Media censuur

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

Media censuur

Bericht door Gershom » 12 jul 2018 00:51

Fish schreef:
11 jul 2018 23:37
Gershom schreef:
09 jul 2018 20:59
In Engeland is een Rechtse activist (Tommy Robbinson) gearresteerd
wegens een formele wetsovertreding, maar de pers mag daar geen verslag van doen.
Hoe weten wij het dan?
Alexander Solzenitsyn mocht "de Goelag archipel" ook niet publiceren. Hoe kwam het dan in 1973 toch in mijn boekenkast?
Mein Kampf was ook verboden in Nederland. Toch heb ik het al heel lang in mijn bezit.
De minst effectieve manier om voor het publiek iets iets te verbergen, is het te verbieden.

Fish
Moderator

Re: Zijn alle mensen rijp voor internet?

Bericht door Fish » 12 jul 2018 13:12

Gershom schreef:
12 jul 2018 00:51

De minst effectieve manier om voor het publiek iets iets te verbergen, is het te verbieden.
Misschien was het dus juist de bedoeling dat iedereen er notie van nam? :idea:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 12 jul 2018 19:05

Fish schreef:
12 jul 2018 13:12
Gershom schreef:
12 jul 2018 00:51

Misschien was het dus juist de bedoeling dat iedereen er notie van nam? :idea:
Dat lijkt mij hoogst ongeloofwaardig. Dan hadden ze zich die tijd en moeite van de arrestatie plus de voorspelbare protesten
kunnen besparen door niets te doen.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 12 jul 2018 19:54

Gershom schreef:
12 jul 2018 19:05
[Dat lijkt mij hoogst ongeloofwaardig.
Mij lijkt het ook hoogst ongeloofwaardig dat de Engelse pers zich laat muilkorven? Ben je er zeker van dat je niet zelf bedot wordt?

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 12 jul 2018 20:47

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tommy_Rob ... heekfraude
Dit zet je wel op het juiste spoor

hier een deel v/h bericht
Arrestatie in 2018 en publicatieverbod over deze arrestatie

9 juni 2018, Trafalgar Square: protest voor de vrijlating van Tommy Robinson
Op 25 mei 2018 werd hij gearresteerd voor 'ordeverstoring' terwijl hij rechtstreeks verslag deed nabij een rechtbank in Leeds. Ook deze rechtszaak ging over een zedenzaak waarbij Pakistaanse bendes minderjarige meisjes tot prostitutie dwongen. Robinson kreeg een gevangenisstraf van 13 maanden opgelegd, waarvan tien voor minachting van het hof, en drie vanwege het overtreden van de voorwaarden van zijn eerdere veroordeling.[39] Dit alles gebeurde in een tijdsbestek van enkele uren.[40] Het is onduidelijk of Robinson daarbij de gelegenheid had zijn normale advocaat te raadplegen of vertegenwoordigd werd door een pro-Deoadvocaat. Bovendien werd een mediaverbod ingesteld omtrent zijn arrestatie.[41]

Deze gebeurtenissen leidden tot een golf van verontwaardiging in de sociale media[42], tot protestacties voor Downing Street, de ambtswoning van de Britse premier[43], en tot kritiek van politieke partijen in Engeland, Nederland en Duitsland. In Nederland werden er schriftelijke vragen gesteld door de PVV aan de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken.[44] Petr Bystron van de AfD opperde om Robinson politiek asiel in Duitsland aan te bieden.[45] De leider van UKIP, Gerard Batten sprak zijn zorg uit over juridische procedure en het publicatieverbod.[46] Het mediaverbod werd op 29 mei door de rechter opgeheven.[47] Op 9 juni vond er een demonstratie voor zijn vrijlating plaats in Londen, waarbij naast 20.000 betogers ook Geert Wilders[48] en Filip Dewinter[49] aanwezig waren.

De beelden van de arrestatie van Robbinson zijn op het internet te vinden

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 jul 2018 04:00

Voor zover ik weet wordt Robinson niet beschuldigd van ordeverstoring, maar van het negeren van een gerechterlijk bevel. (contempt of court). De motivatie van dat bevel was - meen ik mij te herinneren - dat zijn berichtgeving het verloop van het proces zou kunnen beinvloeden.
Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 13 jul 2018 05:54

Peter van Velzen schreef:
13 jul 2018 04:00
Voor zover ik weet wordt Robinson niet beschuldigd van ordeverstoring, maar van het negeren van een gerechterlijk bevel. (contempt of court). De motivatie van dat bevel was - meen ik mij te herinneren - dat zijn berichtgeving het verloop van het proces zou kunnen beinvloeden.
Dat staat ook in het bovenstaande bericht.

Opvallend was de zware veroordeling in verhouding tot de overtreding.
Wat ik heb onderstreept is dit: Bovendien werd een mediaverbod ingesteld omtrent zijn arrestatie.
Alsof er iets was dat de buitenwereld niet mocht weten...

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 13 jul 2018 06:53

Ik woonde in Nanjing tijdens de Jasmijnrevolutie. Nou was fb e.a. sociale media zwaar gecensureerd, zelfs googelen op bepaalde termen leverde niks op. We hadden satelliet TV met BBV en CNN e.d., maar zodra het woord China of Jasmin. o.i.d. viel, ging het beeld op zwart.
Het was volkssport nummer 1 om die censuur te zien te omzeilen m.b.v. proxy's en filmpjes op dvd die vanuit Hong Kong werden binnengesmokkeld.
Ik had vrienden in HK die wel 's probeerden om filmpjes te mailen of appen maar er kwam zelden wat door.
Idem tijdens de paraplu revolutie. Toch kreeg men het toen voor elkaar om een grootscheeps protest vanuit HK te initiëren en door heel China te verspreiden, via de gesmokkelde filmpjes die van hand tot hand gingen en via de sociale media door van proxy naar proxy te switchen.
Wij zouden in Nanjing een protest actie houden bij de Bell Towers, maar op die dag waren hele straten afgezet en was het onmogelijk om er te komen.
In de media werd er bericht dat de landelijke acties maar weinig volk op de been brachten, en dat men in HK de protesten zat was. Ik hoorde van mijn vrienden dat de HK kranten berichtten dat er niet veel landelijke steun was. Dankzij de sociale media wist iedereen wel beter.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Maria
Moderator

Re: Media censuur

Bericht door Maria » 13 jul 2018 14:17

Petra schreef:
13 jul 2018 06:53
Het was volkssport nummer 1 om die censuur te zien te omzeilen m.b.v. proxy's en filmpjes op dvd die vanuit Hong Kong werden binnengesmokkeld.
Ik had vrienden in HK die wel 's probeerden om filmpjes te mailen of appen maar er kwam zelden wat door.
...........knip........
In de media werd er bericht dat de landelijke acties maar weinig volk op de been brachten, en dat men in HK de protesten zat was. Ik hoorde van mijn vrienden dat de HK kranten berichtten dat er niet veel landelijke steun was. Dankzij de sociale media wist iedereen wel beter.
Dat er werd gecensureerd wisten wij allemaal.
Maar in hoeverre en wat????
Heel bijzonder en interessant dat we dit nu van jou als (betrekkelijke) insider te horen krijgen.
Graag veel van dit soort nieuws! [-o<
In een apart Verre Oosten topic misschien?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 13 jul 2018 15:58

13 jul 2018 04:00
Zie dit artikel. Robinson was gearresteerd omdat hij life een rechtzaak becommentarieerde en volgens mij daarbij de verdachten al als daders bestempelde.

Uit de volkskrant
Robinson werd veroordeeld tot dertien maanden celstraf omdat hij bij een rechtbank filmopnamen maakte van 29 Brits-Pakistaanse verdachten in een omvangrijke zedenzaak. Omdat oprichter van extreemrechtse groepering English Defence League Robinson op dat moment al een voorwaardelijke straf had wegens een soortgelijk vergrijp, besloot de rechter dat hij zijn straf nu moet uitzitten.
Precies dus zoals Peter zegt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Fish
Moderator

Re:Media censuur

Bericht door Fish » 13 jul 2018 16:40

Gershom schreef:
13 jul 2018 05:54

Wat ik heb onderstreept is dit: Bovendien werd een mediaverbod ingesteld omtrent zijn arrestatie.
Is daar ook gevolg aan gegeven dat je weet? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de uitleg van justitie daar voor dat mediaverbod?

ps: Ik lees nu pas de uitleg van Mullog.

Gershom
Diehard

Re: Re:Media censuur

Bericht door Gershom » 13 jul 2018 22:09

Fish schreef:
13 jul 2018 16:40
Gershom schreef:
13 jul 2018 05:54

Is daar ook gevolg aan gegeven dat je weet? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de uitleg van justitie daar voor dat mediaverbod?

ps: Ik lees nu pas de uitleg van Mullog.
Na een paar dagen van hevige protesten, is dat mediaverbod opgeheven. Het was dan ook zinloos, want alles lag allang op internet

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 jul 2018 03:34

Het probleem met Robinson's manier van verslaggeving is - naar ik vermoed - dat hij door de verdachten reeds als schuldig te beschriijven, de kans groter maakt dat het proces omgeldig zal worden verklaard en de verdachten daardoor wel eens vrij zouden kunnen komen. Precies datgene dat hij nu juist niet wil. Dat hij daarvoor een vol jaar vast komt te zitten is nogal een zware straf. Maar je moet bedenken dat hij al eerder in de fout ging en uitdrukkelijk gewaarschuwd was. Rechtbanken tonen doorgaans weinig mededogen voor hun die een gerechterlijk bevel negeren.
Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 15 jul 2018 00:28

14 jul 2018 03:34
Dat hij daarvoor een vol jaar vast komt te zitten is nogal een zware straf. Maar je moet bedenken dat hij al eerder in de fout ging en uitdrukkelijk gewaarschuwd was. Rechtbanken tonen doorgaans weinig mededogen voor hun die een gerechterlijk bevel negeren.
De reden voor zijn arrestatie en veroordeling was mij wel bekend. Wat ik vreemd vind is het gerechtelijk verbod om daarover verslag te doen in de media.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 jul 2018 10:00

Gershom schreef:
15 jul 2018 00:28
14 jul 2018 03:34
Dat hij daarvoor een vol jaar vast komt te zitten is nogal een zware straf. Maar je moet bedenken dat hij al eerder in de fout ging en uitdrukkelijk gewaarschuwd was. Rechtbanken tonen doorgaans weinig mededogen voor hun die een gerechterlijk bevel negeren.
De reden voor zijn arrestatie en veroordeling was mij wel bekend. Wat ik vreemd vind is het gerechtelijk verbod om daarover verslag te doen in de media.
Britse rechters zijn wel vaker wat wereldvreemd. Zo werd ooit een boek verboden dat in het buitenland vrij verkrijgbaar was, wegens "staatsgeheimen".
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie