Psalm 91

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Psalm 91

Bericht door Maria » 03 jul 2018 08:16

De grootste leugen aller tijden.

De schijnveiligheid aangeboden, waarop je hoort te vertrouwen.
Stel je voor:
Een ouder, die dit zijn kind wijsmaakt.

Ook al wordt dit niet altijd letterlijk zo genomen, hoe komt het toch dat mensen hier hun troost uit putten en als troost geven naar anderen, als die in nood verkeren?
Hoe komt het toch, dat die dit ook nog slikken en in meer vertrouwen verder gaan?
Zijn het de woorden of is het de intentie vanwaaruit ze gesproken worden?
Maar als dat laatste het geval is, dan zijn toch alle woorden goed?

En zelfs mensen meegeven, die aan het graf staan van een geliefde.
Na een leven van ziekte en ellende.
Moet die troost zelfs over de dood heen reiken?
Of moet het als troost gelden voor de achtergeblevenen?

Psalm 91
1 Als je bescherming zoekt bij de Allerhoogste God,
ben je helemaal veilig.
2 Ik zeg tegen de Heer:
"Bij U ben ik zo veilig als in een schuilplaats,
zo veilig als in een burcht.
U bent mijn God. Ik vertrouw op U."
3 Want Hij redt je uit de vallen die de duivel voor je opzet.
Hij redt je van dodelijke ziektes.
4 Hij beschermt je onder zijn vleugels.
Bij Hem ben je veilig.
Zijn trouw beschermt je als een schild, als een pantser.
5 Je hoeft niet bang te zijn.
Niet voor gevaren die je 's nachts bedreigen.
Niet voor pijlen die overdag op je afgeschoten worden.
6 Niet voor ziekte die in het donker op je loert.
Niet voor de dood die je midden overdag aanvalt.
7 Al sterven de mensen om je heen
bij duizenden of tienduizenden,
jou zal niets overkomen.
8 Je zal alleen zien hoe het afloopt
met de mensen die zich niets van God hebben aangetrokken.

9 Bij U, Heer, ben ik veilig.
U, de Allerhoogste God, bent mijn Beschermer.

10 Geen ramp zal je overkomen.
Geen ziekte zal je huis binnendringen.
11 Want Hij zal zijn engelen bevelen
dat ze je moeten beschermen, waar je ook gaat.
12 Ze zullen je op hun handen dragen,
zodat je je voeten niet zal stoten.
13 Leeuwen en adders
zul je onder je voeten vertrappen.

14 De Heer zegt:
"Omdat hij heel veel van Mij houdt, zal Ik hem redden.
Ik zal hem beschermen, omdat hij Mij kent.
15 Als hij Mij om hulp roept, zal Ik hem antwoorden.
In moeilijkheden en gevaar zal Ik bij hem zijn.
Ik zal hem redden en voor de mensen eren.
16 Ik zal hem een lang leven geven.
Ik zal hem redden en goed voor hem zijn."
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Psalm 91

Bericht door Rereformed » 03 jul 2018 08:34

Het is hetzelfde als je afvragen waarom mensen betalen voor de waarzegger op de kermis of de astroloog. Blijkbaar is levensbenauwdheid van vele mensen dermate groot dat kritische vermogens worden opgegeven om die maar te verminderen.

Het doet me denken aan wat ik ooit een evangelist schreef die erover klaagde dat de evolutieleer aan 13-14 jarigen kritiekloos onderwezen wordt:

Wilt u liever de 13- 14-jarigen in alle ernst dit verhaal op school vertellen? [Het verhaal over Petrus die door goddelijk ingrijpen bevrijd wordt uit de gevangenis, dat men lezen kan in het boek Handelingen]:

Christelijke leraar: Zijn twee ketenen die verbonden waren aan twee schildwachten knapten zo maar los, net zoals dat gaat in tekenfilms. Ja daar kijken jullie even van op hè, maar voor God is dit natuurlijk een koud kunstje. Hij heeft tenslotte ook het Andromeda sterrenstelsel geschapen, gewoon door even uit te spreken dat het er moet zijn, waarschijnlijk ergens in het midden van het eerste vers van Genesis 1.

Kritische tiener: Maar hoe is het mogelijk dat de schildwachten noch daar noch van het verblindende engelenlicht wakker werden?

Christelijke leraar: (Hè, wat zijn ze weer pienter vandaag, die rekels...) Wel, je zult toch wel begrijpen dat God ze in een heel diepe slaap had gedompeld, gebruik je verstand, jongen. Maar laat me uitspreken. Vervolgens liep Petrus rustig de deur van de gevangenis uit zonder dat 'de eerste wacht' en 'de tweede wacht' die voor diverse deuren stonden er ook maar iets van bemerkten (zij stonden dus klaarwakker in slaap of waren door God ziende blind gemaakt en horende doof, met zoiets vermaakt Hij zich wel vaker in de bijbel), en tot slot zag hij nog eens de zware ijzeren stadspoort geheel uit zichzelf opengaan. Echt waar, geloof dit nu maar, het is opgetekend in het onfeilbaar woord van God en dus is het echt gebeurd. Is het niet geweldig jongens, hoe God werkt! Hij kan het ook voor jullie doen!
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 jul 2018 09:39

Rereformed schreef:
03 jul 2018 08:34
Christelijke leraar: (Hè, wat zijn ze weer pienter vandaag, die rekels...) Wel, je zult toch wel begrijpen dat God ze in een heel diepe slaap had gedompeld, gebruik je verstand, jongen.
Logisch toch.

:angel12:

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 03 jul 2018 09:58

Misschien een domme vraag, maar is het niet een beetje raar om iemand gevangen te zetten door hem aan twee soldaten te ketenen? Met z'n drieen naar de WC, ketens die in de war raken, Petrus die zwaarden van zijn bewakers leent. Ik zie een hoog Monty Python gehalte. Ik heb die Romeinen altijd hoger ingeschat.

Ze zijn wel slimmer geworden, die christelijke leraren. Om vragen van pientere rekels te voorkomen heeft men een basisbijbel bedacht. Daar is Petrus alleen maar geketend en wordt verzuimd te vermelden dat hij aan soldaten geketend is :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 03 jul 2018 10:34

Wanneer geloof je met de paplepel ingegoten is, dan kan dat blijven je leven lang...óf af en toe terugkomen.
Vroeger las ik een boek over een jongetje -Kees van Dam- die tijdens de watersnoodramp in 1953 op het dak van zijn huis zat. Hij zong het lied: Als ge'in nood gezeten, geen uitkomst ziet. Wil dan nooit vergeten, God verlaat u niet.

Wanneer je rationeel nadenkt dan komt er boven; nou waar is die God, en waar hielp Hij? Kees van Dam heeft Hij misschien geholpen maar al die anderen die verdronken en ook dat lied zongen?

Of zoals je in die psalm 91 leest; Al sterven de mensen om je heen, bij duizenden of tienduizenden, jou zal niets overkomen.

Misschien zongen of lazen soldaten die in de frontlinies vochten het; wetend dat hen waarschijnlijk wél wat zou overkomen. Troost zoeken/vinden in zaken die soms volkomen irrationeel zijn.
Want ook al weet je dat jij niet gered wordt (bijv. terminaal ziek bent) toch zijn er mensen die dan troost zoeken in die woorden die ooit iets voor hen betekend hebben, volkomen irrationeel maar voor mij zo begrijpelijk.

Nee pientere jongeren zullen niet alles voor zoete koek aannemen, en de evolutieleer moet lesstof zijn. Maar sommige pientere jongens blijven geloven (velen anders dan hun ouders) en anderen zeggen Adieu god, heel rationeel.

@Maria,

Volgens mij voor de -gelovige- achterblijvers
Laatst gewijzigd door Storm op 03 jul 2018 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 03 jul 2018 10:35

Mullog schreef:
03 jul 2018 09:58
Misschien een domme vraag, maar is het niet een beetje raar om iemand gevangen te zetten door hem aan twee soldaten te ketenen? Met z'n drieen naar de WC, ketens die in de war raken, Petrus die zwaarden van zijn bewakers leent. Ik zie een hoog Monty Python gehalte. Ik heb die Romeinen altijd hoger ingeschat.

Ze zijn wel slimmer geworden, die christelijke leraren. Om vragen van pientere rekels te voorkomen heeft men een basisbijbel bedacht. Daar is Petrus alleen maar geketend en wordt verzuimd te vermelden dat hij aan soldaten geketend is :)
@Mullog,
That's the spirit; hier spreekt de ware atheïst. :) Je moest eens weten hoeveel kritische vragen pientere rekels op dominee's af vuren tijdens de catechisatie.
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 jul 2018 11:12

Maria schreef:
03 jul 2018 09:39
Rereformed schreef:
03 jul 2018 08:34
Christelijke leraar: (Hè, wat zijn ze weer pienter vandaag, die rekels...) Wel, je zult toch wel begrijpen dat God ze in een heel diepe slaap had gedompeld, gebruik je verstand, jongen.
Logisch toch.

:angel12:
Ja, dat noemt men het gelovige gezond verstand gebruiken. Een heel speciale gave van de Heilige Geest.
Mullog schreef:
03 jul 2018 09:58

Ik wist niet van deze basisbijbel af.
Ik lees het prachtige verhaal door en merk weer een staaltje van gelovig gezond verstand gebruiken op: het is voor de christenen gemakkelijker te geloven dat een zombie ("de engel van Petrus") op de deur staat te kloppen dan dat hij het zelf zou zijn, oftewel dat hun gebeden verhoord zijn.

PS Dat de boeien aan de soldaten geketend was komt op conto van de christelijke leraar die hier opgetrommeld wordt, het staat niet in de originele bijbel.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 jul 2018 11:49

Storm schreef:
03 jul 2018 10:34
@Maria,

Volgens mij voor de -gelovige- achterblijvers
Sinds mij de schellen van de ogen zijn gevallen en ik de Bijbel teksten lees zoals ze er staan, en niet zoals ze me ooit uitgelegd zijn, kan ik niet anders meer dan een sterk afwerende houding aannemen.
Als het bij de dood van een geliefde betreft dan voel ik zelfs zo'n agressie en zelfs walging, dat ik er letterlijk misselijk en dus ziek van word.

De muziek van de meeste psalmen en vaak ook de tekst, staan nog in mijn geheugen gegrift.
Er zitten erbij, die ik nog steeds als prachtig ervaar en graag mee neurie.
Als ik me echter bewust ben van de teksten, dan zijn er die ik heel goed metaforisch kan zien, maar andere verafschuw ik.
Meezingen kan ik ze niet meer.
Andere liederen dan psalmen en sommige gezangen, ken ik heel weinig.
Dan ben ik blij, dat ik niet altijd de teksten kan horen, maar alleen de muziek.

Ik weet, dat je van muziek houdt en graag zingt, ook geestelijke liederen nog steeds.
Maar ook, dat je heel veel van de teksten niet meer naar de letter neemt.
Hoe ervaar jij dat, als je het aanhoort en zelf zingt?
Hoe doe je dat bij teksten, waarvan je vindt dat je er helemaal niet (meer) achter kunt staan?
En is dat in de loop van de laatste paar jaren hetzelfde gebleven of zit daar verandering in?

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 03 jul 2018 11:54

Storm schreef:
03 jul 2018 10:35
@Mullog,
That's the spirit; hier spreekt de ware atheïst. :) Je moest eens weten hoeveel kritische vragen pientere rekels op dominee's af vuren tijdens de catechisatie.
Ik heb, met dank aan Maarten 't Hart zijn boekje "Wie God verlaat heeft niets te vrezen. De Schrift betwist"
daar wel enig beeld bij. In een van die verhalen merkt een pientere rekel op dat als de Schrift door God geïnspireerd is de uitspraken en handelingen van de duivel ook door God geïnspireerd moeten zijn, waarop de betreffende dominee stil valt.

Wat mij verbaasd is dat mensen de onzin in de bijbel niet kunnen lezen voor wat het is, namelijk onzin. Ik geef toe dat het mij ook enige tijd heeft gekost om daar achter te komen, maar het is niet anders.

Wat mij niet verbaasd is dat mensen hoop en/of troost kunnen putten uit teksten, of die nu bijbels zijn of niet, en of die nu onzin zijn of niet. Hoewel niet bijbels heb ik ook wel wat dichtregels en songteksten die dat voor mij doen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 03 jul 2018 12:08

Rereformed schreef:
03 jul 2018 11:12
PS Dat de boeien aan de soldaten geketend was komt op conto van de christelijke leraar die hier opgetrommeld wordt, het staat niet in de originele bijbel.
Wat voor theoloog ben jij? :D

Ik wil je even op deze versie van de bijbel wijzen waarin toch duidelijk vermeld wordt dat hij aan de soldaten geketend was.

In de Statenvertaling staat onderstaande tekst:
6 Toen hem nu Herodes zou voorbrengen, sliep Petrus dienzelfden nacht tussen twee krijgsknechten, gebonden met twee ketenen; en de wachters voor de deur bewaarden de gevangenis.
7 En ziet, een engel des Heeren stond daar, en een licht scheen in de woning, en slaande de zijde van Petrus, wekte hij hem op, zeggende: Sta haastelijk op. En zijn ketenen vielen af van de handen.
Je kunt hier toch wel uit concluderen dat er impliciet staat dat hij aan zijn bewakers moet zijn vastgeketend. Als er ketenen aan zijn voeten hadden gezeten dan vallen die niet af. En om als soldaten samen naast een gevangene te gaan liggen als deze aan een muur geketend is lijkt mij ook niet noodzakelijk. En om nu twee ketenen aan de handen te doen....?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 jul 2018 14:27

Mullog schreef:
03 jul 2018 12:08
Je kunt hier toch wel uit concluderen dat er impliciet staat dat hij aan zijn bewakers moet zijn vastgeketend. Als er ketenen aan zijn voeten hadden gezeten dan vallen die niet af. En om als soldaten samen naast een gevangene te gaan liggen als deze aan een muur geketend is lijkt mij ook niet noodzakelijk. En om nu twee ketenen aan de handen te doen....?
In een grotere cel of gevangen in een kamer is een gevangene meestal niet aan handen en/of voeten tegen elkaar aan gebonden, zodat hij zelf niets meer kan.
In bewaring gedurende langere tijd om iedere pols een ketting van een bepaalde lengte aan een muur geeft de gevangene bewegingsvrijheid om zichzelf te verzorgen en kan de bewaker voldoende afstand houden tegen ev. agressie van de gevangene.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 jul 2018 15:01

Mullog schreef:
03 jul 2018 12:08
Rereformed schreef:
03 jul 2018 11:12
Wat voor theoloog ben jij? :D

Ik wil je even op deze versie van de bijbel wijzen waarin toch duidelijk vermeld wordt dat hij aan de soldaten geketend was.
Wat je vraag betreft, uiteraard een theoloog die met "originele bijbel" de grondtekst bedoelt. Inderdaad kun je heel gemakkelijk denken dat bedoeld is dat hij aan twee bewakers geketend was, dat deed die door mij gefantaseerde vrome leraar voor de klas tieners dan ook; maar het origineel zegt dit niet. Daar staat:
"slapende tussen twee soldaten, gebonden met twee ketenen" (http://biblehub.com/interlinear/acts/12.htm). Dat kan dus ook betekenen dat handen en voeten aan elkaar geboeid waren, of met twee kettingen aan de muur verbonden.
Daar kan een gelovige dus op terugvallen wanneer hij de door jou geopperde kritiek lastig vindt.

Maar hij zou ook kunnen antwoorden dat je de moeilijkheden met die ketenen wat overdrijft. Een wc was er in die tijd niet. Er zal een emmer in de hoek hebben gestaan. Daarvoor hoefde je dus de cel niet uit.
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 03 jul 2018 17:31

Maria schreef:
03 jul 2018 11:49

Sinds mij de schellen van de ogen zijn gevallen en ik de Bijbel teksten lees zoals ze er staan, en niet zoals ze me ooit uitgelegd zijn, kan ik niet anders meer dan een sterk afwerende houding aannemen.
Als het bij de dood van een geliefde betreft dan voel ik zelfs zo'n agressie en zelfs walging, dat ik er letterlijk misselijk en dus ziek van word.

De muziek van de meeste psalmen en vaak ook de tekst, staan nog in mijn geheugen gegrift.
Er zitten erbij, die ik nog steeds als prachtig ervaar en graag mee neurie.
Als ik me echter bewust ben van de teksten, dan zijn er die ik heel goed metaforisch kan zien, maar andere verafschuw ik.
Meezingen kan ik ze niet meer.
Andere liederen dan psalmen en sommige gezangen, ken ik heel weinig.
Dan ben ik blij, dat ik niet altijd de teksten kan horen, maar alleen de muziek.

Ik weet, dat je van muziek houdt en graag zingt, ook geestelijke liederen nog steeds.
Maar ook, dat je heel veel van de teksten niet meer naar de letter neemt.
Hoe ervaar jij dat, als je het aanhoort en zelf zingt?
Hoe doe je dat bij teksten, waarvan je vindt dat je er helemaal niet (meer) achter kunt staan?
En is dat in de loop van de laatste paar jaren hetzelfde gebleven of zit daar verandering in?
@Maria,
Ja, ik kan me er iets bij voorstellen, wanneer je teksten letterlijk leest zoals ze er staan kan dat bij veel teksten aversie oproepen.
Zelf herken ik dat ook maar meer bij de mens (predikant) die ze voorlezen, o.a jaren geleden bij de begrafenis van mijn schoonvader. Teksten die bijna met plezier neergesmeten werden op de familie en vrienden. Misschien kun je zeggen dat hij een aantal kinderen een stapje in de goede richting schopte; ze werden atheïst.
Maar ik weet niet hoeveel mijn geloof nog betekend, maar ik geloof ook niet in letterlijk wat teksten neersmijten en lezen zoals we een kookboek lezen.
Ja, ik zing graag zelfs nog op een koor waar ze religieuse liederen zingen; en soms is dat lastig. Soms zijn er wel eens teksten die ik niet door mijn strot kan krijgen maar meestal sta ik met hart en ziel te zingen en ga zo op in vooral de muziek dat het goed voelt. Ik ben 5 jaar van het koor af geweest omdat ik dacht dat het niet kon, zingen wanneer je zoveel twijfel kent. Wanneer mijn aversie groot zal worden ga ik er weer af, hoe
jammer ik het ook zal vinden.Een lied wat wel eens in de samenzang gezongen wordt daarvan kan ik de laatste regels niet zingen en hou dan ook mijn mond.

Het is het lied; Ik bouw op U, dat gezongen wordt op de melodie van Finlandia.

De laatste regels; in het laatste uur zal'k zegevierend ingaan; in rust met U die mij hebt voorgeleid. Ik heb te vaak gezien dat het anders is. Later meer, nu heb ik weinig tijd.
Laatst gewijzigd door Storm op 03 jul 2018 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 jul 2018 17:52

Storm schreef:
03 jul 2018 17:31
Het is Ik bouw op U, dat gezongen wordt op de melodie van Finlandia.

De laatste regels; in het laatste uur zal'k zegevierend ingaan; in rust met U die mij hebt voorgeleid. Ik heb te vaak gezien dat het anders is. Later meer, nu heb ik weinig tijd.
Ja, ik begrijp het helemaal.

Ik heb het idee de laatste tijd, dat je steeds duidelijker wordt in je uitingen.
Of dat ook geldt voor je overtuiging is niet direct te merken, want je zit al langdurig in het proces van rationeel scheiden waar je wel of niet achter kunt staan.
Het gevoelsmatige lijkt daar wat achteraan te hollen of soms ook niet.
Stukje bij beetje, maar zeker niet alles bij het vullis.

Vandaar ook mijn vraag of daar iets in verandert de laatste tijd.
Hoe je omgaat met de teksten waar je niets (meer) mee kunt, of zelfs afwerend tegen bent.
Komt dit vaker voor, is dat al lang en/of is er verandering?

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 03 jul 2018 18:38

Maria schreef:
03 jul 2018 08:16
De grootste leugen aller tijden.

De schijnveiligheid aangeboden, waarop je hoort te vertrouwen.
...

Psalm 91
1 Als je bescherming zoekt bij de Allerhoogste God,
ben je helemaal veilig.
...

...
3 Want Hij redt je uit de vallen die de duivel voor je opzet.
...

...
11 Want Hij zal zijn engelen bevelen
dat ze je moeten beschermen, waar je ook gaat.
12 Ze zullen je op hun handen dragen,
zodat je je voeten niet zal stoten.
13 Leeuwen en adders
zul je onder je voeten vertrappen.
...
Nu volgt preekje:

https://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Mt3.htm

Nadat Jezus is afgedaald in het watergraf (doop) in de Jordaan, is er sprake van sterven. De Geest Gods, die op Jezus plaatsneemt, moet tot wasdom komen, geboren worden/reïncarneren. Veertig weken (dagen) is Jezus dan in de baarmoeder (woestijn). Daar wordt Hij verzocht door de duivel.

https://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Mt4.htm

Eenmaal, in vers zes, wordt Jezus verzocht Zich van de Tempel neerwaarts te werpen. Jezus vertrouwt psalm 91 ook niet en doet niet mee met het spelletje. Terwijl Hij volgens vers drie in psalm 91 zou worden gered uit de vallen van de duivel. Psalm 91, Vers elf en twaalf, wil Hij liever niet uitproberen. Hij redt zichzelf door een ander tekstje uit de Heilige Schrift op te zeggen.

Nogmaals verzoekt de duivel Hem Zich neer te laten vallen en de duivel te aanbidden. (matt 4 vers elf).

Jezus heeft er een broertje dood aan zich neder te werpen; dat is de echte reden om niet aan de verzoekingen te voldoen. Eén gevallen engel vindt Hij meer dan genoeg.

Na de verzoeking komen engelen Hem dienen. Jezus keert als herboren, met Goddelijke Geest, terug in de woelige wereld.

Leeuwen wil Hij niet vertrappen en adders zijn nodig voor de aanwezigheid van Schriftgeleerden en de Farizeeën, want anders blijft de hel zo leeg.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/23.html#33

Amen.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Plaats reactie