Zijn alle mensen rijp voor internet?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Zijn alle mensen rijp voor internet?

Bericht door Maria » 09 jul 2018 19:20

Actualiteit en berichten hierover in gemeenschappen, die nog niet verder zijn in hun ontwikkeling dan in de middeleeuwen, nou ja een eeuw geleden.
Waarschuwingen tegen een HOAX van nepnieuws worden gezien als het verspreiden van nepnieuws.
Hier heeft de boodschapper het gedaan als hij mensen wil waarschuwen tegen dit nepnieuws.
Degene die waarschuwde tegen de HOAX werd gelyncht.

Zijn mensen met onvoldoende kennis van de moderne media in de moderne wereld wel rijp voor info via deze bronnen?
Kunnen zij nep nieuws van echt nieuws onderscheiden?
Natuurlijk net zo moeilijk als in het Westen, maar zijn zij bereid om het te zien als vals nieuws?
Of is de invloed van de waarschuwing tegen verzonnen slecht nieuws het grootste en willen zij het slechte nieuws geloven?

Altijd moeilijk, ook hier, maar de reacties daarop???
Hier extreem te zien, voor ons haast als een karikatuur van vervlogen tijden.
In hoeverre kunnen we de reacties van deze mensen nog begrijpen?

Het HOAX bericht, dat de ronde doet gaat over het kidnappen van kinderen om hun nieren te nemen en verkopen.
Met video filmpjes.
Degene die ervoor waarschuwt dat dit niet echt is, heeft het gedaan.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/07/ee ... t-a1609262]
Sukanta Chakraborty (33) stond in Sabroom, een plaatsje aan de Indiase grens met Bangladesh, bekend om zijn mooie stem. Die gebruikte hij om Bengaalse volksliedjes te zingen, op bruiloften of gewoon voor zijn vrouw, maar sinds enkele maanden ook als omroeper voor de lokale regering. In een busje reed hij zo van dorp naar dorp om door een microfoon de mensen bij te praten over politieke campagnes of nieuwe plannen van de overheid.

Op 28 juni, de dag dat Chakraborty door een woedende meute werd gelyncht, had hij een heel andere boodschap. In Sabroom en ver daarbuiten ging het op dat moment als een lopend vuurtje: er zijn in de buurt kidnappers actief die de nieren van kinderen stelen. Geen paniek, moest Chakraborty van zijn bazen verkondigen, die berichten zijn vals. En toen ging het mis.

In India, waar spotgoedkope telefoonabonnementen er de laatste jaren voor hebben gezorgd dat miljoenen Indiërs voor het eerst online kwamen, is de verspreiding van nepnieuws een probleem waar de overheid maar moeilijk tegenop kan boksen. Met name op het platteland, waar de nieuwigheid van iets als WhatsApp (met ruim 200 miljoen gebruikers in India) het grootst is en gemeenschappen zich in tal van groepschats hebben verzameld.
http://www.indiaspend.com/cover-story/c ... -2012-2012

En zijn er vergelijkingen te maken met groeperingen in onze moderne wereld?
Oké, geen letterlijke lynchpartijen dan misschien, maar wel op geestelijk/mentaal niveau.
In hoeverre is het westen hierboven uitgestegen en in hoeverre maakt men elkaar hier geestelijk af?
Ook hier wordt nep nieuws vaak nog bloedserieus genomen zonder de bronnen te verifiëren.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gershom
Diehard

Re: Zijn alle mensen rijp voor internet?

Bericht door Gershom » 09 jul 2018 20:59

Maria schreef
En zijn er vergelijkingen te maken met groeperingen in onze moderne wereld?
Oké, geen letterlijke lynchpartijen
dan misschien, maar wel op geestelijk/mentaal niveau.
In hoeverre is het westen hierboven uitgestegen en in hoeverre maakt men elkaar hier geestelijk af?
Ook hier wordt nep nieuws vaak nog bloedserieus genomen zonder de bronnen te verifiëren.
Nep-nieuws wordt ook in onze omgeving gesignaleerd. Niet alleen door particulieren met een twitter account, maar ook door de overheid
wordt nieuws gemanipuleerd. Lastige zaken worden vaak weggehouden. In Engeland is een Rechtse activist (Tommy Robbinson) gearresteerd
wegens een formele wetsovertreding, maar de pers mag daar geen verslag van doen. Trump beschuldigt de hele pers van het verspreiden van nep-nieuws, behalve Fox-News, want die plaatsen geen kritische berichten. Erdogan arresteert iedere journalist tot en met de kranten bezorger. In Rusland is journalistiek niet zonder levensgevaar.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 09 jul 2018 23:14

Het gaat nu niet om de machthebbers, die naar beneden toe de leugens in het land brengen en in stand willen houden.

Het gaat nu om het ontmaskeren van nep nieuws door het slachtoffer, wat door het volk niet werd geloofd en getolereerd en die daarom werd gelyncht.
Men wilde blijven geloven dat dit nieuws waar was en waarschuwen voor de kinderkidnappers, die hun nieren wilden.
Het is degene, die hen waarschuwde hier niet verder op in te gaan, omdat dat bericht een HOAX is.
Dus niet de overheid en van bovenaf opgelegd, maar juist het volk, dat de leugen voor waarheid wenst te zien, de leugen wil geloven.
En in actie komt.

Vergelijk het in het Westen met degenen, die de leugens van het complotdenken willen ontrafelen en debunken, en die daarom (figuurlijk) gelyncht worden.
Het lijkt alsof bij mensen die worden overspoeld met gegevens en nieuws wat ze niet aankunnen hun hersens en kritisch denken op slot gaat.
De macht van de reclame, van het herhaaldelijk lezen wat zwart op wit staat, wat elk ander meer logisch nieuws naar de achtergrond drukt, waardoor kritisch zelf denken niet meer mogelijk lijkt.
Want er wordt toch niet voor niets zoveel over geschreven.

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 10 jul 2018 00:02

Dat niet alle mensen rijp zijn voor internet is vast te stellen op datzelfde internet. Ik heb gemerkt dat er mensen zijn die dusdanig opgaan in hun eigen denken, dat ze bevestiging zoeken op internet voor dat denken. Dat veroorzaakt een verkokering. Denk hierbij aan complotdenken, maar ook aan religieuze extremen. In de jaren nul was het fenomeen internet nog betrekkelijk nieuw voor mij en verbaasde ik mij er over wat men voor vreemde complot theorieën had bedacht. Of hoe extreem men kon zijn in religieus denken.

Inmiddels bezoek ik dergelijke onzin al jaren niet meer, dus feitelijk verkoker ik ook. Ik verkoker in wat ik noem de gewone realiteit. Die is mij al gek genoeg.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 11 jul 2018 12:29

Hopper schreef:
10 jul 2018 00:02
Ik heb gemerkt dat er mensen zijn die dusdanig opgaan in hun eigen denken, dat ze bevestiging zoeken op internet voor dat denken. Dat veroorzaakt een verkokering. Denk hierbij aan complotdenken, maar ook aan religieuze extremen.
Verkokering ken ik al vanaf de jaren 50. de pastoor predikte te kopen bij katholieken, en te stemmen op de KVP.
In de jaren nul was het fenomeen internet nog betrekkelijk nieuw voor mij en verbaasde ik mij er over wat men voor vreemde complot theorieën had bedacht. Of hoe extreem men kon zijn in religieus denken.
Je hebt gelijk,het wordt steeds gekker. Maar de bevolking is ook gestegen van 7 naar 17 miljoen. Daarbij wonen veel verschillende culturen door, maar ook langs elkaar heen. Ambonezen woonden bij elkaar, italianen en Polen dito, evenals Joden vroeger, vaak gedwongen, maar ook vrijwillig. Ik post mijn mening niet op een christelijk forum, en veel overtuigde moslims zal je hier niet vinden.
Inmiddels bezoek ik dergelijke onzin al jaren niet meer, dus feitelijk verkoker ik ook.
Ach de ene z'n zin is de ander z'n onzin

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 11 jul 2018 14:45

Gershom schreef:
11 jul 2018 12:29

Verkokering ken ik al vanaf de jaren 50. de pastoor predikte te kopen bij katholieken, en te stemmen op de KVP.
Verzuiling heette dat toen nog. Maar het is inderdaad vergelijkbaar. Als katholiek ging je met katholieken om en kocht je bij katholieken en de rest negeerde je op zijn gunstigst.

