Is het universum bewust?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Is het universum bewust?

Bericht door MaartenV » 28 apr 2020 20:44

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
22 apr 2020 11:54
MaartenV schreef:
10 sep 2019 12:38
Blijkbaar is het onderzocht in een studie dat er een opmerkelijke overeenkomst is tussen een netwerk van neuronen in de hersenen en het netwerk van structuren in het universum:
Die overeenkomst is maar schijn.
De onderdelen van het universum communiceren namelijk niet, wat de neuronen continue doen.
De elementen in het netwerk van het universum zijn echter zeer actief. Daarnaast is er dit ontdekt.
Een synchroniciteit die men verklaart aan de hand van de netwerken van grotere structuren in het universum.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

worteltje
Geregelde verschijning

Bericht door worteltje » 20 mei 2020 15:29

Of het universum als eenheid een bewustzijn heeft lijkt mij erg op de vraag of er een god bestaat of niet... We kunnen het niet onderzoeken. Kijk uit, correlatie is geen causaliteit. Het feit dat het netwerk van de superclusters qua uiterlijk lijkt op het netwerk van neuronen zegt niets over het hebben van een bewustzijn. Er zijn zoveel andere verschillen.
In het artikel heeft men het over gelijkaardige bewegingspatronen en 'alignement'
Is dit niet slechts het gevolg van het feit dat in het begin van het universum deze structuren al aanwezig waren (zichtbaar in Cosmic Background Radiation), deze veel dichter bij elkaar lagen en destijds een beweging meekregen en elkaar makkelijker konden beïnvloeden dmv zwaartekracht?

Het universum is zeker bewust (van zichzelf). Wij zijn namelijk deel van het universum.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 mei 2020 02:34

worteltje schreef:
20 mei 2020 15:29
Het universum is zeker bewust (van zichzelf). Wij zijn namelijk deel van het universum.
Dat is dus deels waar.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 21 mei 2020 12:33

Peter van Velzen schreef:
21 mei 2020 02:34
worteltje schreef:
20 mei 2020 15:29
Dat is dus deels waar.
En grotendeels niet; hangt er maar van af wat je vindt van delen en gehelen.
De mereologische drogreden waarbij gehelen en delen te enthousiast door elkaar worden gehusseld, zit vlak om de hoek op de loer.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 21 mei 2020 22:12

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 22 mei 2020 12:14

Aanbevolen leeslust:
Van Nicholas Humphreys “Soul Dust”.
Zelfde auteur als die aangaande de vermoedelijke oorsprong van de placebo-reactie.

Bouwt een hypothese vanuit het evolutionaire principe en komt tot een op die van Dennett gelijkende suggestie dat het bewustzijn een soort magie behelst die zich constant onder onze neus afspeelt.
En nog steeds niet wordt doorzien.
Iets dat me telkens doet denken aan Metzingers’ “Ego Tunnel” die ook zo een soort blindheid impliceert.

Roeland

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 mei 2020 02:43

Ik vermoed dat het probleem bij het denken over bewustzijn, is dat men zich veelal concentreert op de meest ingewikkelde vorm.

WIe geen bewustzijn vertoont is bewusteloos. En daarom definiëer ik bewustzijn eenvoudigweg als het vermogen om te handelen op grond van de input van onze zintuigen. Daar zijn allerlei argumenten tegen in te brengen, maar onder de meeste omstandighedem klopt dit wel. Bewustzijn bestaat bij dieren met een zenuwstelsel grofweg uit drie elementen: Het ontvangen van signalen in onze zintuigen, het verwerken van deze signalen door ons zenuwstelsel en het aansturen van ons lichaam door dat zenuwstelsel. In de praktijk spelen ook allerlei hormonen een rol, maar hun werking wordt meestal als "onbewust" geclassificeerd, (ik vermoed ten onrechte).

Een van de handelingen waartoe vooral dieren in staat zijn is communiceren. en die communicatie wordt bij mensen flink bevorderd doordat wij in staat zijn om - zonder geluid of gebaar - tegen onszelf te praten. Dat vermogen - in feite een voorbereiding tot communicatie met anderen, is wat filosofen vaak als het kenmerk van bewustzijn beschouwen. Maar het is slechts een extreem voorbeeld van bewustzijn.

Het heelal communiceert niet, het heeft geen zintuigen en het handelt niet. Derhalve is het niet bewust.
Zo eenvoudig zie ik dat.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 23 mei 2020 14:03

Voor wie aan de eerste hulp-benadering van Peter niet genoeg heeft en “Soul Dust” alweer uit heeft is er ook de IIT van Tononi en Koch, die 5 kritieke punten benoemt voor het kunnen bestaan van een bewustzijn:
https://royalsocietypublishing.org/doi/ ... 167#sec-26

Omdat het slecht voorstelbaar is dat bewustzijn zomaar ineens zou zijn ontstaan is de vraag naar een universeel bewustzijn minder interessant dan het kunnen herkennen van een piepklein beetje bewustzijn in bijvoorbeeld een dier of plant waar we hetgeen wat we gewoonlijk bewustzijn noemen, niet hadden verwacht.

Roeland

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 mei 2020 04:10

Reuze interessant maar veel te ingewikkeld voor een leek zoals ik. Er worden allerlei dingen essentiëel genoemd voor bewustzijn waarvan ik niet eens weet wat men er mee bedoelt. Het lijkt me ook niet voor leken bedoeld.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie