Elf steden zwemmen voor kankerpatiënten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Elf steden zwemmen voor kankerpatiënten

Bericht door Maria » 17 aug 2018 20:24

Van der Weijden: 'Ik zwem voor kankerpatiënten'
Recreanten wordt dit weekend afgeraden om mee te zwemmen met de Elfstedentocht van olympisch kampioen Maarten van der Weijden.

Ook Van der Weijden zelf kreeg het advies niet te gaan zwemmen, maar hij zegt dat hij de tocht desondanks wel gaat maken.

Volgens het Waterschap Friesland heeft het weer een grote rol gespeeld bij de aanwezigheid van de E. coli-bacterie in het water. De forse regenval na een lange periode van droogte heeft veel vuil, vogelpoep en hondenpoep in een keer het water in gespoeld. Ook is er de laatste dagen minder zonlicht geweest, waardoor bacteriën langer in het water kunnen overleven.

Het idee was dat recreanten in ruil voor een sponsorbijdrage in de elf steden een stuk met Van der Weijden mee konden zwemmen. Bijna duizend mensen hadden zich daarvoor aangemeld. Onduidelijk is hoeveel mensen ondanks het negatieve advies toch gaan zwemmen.

Van der Weijden baalt van de beslissing, maar kan het begrijpen. Zelf wil hij de tocht wel volbrengen. Hij zegt liever een buikgriep op te lopen dan de kankerpatiënten in de steek te laten.
Hoeveel mensen zullen zich terugtrekken en hoeveel mensen zullen de waarschuwing ook in de wind slaan en zo het risico van ziekte.
(Ik weet niet hoe ernstig de ziekte kan uitpakken.)
Wat zouden jullie doen, als je je al had aangemeld om voor een x bedrag een stuk met hem mee te zwemmen op deze tocht en zo te sponsoren?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Re: Elf steden zwemmen voor kankerpatiënten

Bericht door Maria » 18 aug 2018 13:12

De gemeenten hebben het voor de meezwemmers besloten.

http://www.rtvnof.nl/meezwemmen-met-maa ... -verboden/
DOKKUM - De Cityswims van de Elfstedenzwemtocht, waaronder die in Dokkum gaan niet door. Dit hebben de betrokken gemeenten en de Maarten van der Weijden Foundation gezamenlijk moeten besluiten na metingen van Wetterskip Fryslân en advies van GGD Fryslân.
........
Maarten van der Weijden: “Ik kan niet onder woorden brengen hoe zeer ik hier van baal. Het doel is immers niet om drie dagen te zwemmen, het doel is om zo veel mogelijk geld op te halen voor kankeronderzoek. Daarvoor hebben al die deelnemers maanden getraind. De teleurstelling is groot, voor al die zwemmers die donateurs hebben geworven en voor alle vrijwilligers, die zich maandenlang met hart en ziel hebben ingezet. Als topsporter moet je om kunnen gaan met tegenslagen. Maar het draait hier niet alleen om mij, maar om al die deelnemers die voor niets hebben getraind. Alleen we kunnen niet anders dan hun veiligheid vooropzetten.”
Misschien kunnen de sponsoren hun hand over hun hart strijken en de goedwillenden toch nog steunen met een bijdrage, daar dit voor hen ook overmacht was?
Geen idee hoe dat zal uitpakken.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 aug 2018 20:06

Onvoorstelbaar.
https://www.ad.nl/binnenland/inspanning ... ~ae9058c9/
Zijn team laat weten ‘ongelooflijk trots’ te zijn op de zwemmer, die in totaal 55 uur heeft gezwommen. ,,Wat hij heeft bereikt, heeft nog nooit iemand anders gedaan. Hij heeft zoveel losgemaakt bij de mensen. Ook al heeft hij de zwemtocht niet voltooid.'' Op sociale media regent het complimenten en respectbetuigingen voor de ‘indrukwekkende en grootse prestatie’ van de Olympiër. Velen nomineren de ‘enorme held’ vast voor sportman van het jaar.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 20 aug 2018 21:56

Ik kon vroeger goed zwemmen. Een afstand crawlen ging prima. Tot 2,5 km. Dan had ik er wel genoeg van. Ik heb respect voor hem.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 21 aug 2018 09:34

Ik heb zeker respect voor Maarten en ik ben blij met de opbrengst voor kankeronderzoek (2.5 miljoen). Wel is het typisch Nederlands hoe lyrisch we zijn over deze prestatie. De langst ononderbroken afstand die is gezwommen is 481.5km over de Parana rivier in Argentinië. En Martin Strel zwom ooit 5269km in 66 dagen (84km per dag); hij zwom de hele Amazonerivier af en had te maken met piranha's, krokodillen, haaien, slangen, etc. Nogmaals wat Maarten heeft gedaan is fantastisch maar zeker niet uitzonderlijk.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 21 aug 2018 14:55

Een kietelende gelijkenis van Maartens' met Jezus' lijdensweg
door Floor Rusman, columniste bij het NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/20/de-aanbidding-van-de-lijdende-maarten-a1613662 schreef: . . .. Want laten we eerlijk zijn, de gelijkenis ligt er nogal dik bovenop.
Zoals Jezus het lijden van de mensen op zich nam, zo zwom Van der Weijden zichzelf kapot om het lijden aan kanker te bestrijden.
Hij voelt zich schuldig, zei hij afgelopen weekend in NRC, dat hij zijn kanker heeft overleefd:
„Als ik niet meer weet hoe ik mijn schuld moet inlossen, heb ik een probleem. Ik wil altijd ergens naar streven, met een basis van dankbaarheid en een vleugje pijn. . .
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 aug 2018 19:29

Wat een nare reacties.
Moet er nou altijd en overal kritiek zijn en er zoveel achter worden gezocht?

