Maakt het iets uit naast wie je begraven wordt?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gershom
Diehard

Maakt het iets uit naast wie je begraven wordt?

Bericht door Gershom » 05 aug 2018 12:53

Er is in Spanje heel wat te doen over het weghalen van de overblijfselen van "generalissimo" Franco.
Omdat in dat mausoleum ook mensen begraven zijn die door zijn regime zijn omgebracht.
Nabestaanden denken dat hun geliefden het niet leuk vinden om begraven te zijn naast een fascistische beul. Maar het kan die geliefden niets schelen naast wie zij liggen!! Het zijn de nabestaanden die zich na 75 jaar daar nog steeds druk over maken.
Als voormalig misdienaar kwam ik met enige regelmaat op de katholieke begraafplaats. Buiten dat kerkhof
waren een paar graven voor niet Katholieke mensen. Zij mochten niet in "gewijde" grond begraven worden
ook al waren zij hun leven lang getrouwd geweest met een katholieke partner. Zelfs hun kinderen lagen buiten het hek. Als kind, zat mij dat erg dwars.
Ik begrijp dat het in Spanje nog steeds een probleem is want Franco had voluit de steun van de clerus.

Wie van u maakt het iets uit om naast Hitler begraven te worden? Mij kan het niets schelen, maar van mijn nabestaanden ben ik niet zeker...

Maria
Moderator

Re: maakt het iets uit naast wie je begraven wordt?

Bericht door Maria » 05 aug 2018 13:25

Gershom schreef:
05 aug 2018 12:53
Wie van u maakt het iets uit om naast Hitler begraven te worden? Mij kan het niets schelen, maar van mijn nabestaanden ben ik niet zeker...
Laten we Hitler even vergeten, bij de realiteit blijven en dit alleen als voorbeeld zien.
Voor zover mogelijk.

Ik zeg dan: Precies.
Maar ik ben dan ook niet meer belangrijk.
Om van dat hele gedoe af te zijn, laat ik me maar cremeren.

Maar ook dat zou misschien een frustratie zijn voor enkele van mijn nabestaanden.
Ik weet het niet, want dat onderwerp wordt angstvallig verzwegen.
Ook al zijn er stapels religieus of anderszins religieus denkende mensen, die dat onmenselijk zouden vinden, omdat ze dan niet meer met eigen lijf en leden op zullen kunnen staan.

Het enige wat ik ooit van mijn moeder hoorde bij dit soort ongodsdienstige dingen: "Dat doen ons soort mensen niet."
Vaker herhaald bij dergelijke dingen, waar ze verder ook geen argumenten voor of tegen had.
Zij is dan ook gewoon begraven tussen "eigen volk" en in het al eerder gekochte dubbelgraf bij mijn vader op de begraafplaats, die toen nog bij de kerk hoorde.
Dat was een mooie gedachte.
Dat er geen strubbelingen meer waren om onbenullige zaken tussen hen en dat ze vredig naast elkaar lagen.
En wij als kinderen ook konden zeggen dat alles "netjes" gegaan was.

Of het voor één van ons ooit belangrijk is geweest weet ik niet, want wij waren geen van allen graf-gaanders.
"Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren", was nog altijd de hoofdgedachte.
Ook bij mijn ouders.
Vreemd en dubbel eigenlijk, die tegenstrijdige gedachten binnen één geloofsdoctrine.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Re: Maakt het iets uit naast wie je begraven wordt?

Bericht door Peter van Velzen » 05 aug 2018 16:57

Het doet er inderdaad alleen toe voor de nabestaanden. Daaarom maak ik me er geen zorgen over. Dat moet mijn (Thaise) familie maar uitzoeken. Maar voor die familie kan het best heel belangrijk zijn.Als ze het graf willen bezoeken (of the urn dat kan ook nog) willen ze niet graag geconfronteerd worden met ongewenste buurgraven.Dat heeft cremeren als voordeel: Een urn is makkelijker te verplaatsen. Maar ook als nabestaande had ik zelf er nooit zo veel mee op. Mijn moeder zei indertijd van het lijk van mijn vader: "Dat is mijn Jan niet meer". Ze heeft nooit mee naar het graf omgekeken, en dat was niet omdat ze niet van mijn vader hield. Ik heb de pek waar mijn moeders as is bewaard, nog wel bezocht, maar niet voor mezelf.Voor mijn zus en mijn vrouw. Die vonden het wel belangrijk, dus daar pas je je aan aan.

Neil Degrasse Tyson denkt er anders over:

Hij wil wat terug geven aan de natuur. Hopelijk stoppen ze hem in een kist van snel rottend hout!
Ik wens u alle goeds

Mullog
Ervaren pen

Re: Maakt het iets uit naast wie je begraven wordt?

Bericht door Mullog » 05 aug 2018 21:53

Peter van Velzen schreef:
05 aug 2018 16:57
Hij wil wat terug geven aan de natuur. Hopelijk stoppen ze hem in een kist van snel rottend hout!
Persoonlijk lijkt een luchtbegrafenis mij wel wat, maar ik denk niet dat men hier in Nederland niet aan wil, al was het alleen al door een gebrek aan gieren.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Plaats reactie