Priesters herkenden misbruikte kinderen aan hun kruisje

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Priesters herkenden misbruikte kinderen aan hun kruisje

Bericht door PietV. » 15 aug 2018 23:13

https://nos.nl/artikel/2246195-priester ... uisje.html

Het wachten is weer op het gebed van de grote leider uit het Vaticaan.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Storm
Bevlogen

Re: Priesters herkenden misbruikte kinderen aan hun kruisje

Bericht door Storm » 16 aug 2018 00:10

Afgrijselijk.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 aug 2018 04:52

Ik hoorde dat nieuws gisteren en wat in de topictitel vermeld wordt bleef bij mij ook hangen als meest afschuwelijke detail. Dat het zo georganiseerd was hebben we nog niet eerder gehoord.
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 16 aug 2018 09:34

Storm schreef:
16 aug 2018 00:10
Afgrijselijk.
is m'n eigen cynisme is nog het ergste
m'n 1e reactie was zo ongeveer:" wow, da's lang geleden dat er nog eens zoiets uitgekomen is"

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 16 aug 2018 10:02

appelfflap schreef:
16 aug 2018 09:34
Storm schreef:
16 aug 2018 00:10
Afgrijselijk.
is m'n eigen cynisme is nog het ergste
m'n 1e reactie was zo ongeveer:" wow, da's lang geleden dat er nog eens zoiets uitgekomen is"
Pijnlijk dat zulke misdaden kunnen verjaren....de slachtoffers hebben levenslangs. Goed ik begrijp dat de discussie oplaait of je zulke misdaden kunt laten verjaren.

Wat ik ook verbijsterend vind is dat de RKK nog steeds niet een streep wil halen door het priester celibaat..in flagrante tegenspraak met hun eigen bijbel
Jezus, als hij even zou terug komen op aarde zou een dagtaak hebben met het leeg geselen van alle kerken.. Maar ja,......dat hebben de kerken allemaal goed begrepen: die man komt niet terug....hij was en is dood , net als die God van hem.....Vooral niet doorvertellen,....en laten we het ons zo comfortabel mogelijk maken....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 aug 2018 10:28

Ik las een citaat over een film hierover, die precies aangeeft waarom dit zo verschrikkelijk onmenselijk is.

Spotlight (film)
Spotlight is a 2015 film about the true story of how the Boston Globe uncovered the massive scandal of child molestation and cover-up within the local Catholic Archdiocese, shaking the entire Catholic Church to its core. The film received a total of six nominations at the 88th Academy Awards, winning two for Best Picture and Best Original Screenplay.

Peter Canellos: They say it's just physical abuse but it's more than that, this was spiritual abuse. You know why I went along with everything? Because priests, are supposed to be the good guys.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 16 aug 2018 10:49

Walging, walging, walging :cry: .

Met als verzwarende omstandigheden dat deze priesters voor kinderen en voor gezinnen vaak een autoriteit waren, een baken waarop werd vertrouwd, zelfs vaderfiguren.

En dat de kerk de mensen een moraal probeert bij te brengen, en daarmee dus zelf een voorbeeldfunctie heeft. Practice what you preach..

En dat kinderen in de katholieke kerk waarschijnlijk kwamen biechten, dus hun "zondes' kwamen vertellen, en daarmee op hun kwetsbaarst waren. Ze gaven hun lot in handen van deze mensen.

En dat de mensen die het wisten niet hebben ingegrepen wat laat zien hoe door en door verrot de organisatie is.

De bezem moet erdoor, of beter: de mattenklopper.
Wellicht is het juridisch allemaal verjaard, maar moreel is het niet verjaard.
Laat alle betrokken zelf maar gaan biechten, op hun blote knieën. En dan 1000 Wees Gegroetjes bidden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 16 aug 2018 15:22

Eigenlijk is het misbruik schandaal in Chili net zo dramatisch of nog erger.....dat vreette tot in het heden door....maar is natuurlijk 2e of 3e wereld land....dan komt het iets minder hard in het nieuws

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a4e3cd37/
Die zien ook Barros het liefst vertrekken, maar de paus liet weten dat er voorlopig niks verandert. “Wanneer iemand met bewijs komt tegen bisschop Barros, zal ik spreken”, aldus de paus. “Maar er is niet één bewijsstuk. Het is allemaal laster. Is dat duidelijk?”

Verontwaardiging

De uitspraken van de paus zorgden voor veel verontwaardiging in Chili. Veel Chilenen nemen het de paus kwalijk dat hij de uitspraken van slachtoffers zo gemakkelijk van de hand wijst. “Het is niet alsof ik een selfie of een foto had kunnen nemen terwijl Karadima me misbruikte en Juan Barros en anderen aan het toekijken waren”, schreef een van de slachtoffers van Karadima, Juan Carlos Cruz, op Twitter. “De verontschuldigingen van paus Franciscus hebben geen betekenis. Er is helemaal niets veranderd."
dat bewijs kwam snel:

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a2338ef5/
In een uitzonderlijke spijtbetuiging heeft paus Franciscus toegegeven dat hij grote fouten heeft gemaakt in zijn reactie op verhalen over seksueel misbruik door Chileense rooms-katholieke geestelijken. Eerder dit jaar sprak Franciscus schande van de beschuldigingen aan het adres van de Chileense bisschop Borras die geweten zou hebben van het misbruik.

Nu biedt de paus daar zijn verontschuldigingen voor aan. ‘Ik erken dat ik grove fouten heb gemaakt in mijn beoordeling van de situatie, vooral veroorzaakt door een gebrek aan informatie’, schrijft Franciscus in een brief aan de Chileense bisschoppen. ‘Ik vraag vergeving aan een ieder die ik hiermee heb gekwetst en ik hoop dit in de komende weken ook persoonlijk te doen.’ De paus nodigt daartoe Chileense misbruikslachtoffers uit om naar het Vaticaan te komen om hem daar te ontmoeten.
Alle bisschoppen op het matje:

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a55f2222/
Uiteindelijk haalde Franciscus bakzeil en stuurde een onderzoeksdelegatie naar Chili om de zaak Barros te onderzoeken. Die kwam terug met een rapport van maar liefst 2300 pagina's waaruit niet alleen bleek dat de beschuldigingen tegen de bisschop geloofwaardig waren, maar ook dat het misbruik binnen de Chileense kerk een veel grotere omvang had dan eerder werd aangenomen. Naar verluidt was Franciscus ontdaan toe hij kennis nam van de inhoud van het rapport. Hij schreef een brief aan de Chileense bisschoppen waarin hij zei dat 'hij grove fouten had gemaakt' in zijn beoordeling van de situatie, vooral veroorzaakt door een 'gebrek aan informatie' van hun kant. Daarom riep hij de bisschoppen collectief op het matje en ook nodigde hij Chileense slachtoffers uit om naar Rome te komen zodat hij hun persoonlijk vergiffenis kon vragen.

Alle bisschoppen dienden hun ontslag in:

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a51ad047/
Het heeft even geduurd voordat het misbruik in de Chileense kerk aandacht kreeg van Franciscus. Dat priester Fernando Kardima jarenlang jongens had misbruikt, werd door het Vaticaan wel erkend. Maar het gerucht dat bisschop Juan Barros van Osorno daarvan wist – en het stil hield – betitelde Franciscus in januari nog als laster. Onder druk van Chileense katholieken, stuurde hij toch een onderzoeksdelegatie naar Chili.

