Een aantal jaren lijkschouwing van het persoonlijk geloof. Ja. Uiteraard erg heilzaam.Ronaldus67 schreef: ↑13 jul 2019 12:35Voor iets dat een levenlang leidend is geweest, mag je best zorgvuldig te werk gaan vind ik.
Een tekst Golem ervan maken die je tot het einde der dagen terug langs je voorbije christenleven moet leiden? Nee!
Hoe leeg en armetierig. Onnodig een nieuw soort 'christenleven' te gaan leiden waarbij je je leven nog steeds laat bepalen door deze gesel en maar in de boeken blijft duiken. Ik zou een heel nieuw leven aanraden wanneer dat in de mogelijkheden ligt en waarbij aan pratende ezels nooit meer gedacht wordt. Of het moet 1 van die muntschietende ezels van de Efteling zijn waar je met de kinderen naartoe gaat.
Je gaat die hele onzin niet nog eens uitpluizen. Maarten 't hart is zo'n geestelijk geslagene. En echt hoor - Een paar geweldige boeken.
Maar hou er op een gegeven moment nou gewoon eens mee op. Die verslaving. Want je bent eigenlijk nog steeds de slaaf van Christus.
En het niet doorhebben. Geef het stokje door ofzo en ga wat anders doen.
Wat aangeeft dat eerdere twijfel heel erg gemakkelijk verdrongen kan worden op heel mysterieuze manieren. Pratende ezel.Ronaldus67 schreef: ↑13 jul 2019 12:35Mijn nieuwe bevindingen moest ik immers ook aan mijn eerdere kritische vraagstelling blootstellen (klopt het nieuwe denken wel?). Daarom werd het afscheid van het geloof een geleidelijk proces van een aantal jaar voor mij. Knap dat het jou in een paar weken is gelukt.
Een kind weet dat dat niet kan.
Maar jij gelooft het gewoon. Jaren lang.
Geen enkel probleem.
Het kost geen jarenlange bijbelstudie, forum discussie, of braakselopwekkende nabeschouwing van je volgzame christen leven om van je geloof af te raken.
Je bent er al vanaf.
Dat komt hopelijk sneller dan gedacht.Ronaldus67 schreef: ↑13 jul 2019 12:35Het is meer een ontwikkeling van nieuw denken met daarbij een opeenstapeling van 'aha-erlebnissen' en een losweken van oude denkbeelden. De grote schoonmaak.
Mijdt spijt zou onze Heeck zeggen.
Met de vuilnis mee die bijbel en er nooit meer naar omkijken of ook maar enige aandacht aan geven.
Maar ja dat zou ik hebben gedaan.