En toen was er nog niet eens internet. Nu zijn er veel en veel meer sektes, zowel religieus als non-religieus. Ik heb niet zo veel met al die clubjes. Tenzij misschien een kaartclub. (Bij wijze van spreken)

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 11 jul 2018 15:49

Hopper schreef:
11 jul 2018 14:45
En toen was er nog niet eens internet. Nu zijn er veel en veel meer sektes, zowel religieus als non-religieus. Ik heb niet zo veel met al die clubjes. Tenzij misschien een kaartclub. (Bij wijze van spreken)
En zijn inderdaad ontelbare sektes en systemen waar mensen in geloven. Ik zie dat meer als homeopathische verdunning.
De werkzaamheid en effectiviteit neemt af naarmate de hoeveelheid sektes groeit.
Waar je voor uit moet kijken is dat wat werkelijk gevaar oplevert. Een geloofssysteem waaraan iedereen moet deelnemen, en waar je niet openlijk uit mag treden.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 11 jul 2018 16:11

Waar je volgens mij op zou moeten passen is dat mensen zó gefocussed raken op hun eigen clubje (want daar maken ze geen nare, in jouw ogen verkeerde, opmerkingen), dat ze ultiem van al het andere niets meer zien of niets meer wíllen zien.
Daarmee vormen zich dus naar mijn idee uiterst manipulabele groepen.
Daarmee wordt zelfs de hele 'samenleving' uiterst manipulabel.
Dit verschijnsel is aktueel. Het extremiseert mensen... Het kan mensen ook dom maken en niet open voor ... noem maar.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 11 jul 2018 23:37

Gershom schreef:
09 jul 2018 20:59
In Engeland is een Rechtse activist (Tommy Robbinson) gearresteerd
wegens een formele wetsovertreding, maar de pers mag daar geen verslag van doen.
Hoe weten wij het dan?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 12 jul 2018 08:35

Bij ieder nieuwsbericht probeer ik mezelf zoveel mogelijk de vraag te stellen: Is dat wel zo? Op die manier kom je er achter dat zaken vaak anders of genuanceerder liggen dan in eerste instantie bericht wordt.

De meeste mensen doen dat helaas niet en komen niet verder dan koppen snellen op nu.nl. Verschil met het pre-internettijdperk is misschien dat mensen toen niet geïnformeerd waren over een heleboel zaken, en nu verkeerd geïnformeerd.
"I'm currently out of the office and can be reached by waiting until I get back." - Some E-cards

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 12 jul 2018 09:00

Doppelgänger schreef:
12 jul 2018 08:35
Bij ieder nieuwsbericht probeer ik mezelf zoveel mogelijk de vraag te stellen: Is dat wel zo? Op die manier kom je er achter dat zaken vaak anders of genuanceerder liggen dan in eerste instantie bericht wordt.

De meeste mensen doen dat helaas niet en komen niet verder dan koppen snellen op nu.nl. Verschil met het pre-internettijdperk is misschien dat mensen toen niet geïnformeerd waren over een heleboel zaken, en nu verkeerd geïnformeerd.
Toen ik nog in China woonde las ik de Chinese kranten. Nou jaaaa.. de engelse versies dan hè.
Het was nogal een eye-opener om te zien hoe verschillend de berichtgeving was, één groot propaganda spel. That's it.

