Vernieuwingspredikant

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Vernieuwingspredikant

Bericht door PietV. » 26 jul 2018 19:38

Achter de betaalmuur van Trouw; maar de intro is als volgt: Nieuwe remonstrantse dominees: geen uitvaarten, geen bruiloften en maar zelden een kerkdienst. Even googlen en dan kom ik op de site van de remonstranten.

https://www.nieuwwij.nl/vacature/remons ... predikant/
Een vernieuwingsplek moet ruimte bieden voor nieuw elan en primair gericht zijn op de doelgroep 30 – 45 jaar, maar ook voor oudere doelgroepen aantrekkelijk zijn. Wat betreft activiteiten valt te denken aan een aanbod van bijvoorbeeld mini-seminars, retraites en culturele en spirituele bijeenkomsten.
Dus van jazz-festivals tot aan yogalessen. En seminars waar het woordje zin in terugkomt en ondertussen mag je als gehaaste dertiger/veertiger even bijkomen op hun banken. Zou het de zoveelste poging zijn om de geseculariseerden aan te sporen (te verleiden) om een kerk te bezoeken en deze schaapjes vooral niet (direct) te confronteren met dogma's en bijbehorende liturgie? Weer een tak aan de missionaire boom? Zal kijken of ik een vernieuwingsdominee in beeld kan krijgen die hier iets aan toe kan voegen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Moderator

Re: Vernieuwingspredikant

Bericht door Maria » 26 jul 2018 20:15

Ik begrijp de term vernieuwingspredikant niet zo goed.
Wel vernieuwend is de moderne remonstrantse groepering blijkbaar, daar de oude 5 artikelen van de remonstranten bijna niet meer terug te vinden zijn.
Wat wel kenmerkend lijkt, maar niet nieuw, is wel dat de vrijzinnigheid blijkbaar in de loop van de tijd een steeds sterker aandeel heeft gekregen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Remonstranten

Er wordt een theologie studie vereist, en als je de geschiedenis kent van de remonstranten, weet je dat zij een vroege groep vrijzinnigen waren.
Maar als je nu hun belijdenis leest, dan is dit zeer ver doorgetrokken en het summum van vrijzinnigheid en oecumene, met ook een knipoog naar anderszins spiritualiteit, niet gebonden aan het christendom.

Let wel: Het wordt niet eens een geloofsbelijdenis genoemd.
Belijdenis in het Nederlands
Wij beseffen en aanvaarden dat wij onze rust niet vinden
in de zekerheid van wat wij belijden,
maar in verwondering over wat ons toevalt
en geschonken wordt;dat wij onze bestemming niet vinden in onverschilligheid en hebzucht,
maar in wakkerheid en verbondenheid met al wat leeft;

dat ons bestaan niet voltooid wordt door wie we zijn en wat we hebben,
maar door wat oneindig groter is dan wij kunnen bevatten.Door dit besef geleid, geloven wij in Gods Geest
die al wat mensen scheidt te boven gaat

en hen bezielt tot wat heilig is en goed,
opdat zij, zingend en zwijgend,
biddend en handelend,
God eren en dienen.Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens,
het gelaat van God dat ons aanziet en verontrust.
Hij had de mensen lief en werd gekruisigd
maar leeft, zijn eigen dood en die van ons voorbij.
Hij is ons heilig voorbeeld van wijsheid en van moed
en brengt ons Gods eeuwige liefde nabij.
Wij geloven in God, de Eeuwige,
die ondoorgronde liefde is, de grond van het bestaan,
die ons de weg van vrijheid en gerechtigheid wijst
en ons wenkt naar een toekomst van vrede.Wij geloven dat wij zelf,
zo zwak en feilbaar als wij zijn,
geroepen worden om
met Christus en allen die geloven verbonden,
kerk te zijn in het teken van de hoop.Want wij geloven in de toekomst van God en wereld,
in een goddelijk geduld dat tijd schenkt
om te leven en te sterven en om op te staan,
in het koninkrijk dat is en komen zal,
waar God voor eeuwig zijn zal
: alles in allen.Aan God zij de lof en de eer
in tijd en eeuwigheid Amen
Heeft met de goddelijkheid van de mens Jezus mi. weinig meer te maken.
Ook niet met vader, zoon en heilige geest goddelijke triniteit.
Wat het nieuwe koninkrijk inhoudt wordt zeer vaag gehouden.

Is dit nog wel christendom?
In mijn laatste periode van gelovig zijn en de term christendom niet los kunnen laten, zou ik deze belijdenis hebben kunnen onderschrijven.
Het geloof in een god of goddelijkheid met Jezus, zoals ik hem toen zag, als voorbeeld.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 jul 2018 12:42

Maria schreef:
26 jul 2018 20:15

Is dit nog wel christendom?
In mijn laatste periode van gelovig zijn en de term christendom niet los kunnen laten, zou ik deze belijdenis hebben kunnen onderschrijven.
Het geloof in een god of goddelijkheid met Jezus, zoals ik hem toen zag, als voorbeeld.
Ik vraag me af of hedendaagse remonstranten nog iets kunnen met deze geloofsbelijdenis. Het gaat mijn inziens nog tamelijk ver, het is doorspekt met vergezichten die drijven op aannames uit de bronstijd. Uit hun reclames blijkt dat de mens centraal staat en hun god is een allemansvriend die zich nergens meer druk om maakt.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 27 jul 2018 13:41

PietV,

Je roept een vage gedachte van Remontstrantse opdringerigheid bij me op en dat klopt, want ze voer(d)en bewust en openbaar reclame:
https://cip.nl/60729-reclamespotjes-levert-remonstrantse-broederschap-honderden-leden-op schreef:. . . . feb 2017

Reclamespotjes inzetten op de boodschap van je kerk te verspreiden. Als eerste bewandelde de Remonstrantse Broederschap dit pad van de commercie. Daarbij hebben de remonstranten, in tegenstelling tot hun medegelovigen, God nadrukkelijk ingezet als marketinginstrument. En dat heeft gewerkt, merkt de Volkskrant op.

Het aantal broeders en zusters is met zeshonderd gestegen. . .
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full#-" onclick="window.open(this.href);return false;

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 jul 2018 20:15

heeck schreef:
27 jul 2018 13:41

Het aantal broeders en zusters is met zeshonderd gestegen. . .
In de regel komen ze van andere kerkgenootschappen. Nieuwe bekeerlingen zijn uiterst zeldzaam. Dus netto pompen ze gelovigen in het rond.

Plaats reactie