Waarom Maarten dit zo wilde kan heel Nederland over fantaseren.
Iedereen is opeens psycholoog of criticaster op punten, die er niet toe doen.

Hij is genezen en anderen niet.
Velen met hen, die het als een wonder hebben ervaren te genezen, vinden met hem, dat zij het niet meer verdiend hebben dan anderen die niet genazen.
Zeker omdat zij het alleen hebben ondergaan en niets konden in die periode en zich verder machteloos hebben gevoeld, het niet afhankelijk is van verdiensten van de zieke zelf.
Zo zei hij het laatst.
Dit was voor hem een drijfveer en een reden om het vol te houden, totdat hij aan zijn grenzen was.
Om toch nog wat te doen aan het bestrijden van deze ziekte, maar nu binnen hetgeen zijn mogelijkheden ligt.
En daarvan de grens te verkennen.

Gewoon een eerlijke bewondering mag blijkbaar ook al niet.
Want dan is iedereen ineens dweperig of zelfs rijp voor geloof in sprookjes.
Malle vergelijkingen doen het blijkbaar ook altijd goed.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 aug 2018 20:29

@Maria,
:love4:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 aug 2018 04:30

lanier schreef:
21 aug 2018 09:34
Ik heb zeker respect voor Maarten en ik ben blij met de opbrengst voor kankeronderzoek (2.5 miljoen). Wel is het typisch Nederlands hoe lyrisch we zijn over deze prestatie. De langst ononderbroken afstand die is gezwommen is 481.5km over de Parana rivier in Argentinië. En Martin Strel zwom ooit 5269km in 66 dagen (84km per dag); hij zwom de hele Amazonerivier af en had te maken met piranha's, krokodillen, haaien, slangen, etc. Nogmaals wat Maarten heeft gedaan is fantastisch maar zeker niet uitzonderlijk.
Hm, zouden piranha's, krokodillen, haaien en slangen het 55 uur volhouden in de Friese wateren?
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 22 aug 2018 09:55

Maria schreef:Wat een nare reacties.
Asjemenou, waar ik alleen een kostelijke gelijkenis zag, daar zie jij overal nare kritiek.
Nah ja, het zij zo.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 aug 2018 13:45

Wat een nare reacties.
Ik zie niet in wat er nu zo naar is aan mijn reactie. Er was ook geen kritiek, alleen maar een vergelijking en verder de opmerking dat het een fantastische prestatie was. Niet wereldschokkend, dat niet.

Maarten heeft het slim gedaan. Zwemmen aan het eind van de vakantie. Dan zijn mensen (nog) in een goede stemming en geven sneller geld. Ook het sentiment van de Elfstedentocht koppelen aan zijn zwemprestatie was slim. Als hij had gekozen om wederom het kanaal tussen Frankrijk en Engeland over te zwemmen en weer terug, dan was de opbrengst veel lager geweest.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 aug 2018 13:45

Peter van Velzen schreef:
22 aug 2018 04:30
lanier schreef:
21 aug 2018 09:34
Hm, zouden piranha's, krokodillen, haaien en slangen het 55 uur volhouden in de Friese wateren?
Andere vissen wel, dus zou niet weten waarom deze niet.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 22 aug 2018 17:01

Peter van Velzen schreef:
22 aug 2018 04:30
Niet zolang Hielke en Sietse rondvaren.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 aug 2018 19:57

lanier schreef:
22 aug 2018 13:45
Wat een nare reacties.
Ik zie niet in wat er nu zo naar is aan mijn reactie. Er was ook geen kritiek, alleen maar een vergelijking en verder de opmerking dat het een fantastische prestatie was. Niet wereldschokkend, dat niet.
Ik heb dan ook op de inhoud van het artikel gedoeld.
Daar sta je achter of niet.
Wie de schoen past trekke hem aan.
Ik niet dus.

Er is niemand, die heeft beweerd dat de prestatie uniek was.
Maar daarom was hij er niet te minder om. :)
Maarten heeft het slim gedaan. Zwemmen aan het eind van de vakantie. Dan zijn mensen (nog) in een goede stemming en geven sneller geld. Ook het sentiment van de Elfstedentocht koppelen aan zijn zwemprestatie was slim.
Best wel.
Al moet ik hier dan weer bij opmerken, dat hier een heel team meespeelde, en dat best iemand op het idee gekomen is dit als tijdstip te nemen.
Best wel logisch om dit stukje van de vakantie te kiezen en niet als iedereen weg is.
Het is niet gezegd, dat Maarten dat was.
Als hij had gekozen om wederom het kanaal tussen Frankrijk en Engeland over te zwemmen en weer terug, dan was de opbrengst veel lager geweest.
Nee, en ook niet zijn opzet om zich totaal te geven.
Ruim 33 kilometer met, oké, zwaardere omstandigheden, was niet de bedoeling.
Als endurance zwemmer had hij dan door moeten blijven gaan een aantal malen op en neer te zwemmen tot hij helemaal op was. :D
Kanaal zwemmen wordt vnl. nog gedaan op recordtijd van de overbrugging en niet op maximale tijd en kilometers achter elkaar door.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 aug 2018 20:05

Bram over zijn neefje:
Haaah, geweldig, de kleine Bartje van 9 maanden loopt al los rond de tafel.
Terwijl je dat bij de doorsnee peuter eigenlijk pas na rond het jaar hoeft te gaan verwachten en het niet abnormaal is als dat pas bij anderhalf is.

Reactie:
Prestatie??
Best wel, maar moet je daar nou zo lyrisch over doen?
Er zijn peuters, die dat al doen als ze 8 maanden zijn.

Plaats reactie