aug 2019 08:10

MaartenV schreef:
16 aug 2019 23:34
Zie ook recent onderzoek van dr. Carhart-Harris waar bij toegenomen inname psilocybine er een toegenomen afname was van bloedtoevoer in de hersenen, wat een goede graadmeter is voor hersenactiviteit. De toegenomen levendigheid van de ervaren beelden correleerde met een afname van de bloedtoevoer in de hersenen. Een omgekeerde correlatie dan wat je op grond van de huidige theorieën over hersenen en bewustzijn zou verwachten.
De onderlingen verbanden binnen onderzoeken zijn nl. van essentieel belang voor het trekken van conclusies.
Graag zou ik hiervan je bron hebben. Mn. van de vertgedrukte conclusie.

Eerder aangaande dit onderwerp, ergens in het BDE topic, waar je dezelfde opmerking maakte, heb ik geschreven, dat de werking van de hersenen een regulerende werking op binnenkomende signalen hebben.
In tijd uitgedrukt tussen het binnenkomen van prikkels en de bewuste of onbewuste reacties erop.
Passief vnl. een prikkelherkenning en observerende werking en actief een regulerende, selecterende, dus ook remmende werking hebben op binnenkomende signalen.
Je lijkt dit niet meegenomen te hebben in te overdenkingen.
Vandaar mijn vraag naar je bron.

Bij teveel selecterende en remmende werking kunnen dus storingen ontstaan in de interactie met buiten, maar ook binnen het functioneren van het brein.
Dit meestal oiv. voorbije gebeurtenissen eerder in het leven, zoals bijv. een keurslijf opvoeding en/of niet verwerkte trauma's.

Het remmen/ verminderen van deze hersenwerking en functies, kan er dan voor zorgen, dat opnieuw ervaringen bewust worden gekregen, die eerder te ver weg geselecteerd werden, en voortaan weer meegenomen worden in het dagelijkse functioneren.
Maar niet te vergeten ook in het niet zo goed functioneren zoals bij constitutionele aandoeningen en bijv. bij aanleg tot psychosen

Ik ben op zoek gegaan.
Bijzonder interessant en lezenswaardig voor meer algemene info over omstandigheden en effecten van psilocybine, de werkzame stof in paddo's.
Psilocybine voor de behandeling van depressie

Plaats reactie