10 miljard monden voeden

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

10 miljard monden voeden

Bericht door Petra »

Het flexitarische dieet schijnt het beste scenario te zijn.
Zou het lukken?
Misschien aan te vullen met kweekvlees en insecten. . Maar insecten lijken niet echt populair te kunnen worden. Kweekvlees weet ik niet zoveel van.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2018/voedselzaak/
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... n-de-aarde
Hoe voeden we 10 miljard monden in 2050? Dat is de vraag geweest in onze serie de Voedselzaak. Onze voedselproductie dreigt meer te vragen van de planeet dan zij aankan. Gelukkig is daar iets aan te doen. Maar alleen met een uiterste inspanning.
Een stap verder gaat het flexitarische dieet. Dat schrijft maximaal 100 gram rood vlees per week voor en 175 gram kip. Ter vergelijking: de gemiddelde Nederlander consumeert nu 735 gram vlees per week: 485 gram rood vlees en 250 gram kip (nettoslachtgewicht, dus zonder de botten; het bruto slachtgewicht is ongeveer het dubbele).

Alleen met het flexitarische scenario bereiken we wat de uitstoot van broeikasgassen betreft de veilige, groene zone; met het gematigde dieet blijven we in het risicogebied steken. In grote delen van de wereld (China, India) neemt de vleesconsumptie juist toe als gevolg van de groeiende welvaart. De grootste vleeseters ter wereld zijn de Amerikanen met 120 kilo per persoon per jaar (bruto slachtgewicht).
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Re: 10 miljard monden voeden

Bericht door Peter van Velzen »

Rood vlees eet ik niet. Mijn vrouw kan geen rundvlees verdragen, dus heeft ze ook geen verstand van hoe dat klaar te maken, Maar ik weet nog niet hoe ik mijn buik moet vullen met slechts een half ons kip per dag. De rest van de famile heeft er waarschijnlijk wel genoeg aan, maar ik eet ongeveer 2 x zoveel als een gemiddelde Thai. NB zonder aan te komen!
Maar ik zal vragen om meer noedels ipv rijst, misschien dat ik er dan wel kom.
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 15 jan 2019 17:32 Rood vlees eet ik niet. Mijn vrouw kan geen rundvlees verdragen, dus heeft ze ook geen verstand van hoe dat klaar te maken, Maar ik weet nog niet hoe ik mijn buik moet vullen met slechts een half ons kip per dag.
Ik ook niet. Maar mweh..dit soort dingen doen me wel aan het hoofd krabben:
https://www.independent.co.uk/news/uk/h ... 23556.html
Peter van Velzen schreef: 15 jan 2019 17:32 maar ik eet ongeveer 2 x zoveel als een gemiddelde Thai. NB zonder aan te komen!
maak me gek! :evil:
We zitten hier de feestdagen kilo's weer weg te werken. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Er wordt natuurlijk op allerlei fronten aan gewerkt. Extra opbrengst uit gewassen is altijd mooi meegenomen. Vooral als het om een substantieel deel gaat. Onderstaand artikel geeft een ontwikkeling op dit gebied.

40 procent meer opbrengst uit gewas dankzij genetische wetenschap
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ze kunnen wel zeggen dat er straks 10 miljard mensen rondlopen. Maar de toename van de bevolking is met name in arme gebieden zoals Afrika. Hoe willen ze daar de bevolking gaan voeden? We hebben het over een verdriedubbeling in korte tijd, volgens mij gaat dat nooit lukken.
Kunstmest is bijvoorbeeld veel te duur voor de meeste Afrikaanse boeren. Daarnaast zijn ze afgestapt van lokale producten omdat ze ook willen kunnen exporteren. De wereld is een eenheidsworst geworden wat eten betreft; overal kom je dezelfde rassen tegen. Dat betekent een hele moeizame manier van landbouw bedrijven. In principe hoef je vaak geen kunstmest te gebruiken, maar dan moet je wel weer overstappen op lokale gewassen. Helaas werkt dat niet in de praktijk. Waar aanbod is, is vraag en dus export, en daardoor stijgen de prijzen in eigen land. Neem bijvoorbeeld Mexico waar ongeveer 40% van alle avocado's worden verbouwd. de vraag is enorm gestegen en dus stijgt de prijs. Met als resultaat dat de gewone Mexicaan geen avocado's meer kan betalen. Er worden zelfs avocado's geïmporteerd uit andere landen omdat die goedkoper zijn.
Regeringen in Afrika malen niet om de eigen bevolking, maar wel om geld verdienen. Grote hongersnood maakt nauwelijks indruk. Als je het ergens anders beter kunt krijgen, rot dan maar op. Het liefst op een boot naar Europa. Want dan kun je geld overmaken naar het thuisfront die het geld weer uitgeven in het thuisland. Ook een manier om de economie draaiende te houden... Beetje cynisch, maar een hele grote toename van de bevolking in Afrika zal zonder meer betekenen dat veel meer vluchtelingen zullen proberen om naar Europa te gaan.
Er zal heel veel wildlife in Afrika verdwijnen onder druk van de landbouw. Zeker als landbouw bedrijven moeizaam gaat, zal er een enorme oppervlakte nodig zijn om al die monden te kunnen voeden. Ik vraag me af of dat wel gaat gebeuren. Niet dat er wildlife gaat verdwijnen, dat is wel zeker, maar ik denk niet dat ze genoeg ruimte kunnen creëren voor de landbouw. Het lukt nu al niet of nauwelijks, waarom dan wel als er een verdriedubbeling is van de bevolking? Ook water is een enorm probleem, je kunt niet zomaar drie keer zoveel water oppompen. Kijk maar naar Zuid-Afrika waar in iets van 8 maanden al het water voor een jaar is verbruikt.

En wie is er gebaat bij zo'n enorme toename van de bevolking? Ik niet; ik ga niet overschakelen op 50 gram vlees per dag of op het eten van insecten. Kweekvlees lijkt mij prima, maar dat zal nog wel even duren voordat het in de schappen ligt en betaalbaar is. Ik zou vegetariër kunnen worden, maar dan moet ik overstappen op alternatieven. Lekker, iedere dag een avocado... o nee, dat kan ik beter niet doen want dan heeft de Mexicaan niets meer te eten... Dus blijft over permacultuur, het verbouwen van eigen voedsel. En dat zouden ze ook meer in de arme landen moeten doen, maar helaas levert dat geen geld op. Wij zouden het ons kunnen veroorloven, maar je moet dan wel bereid zijn om typisch Nederlands voedsel te eten en af te stappen van exotische fruit en groenten. Gaat niet gebeuren ben ik bang.

10 miljard zal betekenen een enorme toename van het aantal vluchtelingen naar Europa. Mensen zouden zich daar meer zorgen over moeten maken dan bereid willen zijn om insecten te eten.
Peter van Velzen
Site Admin

Lanier: Jij gaat de problemen in Afrika inderdaad niet oplossen, dat zullen internationale samenwerking in combinatie met lokale initiatiefnemers moeten doen. Maar ik voorspel dat het met veel vallen en opstaan uiteindelijk gaat lukken. Als althans de klimaatverandering niet te veel roet in het eten gooit. Hoeveel ellende daarbij komt kijken weten we nog niet, maar die zal er zeker zijn. Die was er de afgelopen eeuwen ook. Het wordt inderdaad geen picnic.
Ik wens u alle goeds
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Die 3 miljard extra betekent in de eerste plaats enorme vervuiling, gebruik van grondstoffen en heel slecht nieuws voor het klimaat. Daarover zouden we ons druk moeten maken. De voedselketen en het milieu staan onder enorme druk door de mens. We kunnen vliegtuigen, zware industrie en de veeteelt de schuld geven, maar alles staat in het teken van de mens. Er zijn nu al teveel mensen en dat proberen we in goede banen te leiden met 'damagecontrol'. Ieder mens moet eten, heeft een woning nodig, heeft kleren, gebruikt vervoer, wil leuke spullen, om de zoveel jaar smartphones, tablets, computers, etc. Al die vliegtuigen vliegen alleen maar rond om vracht of mensen te vervoeren. Ook die 3 miljard extra willen luxe en comfort en leven zoals wij. In Afrika gaan ze straks niet massaal aan de slag met zonnepanelen, elektrische auto's en kweekvlees. Hee fijn dat wij zo begaan zijn met het klimaatprotocol en eten van insecten maar daar lossen wij de problemen niet mee op. Helaas kunnen we geen maximum aan het aantal inwoners per land invoeren maar dat zou wel moeten. De strijd tussen islam in Noord-Afrika en christendom in Zuid-Afrika werkt ook al niet mee. Mijnheer pastoor en mijnheer imam zullen het krijgen van nageslacht blijven aanmoedigen. De 'damagecontrol' gaat ons niet redden, wel afname van de wereldbevolking.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