Ik herinner me ook nog de inval bij Osama Bin Laden, die werd al via Twitter de wereld ingeslingerd voor de persdiensten er weet van hadden.
Wat dat betreft denk ik dat nieuwsgaring is veranderd, dichterbij is gekomen, en misschien wel eerlijker wordt door de sociale media.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 jul 2018 14:38

Berichten over Media censuur afgesplitst.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 jul 2018 08:31

Een duidelijk voorbeeld van de onrijpheid komt uit de medische hoek waar ook kan worden verwacht dat de oprukkende automatisering vanzelf betekent dat er groepen worden gepasseerd, of erger nog, in de knel komen:
https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/columns/column/tweedeling-door-moderne-idealen.htm?utm_source=subscribers_KNMG&utm_medium=email&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=nieuwsbrief19072018 schreef:Tweedeling door moderne idealen

Geschreven door Gert van Dijk, ethicus bij de KNMG en het Erasmus MC.

Gert van Dijk
Bijna de helft van de Nederlanders heeft moeite met het voeren van eigen regie over gezondheid, ziekte en zorg, zo blijkt uit onderzoek van het NIVEL.
. . .
. . .
Maar veel mensen hebben hier grote moeite mee. In Nederland zijn tweeënhalf miljoen mensen laaggeletterd. Zij kunnen bijvoorbeeld de tekst op het scherm in de wachtkamer niet goed lezen, laat staan een bijsluiter. Nog eens één miljoen mensen heeft moeite met het gebruik van digitale middelen. Die kunnen dus geen gezondheidsapps gebruiken – als ze al toegang hebben tot een mobiele telefoon of computer.

Ruim één op de drie Nederlanders heeft lage gezondheidsvaardigheden. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze een chronische ziekte als diabetes niet goed begrijpen of kunnen controleren. ‘U moet op uw suiker letten!’ ‘Ik doe al minder suiker in de koffie!’ Ook maken ze eerder fouten met het innemen van hun medicatie. ‘Ja, u moet de pil ook slikken als u een dag geen seks heeft’. En ‘van deze pil moet u er drie keer daags twee nemen voor het eten’ is voor veel mensen veel te ingewikkeld.
. . .
Zoals altijd zullen de behaalbare voordelen nimmer worden gecompenseerd door een adekwaat ondervangen van de gevolgen; die immers komen terecht bij degeen met minder invloed.

De kwakzalverij zal er ook wel bij varen door het op de markt brengen van nog meer apparaten en methoden die inspelen op het slechte onderscheidingsvermogen van mensen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 jul 2018 09:46

Maria schreef:
09 jul 2018 19:20
Actualiteit en berichten hierover in gemeenschappen, die nog niet verder zijn in hun ontwikkeling dan in de middeleeuwen, nou ja een eeuw geleden.
...........
Zijn mensen met onvoldoende kennis van de moderne media in de moderne wereld wel rijp voor info via deze bronnen?
Kunnen zij nep nieuws van echt nieuws onderscheiden?
.............
Opvallend duidelijk door de sociale media door het verspreiden van uitspraken van bekende mensen zonder meer achtergrond info.

https://www.economist.com/graphic-detai ... be-growing

Het is even hot news, zakt weer even snel, maar uiteindelijk blijft de lijn opwaarts gaan.

Hier meer info over de platte aarde theorie.
https://www.deaardsewaarheid.com/

Nieuws hierover
8x platte aarde-gelovers die de publiciteit haalden in 2017

Vanaf 2015 en in 2016 werd die trend overduidelijk.
“Flat Earth” more popular than MRA, MGTOW and PUA combined,
Google Trends suggests.

.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 22 jul 2018 11:10

@Maria
Zo te zien zijn er veel mensen die denken dat de aarde plat is. Al die foto's uit de ruimte die een aardbol laten zien zouden zijn gemanipuleerd
door een wereldwijd complot dat er belang bij heeft de aarde als bol voor te stellen. Waarom?? vraag ik mij af.
En waarom hebben de platte aarde voorstanders dan nog geen foto's van een platte aarde geproduceerd? (Ik heb het althans nooit gezien.)
Zo moeilijk moet dat toch niet meer zijn met al die particuliere satellieten die de ruimte in geschoten worden??

Plaats reactie