Herdenking slavernij (of andere maatschappelijk humanitaire mijlpalen)

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Mullog
Ervaren pen

Herdenking slavernij (of andere maatschappelijk humanitaire mijlpalen)

Bericht door Mullog » 02 jul 2018 10:49

Afgelopen weekeinde is de jaarlijkse herdenking van de slavernij weer geweest. Ik heb hier een dubbel gevoel over. Enerzijds vind ik het goed om de afschaffing van de slavernij te herdenken, anderzijds vraag ik mij af hoe diep en hoe echt zijn de gevoelens rondom de afschaffing van de slavernij.

Dat begint een beetje bij de teksten die gebezigd worden. Ik ben het volkomen eens met de uitspraak
maar ik heb problemen met
Daarbij past schaamte, diepe spijt en berouw.
omdat ik dit helemaal niet zo voel en ik ook niet het idee heb dat er ook maar één Nederlander is die dit zo voelt. De afschaffing van de slavernij door Nederland op 1 juli 1863 ligt 5 of 6 generaties achter ons. Ik heb daar niet veel meer mee en zeker geen schaamte, diepe spijt of berouw. Ergens tussen 1814 (het stoppen van de slavenhandel) en 1863 heeft een voorzaat van mij een moord gepleegd. Ook daar voel ik geen schaamte, diepe spijt of berouw bij. Het is te ver weg, te lang geleden, ik ben er nooit mee in aanraking gekomen, de mensen die het gedaan hebben en hun slachtoffers heb ik niet gekend, noch mensen die hen wel gekend hebben.

Daarnaast vind ik dat er nog wel wat, vooral cynische, kanttekeningen zijn te maken. De slavenhandel floreerde door de verse aanvoer van slaven. Die werden dan weer vooral geleverd door lokale stammen die hier een mooie gelegenheid in zagen om lokale vijanden te elimineren, daar ook nog eens aan te verdienen en landje pik mee te kunnen spelen. Dit speelde zich dan ook nog eens af in gebieden waaruit nu een immigratiestroom richting Europa loopt iets wat de nazaten van de slaven op een presenteerblaadje aangereikt hebben gekregen.

Dan is er ook nog eens het gestuntel van de politiek om het woord "excuses" vooral niet te noemen gemotiveerd door angst voor financiële claims. Ik zou niet weten aan wie die betaald moeten worden. Alsof de nazaten van het slachtoffer van mijn moordzuchtige voorzaat opeens bij mij gederfd inkomen komen eisen.

Misschien is het goed om de afschaffing van de slavernij te gedenken, maar hoe lang nog? Honderd jaar, tweehonderd? Misschien is het beter om een herdenking te doen van grote humanistische stappen die door de maatschappij gezet zijn. De afschaffing van de slavernij is er daar één van. Het kinderwetje van Van Houten verdient daar ook een plaats in. En zo zijn er vast wel meer te noemen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Gerard R.
Bevlogen

Re: Herdenking slavernij (of andere maatschappelijk humanitaire mijlpalen)

Bericht door Gerard R. » 02 jul 2018 13:35

Misschien is het van nut dit soort zaken eeuwig
onder de aandacht te blijven brengen.
Als je éven niet oplet met nieuwe generaties
zie je weer dezelfde dingen als vroeger...
Heel triest.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 02 jul 2018 13:41

Gerard R. schreef:
02 jul 2018 13:35
Misschien is het van nut dit soort zaken eeuwig
onder de aandacht te blijven brengen.
Als je éven niet oplet met nieuwe generaties
zie je weer dezelfde dingen als vroeger...
Heel triest.
Een vreemde opmerking van iemand die als onderschrift hanteert
Alles is tijdelijk. Niets aan te doen...
:D
Verder heb je wel een punt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 02 jul 2018 14:18

'Generaties' is net zo tijdelijk als al het andere.
Domme, wrede dingen horen daar helaas bij.
Ik sta er dagelijks bij stil.
Zo af en toe collectief daarbij stilstaan is wellicht nuttig?!

(O ja, 'eeuwig' was hier in overdrachtelijke zin bedoeld. :D )

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 02 jul 2018 15:06

Ook ik heb er een wat dubbel gevoel over. Slavernij is zo oud als de mensheid. Zo zou elk land wel zijn excuus kunnen aanbieden over haar slavernijverleden. En elk land is in het verleden wel slachtoffer geweest.
Aboutaleb dringt er bij de regering op aan excuses aan te bieden. Ook daar heb ik een wat dubbel gevoel over. Hij spreekt de Nederlandse regering aan als Nederlander. Maar hij is ook Marokkaan/Noord-Afrikaan. Een streek met een heftig slavenhalers/piraterij verleden waarvan vooral Europa (ook Nederland) het slachtoffer was. Daarnaast is hij meen ik nog steeds moslim. Een religie die nog steeds geen duidelijk anti-slavernij standpunt heeft ingenomen.
Het zou hem sieren er bij islamitische leiders aan te dringen excuses aan te bieden voor het slavernijverleden van de islam, de Koran en Mohammed in het bijzonder en bij de Marokkaanse regering voor haar rol in de slavernij.
In Scandinavië proef ik altijd een zekere trots op het viking verleden. Een tijd waarin de vikingen behoorlijk huis hielden in Europa en slavernij ook een normale zaak was. Maar mogelijk wordt daar ook aangedrongen op excuses maken.
Ik was een maand in Canada. Gisteren Canada dag. In Canada veel aandacht voor de First Nation, zoals ze de oorspronkelijke bewoners noemen. Maar wel in (openlucht) musea. Heel Noord en Zuid Amerika is natuurlijk gestolen land, evenals Australië en Nieuw Zeeland. En is niet elk land ontstaan door oorlog en verovering?

Natuurlijk aandacht voor zwarte bladzijden in de geschiedenis. Nooit meer, alsjeblieft. Maar moeten we voor alle ellende in de geschiedenis excuses maken en eisen?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 02 jul 2018 15:25

Ja, daarom is het ook best te verdedigen dit soort ellende te gedenken.
En inderdaad niet alleen hier. Maar overal waar de mensheid zich vertoont.
En zo hier en daar een welgemeend excuus kan volgens mij helpen oud zeer wat gemakkelijker te overkomen.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 01 sep 2018 10:08

In dit verband wel een aardig artikel : Islamitisch abolitionisme anno 2018

Daaruit :
Ongeveer 100% der mohammedanen beweerde bij hoog en bij laag ‘dat de islam een eind had gemaakt aan slavernij.’ Sterker nog, waren de Arabieren, ‘voor de komst van de islam, slavendrijvers’, nadat de islam zijn vredevolle vleugels had uitgeslagen over de Arabische (en andere volken), ‘kwam er een eind aan die niet-islamitische gewoonte.’

Gepaard gaande van de gewoonlijke argumenten (‘Vlamingen zijn cara-zuipers, leven als dieren’, et cetera), postten de mohammedaanse medeburgers hun wijsheden en waarheden onderaan de reactieruimte, die onder de betreffende artikelen geboden wordt. Zowat 0% der mohammedanen leek aan een minimum aan introspectie te doen. Nochtans zou enig basisonderzoek – van het soort dat zelfs een semi-analfabeet zou kunnen doen – de stellige overtuiging ‘dat de islam niks met slavernij te maken heeft en sterker nog een eind heeft gemaakt aan slavernij’ onmiddellijk teniet kunnen doen.
Nu zou een kniesoor een semantische discussie kunnen opstarten, door op te werpen dat ‘personen in bezit nemen’ niet hetzelfde is als ‘slavernij’. Dat zou zoiets zijn als ‘loverboys zijn geen pooiers’. Helaas neemt dat soort van de kwestie wegleidende policorpraatjes de realiteit niet weg. En die realiteit is: islam en slavernij zijn zowat synoniemen. Strikt genomen zou je zelfs kunnen stellen dat eenieder die zich onderwerpt aan een ideologie als de islam per definitie zelf een slaaf is, namelijk eentje van zijn eigen van bigoterie doorspekte geloofsovertuiging.
Wat tevens uiterst frappant is – wat eigenlijk het méést frappante is aan dit ganse horrorverhaal – is de to-tá-le afwezigheid van elk begin van zelfonderzoek bij muzelman-modaal. Het feit dat schijnbaar geen enkele mohammedaan enige geschiedkundige kennis bezit (de geschiedenis van de mammelukken is nochtans veel makkelijker raadpleegbaar dan de Protocollen van Sion), laat staan dat hij dat zou wíllen, kan enkel nopen tot nóg meer pessimisme wat betreft het samenleven met deze lieden.

Neen, wat de herdenking van 500 jaar slavenhandel tussen Afrika en Amerika vooral (en voor de zoveelste maal) heeft aangetoond, is dat introspectie binnen de islam niet bestaat. Waar de blanke ‘mea maxima culpa!’ roept, door het stof gaat, zichzelf kastijdt en op die manier de rupsjes nooitgenoeg nog steeds niet tevreden stelt, blijft de mohammedaan met de kin naar de lucht wijzend zijn god aanbidden.

Wat de 500-jarige herdenking tevens aantoont, is dat het lot van de slaven der moslims bezegeld is. Immers, een cultuur die staalhard ontkent zich aan slavernij te bezondigen, zal nooit de behoefte voelen slavernij een halt toe te roepen. Liever blijft de meest starre van alle culturen die menselijke beschavingen op aarde ooit gekend hebben, schaamte, eer en taboe belangrijker vinden dan elk begin van (mede)menselijkheid.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 06 sep 2018 23:42

Mullog schreef:
02 jul 2018 10:49

Misschien is het goed om de afschaffing van de slavernij te gedenken, maar hoe lang nog? Honderd jaar, tweehonderd? Misschien is het beter om een herdenking te doen van grote humanistische stappen die door de maatschappij gezet zijn. De afschaffing van de slavernij is er daar één van. Het kinderwetje van Van Houten verdient daar ook een plaats in. En zo zijn er vast wel meer te noemen.
Een niet onbelangrijk deel van ons is nageslacht van lijfeigenen en horigen. Ook maar gaan gedenken?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 sep 2018 03:50

Wist je dat de lijfeigenen en horigen reedsin het romeinse rijk bestonden? Toen werden ze Servus (slaven)en clientes genoemd.
Ik wens u alle goeds

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 07 sep 2018 08:34

Ik voel persoonlijk wel een kleine schaamte, dat er mensen heel vroeger slaven verhandelden. Maar ik ga me daar in 2018 helemaal niets van aantrekken. Ik ben hiervoor niet verantwoordelijk. Mag ik u erop wijzen dat de algemene houding jegens Duitsers geboren na 1945, hen ook niet blijft aansmeren dat er mensen in hun vaderland smerige dingen hebben uitgehaald? Dan mag dat zeker gelden voor Nederlanders die na 1865 zijn geboren toch? Wij zeuren ook niet om geld bij de Noren en Denen voor de verwoesting van Dorestad 1000 jaar geleden. Mag ik anders ook geld gaan claimen bij de Paus, omdat de Romeinen lang geleden ons land zijn binnen gevallen?

Maar de meeste schaamte voel ik als ik mensen hoor en zie, die menen dat zij zich kunnen beroepen op dingen die hun voorouders hebben gedaan. Dat zij tolerant zouden zijn, omdat Spinoza en Erasmus ook in Nederland woonden ooit. Of dat Willem-Alexander het recht heeft om koning te zijn van ons land, terwijl hij geen druppel Nederlands bloed in zijn aders heeft, en alleen maar aanspraak op de troon kan doen omdat een aantal rijke aanhangers in 1813 de Nederlands republiek om zeep hebben geholpen en zijn vermeende voorvader (Wilhelmina was geen biologische dochter van Willem III naar het schijnt) Willem op de troon hebben gezet.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 07 sep 2018 12:26

Ik vind dat herdenken van dit soort zaken reuze nuttig. Het zegt n.l. zo ongelooflijk veel over mensen, toen, nu en in de toekomst. 8-[

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 13 sep 2018 21:18

Een debat in de Tweede Kamer over aandacht voor slavernij in het museumverband, bedoeld ter herdenking van slavernij. Maar welke slavernij?

★ Martin Bosma in debat over bescherming en behoud van erfgoed ★ 11-09-2018

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 15 sep 2018 03:46

vegan-revolution schreef:
13 sep 2018 21:18
Een debat in de Tweede Kamer over aandacht voor slavernij in het museumverband, bedoeld ter herdenking van slavernij. Maar welke slavernij?
Uit de Kamerdebatten in het filmpje blijkt dat linkse partijen de nadruk leggen op vormen van slavernij waaraan rose Europeanen zich hebben bezondigd, terwijl rechtse mensen het accent willen leggen op slavernij bedreven door moslims.
Er is bij sommige mensen een gevoel van schaamte over een slavernij-verleden waaraan met name ook Nederlanders hebben meegewerkt, terwijl daar onvoldoende grond voor is. Een groot aandeel in de koloniale mensenhandel kwam voor rekening van Portuguese Joden. (Daar weten ze in Suriname alles van) Tot op de dag van vandaag bestaat er handel in mensen. De slavernij is door homo sapiens nooit echt uitgebannen. In tal van landen worden mensen, en zelfs heel jonge kinderen gedwongen werk te verrichten voor een karig hapje eten, om te voorkomen dat zij sterven. Slavernij is nooit weggeweest, en zal evenmin verdwijnen als oorlog.
Vanaf de bijbelse oudheid tot aan de lijfeigenen in het Rusland van de tsaren was slavernij een normaal fenomeen. Zelfs een icoon als Jezus vond slavernij niet afkeurenswaardig. Ik kan geen schaamte voelen over het Nederlandse koloniale verleden, nog over de Joodse bijdrage daaraan. Wel spijt het mij dat ik ongewild behoor tot de meest destructieve diersoort die de planeet aarde heeft voortgebracht. Onze soort heeft niets groots verricht. Uit pure hebzucht hebben wij ons gekeerd tegen onze eigen soortgenoten. Leden van onze eigen familie worden nog immer uitgebuit, en onderworpen.
Slavernij is nog steeds alomtegenwoordig. Van Filipijnse dienstmeisjes in Koeweit tot de chain gangs in de gevangenissen van Amerika, en de kampen in China Rusland en Noord Korea.
De hypocriete selective verontwaardiging van het Kamerlid Bosma uit het filmpje is daarom ronduit weerzinwekkend. In zijn verstoordheid over islamitische slavenhandel, breekt hij een lans voor het behoud van de eerbiedwaardige Nederlandse traditie voor het behoud van nota bene zwarte piet. Een karikatuur uit een koloniaal verleden.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 16 sep 2018 16:35

Gershom schreef:
15 sep 2018 03:46
De hypocriete selective verontwaardiging van het Kamerlid Bosma uit het filmpje is daarom ronduit weerzinwekkend. In zijn verstoordheid over islamitische slavenhandel, breekt hij een lans voor het behoud van de eerbiedwaardige Nederlandse traditie voor het behoud van nota bene zwarte piet. Een karikatuur uit een koloniaal verleden.
Tsja, er zijn verschillende visies op zwarte piet. Zo zou Sinterklaas model staan voor iemand die er juist voor zorgde dat slaven bevrijd werden.

Bijvoorbeeld uit Nicolaas van Myra :
De stedelingen van Myra waren zijn naamdag aan het vieren toen een groep Arabische piraten vanuit Kreta in het gebied van Myra kwamen. Zij stalen de relikwieën uit de kerk van Sint Nicolaas. Terwijl zij de stad verlieten, ontvoerden zij een jongen, Basilios, om hem als slaaf te kunnen verkopen. In dienst getreden als slaaf werkte Basilios voor een koning als wijnschenker, die hem gekocht had omdat Basilios niet zou kunnen verstaan wat de koning tegen zijn raadslieden zou zeggen. Het hele volgende jaar zou Basilios de koning zijn wijn schenken in een prachtige, gouden karaf. In Myra kwam Nicolaas’ naamdag steeds dichterbij. Basilios’ moeder wilde niet aan het feest meedoen, omdat de dag voor haar tragische herinneringen opriep. In plaats van mee te doen aan het feest bad zij om Basilios’ veiligheid. Terwijl Basilios zijn diensten voor de koning verrichtte, werd hij plotseling uit de zaal geplukt, de gouden karaf nog in de hand. Sint Nicolaas verscheen voor de doodsbange jongen, zegende hem en bracht hem terug naar zijn ouders in Myra.
En uit Wie is die Zwarte Piet eigenlijk? :
Voor het ontstaan van Zwarte Piet bestaat ook een aantal volkswetenschappelijke verklaringen. Zo zou Nicolaas van Myra een Ethiopische zwarte slaaf met de naam Piter hebben vrijgekocht.
Moeten in dat licht de woorden van Martin Bosma werkelijk als zo verwerpelijk worden beschouwd?

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 16 sep 2018 20:13

Of je er nu een een speciaal museum voor moet oprichten. Het lijkt me wel iets als onderdeel van een cultuur historisch museum.
Het zal dan in de eerste plaats moeten gaan om Nederland en slavernij. Te beginnen met de Germanen, die slaven hielden als een normale zaak. De Vikingen die verschillende keren onze landstreken zijn binnen gevallen en vele mensen meenamen als slaaf voor de handel en eigen gebruik.
De Hollanders die slachtoffer weren van de Barbarijse en Ottomaanse kapers, die huis hielden op de Middellandse zee en langs de westkust van Europa en Afrika. En natuurlijk het Nederlandse aandeel in de slavenhandel en slavernij. En iets over slavernij in de Bijbel.
Je alleen beperken tot de Islam is wat vreemd, die vond toch vooral plaats in Afrika, de Balkan en het Midden-Oosten. Meer iets voor een museum in Turkije en Saudi Arabië. Misschien wat lastig, de conservatieve Islam heeft nog steeds geen problemen met slavernij, als het maar geen moslim zijn.
Maar dat kunnen ze dan verdedigen in een museum.

When the question is asked: why does Islam permit slavery? We reply emphatically and without shame that slavery is permitted in Islam, but we should examine the matter with fairness and with the aim of seeking the truth, and we should examine the details of the rulings on slavery in Islam, with regard to the sources and reasons for it, and how to deal with the slave.
https://beta.islamqa.info/en/answers/94 ... nd-slavery

Er zijn enkele monumenten die de slavernij gedenken. Ik weet niet welke slavernij ze gedenken. Vanuit Nederland zelf werden dacht ik geen slaven vervoerd, wel (blanke slaven) gehaald. Maar Nederlanders speelden wel een rol in de handel. Misschien moet je dat deel wel gedenken, maar er een monument voor oprichten is wat bizar. Zo trots op je handelsverleden moet je nu ook weer niet zijn. We zouden een gedenkteken in Suriname kunnen sponsoren.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Plaats reactie