Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?

Bericht door Petra » 22 jan 2019 04:33

Een m.i. hele goeie ontwikkeling: Meer/Ook vrouwen aan de top.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b8d0fdfb/
Vrouwelijke waarden zijn nodig voor nieuw Koninklijk Concertgebouworkest
Afgelopen week speculeerde Jan Raes, algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO), in diverse kranten over de toekomst. Nu de samenwerking met chef-dirigent Daniele Gatti wegens grensoverschrijdend gedrag is verbroken, zouden de vooruitzichten weer vruchtbaar zijn. Maar is met het vertrek van Gatti ook het probleem opgelost?

De keuze om de samenwerking met de chef-dirigent te verbreken en daarmee de vrouwen te geloven is van eenzelfde voortreffelijkheid als het internationale niveau van het orkest. KCO stelt hiermee een nieuwe norm in moderne tijden.
...Dat die omgeving in werkelijkheid onveilig lijkt, is zowel historisch als organisatorisch verklaarbaar. Symfonieorkesten zijn van oudsher bastions van mannelijkheid. De dominante mannelijke waarden in de orkestwereld waren tot voor kort vaak zelfs in beleid geformuleerd. De Berliner Philharmoniker liet in 1982 de eerste vrouw tot het orkest toe. De Wiener Philharmoniker hief het verbod op vrouwen pas in 1996 op – enkel omdat de staat met een subsidiekorting dreigde.

KCO voedt de mannelijke waarden van bovenaf. De driehoofdige directie bestaat uit louter mannen en het elfhoofdige, door een man voorgezeten bestuur telt slechts drie vrouwen. Door de alomtegenwoordigheid van mannelijke waarden vallen ze juist niet op. In die cultuur is Gatti vervangen symptoombestrijding.
Daarom is de keuze voor een vrouwelijke dirigent een muzikale keuze. Maar daarmee verandert de cultuur waarbinnen Gatti zijn gang kon gaan hoogstens ten dele. Nodig is een bepaalde hoeveelheid vrouwen in de top van de organisatie, zodat er een zekere balans tussen mannelijke en vrouwelijke waarden ontstaat.De huidige situatie is een uitgelezen kans om fundamentele vernieuwingen door te voeren.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 jan 2019 12:19

Petra schreef:
22 jan 2019 04:33
Een m.i. hele goeie ontwikkeling: Meer/Ook vrouwen aan de top.
Als voldoende hoogopgeleiden voorhanden zijn, zal dat in de toekomst zeker gaan komen.

Jonge-vrouwenoverschot in veel universiteitssteden

Ook in de van oudsher zg. mannenbolwerken is de tendens tot verandering duidelijk te zien.
Alleen bij de technische studies lijkt het per jaar te schommelen, maar zijn er per TU grote verschillen, waar je dan de gemiddelden uit zou moeten berekenen.

Cijfers over VWO eindresultaten de laatste jaren, laten ook zien dat veel minder meisjes dan jongens afhaken.
Over de oorzaken daarvan worden steeds vaker onderzoeken gedaan.
Als dat op academisch niveau ook doorzet, dan zal dat zeker in de toekomst gaan blijken en zal het vaker parttime willen werken van vrouwen ook veel minder effect zal hebben op het gender evenwicht in de praktijk.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 04 feb 2019 06:33

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bf38bb29/
Getallen doen ertoe: vrouwen in de kunsten zijn nog steeds in de minderheid
Onderzoek van Mama Cash laat zien dat onbewuste vooroordelen blijven bestaan.
Waarom is tellen zo belangrijk? Cultuurhistoricus Nancy Jouwe, als onafhankelijk onderzoeker verbonden aan de faculteit genderstudies van de Universiteit Utrecht en bestuurslid van Mama Cash, noemt tellen essentieel. ‘Er wordt te makkelijk gezegd: wij kijken naar kwaliteit. Maar dan krijgt je niet zulke scheve verhoudingen. Alsof zwarte vrouwen en mannen, of vrouwen in het algemeen geen kwaliteit zouden kunnen leveren?’ Jouwe wijst op de ‘onbewuste vooroordelen’ die mensen hebben, bijvoorbeeld doordat het op Nederlandse universiteiten en in kunstopleidingen vaak over mannelijke kunstenaars, schrijvers en musici gaat.
Een ‘actieve push’ vanuit beleidsmakers en de politiek lijkt Jouwe noodzakelijk: ‘Quota kunnen daar onderdeel van zijn.’ Tegelijk wil zij, net als Salet en Kerchman, waarschuwen voor ‘tokenisme’: het fenomeen dat iemand een bepaalde positie inneemt als symbool voor hoe progressief een organisatie is. Niemand wil de kunstexcuustruus zijn.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 04 feb 2019 06:35

https://www.ad.nl/buitenland/amerikanen ... ~a4ebffc9/
‘Amerikanen nemen pijn bij meisjes minder serieus dan pijn bij jongetjes’
Hoeveel pijn denken Amerikanen dat een kind heeft bij het krijgen van een prik? Volgens onderzoekers van de universiteit Yale verschilt het of mensen er vanuit gaan dat het kind een jongetje, of een meisje is. Van meisjes wordt sneller gedacht ‘dat het met de daadwerkelijke pijn wel meevalt’.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 05 feb 2019 04:33

Deze reactie hoort i.d.d. meer in dit topic thuis.
appelfflap schreef:
02 feb 2019 15:07
Petra schreef:
03 feb 2019 02:52

Jaaaaa hooooooor appelflap, en de prachtige overheersende invloed van het christenDOM had zeker geen invloed?
wat sleur je er nu bij? :)
vrouwen zijn minder in exacte wetenschappen als mannen geïnteresseerd,
niemand kan daar iets aan doen, da's biologie
Grappig, die stereotypering heb ik net al omvergeworpen.
Ik zal het speciaal voor jou nog ff herhalen, want mannen lezen nu eenmaal slecht. :wink:

Een aardig recenter voorbeeld... de betavakken. Waar meisjes slechter in zouden zijn, of minder geïnteresseerd.
Door feminisering is daar een kentering in gekomen en inmiddels doen meisjes het beter in die vakken dan jongens. En let wel.. hier gaat het om meisjes in het algemeen! Niet een individueel geval!
Dat meisjes in het verleden minder goed waren of minder geïnteresseerd in die vakken had heeft dus aantoonbaar geen biologische oorsprong maar een culturele!
https://www.trouw.nl/home/meisjes-zijn- ... ~a3b94606/
Bij scheikunde, wiskunde, biologie en techniek streven meisjes nu jongens voorbij.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 feb 2019 11:19

Maria schreef:
02 nov 2018 14:32
De praktijk van genderneutaliteit bij een duidelijk genderverschil.
Laten we het erop houden dat er verschil moet zijn.
Zo mag het ook van mij. :lol: :lol:
Het mannetje en vrouwtje in het mini moet nog even blijven tot we hier aan gewend zijn. :angel12:

Mcmadtasty
Forum fan

Bericht door Mcmadtasty » 07 feb 2019 11:26

Maria schreef:
07 feb 2019 11:19

sizedimg=40]https://i.pinimg.com/564x/e2/7a/fa/e27a ... e8535f.jpg[/sizedimg]
Wat leuk, toiletten gebaseerd op lef en geen lef :) Kan per dag verschillen..........
.
Afbeeldingscode gebroken in quote. Maria
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 07 feb 2019 12:08

Petra schreef:
05 feb 2019 04:33
Een aardig recenter voorbeeld... de betavakken. Waar meisjes slechter in zouden zijn, of minder geïnteresseerd.
slechter in zijn of minder interesse zijn 2 fundamenteel verschillende dingen.
het 1e ontken ik met klem, het 2e is gewoon realiteit.
mannen zijn nu eenmaal inter in verzorgende jobs geïnteresseerd, dat betekent niet dat er geen mannelijke verplegers zijn, laat staan dat die in hun job slechter zijn als vrouwen.
da's puur biologie.

