Erdogan: 'Maar wij hebben Allah'

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 aug 2018 16:11

De munt brak vorige week - na lang tegenstribbelen - door de psychologische grens van 5 lira voor 1 dollar. Deze week vervolgde de Turkse valuta haar vrije val, inmiddels kost 1 dollar bijna 6 lira, waarmee de munt 66 procent in waarde is gedaald sinds het begin van dit jaar.

Een van de oorzaken voor die duikvlucht is een hoog oplopende diplomatieke rel tussen Turkije en de Verenigde Staten. De regeringen in Ankara en Washington staan op gespannen voet met elkaar vanwege de detentie van de Amerikaanse predikant Andrew Brunson in Turkije, sinds de mislukte coup in dat land. Ook zijn beide regeringen het niet eens over militaire interventies in Syrië.

Recep Erdogan noemde de valutadaling donderdag een 'campagne' om Turkije te raken, meldt persbureau AP. "Zij hebben de dollar, wij hebben het volk, wij hebben Allah", aldus de Turkse president.
.........

"Ondanks de economische groei is het slecht gesteld met belangrijke economische indicatoren."

De ingestorte waarde van de lira legt meteen een belangrijk Turks probleem aan de oppervlakte. Om te profiteren van lage rentes zijn bedrijven de afgelopen jaren in groten getale schulden in veelal dollars aangegaan. Nu de lira keer op keer in waarde daalt, zijn die schulden een open wond.

Om gedupeerde ondernemers te ondersteunen, plakt president Erdogan die wond met pleisters, in dit geval kredieten.
....

Maar het constant toevoegen van brandstof aan de motor heeft de Turkse economie uit haar evenwicht gebracht. Naast de devaluatie van de lira steeg de inflatie dit jaar tot bijna 16 procent, bleek uit cijfers van het Turkse ministerie van financiën.
De inflatie is nu zo hoog en de waarde ... solideren"
Nee, die scholingsmogelijkheden heeft hij volledig afgebroken met de arrestaties van zoveel intellectuelen.
Een van de problemen van Turkije is dat het land te weinig produceert en daardoor ieder jaar een fiks tekort op de lopende rekening heeft: het land importeert veel meer dan het exporteert. Juist die import is nu duur door de lage stand van de lira. Zo lang er investeerders zijn die dat tekort willen financieren is er niets aan de hand, maar als zij het vertrouwen verliezen heeft Erdogan een probleem.
Dat mensen een crisis aan den lijve gaan voelen duurt soms een paar jaar, maar dan helpt een vinger in het gaatje niet meer.
Alle turken in West Europa, die onderdeel waren van de grote geldpomp, zien nu hun spaarcenten en investeringen in lucht opgaan.
Hoelang zullen zij nog doorgaan Turkije met geld te steunen?

Aan de andere kant.
Het begin van het einde van Erdogan is er, want ook in Turkije denkt men met de portemonnee.
Zij die een lange adem hebben en ook verstand in hun bol, kunnen nu aan het speculeren.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

gerard_m
Bevlogen

Re: Erdogan: 'Maar wij hebben Allah'

Bericht door gerard_m » 13 aug 2018 20:41

Aan de andere kant.
Het begin van het einde van Erdogan is er, want ook in Turkije denkt men met de portemonnee.
Zij die een lange adem hebben en ook verstand in hun bol, kunnen nu aan het speculeren.

Als de (aankomende) crisis het einde van Erdogan oplevert, is dat denk ik goed nieuws voor de wereld en voor Turkije. Aan de andere kant zal Erdogan er alles aan doen om de crisis als een Westers complot af te doen en daarbij helpt Trump hem een handje. Dat kan zijn positie ook versterken.

Na de crisis vanaf 2008 is de rente kunstmatig laag gebleven en is de economie zo weer op gang gekomen, maar de schulden zijn niet afgebouwd. Banken hebben weinig geleerd van deze crisis.
Een aantal banken, zoals de ING, heeft enorme bedragen uitstaan in Turkije. Als die bedragen niet worden afgelost, kan de ellende zomaar overslaan naar Europa.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 13 aug 2018 21:29

Het is zowiezo een belachelijk en onacceptabel idee om hier Turkse weekendscholen te openen! Dat moet je als Nederlandse Turk gewoon niet willen. Je bent niet voor niets daar weggegaan en anders ga je maar lekker terug als je het een goed idee zou vinden. En wat de lira betreft, dat is gewoon marktwerking en ja, die is ook politiek beinvloedbaar. Een moslimland als Turkije moeten we voorlopig heel lang weren om lid van de EU te worden. Het is en blijft een half derde wereldland!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 14 aug 2018 09:09

Vanmorgen op de radio een kort interview gehoord met de directeur van de Turkse Kamer van Koophandel hier in Nederland. Voor mij toonde dat weer eens aan dat dictators die denken dat de wereld, of op zijn minst hun land, maakbaar is een desastreuze invloed uitoefenen.

De Turkse KvK wordt op dit moment ongeveer 15 keer per dag benaderd door Nederlandse of Turkse bedrijven met vragen gerelateerd aan de koersontwikkeling van de Turkse Lira. De goeie man kwam met een warrig verhaal over kwaadwillige buitenlandse invloeden op de Turkse economie en maatregelen van de Turkse overheid die tijd nodig hebben om effect te scoren. Wat die maatregelen dan precies zouden zijn bleef een beetje in het midden. Op de opmerking van Jurgen van den Berg dat de economische denkbeelden van Erdogan door zo ongeveer alle economen in de wereld als volstrekt onrealistische lariekoek worden afgedaan kwam een vaag antwoord over zaken in groter perspectief zien en dat de Turkse Bank en de andere banken in Turkije een eigen beleid kunnen voeren.

