De helende kracht van muziek

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Ervaren pen

Re: De helende kracht van muziek

Bericht door Mcmadtasty » 13 feb 2019 17:31

heeck schreef:
13 feb 2019 14:42
Mcmadtasty schreef:
13 feb 2019 13:36

In alles van wat je hebt ontdekt gaat het over iets anders dan wat ik hypotetisch stel. ik lees alleen maar over andere beweringen.

Waar je bovenstaande link op gericht is
Deze bevindingen vragen om een ​​systematisch onderzoek naar de relatie tussen muziek en gedachte
Ik heb het over een mogelijke relatie tussen trillingen en vormen die daarin ontstaan en het menselijk lichaam.
Het gaat over iets anders.
Belangrijk is waarneming. In het onderzoek dat je voorlegt geldt dat:
our results demonstrate that, when listening to.......
in mijn hypothese haal ik saunasessie met klankschalen aan, waarbij ik ervaar dat het resultaat anders is wanneer ik met een koptelefoon opzit en naar klankschaalgeluiden luister.
Waarbij ik dus indirect een verwijzing maak naar een mogelijke werking van de trillingen, veroorzaakt door klankschalen effect hebben op het lichaam.
Als jij mogelijke relaties tussen trillingen en resulterende vormen in het lichaam suggereert en je eigen sauna-ervaren daarvoor als mogelijk ondersteunend ziet, dan ben ik wel nieuwsgierig naar je redenering die de koppeling van ene met het andere aanvaardbaar en toetsbaar maakt.

En niet te vergeten: een duidelijke afscheiden van de voice-remedy-maker-nonsens handhaaft.

Het verschil tussen met en zonder koptelefoon luisteren vind ik zelf zo groot dat ik niet opkijk van verschillen in ervaring, maar wel in duurzamer effecten op het lichaam.

Roeland

Wat ik suggereer is dat door geluid bepaalde patronen ontstaan,waarvan ik bewijs lever door een video toe te voegen.
In de video wordt gebruik gemaakt van een trilplaat en zandkorrels waardoor de patroon zichtbaar wordt bij een bepaalde frequentie en dat iedere frequentie weer eigen patroon vormt.

Vraagstelling: Is het aannemelijk dat dergelijke patronen zich alleen maar op de manier vormen zoals ze in de video zichtbaar zijn?
Mogelijkheid waarin het zichtbaar kan zijn is water door middel van stromingen. =====> toetsbaar. Je weet waar je naar zoekt.

Ongeacht of de eerste vraag beantwoord is kun je verder gaan denken door te stellen, het wordt ja of nee.
Stel het antwoord is nee, hoef je niets meer.
Stel het antwoord is ja, dan kom je bij een volgende vraag, wanneer geluid ook patronen in water vormt, hoe zit dat dan met het menselijk lichaam, dat voor meer dan de helft uit water bestaat. Vormen zich daar dezelfde patronen.======> toetsbaar wanneer vraag 1 met ja beantwoord wordt. Je weet waar je naar zoekt.
Wederom hoef je de toets niet af te wachten en kun je je bezig gaan houden met het resultaat.
Op het moment van nee hoef je niets meer, op het moment van ja komt er een volgende vraag.
Is er bij een 'gezond lichaam' een bepaald patroon te herkennen, zoals die door geluid ook gevormd wordt en is er bij 'ziekte' sprake van een afwijkend patroon? =========> toetsbaar,wanneer vraag 1 en 2 met ja beantwoord worden. Je weet waar je naar zoekt.
Op het moment dat deze vraag met nee beantwoord wordt hoef je er niets meer mee, op het moment dat de vraag met ja beantwoord wordt een volgende vraag.

Kun je met geluid het patroon herstellen waardoor het lichaam zich hersteld? ======> toetsbaar wanneer vraag 1,2 en 3 met ja beantwoord worden
Hebben verschillende ziektes verschillende patronen ======>toetsbaar wanneer de vragen 1,2 en 3 met ja beantwoord worden.

