Het bestaan van een veelheid aan stromingen binnen de islam die qua geloofsleer gematigder zijn is op zich nietszeggend. Want stel dat al die gematigder geloofsleren wereldwijd slechts door een zeer kleine fractie van moslims wordt aangehangen, dan blijf je zitten met moslims die in overgrote meerderheid geen gematigde geloofsleer aanhangen.
En wat betekent gematigd zijn? En gematigd waarin precies? Allemaal vragen die van belang zijn om een beter beeld van het geheel te krijgen.
Je zult dus om te beginnen moeten kijken naar welke geloofsleren er binnen de islam zijn en door hoeveel moslims een geloofsleer wordt aangehangen. Vervolgens kun je dan kijken naar waarin moslims wel of niet gematigd zijn volgens de geloofsleer die ze aanhangen en dan daarna de omvang van de aanhang van bepaalde denkbeelden bij moslims volgens hun geloofsleer rubriceren.
Ik heb om te beginnen daarom allereerst een beeld proberen te krijgen van (de belangrijkste) stromingen binnen de islam en per stroming de omvang van de aanhang (zo goed als dat ging). Daarbij ben ik (voorlopig) gekomen tot het volgende :
Allereerst als uitgangspunt de indeling gevonden op Islamic schools and branches :
De aantallen die ik daarbij vond volgen in een hierna volgende post.