je kunt zelf opzoeken dat in scandinavie, de meest gelijke maatschappijen, vrouwen structureel minder te interesse hebben ind e stem-vakken. Wt mij betreft is daar nits mis mee.
Dat meisjes in het verleden minder goed waren of minder geïnteresseerd in die vakken had heeft dus aantoonbaar geen biologische oorsprong maar een culturele!
jij kijkt naar een periode van 20-100j geleden. toen mochten meisjes niet eens naar school, in sommige delen op de planeet nu nog niet. Ik kijk naar een periode van 600 000j toen de mens nog holbewoner was.
vrouwen verzamelden en mannen gingen jagen
Bij scheikunde, wiskunde, biologie en techniek streven meisjes nu jongens voorbij.
[/quote]
ik heb nooit ontkend dat vrouwen slechter zijn. er zullen ook extreem gewelddadige vrouwen zijn en extreem zorgzame mannen.
In eht algemeen zijn vrouwen zorgzamer en mannen gewelddadiger
ik stel vast dat er enorme biologisch verschillen zijn tussen de geslachten en dat die zich uiten.

https://geneticliteracyproject.org/2018 ... l-nations/

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 07 feb 2019 15:07

appelfflap schreef:
07 feb 2019 12:08
mannen zijn nu eenmaal inter in verzorgende jobs geïnteresseerd, dat betekent niet dat er geen mannelijke verplegers zijn, laat staan dat die in hun job slechter zijn als vrouwen.
da's puur biologie.
Dat laatste is een niet door wetenschap ondersteunde conclusie. Vooral dat puur.
appelfflap schreef:
je kunt zelf opzoeken dat in scandinavie, de meest gelijke maatschappijen, vrouwen structureel minder te interesse hebben ind e stem-vakken. Wt mij betreft is daar nits mis mee.
Dat scandinaivia de meest gelijke maatschappijen bevat wil nog niet zeggen dat het al zover is dat jongens en meisjes inderdaad ook gelijk behandeld worden. Er is altijd een meest gelijke maatschappij geweest. Dat zegt op zich niet over het peil van gelijkheid dat behaald werd. En ook in culturen met formeel gelijke behandeling kunnen er informeel nog heel wat stereotiepen versterkt worden.
appelfflap schreef:
jij kijkt naar een periode van 20-100j geleden. toen mochten meisjes niet eens naar school, in sommige delen op de planeet nu nog niet. Ik kijk naar een periode van 600 000j toen de mens nog holbewoner was.
vrouwen verzamelden en mannen gingen jagen
En holbewoners hadden al een cultuur. Dat zegt dus niets. Zelfs apen hebben al cultuur.
Wat weinig zegt over de mate waarin cultuur dan wel natuur voor welk verantwoordelijk is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 08 feb 2019 05:40

Een bijzonder goeie uitleg.
Judith Mank is Professor in the Department of Genetics, Evolution and Environment at University College London. She is interested in understanding how form, behaviour and reproductive patterns have evolved through selective pressures.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 08 feb 2019 05:43

appelfflap schreef:
Petra schreef:
05 feb 2019 04:33
Je verwart JOUW realiteit met DE realiteit.
Jouw realiteit is dat je je eigen gedachten blijft weergeven. DE realiteit is dat de onderzoeken/data wat anders laten zien dan wat jij denkt.

Er is nu meer interesse bij meisjes en (mede daardoor) hogere cijfers.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 08 feb 2019 07:59

Petra schreef:
08 feb 2019 05:43
Jouw realiteit is dat je je eigen gedachten blijft weergeven. DE realiteit is dat de onderzoeken/data wat anders laten zien dan wat jij denkt.
mja
enkel vrouwen kunnen zwanger worden, da's niet enkel mijn realiteit.
stap het 1e beste ziekenhuis binnen en kijk naar de verhouding man-vrouw bij de verpleging? da's niet enkel mijn realiteit
stap in de A'pse halen de petrochemie binnen en kijk daar naar die verhouding, opnieuw niet mijn realiteit

Ik vind het interessanter waarom m'n zo veel moeite doet om vrouwen in mannelijke richtingen te duwen maar men 0,0 moeite doet voor de tegengestelde beweging.
vrouwen moeten ingenieur worden en als dat niet lukt is het een cultureel gegeven van kortzichtige vooroordelen en mijn realiteit. Waar zijn de acties om mannen richting vrouwelijke sectoren te duwen om daar eveneens meer gelijkheid te krijgen?

er zijn culturele elementen die spelen, maar je kunt niet gewoon de biologie tussen de geslachten negeren. ach, en voor mij is een verpleegster waardevoller als de ceo in de petrochemie.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 08 feb 2019 10:54

appelfflap schreef:
08 feb 2019 07:59
Petra schreef:
stap het 1e beste ziekenhuis binnen en kijk naar de verhouding man-vrouw bij de verpleging? da's niet enkel mijn realiteit
stap in de A'pse halen de petrochemie binnen en kijk daar naar die verhouding, opnieuw niet mijn realiteit
Goede voorbeelden van de situaties van nu.
Echter je moet bedenken, dat je het hebt over een doorsnee leeftijd van de medewerkers van 20-67 jaar.
Dus mensen, die geboren zijn in de tweede helft van de vorige eeuw en hun scholing hebben gehad tussen de 60 er jaren en nu.
Ga nu met deze wetenschap de verhoudingen eens vergelijken met een opsplitsing in leeftijdsgroepen van afgestudeerd in het vorige millennium (bewust gekozen voor deze duizend jaar) en daarna.
Zodat je een reëler beeld hebt voor nu en een voorspelling de komende jaren.
Ik vind het interessanter waarom m'n zo veel moeite doet om vrouwen in mannelijke richtingen te duwen maar men 0,0 moeite doet voor de tegengestelde beweging.
Misschien kan dit feit je helpen bij het bedenken van een antwoord daarop.

Om in jouw redenatie te blijven en een vrouwenbolwerk als voorbeeld te nemen.
Alle uitvoerende werknemers en hoofden ervan waren tot voor niet zolang geleden vrouwelijk.
Alleen de top en het administratie gedeelte was unisex, met in de praktijk de balans sterk doorslaand naar mannen.
De meeste artsen ed. waren ooit mannen, maar al -tig jaren is het volledig geaccepteerd, dat vrouwen in die beroepen studeren en werken.

Sinds er steeds meer mannelijke verpleegkundigen zijn en mensen daar ook aan gewend zijn geraakt, zijn er ook steeds meer mannen afdelingshoofd in de ziekenhuizen, daar waar dat vroeger bijna 100 % vrouwen waren.

Al sinds jaar en dag zijn er veel meer vrouwelijke fysiotherapeuten op de opleidingen en ook in de praktijk werkend (fysiotherapeuten en ook kinesisten in België).
Waarom zijn er het meest mannen hoofd van een afdeling?

Onderzoek van een aantal jaren gelden in het nieuws.
Ziekenhuis betaalt vrouw minder dan man
Vrouwen die in ziekenhuizen werken verdienen aanmerkelijk minder dan hun mannelijke collega's met dezelfde functie. Bij artsen in opleiding is het verschil gemiddeld 279 euro per maand. Ziekenhuizen maken daarmee 'verboden onderscheid op geslacht' volgens de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).

De salarisongelijkheid tussen mannen en vrouwen is het grootst bij functies zoals arts in opleiding, artsonderzoeker, organisatieadviseur en hoofd fysiotherapie. Een deel van die ongelijkheid is volgens de Commissie te rechtvaardigen, doordat mannen meer werkervaring hebben of een betere opleiding. Het overige kan echter niet verklaard worden uit deze zogenoemde 'neutrale factoren'.
Dit was een onderzoek in 2011.
Zou er wat veranderd zijn?
En zou dit een reden kunnen zijn waarom hier niet echt geadviseerd wordt meer mannen aan te trekken?

Voor je andere voorbeeld:
Dezelfde indelingen in leeftijdscategorie.
Wsl. zul je nog steeds en nog lang een mannenoverschot zien, maar de verhoudingen, die nu al aan het verschuiven zijn, zullen met de gegevens van opleidingen van nu, veranderen.

En natuurlijk zal er een groot gedeelte van de vrouwen, tijdelijk, minder werken en minder carrière gericht zijn, dan mannen.
Maar de enige biologische achtergrond hiervoor zie ik in het, al door jou genoemde, kinderen krijgen en erop gericht zijn een groot gedeelte van hun energie daaraan te wijden.

Maar is dat ook niet cultuurbepaald, omdat dat van de moeder wordt verwacht?
Toch hoeft zou dat geen reden hoeven te zijn voor het achterblijven in het werken naar en energie steken in een topfunctie voor later, als er een evenredige deelname zou aan het opvoeden van kinderen en er meer mannen zouden zijn, die hun carrière gerichtheid zouden inleveren ten behoeve van die van zijn vrouw/partner.
Er is een tijd geweest dat wel werd gesproken over rolwisseling huisvrouw/huisman.
Maar in mijn herinnering was dat vooral in de tijd dat er zeer moeilijk aan banen te komen was.
Of als toevallig manlief een mindere opleiding had met minder kans op carrière EN het prima vond voor de kinderen te zorgen en huisman te zijn.

Want ook dat is de realiteit.
Dat evenwicht is er (nog lang) niet.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 08 feb 2019 11:03

appelfflap schreef:
Petra schreef:
mja
Maar jouw realiteit is daar niet toe beperkt. Je gebruikt dat ene duidelijke biologisch verschil samen met het algemeen verschil in fysiek als argument om alle verschillen die jij ziet als biologische verschillen te zien. Het maakt voor jou niet uit welk verschil in gedrag je ziet. Als je een verschil ziet, is je eerste reflex om dat aan de biologie toe te schrijven.
appelfflap schreef:
Ja de realiteit is dat we dat soort verschillen zien. Nu is de vraag zijn dat verschillen die een verschil in biologie weerspiegelen of zijn dat verschillen die bv de verschillen in opvoeding tussen jongens en meisjes weerspiegelen.
appelfflap schreef:
er zijn culturele elementen die spelen, maar je kunt niet gewoon de biologie tussen de geslachten negeren. ach, en voor mij is een verpleegster waardevoller als de ceo in de petrochemie.
Wat jij waardevoller vind, is totaal onbelangrijk. Maatschappelijk gezien staat een ceo in de petrochemie hoger in aanzien dan een verpleegster. Dat is wat we hier voortdurend te zien krijgen. Dat zien we o.a. aan het verschil in loon en dat zien we aan het verschil in toegang van zo'n ceo of een verpleegster tot bv een minister.

Uw persoonljke visie (en de mijne trouwens ook) is van geen enkel belang. Zolang ceo in de petrochemie maatschappelijk hoger in aanzien staat dan verpleegster, lijkt het mij eerder onze maatschappelijke plicht dat vrouwen even veel toegang hebben tot de job van ceo in de petrochemie dan dat mannen toegang hebben tot het verpleegster beroep.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 09 feb 2019 02:08

appelfflap schreef:
mja
Ja dat klopt, alleen vrouwen kunnen zwanger worden. En dat gebeurt vaak zo rond de leeftijd waarop je een sprong in je carrière zou kunnen maken. Mannen hebben dus als voordeel dat ze deze carrièrebreuk niet hebben. Dat is een biologisch gegeven, maar daaruit mag/kun je niet concluderen dat vrouwen geen interesse hebben of niet capabel genoeg zouden zijn. Je kunt wel concluderen dat je het als maatschappij vrouwen makkelijker kunt maken om hun biologische natuur én carierre -wensen/kansen te combineren... ALS ze dat willen! Het gaat erom dat het kan en mag, niet dat het moet.

appelfflap schreef:
vrouwen moeten ingenieur worden en als dat niet lukt is het een cultureel gegeven van kortzichtige vooroordelen en mijn realiteit. Waar zijn de acties om mannen richting vrouwelijke sectoren te duwen om daar eveneens meer gelijkheid te krijgen?

En daar ga je dubbel de fout in als het hebt over "mannelijke richtingen duwen".
1) Jij noemt het mannelijke richtingen omdat je nu eenmaal zo cultureel gevormd bent dat jij bepaalde beroepen mannelijk vindt. Dat wil niet zeggen dat iedereen het daarmee eens is. En zeker niet dat het zo IS.
2) Er is een significant verschil tussen kansen geven/mogelijk maken en een richting op duwen!
Ik heb het over gelijke kansen creëren. En een einde maken aan het kwalijke : je mag niet omdat je vrouw (of wat voor andere malle reden dan ook) bent.
En al helemaal niet door een biologische aftroefkaart te spelen!

Plaats reactie