Dat geluid mogelijk effect heeft op het lichaam ====> klankschalen sessie in de sauna.
Het gedrag van het lichaam (hoeveelheid zweten) is in waarneming met een klankschalen sessie anders dan in de zelfde ruimte zonder klankschalensessie of het geluid van een klankschalensessie voortgebracht door een koptelefoon. waarbij de waarneming is ======> geluid leidt tot reactie waarvoor een verklaring gezocht wordt.
Op de vraag hoe leidt geluid tot reactie =======> vormen die door frequenties ontstaan?
Wil ik met de klankschalensessie beweren dat er sprake is van vormen die in het lichaam ontstaan door geluid?
Nee, het leidt alleen maar tot de vraag of er mogelijk sprake is van vormen die in het lichaam ontstaan door vormen en terugkeert naar vraag 1.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 feb 2019 02:51

heeck schreef:
13 feb 2019 11:07
Er is al zoveel dat al verder is:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5663956/

Roeland
Heremetiet Roeland, wat een geweldige studie. :D
Overigens.. niet alleen muziek maar "art-evoked in general".
Sad music is slow-paced music associated with low levels of arousal, while happy music is fast-paced music associated with high levels of arousal.
Thought content during sad music mainly referred to emotions and natural elements. By contrast, thought content during happy music was predominantly characterized by dance imagery.
Contrary to previous findings, our results do not corroborate that sad (compared with happy) mood always enhances mind-wandering in a past-oriented way. In fact, music-evoked sadness, and art-evoked sadness in general, differs in valence from “real” sadness or negative mood and represents a rather pleasurable affective state3 (see also Figure S2 and Table S3 for valence ratings obtained in this study). Thus, our study suggests that the multi-faceted emotional experience underlying sad music, often described by listeners as melancholic yet pleasurable, shapes mind-wandering in a unique way, qualitatively non-identical to mind-wandering triggered by “everyday” negative mood. This points to a fascinating relationship between emotions evoked by artworks and thought.
In conclusion, we demonstrate that music modulates self-generated thought: During sad (vs. happy) music, listeners direct their attention inwards, engaging in spontaneous thoughts, which are related to the self and emotional aspects of life; during happy (vs. sad) music, listeners are more focused on the music itself and exhibit reduced mind-wandering levels. Thus, our findings highlight the capability of music to trigger specific mental processes as a function of its emotional tone, opening a novel line of future research elucidating the impact of music on internally-oriented cognition. This has crucial implications for the application of music in a variety of domains including education and psychotherapy. The diminishing effect of happy music on mind-wandering may be beneficial for sustained attention during task performance45 in educational contexts, and reduce rumination as a repetitive style of thinking associated with depression46. The stimulating effect of sad music on mind-wandering, by contrast, could be harnessed to improve creativity11, social cognition47, and decision-making48 in healthy individuals. Our study also shows modulation of the DMN by music. The DMN was initially introduced as resting state phenomenon49 and subsequent studies revealed that its engagement reflects mind-wandering18–23. Our results reveal that the DMN is highly sensitive to external emotional cues conveyed by music, extending previous evidence50 of a link between DMN and affective processing to the music domain. Furthermore, given that aberrant DMN activity has been linked to mental disorders such as depression51, schizophrenia52, autism spectrum disorder53, and Alzheimer’s disease54, our findings provide new perspectives for the investigation of the efficacy of music therapy in the treatment of such disorders. For instance, future studies may test music’s capability to down-regulate DMN activity through the evocation of positive and highly arousing emotions, which could aid therapy in patients with a hyperactive DMN such as depressed and schizophrenic individuals55.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 feb 2019 02:57

Mcmadtasty schreef:
13 feb 2019 17:31

Vraagstelling: Is het aannemelijk dat dergelijke patronen zich alleen maar op de manier vormen zoals ze in de video zichtbaar zijn?
Mogelijkheid waarin het zichtbaar kan zijn is water door middel van stromingen. =====> toetsbaar. Je weet waar je naar zoekt.

