. We moeten anders gaan eten en op een andere manier voedsel verbouwen. Maar het kan: we kunnen de wereld gezond en duurzaam voeden in 2050
Theoretisch gezien kan een heleboel. Maar praktisch gezien?
De CO2 uitstoot in Nederland bedraagt 6% van die van Europa, en wereldwijd is het verwaarloosbaar.
De HELE wereld inclusief Amerika (die klimaatakkoord niet heeft ondertekend) zal mee moeten werken aan hele ingrijpende veranderingen.
Zo is er sprake van slechts twee keer per week vlees eten.
Dat kun je alleen bereiken door vlees op rantsoen te doen en de bevolking bijvoorbeeld bonnen of een pasje te geven. Die moeten vervolgens ook gebruikt worden in restaurants en cafetaria's. Als Duitsland of België bijvoorbeeld niet willen meewerken aan vlees op rantsoen, dan ga je even over de grens en sla je daar vervolgens daar vlees in.
Ook zitten er veel voedingsstoffen in vlees die je verantwoord zult moeten gaan vervangen. Gaat iedereen dat doen? Met name jongeren die in de groei zijn moeten goed en gezond eten. Let wel, we moeten eigenlijk NU WERELDWIJD hier mee aan de slag...
Ik vraag me af of in alle berekeningen wel rekening gehouden wordt met de uitputting van de aarde. Zo las ik laatst dat in het midden van de VS te veel grondwater omhoog gepompt wordt voor de landbouw. Dat gaat op den duur mis.
https://www.unicef.nl/nieuws/2017-03-22 ... atertekort
Er zijn nu al 36 landen waar een enorm tekort is aan water, en het aantal landen zal alleen maar stijgen. Het kan niet anders dan dat tekort aan zoet water met zo'n enorme groei van de wereldbevolking zal leiden tot geweld en mogelijk oorlog.
Wat ik tot nu toe alleen maar lees is hoe we moeten eten in de toekomst, maar welk verder effect het de enorme toename van de wereldbevolking? Heeft de mens soms alleen maar water en voedsel nodig? Kijk eens naar het waterverbruik van goederen die de mens verbruikt; van huizen bouwen, auto's produceren tot spijkerbroeken; gemiddeld kost het maken van één spijkerbroek 8000 liter water! Heel leuk dat er cijfers zijn zoals waterverbruik per jaar (in Nederland ongeveer 50.000 liter p/p), maar daarbij is geen rekening gehouden met de productie p/p per jaar.
Ook bij de teelt van extra gewassen komt straks bijzonder veel water kijken. 1 kilo rijst kost ongeveer 2000 - 5000 liter water.
Natuurlijk kan er veel bespaard worden als we met name geen rundvlees meer eten. Maar wat is het effect dan als de wereldbevolking groeit met 3 miljard? Weegt het één tegen het ander op? Dan boeken we dus eigenlijk geen vooruitgang. We compenseren dan alleen maar.
Maar goed, we moeten er wat voor over hebben als we niet de mensen willen opleggen dat ze maar één kind per gezin mogen hebben.
Dat zal wel moeten. Een onbeperkt aantal kinderen meer mogen krijgen zou verboden moeten worden. Er kan geen sprake zijn van het bewust in gevaar brengen van de mensheid door kortzichtig te zijn en te denken dat je nog steeds 10 kinderen op deze wereld kunt zetten.
Als er afspraken wereldwijd gemaakt kunnen worden over bijvoorbeeld vlees eten op rantsoen, dan moet dat ook kunnen voor het maximaal aantal kinderen. Ik ben er stellig van overtuigd dat die beide afspraken er niet zullen komen!