Arabische cijfers

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Arabische cijfers

Bericht door Maria » 07 sep 2018 16:21

Een beetje algemene kennis is niet van belang, als iemand maar genoeg kiezers heeft voor een bestuursfunctie.
Mensen die onze regering kiezen en door wie wij worden geregeerd.
PZC 28-8
Leefbaar hekelt term 'Arabische cijfers' in verordening Reimerswaal
KRUININGEN - De term 'Arabische cijfers' hoort niet thuis in een document van een Nederlandse gemeente. Dat vindt Marien Weststrate van Leefbaar Reimerswaal. ,,Kan die zin niet geschrapt worden?", vroeg hij dinsdagavond tijdens de behandeling van de verordening naamgeving en nummering.
Er nader op ingaand en nader vragend:
PZC 3 september
KRUININGEN - Raadslid Marien Weststrate is het niet eens met de uitleg dat 'Arabische cijfers' een 'algemeen bekende en gehanteerde aanduiding voor het in de westerse culturen gehanteerde getalsysteem van 0 tot en met 9' is.
De leider van coalitiepartij Leefbaar Reimerswaal blijft erbij dat het 'Arabische geleuter' niet thuishoort in een document over straatnaamgeving en nummering. ,,Steeds meer moeten wij, geboren Nederlanders, accepteren dat de multiculti-opmars verder gestalte krijgt.
vox populi
De stem van het volk of de stem des volks (Latijn: vox populi en daarvan afgeleid ook voxpop) is de mening van de gewone man of vrouw in de straat over een bepaald onderwerp. Deze mening wordt soms afgezet tegen de mening van politici.
Voxpop van het AD
Arabische cijfers in Nederland: 'Geen goed idee'
5 september 2018 Een Zeeuws gemeenteraadslid vindt Arabische cijfers niet passend in Nederland. Roel Maalderink gaat de straat op om te kijken wat Nederland hier van vindt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Re: Arabische cijfers

Bericht door Peter van Velzen » 08 sep 2018 04:28

Dit heeft niets met een mening te maken, maar slechts met ongelovelijke domheid. Niemand is serieus van mening dat we de cijfers 0 t/m 9 moeten afschaffen.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 08 sep 2018 15:43

Vind dat we dit best wel eens kunnen aanpassen. Gewoon een ontwerp wedstrijd voor nieuwe cijfers. Laten we het simpel digitaal houden. Hoeven we de kinderen ook geen tafels meer te leren.
En wat vinden jullie trouwens van al die Romeinse goden in de naam van onze dagen. Moeten we daar ook niet eens van af?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 08 sep 2018 16:51

Als de heer Weststrate met vakantie naar Egypte gaat, dan begrijpt hij er al helemaal niets meer van. Dan denkt hij: "Zie je wel, hier zijn de cijfers anders, ik had dus toch gelijk of toch niet huh? :? " :lol: Mits hij natuurlijk zijn resort verlaat. ١٢٣٤٥٦٧٨٩٠
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 08 sep 2018 21:54

Arabische cijfers zijn eigenlijk Indiase cijfers. De Europeanen gingen de term Arabische cijfers gebruiken, terwijl de Arabieren de term Indiase cijfers gebruikten. Dat komt omdat de Arabieren de cijfers overnamen van de Indiërs. Europa deed met name zaken met het Midden-Oosten.

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 09 sep 2018 06:49

Was het niet zo, dat het meer om het 10 cijferige stelsel ging. Dat Arabisch genoemd werd ?
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 09 sep 2018 11:29

Als jullie geschiedenis gaan doen... : https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... e_wiskunde 8*)
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 10 sep 2018 08:41

Tot de Indiërs de nul uitvonden, was het lastig rekenen. Het woord 'cijfer' (sifr) is Arabisch voor 'nul'. Zoals algebra (al jebr) 'de rots' betekent in het Arabisch. De woorden komen dus uit Arabië, maar de ideeën uit India. Maar als we dan 'vox populi' (Latijns) gaan gebruiken, een taal die men ook niet spreekt hier?! Houden we het gewoon op Nederlands. Net zo praktisch en internationale cijfers zijn ook wel zo handig.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 10 sep 2018 18:19

