Psalm 91

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Petra
Bevlogen

Re: Psalm 91

Bericht door Petra » 12 jul 2018 08:33

Waarom? schreef:
10 jul 2018 15:55
En ja, het is een kwetsbaar leven. Het waren niet de minste filosofen die zich afvroegen of het een mogelijk leven zou zijn...zonder een totaal nihilisme

Nietzsche's volmaakte Mensch ... de übermensch-messias. :wink:

Nietzsche's filosofie heeft een aantal ontwikkelingen doorgemaakt die nauw samengingen met zijn privéleven. In het begin was hij nog bevriend met Richard Wagner, en bewonderde Plato, Schopenhauer en Voltaire. Later is hij hen gaan verwerpen. Zijn filosofie leek vooral op een pennenstrijd met bovengenoemde heren. Je kunt er alle kanten mee op, het is vaak zelfs regelrecht tegendraads.
Wat betreft het doden van god zie ik hem dan ook gewoon als een kind van zijn tijd en het verlichtingsdenken. Eentje die geweldig kon schrijven, dat wel. Maar evenals Schopenhauer.. ze schreven bijzonder aardige dingen maar ook bijzonder malle dingen. Schopenhauer qua vrouwen en Nietzsche's rassenleer om maar wat te noemen.

Ik herinner me deze nog uit het boek van Taureck Nietzsche en het fascisme

Kurt Tucholsky quote
Tell me what you need, and I'll supply you with the right Nietzsche quotation.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 jul 2018 05:34

Storm schreef:
08 jul 2018 22:17
@RR,
Het spijt me dat ik mijn emoties niet in bedwang kon houden in mijn reageren op jou. Je hebt alle recht om mij kritisch te bevragen.
@Storm,
Ik ben een tijdje afwezig geweest vanwege een vakantie in Roemenië.
Ik lees nu het hele topic door en ben het helemaal eens met wat je schrijft.
Overigens ook met wat alle anderen schrijven. Prachtige bijdragen in dit topic!
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 jul 2018 05:54

Waarom? schreef:
10 jul 2018 21:24
Lees de psalmen maar eens 1 voor 1 door: staat stijf van vijand denken en wraakgevoelens.
Daar legt Rereformed genadeloos de vinger bij, kan ook niet anders als je door Nietzsche bent gekropen.
Scherp dat je die link legde. Ik was in die tijd dat ik deze psalm herschreef inderdaad heel intensief met het lezen van Nietzsche bezig. Hij was het, inderdaad, die genadeloos de vinger legde op hoe centraal deze gedachte staat in het bijbelgeloof. Ik herinner me hoe dit te beseffen voelde alsof schellen voor mijn ogen er af vielen en ik opeens een werkelijkheid over christelijk geloof zag waarvoor ik tevoren volkomen blind was geweest. Ik schaamde me diep hiervoor en het had een enorme kater tot gevolg.

Zie ook: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/12.htm
Born OK the first time

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 16 jul 2018 10:14

Gershom schreef:
11 jul 2018 07:39
Waarom? schreef
zonder geloof worden mensen niet betere mensen. Mensen worden niet beter, samenlevingen kunnen dat wel. Geloofssystemen (net als totalitair gedachtengoed) maken onderscheid in samenlevingen die er zonder niet zouden zijn.

Geen wensdenken: we hoeven niet ten rade bij illussies en verhaaltjes uit heilige boeken om te weten waar de gebreken in de kosmos vandaan komen en met alles wat je hier op Aarde aantreft. Ons verhaal van ontstaan is de verklaring daarvoor. Er is geen excuus om niet te weten, natuurlijk kan het wel...er zijn vele schuilhoeken voor de waarheid..
Met of zonder geloof worden mensen niet beter, en samenlevingen ook niet.
Ik begrijp niet waarop je dat idee baseert. De samenleving verandert, dat wel.
Maar dat doet het al vanaf de tijd dat wij landbouwer werden.
Dag Gershom,

Het is mij een raadsel dat je stelt dat samenlevingen niet beter ( kunnen ) worden. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat jij bevoorbeeld net zo lief in Afghanistan, Somalië, Congo zou willen wonen..om maar een paar voorbeeldjes te noemen.
Het belangrijkste van een moderne samenleving is de gehele rechtsstaat, een weerslag van (bittere) ervaringen van eeuwen en zeker de laatste eeuwen van het gedachtegoed van de verlichting..waar in het Westen de mono-theïstische geloven zich meestal met hand en tand tegen hebben verzet...
Veel mensen lijken geen idee meer te hebben wat dit betekent, die denken dat democratie HET kenmerk is van een moderne samenleving...en dan ook nog het verwrongen beeld dat dit de meerderheid van 50 procent + 1 is, die daarna alles kan doen wat die meerderheid wil.....en dat dan ook die wil wet is geworden...Hitler kwam grotendeels aan de macht via.........even heel diep nadenken....dank u.....

Zonder seculiere rechtsstaat ben je overgeleverd aan de dwaasheden en illusies van de menselijke geest: verbrandt je heksen, minderheden die dood moeten, in naam van goden ( de goden zelf....nee.....daar hoor je niets van....) moeten ketters en ongelovigen worden gedood, moeten tegenstanders van een regime worden uitgeroeid, etc.
Zie samenlevingen maar als domesticatie van de mensheid. En nee, we moeten ook niet proberen daar een utopie van te maken. Utopieën die worden nagestreefd lopen altijd uit om afschuwelijke geweldsuitbarstingen....functioneel maken van geweld voor een utopie, iets ergers is denk ik niet denkbaar...

En om maar weer eens opnieuw de terugkoppeling te maken naar het topic: Psalm 91 en andere psalmen. Dat staat stijf van het vijanddenken en wraakgevoelens....het nastreven van een utopie...in dit geval een theocratie. Mislukt, zoals elke utopie....en natuurlijk vooral de schuld van interne vijanden(zoals ook bij een totalitair regime) ....ze voerden de taak van God niet goed genoeg uit..maakten fouten(zonden)......tja.....en gelovigen worden er duizenden jaren later nog steeds "gesticht" door het lezen van dergelijke teksten. Ik zelf ook,....geloofssystemen hebben hun diep vergiftigende werking..Iemand die nooit gelovig is geweest heeft geen idee hoe diep dat kan invreten en wat dat met denken en daden van mensen doet.

Vandaar dat moderne niet-religieuzen geen raad weten met religeus geweld,...wordt er altijd naar andere oorzaken gezocht als verklaring.
Dat ze geen raad weten met religieus geweld is in de kern positief, het is gewoonweg niet meer denkbaar voor ze. De ervaring is ook iets uit het verre verleden, romantisch geworden...Het woord inquisitie( als voorbeeldje) kun je dan zomaar gebruiken om iets in de moderne maatschappij mee aan te duiden., zonder te beseffen wat het ECHT ooit was. Alleen is het een kwade illusie die je aanhangt: voor sommige aanhangers van een religie is geweld een toegestaan middel om het op te nemen voor hun godheid....een andere verklaring hoeft niet worden gezocht...als zelfs de daders zeggen dat dit hun motief was.

De rest van je stuk, reageer ik nog op...Ook dat vraag nog om een beantwoording.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 jul 2018 07:08

Storm schreef:
03 jul 2018 19:04
@Maria;

Er zijn christenen die vrijzinnig geloven hoe zie je dat?
Er zijn vrijzinnige moslims hoe zie je dat?
Er zijn vrijzinnige Joden hoe zie je dat?
Allemaal hetzelfde uitgangspunt, maar in verschillende gradaties.
Zoals het woord zegt: Vrij in het geloven naar de eigen zin.
Waarbij je eigen zin ook mag vertalen naar wat de gelovige nog als het meest zinnig zou kunnen aannemen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie