Preek van de dominee

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Hopper
Forum fan

Re: Preek van de dominee

Bericht door Hopper » 11 aug 2018 10:18

dikkemick schreef:
10 aug 2018 21:00
Als ik alles (te snel) door lees wat betreft naastenliefde (de preek van de dominee), schiet me 1 woord te binnen: filosofie. Niet preek.
Naastenliefde is een glibberig begrip waar niemand echt een antwoord op heeft. Gelovig of ongelovig. En inderdaad, als seculier humanist gooi ik er het liefst een sociale of biologische theorie tegenaan. We zijn nu eenmaal biologische, 'sociale' wezens. Onvoorwaardelijk liefhebben is dan m.i. niet menselijk. Voor velen is eigenliefde al ingewikkeld genoeg. Mensen zijn groepsdieren maar de groep moet niet te groot worden. Dan is naastenliefde onmogelijk. Wel of geen God.
Voorwaardelijk liefhebben is een dealtje met iemand. Daarbij ben ik dan degene die de voorwaarden stelt. Zoiets van: als jij dit voor mij doet, dan doe ik dat voor jou. Er zijn inderdaad veel mensen die een boekhouding in hun hoofd er op na houden. Maar dat heeft natuurlijk niks met liefde te maken maar alleen met kille berekening.

Naastenliefde kan niet anders dan onvoorwaardelijk zijn. Je doet iets voor iemand en kijkt niet om. En het staat los van gelovig/ongelovig en los van God. Als er christenen zijn die naastenliefde doen om een ticket voor de hemel te verdienen dan denken ze kennelijk dat God een marktkoopman is. Dat is hun goed recht natuurlijk, maar het lijkt mij lachwekkend. God als boekhouder/koopman die vanaf zijn wolk de stand van zaken bij houdt.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 aug 2018 10:54

Peter van Velzen schreef:
11 aug 2018 08:37
Ik weet niet of dat dezelfde mensen zijn. Als je de mensen als groep bekijkt, lijkt dat soms zo, maar of dat ook écht zo is?
Ik weet dat ook niet.
Vaak niet, maar vaak ook wel.
Juist als men zich gesterkt weet door een bepaalde groep. (Natuurlijk wel beperkter als de "groep mensen" zoals jij dat wsl bedoelt.)
Ik wil ook altijd in het beste in de mensheid blijven geloven.
Dat volhouden kost me eigenlijk niet eens zoveel moeite. Net als bij jou.
Ik denk, dat ik het ook niet in me heb om iedereen over een haatdragende kam te scheren.
Maar daarom is er nog wel een realiteit, die dat idee steeds weer omver wil blazen.
Daarom is er nog wel de macht van de enkeling, die de kracht heeft om de massa te bespelen, maar meestal alleen de negatieve kant op.
Zou een filosofisch goed onderwerp kunnen zijn om dat eens uit te diepen.

Zeker als ik lees over ach en wee en och arme mensen, die door ISIS uitgemoord worden of dreigen te worden, maar direct daarop zeggen dat deze mensen het beste in eigen regio opgevangen kunnen worden.
We zien dan de foto's van de zielige mensen, die familie en huis en haard kwijt zijn.
En direct daarop de berichten over een te vol Europa, en wat dat allemaal kost en wat dat allemaal met onze (superieure) cultuur zal doen.
En "goed bedoelde" opmerkingen, dat ze in de regio moeten worden opgevangen.
De fase van de regionale opvang in mensonterende kampen en net over of bij de grenzen en wat dat precies inhoudt, wordt overgeslagen.

Dat is wat deze mensen vol van verste-liefde dan niet willen zien.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 aug 2018 11:19

RobbertVeen schreef:
04 aug 2018 10:10
Mijn hartstocht gaat uit naar de exegese, naar de filosofie. Eenmaal met emeritaat zal ik me verheugd storten op de Hebreeuwse syntaxis van de Psalmen en de filosofie van Hegel.
Heeft ook mijn bijzondere interesse, maar ik houd het liever wat dichter bij huis en wat algemener naar het denken en gedrag van de mensen om mij heen.
Zeker is alles wat daar in de loop van de tijd over geschreven is daarbij behulpzaam.
Want mensen veranderen in wezen niet zo sterk.
Alleen binnen verschillende en bij veranderende culturen zijn er nogal vaak andere aangeleerde denkwijzen.
Maria schreef:
11 aug 2018 10:54
Daarom is er nog wel de macht van de enkeling, die de kracht heeft om de massa te bespelen, maar meestal alleen de negatieve kant op.
Zou een filosofisch goed onderwerp kunnen zijn om dat eens uit te diepen.
In mijn idee is dit vrij universeel, mn. bij onvrede over het eigen leven en de levensomstandigheden daarin.
Maar wat belangrijker is:
Het kan ook ten positieve?
Hoe zou je dat het beste kunnen beïnvloeden?

We weten dat mensen met een grote charismatische uitstraling in bepaalde omstandigheden veel effecten kunnen bereiken.
Dat zou een Jezus figuur in zijn tijd kunnen zijn.
Ook al zou hij in deze tijd misschien een andere benaming als leermeester hebben.
Messiassen zijn niet meer zo in trek.
Ook een wat meer filosofische inslag en het napraten van oude denkers heeft vaak zijn belemmeringen bij de grote massa.
Alleen nuttig, als het ingepast kan worden in het dagelijkse denken van vele toehoorders.
Simpele sprookjes met metaforen erin werken beter.

Maar hoe kunnen wij dat, als logische en vaak nuchtere vrijdenkers, ook bewerkstelligen?
Slechts zelden op charismatische manier en voor beperkt publiek, maar hoe voor de massa?
Ik weet zeker, dat een voorganger met beide eigenschappen een enorme invloed zou kunnen uitoefenen.
Maar die moet je met een lantaarntje zoeken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie