appelfflap schreef: ↑08 feb 2019 07:59
Petra schreef: ↑08 feb 2019 05:43
Je verwart JOUW realiteit met DE realiteit.
Jouw realiteit is dat je je eigen gedachten blijft weergeven. DE realiteit is dat de onderzoeken/data wat anders laten zien dan wat jij denkt.
Er is nu meer interesse bij meisjes en (mede daardoor) hogere cijfers.
enkel vrouwen kunnen zwanger worden, da's niet enkel mijn realiteit.
stap het 1e beste ziekenhuis binnen en kijk naar de verhouding man-vrouw bij de verpleging? da's niet enkel mijn realiteit
stap in de A'pse halen de petrochemie binnen en kijk daar naar die verhouding, opnieuw niet mijn realiteit
Goede voorbeelden van de situaties van nu.
Echter je moet bedenken, dat je het hebt over een doorsnee leeftijd van de medewerkers van 20-67 jaar.
Dus mensen, die geboren zijn in de tweede helft van de vorige eeuw en hun scholing hebben gehad tussen de 60 er jaren en nu.
Ga nu met deze wetenschap de verhoudingen eens vergelijken met een opsplitsing in leeftijdsgroepen van afgestudeerd in het vorige millennium (bewust gekozen voor deze duizend jaar) en daarna.
Zodat je een reëler beeld hebt voor nu en een voorspelling de komende jaren.
Ik vind het interessanter waarom m'n zo veel moeite doet om vrouwen in mannelijke richtingen te duwen maar men 0,0 moeite doet voor de tegengestelde beweging.
Misschien kan dit feit je helpen bij het bedenken van een antwoord daarop.
Om in jouw redenatie te blijven en een vrouwenbolwerk als voorbeeld te nemen.
Alle uitvoerende werknemers en hoofden ervan waren tot voor niet zolang geleden vrouwelijk.
Alleen de top en het administratie gedeelte was unisex, met in de praktijk de balans sterk doorslaand naar mannen.
De meeste artsen ed. waren ooit mannen, maar al -tig jaren is het volledig geaccepteerd, dat vrouwen in die beroepen studeren en werken.
Sinds er steeds meer mannelijke verpleegkundigen zijn en mensen daar ook aan gewend zijn geraakt, zijn er ook steeds meer mannen afdelingshoofd in de ziekenhuizen, daar waar dat vroeger bijna 100 % vrouwen waren.
Al sinds jaar en dag zijn er veel meer vrouwelijke fysiotherapeuten op de opleidingen en ook in de praktijk werkend (fysiotherapeuten en ook kinesisten in België).
Waarom zijn er het meest mannen hoofd van een afdeling?
Onderzoek van een aantal jaren gelden in het nieuws.
Ziekenhuis betaalt vrouw minder dan man
Vrouwen die in ziekenhuizen werken verdienen aanmerkelijk minder dan hun mannelijke collega's met dezelfde functie. Bij artsen in opleiding is het verschil gemiddeld 279 euro per maand. Ziekenhuizen maken daarmee 'verboden onderscheid op geslacht' volgens de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).
De salarisongelijkheid tussen mannen en vrouwen is het grootst bij functies zoals arts in opleiding, artsonderzoeker, organisatieadviseur en hoofd fysiotherapie. Een deel van die ongelijkheid is volgens de Commissie te rechtvaardigen, doordat mannen meer werkervaring hebben of een betere opleiding. Het overige kan echter niet verklaard worden uit deze zogenoemde 'neutrale factoren'.
Dit was een onderzoek in 2011.
Zou er wat veranderd zijn?
En zou dit een reden kunnen zijn waarom hier niet echt geadviseerd wordt meer mannen aan te trekken?
Voor je andere voorbeeld:
Dezelfde indelingen in leeftijdscategorie.
Wsl. zul je nog steeds en nog lang een mannenoverschot zien, maar de verhoudingen, die nu al aan het verschuiven zijn, zullen met de gegevens van opleidingen van nu, veranderen.
En natuurlijk zal er een groot gedeelte van de vrouwen, tijdelijk, minder werken en minder carrière gericht zijn, dan mannen.
Maar de enige biologische achtergrond hiervoor zie ik in het, al door jou genoemde, kinderen krijgen en erop gericht zijn een groot gedeelte van hun energie daaraan te wijden.
Maar is dat ook niet cultuurbepaald, omdat dat van de moeder wordt verwacht?
Toch hoeft zou dat geen reden hoeven te zijn voor het achterblijven in het werken naar en energie steken in een topfunctie voor later, als er een evenredige deelname zou aan het opvoeden van kinderen en er meer mannen zouden zijn, die hun carrière gerichtheid zouden inleveren ten behoeve van die van zijn vrouw/partner.
Er is een tijd geweest dat wel werd gesproken over rolwisseling huisvrouw/huisman.
Maar in mijn herinnering was dat vooral in de tijd dat er zeer moeilijk aan banen te komen was.
Of als toevallig manlief een mindere opleiding had met minder kans op carrière EN het prima vond voor de kinderen te zorgen en huisman te zijn.
Want ook dat is de realiteit.
Dat evenwicht is er (nog lang) niet.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."