Door de woordenbrij heen klonk zoiets van "Ik weet het maar als ik wat anders zeg moet ik hier asiel aanvragen". En dan denk ik, daar zit er weer een (= Erdogan), omringt met jaknikkers omdat hij geen kritiek duld, die ongestoord zijn land in een economische afgrond kan storten en die pas gestopt wordt als de toeristencentra overstroomd worden door Turken die tot de bedelstaf veroordeeld zijn, als hij überhaupt ooit gestopt wordt.

De directeur van de KvK had als enige concrete remedie dat Nederland, vanwege de 400 jaar handelsrelatie die we met de Turken hebben, zijn steun moest uitspreken. Daarbij gemakshalve de recente ruzies bij de verkiezingen maar even vergetend. En als de enige concrete oplossing een steunbetuiging is dan vrees ik het ergste voor de Turkse economie. Maar ik geef toe dat het minder erg is dat een oproep om je valuta in Turkse Lira om te zetten. Ik begrijp ook niet dat er Turken zijn die dat daadwerkelijk doen, of zouden ze dat op de zakat lat mogen bijschrijven?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 aug 2018 10:40

Mullog schreef:
14 aug 2018 09:09
Maar ik geef toe dat het minder erg is dat een oproep om je valuta in Turkse Lira om te zetten. Ik begrijp ook niet dat er Turken zijn die dat daadwerkelijk doen, of zouden ze dat op de zakat lat mogen bijschrijven?
Wat geld betreft zijn Turken echt niet gek.
Ik denk dat ze ook geld geven voor leegstaande huizen en werkgelegenheid geven onder zakat verstaan. 8*)
Velen van de eerste generatie, die ik kende, hebben voor huizen en grond in Turkije gespaard en gekocht voor henzelf en voor hun kinderen.
Beginnend met appartementen, die ze nooit verkochten, maar uitleenden aan tijdelijke bezoekers (verhuurden) en later voor elke zomer dat ze er waren een huis kochten en opknapten samen met hun familie.
Ik ken er, die bouwmaterialen winkels begonnen, geleid door weer familie en later voor de kinderen, als die zouden willen.

Raad aan alle Turken in Europa, die nog een hechting hebben en willen houden met Turkije:
Nog even wachten tot de Lira gestabiliseerd is en dan niet te lang wachten met aankopen van vastgoed in vakantie plaatsen aan de kust, maar niet te vergeten in de dorpen eromheen, ook al zijn het krotten.
Misschien juist vanwege de nu nog goedkope bouwgrond.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 14 aug 2018 12:54

Erdogan roept op tot boycot Amerikaans electronica. Alsof die nog te betalen is.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 14 aug 2018 13:24

Ruim voldoende Aziatisch spul (waar Trumpmans dan ook wat tegen heeft uiteraard.
Maar goed, die heeft overal wat tegen.)
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

ChaimNimsky
Ervaren pen

Bericht door ChaimNimsky » 15 aug 2018 20:34

Het is hypothetisch, maar ik denk dat Erdogan uiteindelijk zelfs bereid zal zijn te schermen met het dreigement uit de NAVO te stappen & dat het wellicht niet slechts bij een boycot van Noord Amerikaanse electronica blijft. Erdogan is een vreemde gozer -- hij had eerder al Russisch defensie-materiaal gekocht in plaats van materiaal van andere NAVO-landen.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 16 aug 2018 07:47

Turkije uit de NAVO ..... en wat Turkije dan zal aanvangen met de op Turks grondgebied gestationeerde kernraketten?!

Er wordt nu gespeculeerd op het gezonde verstand van mensen in Turkije als het om geld gaat. Echter, gezien wat mensen in de geschiedenis al aan gekte ten toon hebben gespreid zou ik daar toch niet al te vast op rekenen.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 16 aug 2018 08:59

Gerard R. schreef:
14 aug 2018 13:24
Ruim voldoende Aziatisch spul (waar Trumpmans dan ook wat tegen heeft uiteraard.
Maar goed, die heeft overal wat tegen.)
Erdogan heeft het probleem dat hij niet zonder Amerikaanse elektronica kan. Daarom deed hij de uitspraak
"we gaan Amerikaanse elektronica boycotten"
... met de nadruk op we. Want niemand weet wie die we zijn. Voorbeeld is witgoed. Turkije heeft een paar goede witgoed fabrikanten met merken die goed verkopen. Maar die industrie valt stil als ze deze boycot moeten uitvoeren om de simpele reden dat al die apparaten bomvol Amerikaanse elektronica en software zitten.

Overigens lijkt mij dit altijd een probleem met boycotten. Vanwege de globalisering wordt heel veel samengesteld met halffabricaten die overal en nergens vandaan komen zodat een boycot al snel onvoorziene consequenties heeft. Ik zag laatst een Amerikaanse sojaboer die zich zorgen maakte over de heffingen van Trump. Die gaan een eigen leven leiden, stelde hij, en gaan effecten veroorzaken die niemand voorzien heeft en die niet beoogd zijn. Dat gebeurt namelijk altijd met dat soort maatregelen. Hij was bang dat als hij over een paar maanden gaat oogsten hij zijn hele productie niet kwijt raakt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Plaats reactie