Je doet me denken aan Masaru Emoto
In principe had ik daar .. wat leuk!, zou kunnen, niets is onmogelijk, baat het niet dan schaadt het niet, e.d. gedachten bij tot ... ik het uitprobeerde.
Nou heb ik heul wat jaar gelee in volle overtuiging m'n moeders borsten volgeplakt en getekend met leuke helende tekstjes en figuurtjes. Dat vonden ze in het ziekenhuis zo schattig dat ze 't erop hebben gelaten tot de operaties.

En sjah, op het moment dat het misbruikt wordt voor winstbejag schaadt het per definitie al meer dan dat het baat.

Oh en.. *Roeland heeft al een fijn flesje intens bruisend feeëriek blijwater van me gekregen, vraag maar niet hoe blij ie daarvan werd. :lol:

* Hemeltjelief, da's toch ook toevallig; precies een jaar zie ik nu :shock: :angel12: viewtopic.php?f=64&t=15225&hilit=feeëri ... 75#p540519

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 feb 2019 03:38

Gaaf!

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 feb 2019 04:12

Maria schreef:
08 feb 2019 09:25
Mcmadtasty schreef:
07 feb 2019 10:36
:twisted:
Ik krijg hier hartkloppingen en hoofdpijn van. 8*)
Beetje teveel adrenaline?
Om maar ff lekker off topic te gaan.... toen ik dit las moest ik aan dit filmpje denken, en idd hier krijg je nóg meer hoofdpijn en hartkloppingen van. :lol:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ee ... ~b74923bc/
Een spartelende haai zonder vinnen maakt nu meer indruk op me dan Jaws
’Kijk, een enge haai, die gaat je bijten!’ Naast me in een café bekijkt een moeder met haar geschrokken kind een zeeplaatjesboek. Ik proest bijna mijn koffie uit, wat een onnodige bangmakerij. Wereldwijd zijn er maar vijf tot acht doden door haaien per jaar, volgens de International Shark Attack File. Gezien de cijfers zou je je kind eerder bang moeten maken voor honden of muggen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 14 feb 2019 10:51

We hoeven niet de hele beslissingsboom vooraf af te werken om gelijk al iets te kunnen plaatsen vwb aannemelijkheid.

Ten eerste ben ik ooit erg belangstellend geweest omdat ik het effect lijfelijk ken: bij de lage registers van een fagot beginnen bij mij de tranen te lopen. Onafhankelijk van de (toon)aard van de muziek.
Ten tweede heb ik jarenlang zangles gehad wat je lijfelijk erg dicht bij je eigen emoties brengt om de over te dragen emoties te kunnen laten doorklinken.
En als bijvangst heb ik klankbedsessies ondergaan en ook supergrote gongsessies en heb ik nog steeds een monochord met resonantiesnaren staan om mezelf te ontspannen.
En voor mooi klinkende kanlkschalen heb ik een zo een zwak dat ik komende maand weer langs ga.
Mcmadtasty schreef:Wat ik suggereer is dat door geluid bepaalde patronen ontstaan,waarvan ik bewijs lever door een video toe te voegen.
In de video wordt gebruik gemaakt van een trilplaat en zandkorrels waardoor de patroon zichtbaar wordt bij een bepaalde frequentie en dat iedere frequentie weer eigen patroon vormt.

