waarbij het eerste wat mij te binnen schoot was dat dit tot ellendige (existentiële) situaties kan leiden. Je zult maar verward worden met een crimineel die nog jaren straf en een eindeloze reeks boetes open heeft staan.axxyanus schreef: ↑13 dec 2018 10:10Dat etiketjes soms voor verwarring kunnen zorgen is algemeen bekent. De administratie hier heeft nog onlangs een probleem gehad omdat twee mensen de zelfde naam en voornaam hebben. Maar dat lijkt me niet onoverkomelijk en in ieder geval geen reden om ergens een existentieel probleem te zien.
Vandaaruit realiseerde ik de eigen kafkaiaanse geschiedenis die mij en mijn familie is overkomen en waarvoor ik eenieder op dit forum wil waarschuwen. Niet dat je er wat aan kunt doen.... maar toch... het gaat om het verschrikkelijke... veranderen van je postcode!!!
Een dik jaar geleden ontving ik een gemeentelijk schrijven waarin werd aangekondigd dat onze postcode om administratief technische redenen zou worden aangepast. Het had iets te maken met plaatsnamen en/of regionale indeling, misschien iets met de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, wie zal het zeggen. Maar degene die dit bedacht heeft moeten ze nu nog met pek en veren besmeurd het land uitjagen.
Het begint met een geruststellende opmerking in de brief, namelijk dat alle overheidsorganisaties, pensioenfondsen en zorgverzekeraars automatisch van de wijziging op de hoogte worden gesteld. Daar hoef je niets voor te doen. Al je andere relaties moet je wel zelf inlichten. En daar begint de ellende.
- Bij mijn werkgever was de nieuwe postcode niet bekend (het bijwerken van de tabellen gaat doorgaans met vertraging). Dat adres is pas na drie maanden aangepast
- De werkgever van mijn vrouw had hetzelfde probleem. ook daar heeft het maanden geduurd voordat het adres aangepast werd
- De aanpassing van de postcode bij de energieleverancier leidde tot het opzeggen van het contract. We waren tenslotte verhuisd. Nu wilde ik om mij moverende redenen niet van dat contract af, wat dan nog wel best lastig is
- Ik heb een paar hypotheken, gelukkig bij één bank, die opeens in de war begonnen te raken. Wat hadden wij met het onderpand gedaan? waarom waren we verhuisd? Moesten we niet een nieuwe hypotheek, maar vooral een dringend verzoek om de oude hypotheek toch snel af te lossen
- De inboedelverzekering, opstalverzekering, glasverzekering en tuinverzekering (waarvan ik niet meer wist dat ik hem had) werden beëindigd. Waarom zou je een opstalverzekering betalen voor een adres waar je niet meer woonde? Of we geïnteresseerd waren om onze nieuwe woning bij dezelfde maatschappij te gaan verzekeren?
- Ons vaste telefoonnummer, ja dat heb ik nog, bleek opeens niet meer in de range postcodes/telefoonnummers te vallen. Ik wist niet eens dat telefoonnummers en postcodes een relatie met elkaar hadden! Tot twee keer toe is gedreigd de telefoon af te sluiten
- Als nieuwe bewoners in de buurt kregen we dan wel weer de vraag of we geïnteresseerd waren in een welkom pakket van een of andere bedrijf dat duidelijk niet met de mogelijkheid van een veranderende postcode rekening had gehouden. Dat is dan toch wel weer leuk
