Het vraagstuk macht vanuit alle hoeken en gaten onderzoeken vind ik bijzonder intrigerend.

Peter van Velzen schreef: ↑10 feb 2019 04:49Je wilt - zo komt het mij voor - niet accepteren dat er verschillen in macht zijn
Verschillen in macht meten... Doe je dat met geld? Volgens mij kun je zonder geld ook macht uitoefenen.Mcmadtasty schreef: ↑10 feb 2019 11:59Je macht is niet groter dan dat wat je zelf kunt en je invloed niet groter dan dat wat jezelf doet.
Heeft macht met bezit te maken? Geeft meer bezit meer macht?
Leidt macht altijd tot mondiale ongelijkheid?
Kun je dat geringer maken? Moet je dat geringer maken? Is het iets inherent slechts? Is het wel geringer te maken of zit het er ingebakken bij de mens?
En waarom dan? Is het iets primitiefs?
Geeft een een gevoel van autonomie? Controle? Veiligheid? Zitten die oergevoelens van pain & pleasure aan de basis?
Maar moet je dat dan uitbreiden naar macht over anderen, of als land, naar macht over andere landen?
Waarom dat dan?
Wat gebeurt er dan als niemand macht heeft?
Is het wel zo dat mensen niet zonder macht kunnen of denken we dat maar of is het ons aangeleerd om dat te denken?
Ik denk aan het spelletje Risk.
Soms heb je een continent in bezit. Dan kun je je eigen grenzen volbouwen ter verdediging maar meestal probeer je uit te breiden en je verdedigingslinies in andermens gebied te zetten. Niet omdat je nou zo nodig dat continent wil veroveren, (die wil ik soms helemaal niet eens hebben) maar zodat je eigen landsgrenzen moeilijker te bereiken zijn.
Dat geeft mij de gedachte dat het niet gaat om meer macht of controle willen hebben maar om veiligheid.
En ook; ook al infiltreer ik die andere landsgrenzen ter verdediging, ik wil niet dat hele continent (als dat niet mijn opdracht is) want dat geeft alleen maar weer meer last en moeite. Dus macht geeft ook en vooral extra verantwoordelijkheid en last.
Als ik met de andere partij een afspraak kan maken.. we vallen mekaars continent niet binnen.. dan ben ik ook tevreden met het resultaat. Zo werkt het toch ook met internationale vredesverdragen?
Dus vraag ik me weer af waarom dat dan niet afdoende werkt.
Willen mensen (landen) toch meer macht? Of vertrouwen ze mekaar gewoonweg niet? Is het angst?
Zou het daar niet in kunnen zitten? Meer veiligheid/meer vertrouwen maakt minder angstig en dan zal vanzelf de behoefte tot macht afnemen?
Is dat waarom mensen groepen vormen, en die groepen weer deel van grotere groepen maken... maar als de groep dan zo groot is dat het onze hele wereld omvat.. dan zou macht niet meer nodig zijn.
En als ik nou macht link aan veilig willen voelen dan is het best wel paradoxaal om dat dan te proberen te bereiken door meer geld en meer bezit te willen vergaren. Hoe meer bezit/geld hoe meer last/verantwoordelijkheid en hoe meer je weer moet zien te verdedigen en daarmee word je leefruimte dus ook weer onveiliger. Met meer macht zou je dan juist het tegenoverstelde bereiken van wat je beoogde?
Is grotere groepen maken dan het antwoord op mondiale ongelijkheid? Zou dat mogelijk zijn zit die WIL tot macht er bij ons ingebakken of hebben we niks te willen?
*
Misschien geeft het mij wel een machtsgevoel als ik overal mijn naam zie staan.

P.S.

En voor wie er nou struikelt over de vele vele vraagtekens in dit epistel heb ik een aardig dwarsverbanderig antwoord: Daarom heb ik bewustzijn.
Bedenk er maar bij het weer overeindkomen bij:
Waarom hebben we bewustzijn?