lanier schreef: 16 jan 2019 23:11 De strijd tussen islam in Noord-Afrika en christendom in Zuid-Afrika werkt ook al niet mee. Mijnheer pastoor en mijnheer imam zullen het krijgen van nageslacht blijven aanmoedigen. De 'damagecontrol' gaat ons niet redden, wel afname van de wereldbevolking.
Als ik het goed begrijp ... hebben meneer imam en pastoor niet zoveel invloed op de onherroepelijke toename van de wereldbevolking.

Een artikel uit mijn eerste link:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... bevolking/
knip..Daarmee kom je er dus bij lange na niet. Nog een andere poging dan maar. Stel dat we de hele wereld kunnen door­dringen van het probleem en we alle­maal per direct naar het vervangingsniveau van iets meer dan twee kinde­ren per vrouw zouden gaan? Ge­middeld laat elke vrouw dan één vol­wassen dochter na – precies genoeg om haar te ver­vangen. Klik op de knop en je ziet het weer hier­boven: ook dan blijft de wereld­be­volk­ing nog flink door­groeien, tot 9.3 miljard mensen in 2050.
Dat is maar een half miljard minder dan wat de Ver­enig­de Naties als meest waar­schijn­lijke groei­scenario zien, waarbij de geboorte­cijfers wereld­wijd gelei­de­lijk dalen. Dit komt doordat de wereld­be­volk­ing de afgelopen decennia al enorm is gegroeid en er nu dus heel veel jonge, vrucht­bare mensen zijn.
Zo echoot de groei van het ver­leden door in de be­volk­ings­groei van de toe­komst, ook als het aantal kinde­ren per vrouw vanaf nu veel kleiner wordt. In het meest waar­schijn­lijke scenario ziet dat er zo uit. (Figuur)

In de praktijk is een flinke groei van de wereld­be­volk­ing de komende decennia dus hoe dan ook onaf­wendbaar. Maar dat neemt niet weg dat een kleinere be­volk­ing het voedsel­probleem natuur­lijk wel zou ver­kleinen. De vraag is alleen hoe je dat het beste kunt bereiken en ten koste waarvan.

Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Een actueel onderwerp. Dit bericht op nu.nl gaat er ook al over:

Wetenschappers radicaal ander eetpatroon noodzakelijk om wereld te redden

Waar ik altijd een beetje mee zit in dit soort berichtgeving zijn opmerking als hieronder
Met dit dieet zouden 11 miljoen vroegtijdige sterfgevallen kunnen worden voorkomen, terwijl ook de uitstoot van broeikasgassen wordt verminderd en meer natuur zou kunnen worden behouden.
Dat van die broeikasgassen en natuurbehoud, helemaal goed. Maar wat is de meerwaarde van 11 miljoen minder doden? Voor de individuen die het betreft kan ik mij daar individueel wel wat bij voorstellen maar wat je eet is (nu nog) een individuele keuze (althans, hier in het welvarende westen, mits je niet naar de voedselbank hoeft) met daarbij de consequentie dat je zelf kunt kiezen om je dood te McDonalds'en. Feitelijk doen de 11 miljoen minder vroegtijdige doden een deel van het effect teniet.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Conclusie uit het stuk is dat met name de welvaart moet toenemen in Afrikaanse landen. Dat betekent heel slecht nieuws voor het klimaatakkoord. Daarover wordt in dit stuk echter niet gerept.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

knip..Daarmee kom je er dus bij lange na niet. Nog een andere poging dan maar. Stel dat we de hele wereld kunnen door­dringen van het probleem en we alle­maal per direct naar het vervangingsniveau van iets meer dan twee kinde­ren per vrouw zouden gaan? Ge­middeld laat elke vrouw dan één vol­wassen dochter na – precies genoeg om haar te ver­vangen. Klik op de knop en je ziet het weer hier­boven: ook dan blijft de wereld­be­volk­ing nog flink door­groeien, tot 9.3 miljard mensen in 2050.

