Gegroet, terug na vele jaren

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mahlstrom

Gegroet, terug na vele jaren

Bericht door Mahlstrom » 20 aug 2018 14:18

Hallo vrijdenkers. Laatste paar jaar ben ik afwezig geweest van fora, en herinnerde ik me deze weer opeens. Ik was een ander persoon met een ander wereldbeeld, veel veranderd ondertussen, vandaar een nieuw vers account.

Nu 30 jaar oud, kan ik met meer kalmte en evenwichtigheid terugkijken naar de laatste 15-20 jaar, waar ik vanuit een christelijke opvoeding (maar ook veel mooie boeken thuis, zoals De Verbeelding van het Denken en een oud Pools zelfhulp/therapie boek met quotes naar filosofen en pioniers van humanistische psychologie), meer ben gaan ontdekken. Gedreven door enerzijds nieuwsgierigheid naar oude wijsheid, maar tegelijkertijd ook hulpzoekende in een stressvolle thuis en school situatie, ging ik me aan het einde van de middelbare school verdiepen in vooral het stoicisme, en ook de concurrerende stromingen epicurisme, skepticisme en cynicisme.
(de meeste aansluiting voor levenswijze, ethiek en metaphysische cosmologie vond ik bij de stoicijnen, maar het meest logisch/intellectueel prikkelend vond ik de oud griekse skeptici)

Fast forward: af en aan geflirt met New Age, daarna strikt atheist, 2 jaar Filosofie gestudeerd aan de uni en uiteindelijk een bachelor gehaald in (biologische/cognitieve) psychologie. Door stress, uitputting, verhuizing, slaaploosheid heb ik uiteindelijk 2 zenuwinzinkingen meegemaakt, die mijn kritische en gezonde denkvermogens een tijd omver hebben gegooid. Ik leefde een beetje in fantasieland, niet perse een prettige versie daarva. Maar nu 2 jaar na mijn laatste opname ben ik voor een goed deel hersteld, en verder herstellende.

Ik vind het grappig dat mijn persoonlijke tijdelijke waantjes reden waren voor gedwongen opname en medicatie, maar mensen met veel gekkere ideeen vrij rondlopen. Zolang ze maar beetje meedraaien in de maatschappij en niet te erg opvallen of voor openbare overlast zorgen, right? (Flat earth, wij zijn allemaal dezelfde entiteit, de (insert random Holy Book) is letterlijke waarheid, kristallen genezen, ik ben eigenlijk een draak/engel/demoon etc etc))

Voordeel: na dit alles ken ik beter de beperkingen van mijn eigen geest en ben ik erg voorzichtig om een standpunt in te nemen of een ideologie aan te hangen, want er zitten altijd wel wat haken en ogen aan. Duidelijke nonsense kan ik makkelijker van me afwerpen, en maak het me steeds meer de gewoonte logica en reality checks te doen voordat ik ergens van uit ga. Maargoed, om te functioneren in het alledaagse leven moet je ook uitgaan van het één en ander. Dat is nu voor mij veel vloeiender geworden ipv het beeld dat ik vroeger had, dat maar 1 enkel wereldbeeld uiteindelijk klopt of het meest klopt en ik een soort van morele of intellectuele plicht heb het te kennen, verdedigen en verspreiden (als activist, ideoloog of een positie vanuit mijn universitaire studies).

TL:DR: hoi, ben minder dogmatisch geworden en meer skeptisch/pragmatisch, hoop hier weer te kunnen oefenen in nadenken, schrijven en leren. Bedankt voor de eigenaren en mods etc. dat ze deze site nog draaiend houden. :) Tot spreeks.