Tsja, welke verworvenden kunnen nog wél op het conto van arabieren geschreven worden?
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 10 sep 2018 19:16

vegan-revolution schreef:
10 sep 2018 18:19
Tsja, welke verworvenden kunnen nog wél op het conto van arabieren geschreven worden?
Dat is een beetje lastig. Islam en Arabieren loopt een beetje door elkaar. Er zijn wel degelijk wetenschappelijke prestaties tijdens de gouden eeuwen in het Midden-Oosten. Opvallend is wel, dat het vooral Perzen en joden waren die wetenschap beoefenden. Ook kwamen wetenschappers nogal eens in conflict met de islamitische clerus en fanatiek gelovige sultans. Anderzijds hadden meer seculiere sultans meer vertrouwen in niet-Arabieren en konden m.n. joden hoge posities bereiken.

Er zijn boeiende boeken over geschreven.

Al-Chwarizmi, al-Razi, Avicenna, Jalal ad-Din Rumi waren Perzen
Averroes was een berber. Voor de echte Arabieren een barbaar.
Al-Ghazali was ook een Pers, maar heeft de wetenschap in het M-O wel verziekt.

Ik heb even lopen zoeken, maar ik kom niet echt wetenschappers of filosofen uit het Arabisch hartland tegen. Veel Perzen, Aramees, Marokko c.q. Spanje (Cordoba). Wel een enkele (Alhazen) uit het het huidige Irak. Toch Arabisch? Maar wel met hun eigen (Ibn Arabi) vrije interpretatie van de Koran.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 10 sep 2018 21:08

Voor de invoering van de euro gebruikte men in Nederland ook wel Joodse cijfers.
Men gaf een kind een "heitje"(Vijf stuivers) voor een karweitje. Iets kostte een "Joedje" (10)
Of soms een "meier" (100)
Gelukkig is die buitenproportionele Joodse invloed op ons economisch bestel met de afschaffing van de gulden doeltreffend teruggedrongen.
Je hoort tenminste niemand meer over een joedje praten.

Wat te denken van Alpha en Omega? Kom zeg, we leven niet in Griekenland....

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 10 sep 2018 22:45

vegan-revolution schreef:
10 sep 2018 18:19
Er is een periode geweest waarin de islam meer verlicht was dan het christendom. Waarschijnlijk ga jij daar niet in mee :D Ik heb fora gezien met een christendom dat zo duister is dat ik van mening ben dat iedere religie met wortel en tak moet worden uitgeroeid.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 11 sep 2018 11:23

Ramen Mullog !! Elke vorm van godsdienst laat goeie mensen belachelijke dingen doen, en dan meestal ook nog om redenen die al 2000 jaar niet meer bestaan. Boekjes met sprookjes en verzinsels die een eeuwigheidswaarde of heiligheid krijgen toegedicht. Bah, ik ben er zat van. Er is werkelijk geen enkel 'heilig' boek dat niet is opgeschreven door een gewone boerenlul. Of die nou Jezus, Mozes of Mohammed heette. Als die ook maar echt bestaan hebben is de vraag. Religie verpest werkelijk alles.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Ronaldus67

Bericht door Ronaldus67 » 11 sep 2018 13:46

Nu lees ik toch zelf ook de PZC, maar deze discussie is mij ontgaan. Wel heb ik kort geleden een auto gekocht bij een garage in Kruiningen. Ik moest inderdaad (heel opvallend) een bedrag in Arabische cijfers afrekenen. Bovendien had de verkoper zich met Arabische handelstechnieken bekwaamd, waardoor ik hoogstwaarschijnlijk de hoofdprijs heb betaald.
I sat by the ocean.

Plaats reactie