Dit klopt niet.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... bevolking/
Op de pagina kun je schuiven in de balk 'zo groeit de wereldbevolking verder'. Wanneer je voor ieder continent het aantal kinderen instelt op die van Europa dan zul je zien dat de uitkomst 7,8 miljard is. Nagenoeg gelijk aan nu. Dus het is heel goed mogelijk om de groei van de bevolking in te dammen door uit te gaan van het gemiddeld aantal kinderen in Europa. We hebben het niet over éénkindpolitiek, dat is niet nodig.
Waarom zouden Afrikanen en Aziaten niet zelf mogen kiezen hoeveel kinde­ren ze krijgen, net als wij?
Mogen wij dan ook zelf kiezen wat we blijven eten en hoeveel we blijven eten??
Nogmaals, dit is 'damagecontrol'; we proberen krampachtig met cijfers te goochelen om een probleem beheersbaar te houden. Dat gaat echt niet gebeuren. Je kunt niet verwachten dat we in Europa en Amerika overgaan op maximaal 25 gram suiker per dag en stoppen met het eten van vlees omdat ze in Afrika het recht hebben om zoveel kinderen te krijgen als ze willen. De politiek zou ook nog eens moeten ingrijpen, dat betekent bijvoorbeeld het verbieden van bepaalde producten, het sluiten van slachthuizen en het inperken van het aantal banketbakkers. De politiek heeft een hekel aan verbieden, zo is er geen verbod op tabak en alcohol, terwijl we weten dat dit slecht is voor de gezondheid. De bevolking gaat (enkelen daargelaten) echt niet massaal over op een ander eetpatroon. Vroeger aten we alleen 's weekends chips en taart, nu is het de norm geworden bij veel mensen. Dat schaf je niet zomaar af. Helemaal niet als Afrikaanse landen niet de wil laten zien om de geboorte in te perken.

We hebben het steeds over 2050 en 10 miljard mensen, waarschijnlijk omdat het mooie afgeronde cijfers zijn. Wat we vergeten is dat de wereldbevolking iedere dag groeit. Als we uitgaan van mooie ronde cijfers, dan hebben we nu 7 miljard, in 2030 - 8 miljard, 2040 - 9 miljard en 2050 - 10 miljard. Er moet dus NU direct worden ingegrepen en er moet NU een radicale omwenteling komen. Dat gaat wederom niet gebeuren.
Peter van Velzen
Site Admin

lanier schreef: 17 jan 2019 10:09 We hebben het steeds over 2050 en 10 miljard mensen, waarschijnlijk omdat het mooie afgeronde cijfers zijn. Wat we vergeten is dat de wereldbevolking iedere dag groeit. Als we uitgaan van mooie ronde cijfers, dan hebben we nu 7 miljard, in 2030 - 8 miljard, 2040 - 9 miljard en 2050 - 10 miljard. Er moet dus NU direct worden ingegrepen en er moet NU een radicale omwenteling komen. Dat gaat wederom niet gebeuren.
Dat gaat uiteindelijk wél gebeuren, maar waarschijnlijk te laat. Het kalf verdrinkt pas over 20 jaar of zo.Dus dan weet je wanneer men de put gaat dempen,
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9f0b302/
Drie jaar hebben ze eraan gewerkt, 37 wetenschappers en deskundigen uit zestien landen. Vandaag treden ze naar buiten met een publicatie in het medische vakblad The Lancet: Food in the Antropocene, een alomvattende analyse van het ­wereldvoedselsysteem met aanbevelingen voor hoe tien miljard wereld­bewoners in 2050 gevoed kunnen worden.
Het is een rapport met een optimistische boodschap, zegt de Britse hoog­leraar Tim Lang, een van de mede-auteurs: ‘Het nieuws dat wij brengen is: beste wereld, we kunnen het doen. Er zijn grote veranderingen nodig. We moeten anders gaan eten en op een andere manier voedsel verbouwen. Maar het kan: we kunnen de wereld gezond en duurzaam voeden in 2050.’

