Feest in Pakistan: Allah Akbar!

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Feest in Pakistan: Allah Akbar!

Bericht door gerard_m » 31 aug 2018 13:56

https://nos.nl/artikel/2248273-pakistaa ... lders.html

Stelling: het is verstandig dat Wilders heeft besloten zijn tekenwedstrijd te schrappen.

In Pakistan is heftig gedemonstreerd tegen de cartoonwedstrijd in het verre Nederland. Met onderwerpen zoals de extreme corruptie in dit land, de voortdurende discriminatie van minderheden of het ontbreken van vrouwenrechten, krijg je geen mensen de straat op. Maar Geert Wilders is het gelukt met een tekenwedstrijd.

En begrijpelijk: een demonstratie tegen iets Pakistaans zou direct uit elkaar geslagen worden, maar deze demonstraties - geholpen door talloze bedreigingen - zijn succesvol geweest. Zelfs Wilders zwicht nu voor de druk en is van gedachten veranderd. Dat is een prestatie te noemen.

Je kunt daarmee concluderen dat je met voldoende dreiging van geweld je zin kunt krijgen. Zouden woedende VVD 'ers de straat op gaan bij spotprenten over de premier, dan is het wellicht snel afgelopen met die spot. Alleen hebben VVD' ers niet de neiging de tekenaar met de dood te bedreigen. En dat geldt ook voor katholieken, koningsgezinden, joden of andere groepen die met spot te maken hebben. Ook zullen weinig mensen de tekenaar een provocateur noemen en er nadrukkelijk afstand van nemen als de bespotte groep kalm en beschaafd reageert.

De profeet Mohammed liet volgens de hadith een dichter vermoorden die de spot met hem dreef. Een deel van zijn volgelingen wil dit voorbeeld wel volgen. En dat systeem werkt dus blijkbaar. Dat is goed nieuws voor iedereen die Allah beschouwt als de Grootste ( Allah Akbar).

Daar valt, althans in Nederland, best mee te leven. De rust keert nu in elk geval terug en de veiligheidsrisico's zakken terug tot het normale niveau. Er blijven genoeg onderwerpen over voor spot.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

lanier
Superposter

Re: Feest in Pakistan: Allah Akbar!

Bericht door lanier » 31 aug 2018 15:02

Het gaat om protesten van de TLP Partij, een partij zonder zetel. Ze maken veel kabaal, en ik meen dat er ongeveer 3000 demonstranten op de been waren. Pakistan heeft ongeveer 170 miljoen inwoners waarvan 100 miljoen stemgerechtigd zijn en daarvan stemt ongeveer 2 miljoen op de TLP. Te weinig voor een zetel in het parlement.
TLP organiseert vaker protestacties en weet dan veel meer mensen op de been te krijgen dan nu het geval was. Buiten Pakistan waren er geen reacties op deze actie van Wilders en in Pakistan was het nihil.
Deze hele actie van de PVV was heus niet te doen om het maken van spotprenten. Het was Wilders te doen om reacties uit te lokken, en wat mensen onthouden is die ene Pakistaan die bereid was om Wilders te vermoorden. Daarmee is de actie van Wilders geslaagd, want heel Nederland weet nu hoe aggressief de islam is…
Wilders heeft in Nederland weer even in de spotlight gestaan, zijn achterban heeft wederom een generaliserende bevestiging gekregen over de islam en moslims en zelfs de TLP is tevreden want hun dreigement in hun ogen heeft effect gehad.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 31 aug 2018 17:41

gerard_m schreef:
31 aug 2018 13:56

Stelling: het is verstandig dat Wilders heeft besloten zijn tekenwedstrijd te schrappen.
Mijn (tegen)stelling: Het is een gerespecteerd politicus totaal onwaardig om een dergelijke wedstrijd überhaupt in het leven te roepen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 sep 2018 04:36

gerard_m schreef:

Het is in elk geval slim. HEt was missschien helemaal niet de bedoeling om de wedsrijd echt te houden, maar alleen om een intolllerante reactie van moslims uit te lokken. Die bleek er te zijn. Weliswaar alleen in PAkistan, maar dat volstaat voor WIlders' doeleinden.
Ik wens u alle goeds

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 01 sep 2018 07:23

Verstandig wel. Wenselijk niet.

Hiermee bewijst in mijn ogen de islam zich geen goede zaak. Het laat zien dat ze verre van geweldloos zijn.
Al is het maar een kleine groep.
Of Wilders er verstandig aan deed om een wedstrijd houden laat ik in het midden.
Het laat m.i. ook zien dat we langzaamaan ons gaan richten naar middeleeuwse praktijken.
Onze vrijheid van meningsuiting komt steeds verder onder druk.