Wat je laat zien zijn de klankfiguren van Chladni *1) die bepaald worden door het aangeboden klankspectrum en de vorm en eigenschappen van het plaatmateriaal.
Ook in bakken met water kan je zo een effect realiseren.
Zelfs het IJsselmeer kent een resonantie van ongeveer een kwartier en als bruggen gaan resoneren kan dat catastrofaal zijn. Ook herinner je je vast het resoneren van de kabels van de toen nieuwe Erasmusbrug.
En vooral ook wanneer zo een resonantie niet optreedt of kan worden voorkomen met dempingsmateriaal.
Is er bij een 'gezond lichaam' een bepaald patroon te herkennen, zoals die door geluid ook gevormd wordt en is er bij 'ziekte' sprake van een afwijkend patroon?
Alleen bekend als verkoopredenering bij kwakzalverij en bovendien als je ook nog extreem vrijpostige interpretaties gaat hanteren. Koorts is dan temperatuur en iedere hogere temperatuur is een dan hogere/afwijkende frequentie.
Tientallen Rare Apparaten van electromagnetische tot fysieke trilmachines en ook zogenaamde zappers *2) worden aangeboden. Sommige zijn wel eens aangenaam, maar verder niets.
Kun je met geluid het patroon herstellen waardoor het lichaam zich herstelt?
Net zomin als je in het algemeen een auto kunt repareren door het juiste geluid af te spelen.
Weerom, het barst van de kwakzalversaanbiedingen. (zoals ik al eerder vermoedde dat ter sprake zou komen.)
In de database van mijn vaste onderschrift heb ik verschillende frequenties aangehaald die er zijn verzonnen/worden aangeprezen.
Opvallende eend in deze bijt is het adverteren met de "geneeskracht" van de Schumannfrekwentie *3).
En vanzelf de water toesprekende Emoto *4) die door Petra al kritiekloos werd gepresenteerd.
In 2007 heb ik daar iets nauwkeuriger naar gekeken *4)

Mocht je een speciaal apparaat of methode op het oog hebben geef die dan, want dan kunnen we de algemeenheden achter ons laten.

Roeland

*1)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chladni-patronen
*2)
https://skepp.be/nl/apparatuur/zappers
*3)
https://skepp.be/nl/apparatuur/natural- ... y-schumann
*4)
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=5 ... 6323#p5080

==============
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 14 feb 2019 12:12

heeck schreef:
14 feb 2019 10:51
We hoeven niet de hele beslissingsboom vooraf af te werken om gelijk al iets te kunnen plaatsen vwb aannemelijkheid.

Ten eerste ben ik ooit erg belangstellend geweest omdat ik het effect lijfelijk ken: bij de lage registers van een fagot beginnen bij mij de tranen te lopen. Onafhankelijk van de (toon)aard van de muziek.
Ten tweede heb ik jarenlang zangles gehad wat je lijfelijk erg dicht bij je eigen emoties brengt om de over te dragen emoties te kunnen laten doorklinken.
En als bijvangst heb ik klankbedsessies ondergaan en ook supergrote gongsessies en heb ik nog steeds een monochord met resonantiesnaren staan om mezelf te ontspannen.
En voor mooi klinkende kanlkschalen heb ik een zo een zwak dat ik komende maand weer langs ga.
Mcmadtasty schreef:Wat ik suggereer is dat door geluid bepaalde patronen ontstaan,waarvan ik bewijs lever door een video toe te voegen.