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik vraag me af of in alle berekeningen wel rekening gehouden wordt met de uitputting van de aarde. Zo las ik laatst dat in het midden van de VS te veel grondwater omhoog gepompt wordt voor de landbouw. Dat gaat op den duur mis.
Maar goed, we moeten er wat voor over hebben als we niet de mensen willen opleggen dat ze maar één kind per gezin mogen hebben.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

. We moeten anders gaan eten en op een andere manier voedsel verbouwen. Maar het kan: we kunnen de wereld gezond en duurzaam voeden in 2050
Theoretisch gezien kan een heleboel. Maar praktisch gezien?
De CO2 uitstoot in Nederland bedraagt 6% van die van Europa, en wereldwijd is het verwaarloosbaar.
De HELE wereld inclusief Amerika (die klimaatakkoord niet heeft ondertekend) zal mee moeten werken aan hele ingrijpende veranderingen.
Zo is er sprake van slechts twee keer per week vlees eten.
Dat kun je alleen bereiken door vlees op rantsoen te doen en de bevolking bijvoorbeeld bonnen of een pasje te geven. Die moeten vervolgens ook gebruikt worden in restaurants en cafetaria's. Als Duitsland of België bijvoorbeeld niet willen meewerken aan vlees op rantsoen, dan ga je even over de grens en sla je daar vervolgens daar vlees in.
Ook zitten er veel voedingsstoffen in vlees die je verantwoord zult moeten gaan vervangen. Gaat iedereen dat doen? Met name jongeren die in de groei zijn moeten goed en gezond eten. Let wel, we moeten eigenlijk NU WERELDWIJD hier mee aan de slag...

Ik vraag me af of in alle berekeningen wel rekening gehouden wordt met de uitputting van de aarde. Zo las ik laatst dat in het midden van de VS te veel grondwater omhoog gepompt wordt voor de landbouw. Dat gaat op den duur mis.
https://www.unicef.nl/nieuws/2017-03-22 ... atertekort

Er zijn nu al 36 landen waar een enorm tekort is aan water, en het aantal landen zal alleen maar stijgen. Het kan niet anders dan dat tekort aan zoet water met zo'n enorme groei van de wereldbevolking zal leiden tot geweld en mogelijk oorlog.

Wat ik tot nu toe alleen maar lees is hoe we moeten eten in de toekomst, maar welk verder effect het de enorme toename van de wereldbevolking? Heeft de mens soms alleen maar water en voedsel nodig? Kijk eens naar het waterverbruik van goederen die de mens verbruikt; van huizen bouwen, auto's produceren tot spijkerbroeken; gemiddeld kost het maken van één spijkerbroek 8000 liter water! Heel leuk dat er cijfers zijn zoals waterverbruik per jaar (in Nederland ongeveer 50.000 liter p/p), maar daarbij is geen rekening gehouden met de productie p/p per jaar.
Ook bij de teelt van extra gewassen komt straks bijzonder veel water kijken. 1 kilo rijst kost ongeveer 2000 - 5000 liter water.
Natuurlijk kan er veel bespaard worden als we met name geen rundvlees meer eten. Maar wat is het effect dan als de wereldbevolking groeit met 3 miljard? Weegt het één tegen het ander op? Dan boeken we dus eigenlijk geen vooruitgang. We compenseren dan alleen maar.

Maar goed, we moeten er wat voor over hebben als we niet de mensen willen opleggen dat ze maar één kind per gezin mogen hebben.
Dat zal wel moeten. Een onbeperkt aantal kinderen meer mogen krijgen zou verboden moeten worden. Er kan geen sprake zijn van het bewust in gevaar brengen van de mensheid door kortzichtig te zijn en te denken dat je nog steeds 10 kinderen op deze wereld kunt zetten.
Als er afspraken wereldwijd gemaakt kunnen worden over bijvoorbeeld vlees eten op rantsoen, dan moet dat ook kunnen voor het maximaal aantal kinderen. Ik ben er stellig van overtuigd dat die beide afspraken er niet zullen komen!
Plaats reactie