Ik ben zeker geen Wilders aanhanger. daarvoor heeft hij teveel loze kreten.
Maar in onze samenleving hebben we vrijheid van mening en vrijheid van satire.
Of de wedstrijd wel of niet provocerend is, laat ik in het midden.
Wat is de volgende stap ?
Blasfemie hoger op de lijst van straffen ? Terwijl wij op het punt staan deze af te schaffen ?
In de westerse wereld wordt de religie steeds verder terug gedrongen. Dat botst met de oosterse ( islamitische) wereld.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 01 sep 2018 09:23

In dit verband een aardige column : BRIEFJE VAN JAN – Aan Geert Wilders

Daaruit :
Ook de Taliban, in Afghanistan, is inmiddels wakker. “Een vijandige actie van Nederland tegen alle moslims”, heet uw cartoonwedstrijd daar.

De Turkse dictator Erdogan (door de Nederlandse staat gezien als ‘bevriend staatshoofd’) sluit zich aan bij de Pakistaanse protesten tegen uw cartoonwedstrijd.
Hebben zij ‘gewonnen’?

Zij winnen al jaren.

Er zijn alleen cartoonwedstrijden als die van u voor nodig om er hier heel langzaam het bewustzijn in te slijpen dat de islam ten diepste een onverdraagzaam geloof is dat de wereld wil overheersen en dat we hier niet klein genoeg kunnen houden. Dat een provinciaal splinterpartijtje in Pakistan in staat is om ons kabinet te laten buigen als een knipmes en om moslims over de hele wereld te mobiliseren tegen Nederland en de Nederlanders, zegt alles over de achterlijkheid van die cultuur.

En over het gevaar.

Show, don’t tell. Dat is wat u deed.

Ik heb eerlijk gezegd veel liever dat dat bewustzijn er wordt ingeslepen door een onschuldige tekenwedstrijd, dan door – ik doe maar een greep – slachtpartijen met machetes, Kalashnikovs, bomgordels, bompakketten, bestelwagentjes, vrachtauto’s en vliegtuigen.

Er zijn Nederlanders die vinden dat die bewustmaking door u ‘haatzaaien’ is.

Die vinden dat ú het kwaad bent, in plaats van dat geloof met die vreselijke uitwassen.

Dat zijn dezelfde mensen die rond de eerste islamitische aanslag in Nederland, de moord op Theo van Gogh op 2 november 2004, dingen durfden te zeggen als: “Je mag hem natuurlijk niet vermoorden, máár…”

Fuck them.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 01 sep 2018 10:26

Peter van Velzen schreef:
01 sep 2018 04:36
gerard_m schreef:

Het is in elk geval slim. HEt was missschien helemaal niet de bedoeling om de wedsrijd echt te houden, maar alleen om een intolllerante reactie van moslims uit te lokken. Die bleek er te zijn. Weliswaar alleen in PAkistan, maar dat volstaat voor WIlders' doeleinden.
Echt alleen in Pakistan? Ik heb toch op tv reacties uit andere islamitische landen voorbij zien komen.
Ik ben verre van een Wilders-fan, maar hij laat hier wel zien dat het tolerante en "vrije" westen feitelijk helemaal niet meer zo vrij is.
Wij hebben vrijheid van meningsuiting en zogenaamd de vrijheid om religieS op de hak te nemen d.m.v. satire, maar dat blijkt in de praktijk dus niet meer waar te zijn.
Nederland wordt geregeerd door (in dit geval) een groepje islamitische fundamentalisten in een land ver weg van het "vrije" Nederland.
Zelfs de meest geharde cabaretiers durven geen grappen meer te maken over de islam of moslims.
En de grote groep "gematigde" moslims in Nederland blijken helemaal niet zo gematigd, of in ieder geval voelen ze zich niet geroepen de vrijheid van meningsuiting te verdedigen als die mening de islam betreft!
En nog hebben we moeite om te zien dat we afglijden naar weer een herhaling van de geschiedenis waar een godsdienst de wet uitmaakt en waar alle ongelovigen moeten vrezen voor hun vrijheid op elk gebied.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 01 sep 2018 10:30

dikkemick schreef:
31 aug 2018 17:41
gerard_m schreef:

Mijn (tegen)stelling: Het is een gerespecteerd politicus totaal onwaardig om een dergelijke wedstrijd überhaupt in het leven te roepen.
Ik ben benieuwd naar je onderbouwing hiervan. Mag een politicus geen tekenwedstrijden organiseren? Of gaat het erom dat een gevoeligheid van een groep wordt geraakt (laten we humor dan afschaffen)? Of gaat het om de veiligheidsrisico's die het creeert (dan ga ik vanmiddag nog diverse mensen bedreigen die iets doen wat ik niet wil)?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 01 sep 2018 12:21

Een storm in een glas water. Een paar opstandige moslims heb je altijd wel. En in Nederland is ook altijd wel een handjevol PVV aanhang die opstandig is. Lekker belangrijk allemaal. Dat Wilders het zou afblazen lag voor de hand. Er was nooit veel animo voor. Maar zo heeft Wilders weer kunnen 'aan tonen’ hoe slecht die moslims wel niet zijn.

Wat we zien zijn de nadagen van een mislukt politicus die van armoede niet meer weet wat te doen. Concullega Baudet hijgt in zijn nek en neemt de (never ending) Fortuyn revolte over. Een revolte welke nooit van de grond gekomen is.

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 01 sep 2018 12:26

Erik schreef:
01 sep 2018 10:26

En de grote groep "gematigde" moslims in Nederland blijken helemaal niet zo gematigd, of in ieder geval voelen ze zich niet geroepen de vrijheid van meningsuiting te verdedigen als die mening de islam betreft!

Ik geef de doorsnee moslim in Nederland groot gelijk. Wat heeft die te maken met het achterlijke gedoe van Wilders en het achterlijke gedoe van een stel idioten in Pakistan? Ik ben Nederlander, ik ga me toch ook niet schamen of verontschuldigen voor het gedrag van Wilders? Zou iemand mij aanspreken op het gedrag van Wilders, dan zou ik antwoorden dat je in ieder volk of religie idioten hebt.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 01 sep 2018 16:56

Hopper schreef:
01 sep 2018 12:26
Erik schreef:
01 sep 2018 10:26

Ik geef de doorsnee moslim in Nederland groot gelijk. Wat heeft die te maken met het achterlijke gedoe van Wilders en het achterlijke gedoe van een stel idioten in Pakistan? Ik ben Nederlander, ik ga me toch ook niet schamen of verontschuldigen voor het gedrag van Wilders? Zou iemand mij aanspreken op het gedrag van Wilders, dan zou ik antwoorden dat je in ieder volk of religie idioten hebt.
Ja dat helpt inderdaad als tegengeluid als het gaat om dreigend religieus geweld!
DoodzwIjgen, je kop in het zand steken, dat helpt vast, zowel tegen debielen als Wilders als tegen extreme religieuze idioten.
Of het moet zijn dat gematigde moslims vrijheid van meningsuiting in Nederland niet van belang vinden?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 02 sep 2018 11:11

Hopper schreef:
01 sep 2018 12:21
Een storm in een glas water. Een paar opstandige moslims heb je altijd wel. En in Nederland is ook altijd wel een handjevol PVV aanhang die opstandig is. Lekker belangrijk allemaal.
De opstandige PVV' ers maken geen permanente bewaking van linkse politici nodig.

Het regende de afgelopen weken bedreigingen in Nederland en niet alleen meer voor Wilders. Nu is dat ook niet heel uitzonderlijk. Los van de walging die veel mensen voor Wilders hebben, zouden we het niet normaal moeten vinden dat een politicus permanente bewaking nodig heeft vanwege zijn standpunten.
Dat Wilders het zou afblazen lag voor de hand. Er was nooit veel animo voor.
Volgens hemzelf waren er al honderden reacties binnen.

{WAARSCHUWING : LINK BEVAT EEN SPOTPRENT !}
Maar zo heeft Wilders weer kunnen 'aan tonen’ hoe slecht die moslims wel niet zijn.
Nee, hij heeft aangetoond dat de islam een onverdraagzame religie is. Een meerderheid van de moslims houdt zich afzijdig. Maar een deel van de moslims is bereid de regels van hun profeet te volgen.
Wat we zien zijn de nadagen van een mislukt politicus die van armoede niet meer weet wat te doen. Concullega Baudet hijgt in zijn nek en neemt de (never ending) Fortuyn revolte over. Een revolte welke nooit van de grond gekomen is.
Gelukkig maar. De meeste mensen hebben immers weinig last van vrouwen die de straat niet op mogen, homo's die uit buurten worden verdreven en de effecten van immigratie van kansarme mensen.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 02 sep 2018 12:41

Er hebben 3000 mensen gedemonstreerd in Pakistan. Normaal gesproken krijgt die partij veel meer mensen op de been. Tenenkrommend die generaliserende opmerkingen, zo komen we er wel..

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 02 sep 2018 13:49

lanier schreef:
02 sep 2018 12:41
Er hebben 3000 mensen gedemonstreerd in Pakistan.
Wel vreemd dan dat de Pakistaanse premier zich daar zoveel aan gelegen laat liggen. Zijn reactie was er één alsof het hier om een kwestie van topprioriteit gaat. Erdogan deed trouwens ook zijn uit in het zakje. En zo zijn er wel meer .....

Maar vooral blijven bagatelliseren hoor, waar het hier om gaat!
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 02 sep 2018 14:10

gerard_m schreef:
https://nos.nl/artikel/2248273-pakistaa ... lders.html

Welk belang heeft een Nederlandse politicus bij een cartoonwedstrijd betreffende de profeet Mohammed? Gratis politiek meeliften op de voorspelbare woede van beledigde radicale moslims, en dan het risico op een aanslag verkleinen door de wedstrijd af te gelasten.

Politiek verstandig oftewel gewiekst.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 02 sep 2018 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie