Internet op vakantie.

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Plaats reactie
Maria
Moderator

Internet op vakantie.

Bericht door Maria » 12 jul 2018 10:07

Naast een paar privé adressen waar ik kan inloggen op hun WIFI gaat mijn ervaring het meest over internet op campings in Frankrijk.
Een duur abonnement met oneindige hoeveelheid gigabytes voor mijn mobiel heb ik niet.
Ga ik ook niet nemen, voor die paar weken en bovendien wil ik op vakantie niet al te veel hetzelfde gedrag vertonen als thuis en daar heb ik ook geen behoefte aan.

Nu ben ik vrijwel nooit op de grote uitgebreide dure gezinscampings, dus daar ken ik de accommodaties niet zo goed van.
Een enkele keer kom ik internet permanent en gratis tegen in een gemeenschapsruimte met een bar.
Internet op campings is sterk wisselend.
Soms gratis bij een kantoortje.
Maar lang niet altijd onderdak, zodat je buiten moet zitten, het licht te schel is of het regent.
Of er geen goede zitplaats is.

Soms een half uur per dag gratis.
Slechts een heel enkele keer de hele camping over, maar dat is nog vaak met slechte verbinding.
Per uur betalen ga ik niet doen.
Ik ken mezelf en ben op een dag op de camping in de kortste keren uren bezig, net als thuis.

Bijna overal is er tegenwoordig voldoende internetgelegenheid en tijd gratis om je emails binnen te halen.
Emails off line schrijven.
Dat doe ik ook met pagina's, die ik wil lezen.
Elke losse bladzijde steeds in een nieuw scherm of tabblad.
Dan kan ik het offline doorlezen waar en wanneer ik wil.
Eventuele reacties in kladblok en weer even online om ze te plaatsen.

Meer ervaringen van jullie?
Eventueel ook in vakantiehuisjes hotels of andere verblijven?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lanier
Superposter

Re: Internet op vakantie.

Bericht door lanier » 12 jul 2018 12:48

Ik maak nooit gebruik van plaatselijke wifi.
's morgens tot een uur of 7 is het nog te doen, maar daarna wordt de hele camping wakker en is het gedaan met de snelheid. Ik zie vaak clubjes jongeren bij de wifi-hotspot rondhangen omdat ze daar het beste bereik hebben.

Ik maak al jaren gebruik van een Mifi-router, bijvoorbeeld deze:
https://www.conrad.nl/p/huawei-e5573cs- ... er-1558343

Koop ter plekke een SIM-Card met data van de landelijke KPN. Meestal kun je al een SIM-Card kopen met 8GB aan data voor rond de 15-20 euro. Deze zijn meestal 3 maanden geldig.
Plaats deze SIM-Card in de Mifi, aan de binnenkant staat het wachtwoord.
Maak verbinding met maximaal 6 tot 8 apparaten zoals smartphones, tablets en laptops met deze mifi.
Omdat je een SIM-Card hebt gekocht van de landelijke KPN heb je overal goed bereik. Mijn schoonouders hadden de mifi mee naar Indonesië en hadden zelfs op afgelegen plekken nog bereik.
Je hoeft deze mifi dus maar één keer aan te schaffen en ieder jaar koop je een nieuwe SIM-Card in het vakantieland.
Klein formaat, past in je broekzak

Voordelen zijn:
* Supersnel bereik en niet afhankelijk van de plaatselijke wifi
* Overal in het land bereik, dus ook buiten camping of hotel
Ideaal als je onderweg bijvoorbeeld informatie wilt opzoeken
* Meerdere apparaten tegelijk internetten
* Je weet exact wat je verbruikt. Als de 8GB verbruikt is zul je een nieuwe moeten kopen, maar dan weet je wat je uitgeeft.
Mij is het niet gelukt in 3 weken tijd om die 8Gb te verbruiken overigens

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 12 jul 2018 14:54

Zowel thuis als op het werk is er een goede wifi-verbinding, wat de reden is dat ik geen databundel bij mijn eigen mobiele abonnement heb. Mijn werktelefoon heeft wel een 4G-databundel, die ik vorig jaar pas voor het eerst heb gebruikt om een paar keer wat sportnieuws te lezen of een appje naar m'n ouders te sturen. Daar blijft het dan ook wel bij. Voor mijn werk zit ik al de hele dag achter een beeldscherm, dat ga ik op vakantie niet ook nog eens doen (behalve de e-reader dan). iPads en dergelijke blijven standaard thuis, als de kinderen weten dat we die mee hebben vragen ze er anders steeds naar. Als ze weten dat we die apparaten niet bij ons hebben, malen ze er de hele vakantie niet om. Zal wel anders worden zodra het tieners zijn, vermoed ik. :D

@lanier: Maakt het qua snelheid uit of je je eigen simkaart voor de mifi-router gebruikt of eentje van een lokale provider?
"I'm currently out of the office and can be reached by waiting until I get back." - Some E-cards

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 12 jul 2018 18:13

Ik vind het juist een zaligheid als ik weg ben, dat ik geen contact met de buitenwereld heb. Geen internet, geen email, geen telefoon.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 12 jul 2018 18:38

dikkemick schreef:
12 jul 2018 18:13
Ik vind het juist een zaligheid als ik weg ben, dat ik geen contact met de buitenwereld heb. Geen internet, geen email, geen telefoon.
Jij kan zonder Freethinker.nl? Merkwaardig.

Ik maak gebruik van de wifi op het terras bij de receptie. Ja, het is vaak beroerd, maar dat beschermt me tegen een overdaad aan internet activiteiten.
En ik wil dus liever geen wifi bij de tent. Dat maakt de verleiding weer te groot.

Pas wel op met onbekende wifi's. Ik heb laatst een hackers dagje gehad, waarbij ik genoeg voorbeelden gezien heb hoe gemakkelijk het is om op een computer te komen als je op hetzelfde netwerk zit. Wanneer die cursusleider bij jou op de camping zit, heb je daarna geen geheimen meer voor hem.
Maar laten we eerlijk zijn, de rits van je tent is ook niet echt een bescherming tegen indringers.

Overigens heb ik ook eens een camping gehad die het wifi gebruik probeerde te ontmoedigen door de plek wel heel onhandig te kiezen. Kinderen werden weggejaagd als ze nog te laat op die plek zaten. Dat is ook weer niet echt fijn. Onze jongens hebben ook last van afkick verschijnselen. Een beetje wifi per dag hebben ze echt nodig.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 12 jul 2018 18:51

@lanier: Maakt het qua snelheid uit of je je eigen simkaart voor de mifi-router gebruikt of eentje van een lokale provider?/quote]

Dat hangt ervan welke provider in het buitenland zaken doet met jouw provider. Daarom kies ik altijd de lokale KPN zodat il zeker weet dat ik goed ontvangst heb.

Het is niet zo dat we de hele dag aan het internetten zijn. Het wordt voornamelijk gebruikt voor buienradar, routes en kaarten, en voor dagjes uit. Je kunt boeken meenemen maar als ik bijvoorbeeld in een grote stad ben dan heb ik alle informatie direct paraat.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 12 jul 2018 19:51

Koop meestal wat extra mb's voor mijn smartphone. Deze fungeert ook als persoonlijke hotspot. De tablet draait dan ook af en toe mee. Kijk nooit films etc. dat kost teveel mb's. Films en series download ik op mijn tablet dat doe ik dus van te voren. Qua kosten valt het meestal wel mee. Ik vermoed dat ik gedurende 3 weken Frankrijk voor 20 euro extra heb uitgegeven boven op mijn standaard maand abonnement van 8 euro. O ja nog een tip zet bijna alle apps uit. Deze slurpen ongemerkt veel mb's. Dat is dus in het buitenland.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 17 jul 2018 08:38

Nu even online, maar de wifi op de camping nu is niet echt betrouwbaar.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 17 jul 2018 11:55

Bonjour schreef:
17 jul 2018 08:38
Nu even online, maar de wifi op de camping nu is niet echt betrouwbaar.
Geen supermarkt in de buurt?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 17 jul 2018 14:30

Ja, maar daar ga ik niet met laptop zitten. En een smartphone is gemaakt om te bellen, al vergeten velen dat. Als ie gemaakt was om te internetten, zat er wel een toetsenbord en monitor aan.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 19 jul 2018 10:04

Neem een Mifi :)

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 19 jul 2018 10:07

Dan krijg ik de kids niet meer bij de tent vandaan. Ik probeer ze er juist van te overtuigen dat er leven is zonder wifi.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 19 jul 2018 10:27

Je kunt een tijdslot instellen zodat ze hun tablet bijvoorbeeld 1 uur per dag kunnen gebruiken.
Daar zijn apps voor die je kunt installeren.

Plaats reactie