Peter van Velzen
Moderator

Re: Gegroet, terug na vele jaren

Bericht door Peter van Velzen » 20 aug 2018 16:38

Welkom nieuw persoon, namens het beheerdersteam.
NIeuw genoeg om dit topic even te willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 aug 2018 17:06

Welkom.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 aug 2018 17:10

Welkom terug.
Een andere nieuwe persoon?
Kom maar op met je gedachten over de div. onderwerpen, want die heb je vast nog wel.
Je nick duidt al aan dat gedachten nog steeds overal heen kunnen wentelen?
Laat ze maar komen.
Door te lezen, te overdenken en in te passen wordt vaak richting gegeven.
Waarheen dat zal gaan of eindigen?
Maakt dat wat uit?
Misschien interessant om de weg van vroeger naar nu mee te nemen in het ventileren van je huidige manier van denken?
Verder zou ik het wel prettig vinden onder welke naam je eerder hier was.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mahlstrom

Bericht door Mahlstrom » 20 aug 2018 18:21

Maria schreef:
20 aug 2018 17:10
Welkom terug.
Een andere nieuwe persoon?
Heb mezelf niet laten ombouwen hoor. :P Maar die zenuwinzinkingen en medicatie hebben ook wel op een soort reset button gedrukt: geheugenproblemen en beetje in zombie modus voor tijd geleefd.

Kom maar op met je gedachten over de div. onderwerpen, want die heb je vast nog wel.
Je nick duidt al aan dat gedachten nog steeds overal heen kunnen wentelen?
Laat ze maar komen.
Door te lezen, te overdenken en in te passen wordt vaak richting gegeven.
Waarheen dat zal gaan of eindigen?
Maakt dat wat uit?
Misschien interessant om de weg van vroeger naar nu mee te nemen in het ventileren van je huidige manier van denken?
Verder zou ik het wel prettig vinden onder welke naam je eerder hier was.
Mja, maalstroom omdat ik inderdaad stukjes uit het verleden ophaal, tegelijkertijd ververs en nieuwe zaken tegenkom, en probeer sommige dingen aan elkaar te koppelen of te kruisen terwijl ik andere onderwerpen maar achter laat, of soms van elkaar loskoppel. Er is maar zo weinig tijd in een dag, maand, leven en ik wil gewoon de tijd besteden aan dat wat me waardevol of nuttig lijkt. Daarnaast dus nog enigzins moeite met onthouden en denken. Ik wil niet dat mijn gedachten ooit weer op hol laten slaan, dus beperk ik mezelf wat qua mentale interesses najagen.

Mijn houding in principe: filosofisch pragmatisch, beetje in de zin van William James bijv. Wat maken deze gedachten of ideeen uit voor het dagelijks leven, wat zijn de praktische innerlijke en uiterlijke gevolgen ervan (als ze waar of geldig zijn)? (kwam erop op via zijn lezingen over pragmatisme: https://www.gutenberg.org/files/5116/5116-h/5116-h.htm aanrader imo)

Even denken. Denk dat de naam dodo was. Ik schreef veel en redelijk dogmatisch vanuit een anarcho-kapitalistisch standpunt. Vaak in discussie met iemand genaamd Siger (?), weet niet of hij nog hier is. Ander persoon nu, o.a. in de zin dat ik niet meer dogmatisch meeloop met libertarische anarchisten. Liever uit meerdere bronnen en stundpunten putten, en geleidelijk en voorzichtig beeld, mening en standpunt vormen. Denk dat dit forum daarbij kan helpen.

Hoop dat dit voldoet of begrijpelijk is. Vragen/commentaar verder welkom, en ik zal binnenkort wat in andere topics gaan posten. :)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 aug 2018 20:09

Doe dat.
Dan leren we je vanzelf weer een beetje kennen. :)

Misschien zul je je een beetje moeten nalezen in wat oudere topics.
Het is nu me de vakanties niet zo druk.
Nieuw topic openen over jou interesses kan ook natuurlijk.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 20 aug 2018 23:44

Welkom terug Mahlstrom! Maar welke nick had je een paar jaar geleden dan?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 20 aug 2018 23:46

Sorry, te snel gelezen en Siger is hier helaas niet meer.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 20 aug 2018 23:49

Gevonden:

memberlist.php?mode=viewprofile&u=3340

Al heel lang geleden, maar van harte welkom terug!

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 aug 2018 19:02

Welkom. Een jong te vroeg flink ontwikkeld brein kan lastig zijn. Of je rationele kant niet met de emotionele overweg kan!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie