Vrouwen in topfuncties.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

dbdb521
Forum fan

Re: Vrouwen in topfuncties.

Bericht door dbdb521 » 12 aug 2019 23:07

Maria schreef:
12 aug 2019 18:50
De voorkeuren blijven hetzelfde om dat de rollenpatronen (nog) niet zijn veranderd.
Daar waar dat wel het geval is, zal een partnerschap beslissen voor de meest praktische oplossing.
Wie kan er het gemakkelijkst een baan krijgen en wie kan ook freelance werken?
Beslissingen hangen dan meer af van praktische waarden dan van ingebakken rollenpatronen.
De vraag: En wie van de 2 opvoeders is het meest bereid thuis te blijven? wordt zo in een heel ander licht bezien.
Je hebt 1 biologisch rolpatroon en je hebt meerdere mogelijke culturele rolpatronen. Een biologisch en cultureel rolpatroon zijn twee verschillende dingen.

Dit is het biologische rolpatroon voor vrouwen: Vrouwen willen een man die haar en haar kinderen "resources" (middelen) kan geven.

Dit is het biologische rolpatroon voor mannen: Mannen willen een vrouw die er vruchtbaar uitziet.

Hoe sterk culturele rolpatronen soms ook kunnen zijn, ze kunnen niet de biologische rolpatronen omzeilen. Een man zal over het algemeen nooit van een vrouw verwachten dat zij hem en zijn kinderen recources kan bieden. En hij zal nooit make-up gaan dragen om er zelf vruchtbaarder uit te zien. Dit zijn vrouwelijke biologische gedragspatronen die hij gewoon niet interessant vindt.

Een man zal het niet vervelend vinden als zijn vrouw geld verdient (zolang ze maar niet meer dan hem verdient, want dan gaat hij zich bedreigd voelen in zijn status), maar hij vind het vruchtbare uiterlijk van een vrouw over het algemeen veel belangrijker dan de resources die zij hem kan geven.

Lelijke carriere-vrouwen zijn niet populair bij mannen, mooie vrouwen met een simpel instapniveau-baantje zijn wel populair bij mannen, mooie vrouwen met een carriere die hij niet als bedreigend ziet zijn ook populair bij mannen.

Een alleenstaande carriere-vrouw van 35 begint in heel snel tempo haar marktwaarde in de dating-wereld te verliezen als ze op dat moment nog geen kinderen heeft en ook geen partner. Ze wordt elk jaar minder vruchtbaar en daardoor minder aantrekkelijk voor mannen. Mannen geven weinig om haar carriere. Als een vrouw er niet vruchtbaar uitziet, dan heeft ze weinig tot geen marktwaarde. De 35-jarige succesvolle carriere-vrouw gaat het qua marktwaarde verliezen van de 25-jarige vrouw die achter de kassa bij de supermarkt werkt. Daarom kunnen oudere vrouwen soms ook zo geobsedeerd zijn met make-up. Ze willen de marktwaarde die ze in hun jonge jaren hadden weer terug.

Zie ik dit verkeerd?
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 aug 2019 04:32

dbdb521 schreef:
12 aug 2019 12:53
Zwaard-vechtende vrouwen die vechten tegen mannen zijn zeker geen afspiegeling van de werkelijkheid (een uitzondering daargelaten), maar dit soort actiefilms worden vaak wel gemaakt met als doel om mensen het idee te geven dat vrouwen net als mannen (kunnen) zijn. Er zit een hoop ideologische bekeringsdrang achter dit soort films.
Ik denk het niet. Ik vind zwaardvechtende vrouwen gewoon leuker om naar te kijken dan zwaardvechtende mannen. En ik vermoed dat meer mensen dat vinden, Zo komen wij aan onze trekken, Het doel dat jij bedenkt is er waarschijnlijk helemaaal niet!

Als kind ergerde ik mij al aan films waarin de vrouwen angstig toekeken terwijl hun man bijna werd gewurgd. Waarom hielpen ze hem niet?
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 13 aug 2019 08:32

Ik wil niet al te veel in herhaling vallen. Hier staat best wel veel m.b.t. rolpatronen/cultuur/biologie e.d.
Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?
Laatst gewijzigd door Petra op 13 aug 2019 08:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 13 aug 2019 08:33

Maria schreef:
12 aug 2019 20:24
zegt dat niet eerder iets over hoe wij als maatschappij naar die jobs kijken?
De buitenstaander weet het beste. :evil3:
maakt dat die rolepantroondiscussie niet eerder een zinloze schijndiscussie?
Vrouwen moeten doen wat mannen doen maar andersom hoeft niet. da's geen rollenpatroon doorbreken

de basis is dat de mogelijkheid voor iedereen open moet liggen. of iemand die mogelijkheid neemt is een andere discussie

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 aug 2019 10:44

dbdb521 schreef:
12 aug 2019 22:47
Ik zal een nieuwe poging wagen bij je vraag hierboven: Natuurlijk wordt er in scholen rekening gehouden met elk kind als individu op zijn eigen wijze. Maar de nadruk ligt bij sommige scholen wel heel sterk op het willen opdringen van het culturele genderneutrale rolpatroon.

Nogmaals: een genderneutraal rollenpatroon bestaat mi. niet.
Ook kun je hier niet spreken van cultureel als het niet binnen een bepaalde (sub)groep al in de praktijk van toepassing is. Je kunt een cultuur niet aanleren op een school.
Wel is er het verschil in mening-neutraal gegevens aanbieden of (diezelfde) gegevens incl. een persoonlijke mening erover.
Ik zou dat niet specifiek religieus noemen.
Het is slechts één van de manieren waarop mensen een andere mens willen overtuigen van wat ze zelf vinden.
Sommige scholen laten jongens en meisjes allebei verplicht met auto's en met poppen spelen. Dit is overduidelijk het willen opdringen van het culturele genderneutrale rolpatroon. Beter plaats je gewoon een bak met auto's en poppen in de klas en laat je jongens en meisjes zelf kiezen wat ze willen pakken en bemoei je je er gewoon niet mee.
Als je iets wil onderzoeken gaat het zoals jij hier beschrijft.
Of in een les, jezelf leren vermaken en leren wat anderen leuk vinden..
Of tijdens het speelkwartier, waar je ev. tegelijkertijd je observaties wil doen.

Anders gaat het bij scholing.
Binnen een bepaalde les bied je leerstof aan en laat je mensen dat tot zich nemen.
Daarna, maar pas na kennis genomen te hebben van waar het om gaat, kunnen mensen leren zelf uit te maken wat zij ervan vinden.
Hen zelf laten kiezen bevestigt slechts hun zelf gemaakte keuze en daarbij is het dan juist de vraag of ze dat van nature doen of dat het aangeleerde rollenpatroon zijn werk al doet.
Is dat laatste het geval, dan zal er in de klas al een scheiding in wij/zij komen aan de hand van wat de leerlingen thuis al hebben ontwikkeld.
Er is hier niet sprake van een cultureel rollenpatroon maar een biologisch rollenpatroon. Hoe sterk je kinderen ook probeert te hersenspoelen met culturele rollenpatronen, het is onmogelijk om het biologische rollenpatroon te omzeilen.
Dat is nu juist het hele punt.
Ik ben nieuwsgierig naar het aandeel van beiden en de redenen daarvoor.
Jij denkt (schrijft), nog steeds na al deze gedachtewisselingen, het zelf al te weten en blijft daarbij.
Oké, dat weet ik dan.
dbdb521 schreef:
Je verspilt echt je tijd als je op een beschaafde wetenschappelijke manier het wij/zij-denken bij mensen wilt besturen door mensen uit te nodigen in je onderzoekskantoor en hen aan de hand van een vragenlijst en interviews vragen gaat stellen.
Dit is slechts één van de onderzoekmethoden en idd. net zo onvolledig als mensen te confronteren en daar dan je conclusies uit te trekken.

Zoals je nu beschrijft zijn jouw methoden ook onderzoeksmethoden, zoals die wetenschappelijk ook gedaan zouden kunnen worden.
Zie je eigen voorbeeld van Frans de Waal.
Of ze wel of niet ethisch zijn, is voor het onderzoeksdoel zelf niet ter zake doende.
Maar slechts één van de vele die nodig zijn om tot een beetje objectief resultaat te kunnen komen, als dat al mogelijk is.
Wetenschappelijk gezien blijven het hypothesen en theorieën, want in deze materie zul je moeilijk bewijzen kunnen vinden voor je stelling.

Het zijn te eenzijdige onderzoeken en er verdacht veel op lijkend alsof van tevoren al een uitkomst bepaald is en om een statement te kunnen maken van wat je eigenlijk al vermoedde/dacht.
Wat was je eerste opzet?
Heb je een open vraag?
Of heb je al een idee, wat je wil proberen aan te tonen?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 aug 2019 10:46

dbdb521 schreef:
(Ik weet overigens heel goed mijn grenzen te stellen bij stoken en nadat ik klaar ben met stoken maak ik mensen ook altijd duidelijk dat ik dit doe omdat ik mensen in hun natuurlijke leefomgeving probeer te bestuderen. Mensen hebben hier altijd begrip voor en ze hebben door hun gesprek met mij ook weer wat geleerd over hun eigen dierlijke instincten waardoor ze weer wat rationeler zijn geworden.)
Als dat laatste je enige doel is, de ander een spiegel voor te houden, dan ben je misschien niet beducht op het feit dat mensen ook idd. leren hun gevoel te rationaliseren en hun gedrag daarop aan te passen.
Dat ze heel beleefd zeggen, dat ze het begrijpen, maar misschien daarna niet meer zo leuk vinden verder over deze materie van gedachten te wisselen als dit jouw methodes zijn.
Men zal er ook voor waken hun emoties mee te nemen en niet meer op de kast te gaan.
Waardoor jouw hele methode wel eens zonder de gewenste resultaten zouden kunnen gaan worden.
Zeker is dat de uitkomsten dan gekleurd zullen zijn door de situatie.

Voor mezelf sprekend:
Ik had in het begin verdraaid veel moeite met jouw stijl van converseren.
Zie mijn eerste bericht aan jou in je voorsteltopic.
Omdat de onderwerpen me wel aan het hart liggen ben ik toch begonnen met reageren.
Proberend consequent in te gaan op wat je schrijft.
Je lijkt wat humaner nu, maar toch bevalt jouw methode van confrontaties oproepen me niet zo erg.

Ik ga steeds rationeler om met jouw teksten.
Ik ga ook niet meer in op alles wat je schrijft.
Ook dat is een leerproces, maar dan in het klein met communiceren 1 op 1. :)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 15 aug 2019 07:26

Hm, je zou een literaire carrière best wel een topfunctie kunnen noemen of niet?

Christine de Pizan

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 15 aug 2019 10:30

Petra schreef:
15 aug 2019 07:26
Hm, je zou een literaire carrière best wel een topfunctie kunnen noemen of niet?
Christine de Pizan
het is maar hoe je topfunctie definieert.
-net zoals bij de meeste vrouwen beschikken ca 99,9% vd mannen trouwens ook niet over de nodige vaardigheden om een topfunctie te bezetten/bereiken.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 aug 2019 02:48

appelfflap schreef:
15 aug 2019 10:30
Petra schreef:
15 aug 2019 07:26
Christine de Pizan
het is maar hoe je topfunctie definieert.
-net zoals bij de meeste vrouwen beschikken ca 99,9% vd mannen trouwens ook niet over de nodige vaardigheden om een topfunctie te bezetten/bereiken.
Velen die zo'n functie wél bereiken beschikken ook niet over die vaardigenheden maar wel over aandelen, familie of kenissen of partijgenoten, .
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 16 aug 2019 08:41

Sja, idd kruiwagentjes en hielenlikken. Wat dat betreft is er nog weinig veranderd in de wereld.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 16 aug 2019 09:33

Peter van Velzen schreef:
16 aug 2019 02:48
Velen die zo'n functie wél bereiken beschikken ook niet over die vaardigenheden maar wel over aandelen, familie of kenissen of partijgenoten,
netwerken is nu eenmaal een belangrijke vaardigheid, familie is geluk
ik snap je punt maar in heel deze discussie wekt men vaak de illusie/indruk dat elke man ene topfunctie kan behalen (wat natuurlijk onzin is)
wil men de illusie wekken dat vrouwen minder kans zouden maken, enkel omdat ze vrouw zijn.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 aug 2019 09:35

appelfflap schreef:
16 aug 2019 09:33
netwerken is nu eenmaal een belangrijke vaardigheid, familie is geluk
ik snap je punt maar in heel deze discussie wekt men vaak de illusie/indruk dat elke man ene topfunctie kan behalen (wat natuurlijk onzin is)
wil men de illusie wekken dat vrouwen minder kans zouden maken, enkel omdat ze vrouw zijn.
Daar is in zekere zin wel sprake van als het netwerk van een vrouw verhoudingsgewijs méér vrouwen bevat en de bestaande orde meer mannen.Daarom veranderen de verhoudingen wat trager in de top. Maar op delange duur komt dat waarschijnlijk wel goed.
Ik wens u alle goeds

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 17 aug 2019 12:11

Ook in dit topic bied ik mijn excuses aan voor mijn eerdere botte uitspraken. Ik ben iemand die de wereld veel te zwart/wit ziet en ik ben veel te direct in mijn woorden. Hierdoor kan ik soms heel bot overkomen terwijl ik het helemaal niet bot bedoel.

Gelukkig ben ik er meerdere keren door jullie op gewezen dat mijn woorden soms als kwetsend en beledigend worden ervaren. Het is absoluut niet mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen of te beledigen. Mocht ik dit in dit topic wel gedaan hebben, dan bied ik hiervoor mijn excuses aan.

Ik neem even pauze van forummen en ga proberen van mijn zwart/wit-denken af te komen. Het lijkt me leuk om mij over een tijdje weer te mengen in de discussies op dit forum, want er zitten veel mensen op dit forum waar ik veel van kan leren.

En ik hoop dat wanneer ik weer ga meedoen met de discussies, dat er dan nog meer vrouwen op dit forum zullen zitten, want een "old boys club" is ook maar saai. En er zijn veel dingen die mannen kunnen leren van vrouwen.

Wat betreft mijn mening over vrouwen in de politiek en in het bedrijfsleven: Ik vind dat vrouwen het de afgelopen tientallen jaren bijzonder goed hebben gedaan om te komen waar ze nu zijn. En ik hoop dat we bij de volgende verkiezingen een vrouwelijke premier zullen zien. Ik ben er van overtuigd dat er vrouwen zijn die de positie van premier op eigen kracht kunnen bereiken en ik hoop ze te mogen zien.

Ik kan dan wel helemaal opgaan in het bestuderen van mannelijke en vrouwelijke gedragspatronen, maar dit betekent niet dat ik hier ook naar wil handelen. Hoewel mijn interesse voor de menselijke natuur groot is, is tegelijkertijd mijn afkeer voor de menselijke natuur ook groot.

De menselijke natuur is in veel opzichten veel te grof en ik heb om eerlijk te zijn een grondige hekel aan de groffe menselijke natuur. Ik houd juist enorm van de moderne beschaving waar we in leven. Ik vind het een enorme verrijking dat mannen en vrouwen gelijke kansen hebben in onze maatschappij en ik moedig elke vrouw en elke man ook aan om het beste uit zichzelf te halen.

Ik vind het juist erg mooi om te zien dat mannen en vrouwen met elkaar samenwerken bij een bedrijf of bij de overheid. Zeker in de zorg. Want waar zouden we zijn zonder al die intelligente, hardwerkende vrouwen? Maar ook in de techniek zijn er vrouwen die ontzettend goed zijn in wat ze doen. Werkende vrouwen zijn inmiddels onmisbaar geworden. En wat mij betreft is dit positief.

Ik wens jullie alle goeds.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 17 aug 2019 12:53

@dbdb521,
Wie weet tot schrijfs!
Ik las mee. :) In de zorg en in het onderwijs werken héél veel vrouwen en het zou fantastisch zijn als daar meer mannen zin in krijgen. En nu bedoel ik niet alleen de managers. Oef Petra verkeerde topic. :wink:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 17 aug 2019 13:14

Storm schreef:
17 aug 2019 12:53
@dbdb521,
Wie weet tot schrijfs!
Ik las mee. :) In de zorg en in het onderwijs werken héél veel vrouwen en het zou fantastisch zijn als daar meer mannen zin in krijgen. En nu bedoel ik niet alleen de managers. Oef Petra verkeerde topic. :wink:
Ken je Meester Bart en Verpleegkundige Frank? :)

Plaats reactie