Wat je laat zien zijn de klankfiguren van Chladni *1) die bepaald worden door het aangeboden klankspectrum en de vorm en eigenschappen van het plaatmateriaal.
Zelfs het IJsselmeer kent een resonantie van ongeveer een kwartier en als bruggen gaan resoneren kan dat catastrofaal zijn. Ook herinner je je vast het resoneren van de kabels van de toen nieuwe Erasmusbrug.
En vooral ook wanneer zo een resonantie niet optreedt of kan worden voorkomen met dempingsmateriaal.
Dus zonder al die informatie te hebben die jij wel hebt is er totaal niets vreemds aan mijn beweringen
Is er bij een 'gezond lichaam' een bepaald patroon te herkennen, zoals die door geluid ook gevormd wordt en is er bij 'ziekte' sprake van een afwijkend patroon?
Alleen bekend als verkoopredenering bij kwakzalverij en bovendien als je ook nog extreem vrijpostige interpretaties gaat hanteren. Koorts is dan temperatuur en iedere hogere temperatuur is een dan hogere/afwijkende frequentie.
Tientallen Rare Apparaten van electromagnetische tot fysieke trilmachines en ook zogenaamde zappers *2) worden aangeboden. Sommige zijn wel eens aangenaam, maar verder niets.
onbekend dus , waardoor het navolgende ook onbekend is.
Is het dan per definitie opzin? Het is alleen maar onbekend en behoeft geen verwijzing naar claims als verkooppraatjes.,
Kun je met geluid het patroon herstellen waardoor het lichaam zich herstelt?
Net zomin als je in het algemeen een auto kunt repareren door het juiste geluid af te spelen.
Weerom, het barst van de kwakzalversaanbiedingen. (zoals ik al eerder vermoedde dat ter sprake zou komen.)
In de database van mijn vaste onderschrift heb ik verschillende frequenties aangehaald die er zijn verzonnen/worden aangeprezen.
Opvallende eend in deze bijt is het adverteren met de "geneeskracht" van de Schumannfrekwentie *3).
En vanzelf de water toesprekende Emoto *4) die door Petra al kritiekloos werd gepresenteerd.
In 2007 heb ik daar iets nauwkeuriger naar gekeken *4)
aangezien het vorige al onbekend is, behoeft deze geeneens antwoord. Je kunt dit slechts zien als mogelijk waar of mogelijk onwaar, waarbij mogelijk kan gelden door claims op de onbekende gebieden dat het mogelijk waar groter is dan het mogelijk onwaar.
Mocht je een speciaal apparaat of methode op het oog hebben geef die dan, want dan kunnen we de algemeenheden achter ons laten.
==============
[/quote]
Anderen zijn daar veel beter in dan ik.... ik kom niet verder dan een simpele lichtschakeling. De methodes die ik toepas is op mezelf. Maar ja daarin kan ik alleen maar ervaren zonder te weten en zal het neerkomen op 'toevalstreffers'. En dat om dat mijn vertrouwen in het onbekende en het waarschijnlijke groter is dan de ontwikkelingen binnen de wetenschap, gebaseerd op ervaringen zonder daarvoor verklaringen te kunnen vinden.

Ik deel wel je sceptisme over allerlei claims die gelegd worden.
Dit is een leuk voorbeeld, want waarom gebeurd dat bij jou en niet bij mij?
Het "1 sound, fits all" wordt daarmee al zeer onwaarschijnlijk.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 14 feb 2019 15:45

“Mcmadtasty” schreef:Dus zonder al die informatie te hebben die jij wel hebt is er totaal niets vreemds aan mijn beweringen
Vandaar dat ik je meer info verschafte dan in jouw beslissingsboom past!
En zelfs denigrerende opmerkingen plaatste om je ook zodoende voldoende achterdocht mee te geven en de luiken storend open te gooien.

Mijn fagottranen kom ik wel vaker tegen; soms in de vorm van andere tranentrekkers zonder emotiegehalte.
Zo hoorde ik afgelopen week over de radio van excursies om wolvengehuil te horen.
En er zou altijd wel een deelnemer zijn die zomaar begint te snikken bij het horen van het wolvengejank.

Voorlopig houd ik het er op dat mensen een soort emo-centrum hebben dat per ongeluk de emo-verschijnselen wel eens oproept zonder dat er sprake is van emoties.

Roeland

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 14 feb 2019 20:53

heeck schreef:
14 feb 2019 15:45
[
Vandaar dat ik je meer info verschafte dan in jouw beslissingsboom past!
En zelfs denigrerende opmerkingen plaatste om je ook zodoende voldoende achterdocht mee te geven en de luiken storend open te gooien.

Mijn fagottranen kom ik wel vaker tegen; soms in de vorm van andere tranentrekkers zonder emotiegehalte.
Zo hoorde ik afgelopen week over de radio van excursies om wolvengehuil te horen.
En er zou altijd wel een deelnemer zijn die zomaar begint te snikken bij het horen van het wolvengejank.

Voorlopig houd ik het er op dat mensen een soort emo-centrum hebben dat per ongeluk de emo-verschijnselen wel eens oproept zonder dat er sprake is van emoties.

Roeland
De pest is dat je beweringen niet getoetst zijn natuurlijk, waarbij je ervan uitgaat dat die andere tranen net zo zijn als tranen. En dan leg je toch wel weer een claim..........
en dat is het verschil tussen jou en mij.Jij houdt het ergens bij en ik houdt het bij een mogelijkheid wat ook zomaar anders kan zijn. Zelfs als er een claim ligt als wetenschappelijk onderbouwd.
Daarvoor hoef ik niet wantrouwend te zijn, alleen maar een stukje zelfkennis te hebben dat ik alleen maar dat kan weten wat ik kan weten, maar dat het helemaal niet zo hoeft te zijn, omdat ik niet weet hoeveel ik nog niet weet en dat ook niet kan achterhalen. Achterdocht is dus alleen maar denken te weten, maar toch kan het heel anders zijn dan je denkt of denkt te weten. Wat eigenlijk neerkomt het enige wat er is,is geloof in wat er is en niet is, hoe je dat ook tracht te bepalen.
Waarmee ik me dan afvraag waarom je mij iets mee wil geve zodat ik mijn luiken open.
Meen jij dan waarheid te zien?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 15 feb 2019 14:30

Mcmadtasty schreef:Waarmee ik me dan afvraag waarom je mij iets mee wil geve zodat ik mijn luiken open.
Nee hoor, je meldde dat je nu meer informatie had. Waarmee je in het algemeen op een andere manier kan afwegen of positie bepalen.
Ik koester wel de algemene geldigheid van de waarheid dat je bij een tekort aan informatie zelden tot goede afwegingen zult komen.

Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 15 feb 2019 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 15 feb 2019 15:03

heeck schreef:
15 feb 2019 14:30
Mcmadtasty schreef:Waarmee ik me dan afvraag waarom je mij iets mee wil geve zodat ik mijn luiken open.
Nee hoor, je meldde dat je nu meer informatie had. Waarmee je in het algemeen op een andere manier kan afwegen of positie bepalen.
Ik koester wel de algemene geldigheid van de waarheid dat je bij een tekort aan informatie zelden tot goede afwegingen zult komen.

Roeland
Hoe kom je daarbij?
Het enige wat ik melde is:
Dus zonder al die informatie te hebben die jij wel hebt is er totaal niets vreemds aan mijn beweringen

de enige informatie die betrekking heeft op mijn vragen is
en dat is dus een ja op één van mijn vragen.

Heb je me voor de rest meer informatie gegeven?
Dit is een antwoord op een heel andere vraag, maar wel interessant, want wat poogt die resonantie (trilling) te doen.
kun je misschien testen met vloeibaar metaal.
Ook met de andere antwoorden geef je gegeven antwoorden op andere vragen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 feb 2019 12:14

Mcmadtasty,

Het is me duister wat je nu verder voor ogen staat; dus haak ik af.

Roeland

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 16 feb 2019 13:52

heeck schreef:
16 feb 2019 12:14
Mcmadtasty,

Roeland
Ik herken het als een gevolg van achterdocht, terwijl nieuwsgierigheid leidt tot een vorm van aanhaken.
:D

Desinteresse kan ook.........

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 feb 2019 16:13

Twee berichten verwijderd.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 feb 2019 09:52

Mcmadtasty schreef:
16 feb 2019 13:52
heeck schreef:
16 feb 2019 12:14
Mcmadtasty,

Roeland
Ik herken het als een gevolg van achterdocht, terwijl nieuwsgierigheid leidt tot een vorm van aanhaken.
:D

Desinteresse kan ook.........
Geen van beide verondertellingen is ter zake.

Desinteresse zeker niet en achterdocht tegenover iets dat onderzoekbaar is is strijdig met mijn ingeboren nieuwsgierigheid.
Dus verduidelijk je punt op zo een manier dat we het erover kunnen hebben.

Wel heb ik de houding van
https://rationalwiki.org/wiki/Extraordi ... y_evidence

Roeland

Plaats reactie