Toen die terugkwam met vernietigend rapport van 2300 pagina’s, zag Franciscus in dat hij een ernstige inschattingsfout had gemaakt en riep hij alle 34 actieve Chileense bisschoppen naar het Vaticaan. Die conferentie vond afgelopen week plaats. Misbruikslachtoffers, van wie er drie ook waren uitgenodigd, verwachtten er niet veel van. Maar nadat de conclusies van Franciscus naar de Chileense televisie zijn gelekt, waarschijnlijk door één van de 34 bisschoppen, staan de zaken er anders voor.
Bewijsmateriaal vernietigd

Confronterend aan Franciscus’ brief is vooral zijn conclusie dat bisschoppen bewust bewijsmateriaal hebben vernietigd. Advocaten werd gevraagd de beschuldigingen te minimaliseren, verdachte priesters werden overgeplaatst, zodat ze elders hun misbruik konden voortzetten. Deze nalatigheid in het beschermen van slachtoffers duidt volgens Franciscus op een structureel probleem van machtsmisbruik. “De concrete gevallen moeten aangepakt worden en dat moet leiden tot het ontslaan van mensen, maar – en daar wil ik helder over zijn – het is niet genoeg, we moeten meer doen.”
Nog wat linkjes naar NOS artikelen..:

https://nos.nl/artikel/2243895-hardere- ... bruik.html
https://nos.nl/artikel/2236020-paus-aan ... kzaak.html
https://nos.nl/artikel/2246317-ze-misbr ... macht.html

De persoon in laatste artikel heeft het nog niet helemaal begrepen:
Geen pedofilie'

Leerschool denkt niet dat het misbruik van kinderen door geestelijken een vorm van pedofilie is, maar altijd een kwestie van machtsmisbruik. Volgens Leerschool gaat het bij geestelijken niet om liefde voor kinderen, maar om het uitleven van de eigen seksuele frustratie. "Ze hebben de mogelijkheid en die kans willen ze pakken."
Of hij bedoelt dat het geen pedofile geaardheid is...maar dan is het NOG dwazer........tegen je eigen sexualteit ingaan ( als misbruiker) vanwege frustraties.....dan ben je naast het zondigen tegen je God ( zoals die priesters dat zullen voelen....of niet!??) ook nog tegen je eigen lichaam ingaan....laat ik dan er helemaal niets meer van snappen........zulke verknipte personen zouden mensen kunnen leiden....?

Maar celibaat aanpakken ....onze twitter pastoor JJ v. Peperstraten..: (uiterst aardige man,...meestal lezenswaardig ...ieder geval droge humor...)
https://twitter.com/jjvpeperstraten/sta ... 4369840143

https://twitter.com/jjvpeperstraten/sta ... 6636325911
Nee precies, je raakt iets waardevols kwijt en krijgt er netto niks voor terug
Het celibaat is uiteindelijk een geestelijke weg van navolging en beschikbaarheid voor de kerk en de wereld, dat is niet zomaar opgeefbaar
En natuurlijk Willow Creek Church als dekmantel aangrijpen....alsof dat maar in de schaduw kan staan wat binnen de RKK gebeurde en gebeurd....niet om dat weg te wuiven....maar dan besef je nog te weinig....hoe dramatisch misbruik binnen de RKK is....
Spit de reacties maar even door......
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 aug 2018 17:26

Ton Leerschool hoeft van mij geen correcte diagnose te stellen, want dat is een taak voor behandelaars en niet voor slachtoffers.
Zie:
https://www.ad.nl/binnenland/ik-krijg-n ... ~a5c04841/

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 aug 2018 18:34

Dit wordt ook een smakeloos feuilleton.

"Misbruik in de kerk is fout van homocultuur" aldus
Kardinaal Raymond Burke
De kardinaal zei dat het geen fout is van de kerk, maar dat het "daden zijn die komen door de homoseksuele cultuur". "Die heeft de kerk beïnvloed en moet worden uitgeroeid."
Dat er homosexuelen zijn is idd. niet de schuld van de kerk, maar wat heeft dat met misbruik van kinderen te maken?
Sinds wanneer zijn homofielen ook allemaal pedofielen?
Dat de laatsten hun gang konden gaan in dat pedofielen paradijs is wel de schuld van deze kerk met zijn gesloten gelederen.
Maar nu hij het zo stelt, dat deze wandaden uitgeroeid moeten worden wens ik hem alle succes.
Gaat hij binnen de kerk nu eindelijk stappen ondernemen om deze daadwerkelijke misdadigers ook publiekelijk te laten veroordelen door de geëigende rechter daarvoor en hen op te laten sluiten, zodat zij geen kans meer hebben op in herhaling te vervallen?
Ook degenen, die verhinderd hebben dat er onderzoek kwam, en dus medeplichtig waren?
"Seksualiteit is bedoeld om te geschieden tussen de man en de vrouw", stelde hij nog. Burke raadt ouders ook aan om kinderen uit de buurt van homo's en homoseksuele familieleden te houden.
Gelukkig is hij publiekelijk al een paar jaar geleden door de Paus en de kerk als veel te conservatief betiteld.
Maar kardinaal blijft hij.
Burke, die deel uit maakt van de Orde van Malta, is een hevige tegenstander van paus Fransiscus. Het botert al jaren niet tussen de twee. Burke was lid van de Congregatie voor de Bisschoppen tot Franciscus hem in december 2013 uit die positie ontsloeg.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 aug 2018 19:12

De kerk heeft het celibaat ooit ingesteld.
De kerk is nu niet schuldig aan het feit dat veel homo's ooit kozen voor de gelofte en het celibaat.
Waar ze wel schuldig aan zijn is het verdonkeremanen van de uitwassen.
Wat me het meest boos maakt is, dat ze hier lijken te zeggen, dat alle homo's ook pedofielen zijn, want daar gaat het om.

Maar je mag gevoeglijk aannemen dat bijna eerder norm is, dan uitzondering, dat zij onderling binnen de kloosters en congregaties op zijn tijd het bed delen.
En niemand, die daar over klaagt.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 20 aug 2018 08:48

16 Augustus ( de dag na naar buiten komen van dit misbruik schandaal) "tweette" de paus..( al vermoed ik dat hij ze niet zelf intikt...) het volgende:
Faith is nourished by memory: how many wonderful things God has done for us! How generous is our heavenly Father!
https://twitter.com/Pontifex/status/1030054061666533379

Gelukkig is God ook op twitter en zijn reactie kwam snel:
Stop kissing My ass and start not raping kids.
https://twitter.com/TheTweetOfGod/statu ... 9296595968

Als je God wilt volgen: niet zo moeilijk....gewoon op twitter....zijn manier van schrijven verraadt dat het een vrijdenker is....... :wink:

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 20 aug 2018 12:38

Ik zag een paar tweets en zag dat het meest gebruikt woord 'love' is.
Het lijkt me verstandig dat de RKK even definieert wat er onder deze 'love' verstaan wordt en wat niet.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 20 aug 2018 15:35

Bonjour schreef:
20 aug 2018 12:38
Ik zag een paar tweets en zag dat het meest gebruikt woord 'love' is.
Het lijkt me verstandig dat de RKK even definieert wat er onder deze 'love' verstaan wordt en wat niet.
Dag Bonjour,

Ik wil niet al te cynisch worden, de huidige paus wil in ieder geval wel veranderen...dat kan ik niet anders duiden dan positief....het geeft hem ook vele vijanden. Alleen is hij net als zijn voorgangers blijkbaar machteloos.....dan is er nog maar 1 oplossing: opheffen maar.....
katholieken zeggen meteen dat je het instituut huwelijk niet opheft door misbruik in een specifiek huwelijk.....mwah.....consequent zijn ze niet: waarom dan die ene kerk niet opheffen?.......

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b4d26f16/
https://www.vaticannews.va/en/pope/news ... abuse.html

Of het mogelijk is om een instituut dat 2000 jaar oud is te veranderen, zonder de bron en oorsprong van alle ellende te vervangen?......Is zoiets als een tabaksfabrikant dit rook artikelen blijft verkopen....met nu de waarschuwingsetiketjes op de pakjes.....

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 aug 2018 16:48

Ik heb vroeger altijd geleeerd sat er een onderscheid was tussen Eros (lichamelijke liefde) en Karitas (zorgen voor)l. Met het eerste houdt de kerk zich zogenaamd niet bezig (en ze willen dat hun gelovig liefst ook aandoen) dus zullen ze wel Karitas bedoelen.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie