gerechtigheid in de straten van Pamplona.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

gerechtigheid in de straten van Pamplona.

Bericht door Gershom » 08 jul 2018 15:43

Vijf gewonden, waaronder één zwaar, vielen er in de straten van Pamplona, tijdens het traditionele stieren pesten. Om eerlijk te zijn, kunnen wat mij betreft, die verwondingen niet zwaar genoeg zijn.

Bonjour
Site Admin

Re: gerechtigheid in de straten van Pamplona.

Bericht door Bonjour » 08 jul 2018 15:58

De meeste renners gaan niet naar het doden van de stier. Ze bewijzen hun moed tegenover kameraden. Ik heb vorig jaar wel met Amerikanen en Australiërs gesproken die bij ons op de camping zaten en eraan meededen. In die streken heeft Pamplona een aparte status. Voor hun hoeft die stier echt niet dood op het einde.

Ik wens niemand letsel toe. Niet de renners en niet de stier.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 jul 2018 18:14

Ik vind het totaal nutteloze leed dat de stieren moeten ondergaan (doodsANGST!) meer dan voldoende om er wat menselijk leed tegenover te zetten.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 08 jul 2018 18:36

Bonjour schreef:
08 jul 2018 15:58
De meeste renners gaan niet naar het doden van de stier. Ze bewijzen hun moed tegenover kameraden. Voor hun hoeft die stier echt niet dood op het einde.
Ik wens niemand letsel toe. Niet de renners en niet de stier.
Heel hard weglopen voor een groep op hol gejaagde runderen is Moedig?? Dat is niet moedig maar wel erg vreemd. Wil iemand een kameraad die zoiets bewonderd?
Het is duidelijk dat de stieren tijdens die vreemde vertoning niet gedood worden. Maar is dat dan een pluspunt? We jagen ze de stuipen op het lijf, maar ze hoeven niet dood? (nog niet)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 08 jul 2018 19:53

Gershom schreef:
08 jul 2018 15:43
Vijf gewonden, waaronder één zwaar, vielen er in de straten van Pamplona, tijdens het traditionele stieren pesten. Om eerlijk te zijn, kunnen wat mij betreft, die verwondingen niet zwaar genoeg zijn.
Bizarre tradities overal ter wereld. Stierenvechten, hanengevechten, het opjagen en doden van walvissen en dolfijnen bij de Deense kust. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160729_02403879 Een zo beschaaft land waar dit nog steeds gebeurd. En inderdaad het opjagen van die stieren, is het de kick? Nee,ik wens deze jongens niets ernstigs toe maar als ze een gebroken been oplopen dan kan ik er niet mee zitten.
Er komen veel tegengeluiden en dat is m.i goed en de enige manier om mensen bewust te maken dat we van dierenleed geen spelletje moeten maken..
Laatst gewijzigd door Storm op 08 jul 2018 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 08 jul 2018 19:59

Ik vind het stom om iets te doen wat gevaarlijk is, maar anderen vinden dat anders. Het feit dat er gewonden zijn gevallen betekent dat je toch wel even moet nadenken over het hard weglopen. De jongens die ik gesproken heb, hebben eerst ook het parcours verkend. Ze hebben tot donderdag de tijd. Vandaag was het glad. Extra risico.
Nogmaals, ik vind het niet een leuke sport en zou het niet leuk vinden als mijn kinderen het doen. Maar bergbeklimmen kan ook al link zijn. Er zijn zoveel activiteiten met risico. Het is een overwinning op je angsten om daar te gaan lopen en daar kan je best wel respect voor hebben.

I shall not fear. Fear is the mindkiller ...

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 08 jul 2018 20:03

@Bonjour,
Maar m.i ervaren bergen geen stress of angst.
Bob Dylan

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 08 jul 2018 20:10

Ik heb geen onderzoek gehouden. Met een enkeling gesproken. Je gaat niet de halve wereld over om 900 meter hard te lopen. Het feit dat er een stier rond loopt speelt wel mee en geeft een extra dimensie aan het lopen. Ik denk dat iedereen daar wel 2 keer over nadenkt.
De jongen waar ik het meest mee sprak echt wel. De avond voor het lopen zat ie echt nog te twijfelen. De dag erna was ie wel trots dat ie het gedaan had. Toen mocht zijn moeder het ook pas weten.
Ik zou liever zien dat het afgeschaft werd. Maar die jongens die rennen doen de dieren geen kwaad. Het is niet gepast te hopen dat die gewond raken. Het zijn de oude heren die de traditie in stand willen houden.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 08 jul 2018 20:29

Bonjour schreef:
08 jul 2018 20:10
Maar die jongens die rennen doen de dieren geen kwaad.
Maar het kwaad dat die dieren wordt aangedaan gebeurt wel om die jongens te laten rennen.

Het kwaad van die stieren bang te maken en op te jagen, gebeurt om die jongens en anderen hun kick te geven tijdens het rennen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 08 jul 2018 20:39

bonjour schreef:Maar die jongens die rennen doen de dieren geen kwaad.
Maar de renners houden nu juist de dierenmishandeling in stand.
Geen renners=geen nut om de stieren nog door de straten te jagen.

Ik vraag me overigens af hoeveel van de mensen hier in dit topic die hun afkeer over deze traditie uitspreken vegetarier zijn.
Ik persoonlijk vind dit soort tradties zoals bijvoorbeeld ook het stierenvenchten walgelijk, maar tegelijkertijd ben ik wel een vleeseter!
Een beetje boter op mijn hoofd heb ik dus wel, want het slachten van dieren voor vleesconsumptie is ook niet altijd even humaan.

Dus kan/mag ik dit soort tradities wel walgelijk vinden?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 08 jul 2018 20:53

Mijn ervaring is dat een stier zich niet zomaar bang laat maken, ze draven meer dan dat ze rennen. De lopers zijn wel bang (en dom).
Ik spring zonder probleem uit een vliegtuig maar ga niet naar Pamplona, mij te link.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 08 jul 2018 20:57

Fish schreef:
08 jul 2018 20:53
Mijn ervaring is dat een stier zich niet zomaar bang laat maken, ze draven meer dan dat ze rennen. De lopers zijn wel bang (en dom).
Ik spring zonder probleem uit een vliegtuig maar ga niet naar Pamplona, mij te link.
De stieren worden voor het vermaak opgefokt, voor Jan met de korte achternaam dus, in mijn ogen is dat mishandeling of die stier nu bang is of niet.
Een adrenalinekick krijen door uit een vliegtuig te springen vind ik wat dat betreft een betere manier .
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 08 jul 2018 21:01

Erik schreef:
08 jul 2018 20:39

Ik vraag me overigens af hoeveel van de mensen hier in dit topic die hun afkeer over deze traditie uitspreken vegetarier zijn.
Ik persoonlijk vind dit soort tradties zoals bijvoorbeeld ook het stierenvenchten walgelijk, maar tegelijkertijd ben ik wel een vleeseter!
Een beetje boter op mijn hoofd heb ik dus wel, want het slachten van dieren voor vleesconsumptie is ook niet altijd even humaan.

Ja, ik heb datzelfde en voel me ook hypocriet omdat ik vlees eet. Ook al is het biologisch en geen kilo knallers. Toch dieren doden of opjagen voor de fun is mi.anders.
Bob Dylan

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 08 jul 2018 21:06

De toeristen zullen vast wel geld in het laatje brengen en dat zal een factor zijn. Maar ik denk dat een belangrijke reden dat deze traditie standhoud is dat de Basken geen zin hebben om toe te geven aan de eisen van buiten Baskenland. Net als de Catalanen willen de Basken niet opgaan in een groot Spanje. En dus willen ze eigen tradities.

Overigens ben ik vleeseter en zie deze traditie liever verdwijnen.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 08 jul 2018 22:44

Erik schreef:
08 jul 2018 20:39

Maar de renners houden nu juist de dierenmishandeling in stand.
Homo Sapiens is een omnivoor. Gebit en spijsvertering zijn daarop ingericht. Je hoeft niet perse vlees te eten, maar als je dat wel doet heb je evengoed het recht om je afkeuring uit te spreken over onnodige spelletjes met dieren. (Slachten kan wel humaan maar kost iets meer) Zelf eet ik geen vlees, maar ik loop wel op leren schoenen.

Plaats reactie