Taal

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Taal

Bericht door Petra » 25 jan 2019 03:18

In an exclusive preview of his book The Stuff of Thought, Steven Pinker looks at language and how it expresses what goes on in our minds -- and how the words we choose communicate much more than we realize.

NL ondertiteld:
Laatst gewijzigd door Petra op 25 jan 2019 03:21, 1 keer totaal gewijzigd.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 25 jan 2019 03:20

Opvallend dat hij zo'n verschil aangeeft tussen ons (de mens) en apen.
Hij zegt ook dat dieren geen taal gebruiken, terwijl ik al eerder een epistel gepost had waarin dat nou juist wel gebleken was.
Biologist Mark Pagel shares an intriguing theory about why humans evolved our complex system of language. He suggests that language is a piece of "social technology" that allowed early human tribes to access a powerful new tool: cooperation.
NL ondertiteld:
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 jan 2019 08:01

Petra schreef:
25 jan 2019 03:20
Hij zegt ook dat dieren geen taal gebruiken, terwijl ik al eerder een epistel gepost had waarin dat nou juist wel gebleken was.
De vormen van taalgebruik die hij noemt zijn net als de voorbeelden die Steven Pinker gebruikt uitsluitend bekend onder mensen.
Andere levensvormen kenmen wel communicatie maar geen abstracte ideeën.

Youtube ging meteen verder met deze video waarin dat ook gezegd wordt:
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 jan 2019 13:06

Petra schreef:
25 jan 2019 01:10
Als dat signaal een specifieke inhoud en bedoeling heeft die wordt opgevangen en als zodanig begrepen... waarom dan niet?
Ook rook is geen taal. Tenzij het een rooksignaal betreft. Dan wel, denk ik.
Goed voorbeeld.
Rooksignalen als communicatie middel met vaste begrippen gekoppeld aan de gevormde tekens, denk ik ook wel dat het taal is.

Maar gewoon rook "zegt" wel ook wel degelijk iets.
Want rook betekent dat er hitte is en naar alle waarschijnlijkheid vuur.
Maar dat noemen we toch geen taal.
Wel een bekend verschijnsel voor wie er kennis mee heeft gemaakt en daarom de betekenis ziet.
...warns other leaves by using some of the same signals as animals.
Een prikkel en een reageren, waarvan ik in mijn vorige bericht een mogelijke verklaring heb gegeven.
In dit geval zou ik niet weten waar dit "waarschuwen" voor zou moeten dienen.
Er is een oorzaak en gevolg.
Ik had ik het erover dat je begrippen als horen en nu ook waarschuwen liever niet moet gebruiken, als je het hebt over prikkels afgeven en opvangen. Het doorgeven ervan is hier slechts een herhaling van dit proces.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 jan 2019 06:54

Maria schreef:
25 jan 2019 13:06
...warns other leaves by using some of the same signals as animals.
Een prikkel en een reageren, waarvan ik in mijn vorige bericht een mogelijke verklaring heb gegeven.
In dit geval zou ik niet weten waar dit "waarschuwen" voor zou moeten dienen.
Het waarschuwen wordt opgevangen, en er wordt een actie ter zelfbescherming ingezet. Net als ik bij een 'gevaar' rooksignaal zou doen.

https://www.smithsonianmag.com/science- ... 180968084/
.. The trees have become vibrantly alive and charged with wonder. They’re communicating with one another, for starters. They’re involved in tremendous struggles and death-defying dramas. To reach enormousness, they depend on a complicated web of relationships, alliances and kinship network.
A revolution has been taking place in the scientific understanding of trees, and Wohlleben is the first writer to convey its amazements to a general audience. The latest scientific studies, conducted at well-respected universities in Germany and around the world, confirm what he has long suspected from close observation in this forest: Trees are far more alert, social, sophisticated—and even intelligent—than we thought.
It shows instead that trees of the same species are communal, and will often form alliances with trees of other species. Forest trees have evolved to live in cooperative, interdependent relationships, maintained by communication and a collective intelligence similar to an insect colony.
To communicate through the network, trees send chemical, hormonal and slow-pulsing electrical signals, which scientists are just beginning to decipher. Edward Farmer at the University of Lausanne in Switzerland has been studying the electrical pulses, and he has identified a voltage-based signaling system that appears strikingly similar to animal nervous systems (although he does not suggest that plants have neurons or brains).
Trees also communicate through the air, using pheromones and other scent signals.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 jan 2019 07:04

Peter van Velzen schreef:
25 jan 2019 08:01
Petra schreef:
25 jan 2019 03:20
De vormen van taalgebruik die hij noemt zijn net als de voorbeelden die Steven Pinker gebruikt uitsluitend bekend onder mensen.
Andere levensvormen kenmen wel communicatie maar geen abstracte ideeën.
Zou een dier om dit te kunnen geen abstract denkvermogen nodig hebben?
Humor bijvoorbeeld, is nogal complex en. moet je toch abstract voor kunnen denken?
Animals use far more elaborate and complex language than we think. They chat, gossip, mourn, rhyme, speak in dialects and make jokes.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 jan 2019 07:24

Petra schreef:
26 jan 2019 06:54
Trees also communicate through the air, using pheromones and other scent signals.
Ter vergelijking:
Jij vindt zweet en de geur ervan ook een taal?

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 jan 2019 08:22

Maria schreef:
26 jan 2019 07:24
Petra schreef:
26 jan 2019 06:54
Ter vergelijking:
Jij vindt zweet en de geur ervan ook een taal?
Dialect van lichaamstaal. :idea:

Wat bomen betreft, vergeet ook deze niet;
To communicate through the network, trees send chemical, hormonal and slow-pulsing electrical signals, which scientists are just beginning to decipher

Wikipedia is vrij uitgebreid; :D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Taal
Taal is in het algemeen elke min of meer complexe vorm van communicatie in de vorm van tekens, die gezamenlijk een systeem vormen. De term kan daarbij betrekking hebben op het systeem als geheel waarvan de tekens de individuele bouwstenen vormen, of op slechts een of enkele van de tekens afzonderlijk.
Vergelijkbare communicatiesystemen bij dieren en planten
Het gebruik van geschreven taal en gesproken taal onderscheidt de mens van alle andere levensvormen. Niettemin worden communicatiesystemen van veel diersoorten zoals (bijen, dolfijnen, walvissen) soms ook wel als een soort "taal" beschouwd

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 jan 2019 18:02

Petra schreef:
26 jan 2019 07:04
7
Animals use far more elaborate and complex language than we think. They chat, gossip, mourn, rhyme, speak in dialects and make jokes.
Ik ben zeer geinteresseerd in de voorbeelden waaruit dat zou blijken Ik weet niet wie je hier quote maar ik vrees dat, als andere dieren dan mensen dat al zouden doen, wij mensen dat helemaal niet zouden kunnen weten.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jan 2019 05:59

26 jan 2019 18:02
Petra schreef:
26 jan 2019 07:04
Ik ben zeer geinteresseerd in de boorbeelden waaruit dat zou blijken Ik weet niet wie je hier quote maar ik vrees dat, als andere dieren dan mensen dat al zouden doen, wij mensen dat helemaal niet zouden kunnen weten.
viewtopic.php?f=50&t=17619#p560218

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 jan 2019 01:49

Petra schreef:
27 jan 2019 05:59
26 jan 2019 18:02
Ik ben zeer geinteresseerd in de voorbeelden waaruit dat zou blijken Ik weet niet wie je hier quote maar ik vrees dat, als andere dieren dan mensen dat al zouden doen, wij mensen dat helemaal niet zouden kunnen weten.
viewtopic.php?f=50&t=17619#p560218
Eva Meier dus.Volgens haar is het wel moeilijk maar niet totaal onmogelijk.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 31 jan 2019 02:09

Een voorbeeldje taalgebruik

In dit stuk wordt zo vaak het woord migranten gebruikt en op zo'n manier dat ik het gevoel krijg dat het over te verdelen/verhandelen pakken suiker gaat i.p.v. mensen.
Het komt op mij over alsof dat het probleem makkelijker bespreekbaar maakt; vluchtelingen ontmenselijken.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf31b86b/
Na wederom een dagenlange patstelling op de Middellandse Zee zegden woensdag acht landen toe de 47 migranten aan boord van de Sea-Watch 3 in eigen land op te vangen. Het is de tweede keer deze maand dat het Nederlandse reddingsschip voor een internationale crisis zorgde. Vier redenen waarom u de Sea-Watch 3 moet leren kennen.
Het gevolg: als er nu een reddingsschip met migranten richting Europa vaart, moet er ad hoc worden onderhandeld over de verdeling van die migranten. Die onderhandelingen maken pijnlijk duidelijk hoe groot de angst voor anti-migratiepartijen is in de rest van Europa. Zo duurde het eerder deze maand bijna drie weken voordat 28 lidstaten het eens waren over de verdeling van 49 migranten. Ditmaal duurde het elf dagen voor er een verdeelsleutel kwam voor 47 migranten.
N.B. kruisbestuivend:
Wat is het verschil tussen de ene muur en de andere muur?
IMO:
viewtopic.php?f=25&t=17653&start=45#p560492
Petra schreef:
30 jan 2019 04:31
ik vraag me af wat het verschil dan is.. tussen een Mexicaanse muur of de Berlijnse muur en onze NL of Europese 'muren'.
Als je handelt alsof er een muur staat is volgens mij het enige verschil dat de ene zichtbaar is en de ander onzichtbaar.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 feb 2019 17:50

Topic gerelateerd? :lol: :lol:

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 04 feb 2019 06:29

Maria schreef:
03 feb 2019 17:50
Topic gerelateerd? :lol: :lol:

:lol:
Tevens meme gerelateerd.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 11 feb 2019 04:46

Spreken in tongen... is goed voor je! :lol:

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... -je-brein/
Talenwissel als fitness voor je brein
Niet het kennen van meer talen, maar het frequent wisselen daartussen kan het brein van ouderen scherp houden.

Plaats reactie