Wat "doe of deed" jij eigenlijk?

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Plaats reactie
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Wat "doe of deed" jij eigenlijk?

Bericht door Giovedico delle Fate » 14 jun 2018 10:40

Op het gevaar af dat sommigen deze vraag té persoonlijk zullen vinden, stel ik hem toch. Omdat het me interesseert wat de achtergronden zijn van de – volgens mij grote –diversiteit aan vrijdenkers op dit forum. En stiekem ook als poging om aan te tonen dat je professie niet noodzakelijkerwijs iets zegt over hoe je denkt. Net zo min als je professie per se iets zegt over je opleidingsniveau.

Ik zal zelf het spits afbijten.
In volgorde:

* Eerste betaalde (vakantie)baantje: ijsschepper in een ijssalon
* Daarna poppenspeler
* Tussendoor ook nog timmerman op afroep
* Toneelmeester bij de NOS
* Freelance geluidstechnicus (studio en live)
* Freelance ENG geluidstechnicus voor de omroepen
* Aansluitend (en overlappend) freelance cameraman voor de omroepen
* Mechanisch onderhoudstechnicus bij een omroep-facilitair bedrijf
* Database architect
* ICT en R&D manager
* Professioneel coach

Ik ben vast nog een en ander vergeten. Het langst was ik ICT en R&D manager (12 jaar)

Ben benieuwd naar jullie bijdragen aan dit topic.

Petra
Bevlogen

Re: Wat doe of deed jij eigenlijk?

Bericht door Petra » 15 jun 2018 03:40

Ik heb me altijd vooral verwonderd dat de vraag: "wat doe jij" direct gerelateerd wordt aan betaalde arbeid.
Als taalpuritein :wink: word ik dan ook errug weerbarstig van die vraag, en som dan uitgebreid allerhande dingen op die ik ehh 'doe'.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 jun 2018 07:07

Het is inderdaad niet alleen waaar je voor betaald wordt, dat bepaalt wat je voor zinvolle dingen doet,

Zo heb ik in mijn jeugd eeerst een Mulo-A diploma gehaald en toe HBS-B. Ik had geen vakantiebaantjes, maar heb wel in de winter meegeholpen met het afleveren van zakken steenkool (mijn vader was kolenboer).
Op met 14e ben ik gaan schaken en later ben ik gaan helpen bij de jeugdafdeling. Uiteindelijk werd ik zelf de jeugdleider en - omdat er steeds minder hulpkrachten waren, heb ik - van mijn eigen geld - een goede trainer ingehuurd, Met diens hulp had de schaakclub Zukertort Amstelveen heel even de sterkste jeugdafdeling van Nederland. Later heb ik mij weer teruggetrokken om meer tijd voor mijn vrouw over te hebben.

Ook ben in in 1972 lid geworden van de Politieke partij Radikalen en heb nog meegestemd op partijcongressen. Toen Roel van Duyn Wethouder was, was ik zelfs nog mede-verantwoordelijk, voor een verslag ten bate van de beoordeling van de gemeenteraadsfraktie door de partijraad. Later groeide de partijlijn en de heersende politiek zo ver uit elkaar, dat ik me met de eerste niet verder heb bemoeid. (het was toch al véél groener en linkser dan Ruud Lubbers)

Ik was nog wel erg actief in de vredesbeweigng in de aanloop van en tijdens de grote demonstraties in Amsterdam en Den Haag. Bij die laatste, was ik busleider, waarbij ik de naam J. Krabbé afriep - om de aanwezigheid te controleren - vóórdat ik Jeroen herkende. (echtiets voor mij).

Ondertussen ging ik in 1971 werken bij ARC waar ik de eerste drie maanden een opleiding volgde voor COBOL-programmeur. Het meeste moest ik evenzogoed nog al doende leren, en later volgden nog een aaantal meer of minder zinvolle opleidingen. Toen ik eindelijk het vak goed in de smiesen kreeg ging ik werken aan het onderhoud van een salarispakket, waar voor 400.000 mensen hun salaris en hun loonbelasting en premies werden berekend. Toen dat pakket werd afgebouwd, heb ik de leiding gehad (zelf geen flikker meer geprogrammeerd) over een deel van het transitie-proces naar een nieuw pakket (en werd daar heel positief voor gewaardeerd) en daanrna heb ik naar eer en geweten het nieuwe pakket zodanig gedocumenteerd dat toen de uitvinders ervan ontslag namen, nieuwe collega's het over konden nemen (weer hoog gewaardeerd).
(ondertussen was ARC overgenomen door Raet en Raet door Getronics en toen weer (deels) verkocht aan een investeringsmaatschappij)

Nu ben ik inmiddels bijna zes jaar met pensioen en functioneer vooral als overgrootvader voor twee Thaise peuters. (5 en 4).
Ik wens u alle goeds

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 15 jun 2018 09:53

Petra schreef:
15 jun 2018 03:40
Ik heb me altijd vooral verwonderd dat de vraag: "wat doe jij" direct gerelateerd wordt aan betaalde arbeid.
Als taalpuritein :wink: word ik dan ook errug weerbarstig van die vraag, en som dan uitgebreid allerhande dingen op die ik ehh 'doe'.
Ik snap je punt en ik herken die weerbarstigheid ook in mijzelf. In die zin is de titel van dit topic ongelukkig gekozen.
Als ik op dit forum nou maar de (door mij zeer gemiste) mogelijkheid had om achteraf correcties aan te brengen, dan zou ik het woordje "doe" in de topictitel tussen aanhalingstekens plaatsen. Ik ga een verzoek indienen.

Gelukkig heb ik volgens mij in het eerste bericht van dit topic goed duidelijk gemaakt wat ik met die (doorgaans goed ingeburgerde) uitdrukking "Wat doe of deed jij eigenlijk" bedoel. Ik verheug mij derhalve op veel leuke, inspirerende, openhartige, emotionele, verhelderende (en wat dies meer zij) reacties.

Dus, Petra, probeer het nog eens (als je nog tijd over hebt :wink: )

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Re: Wat "doe of deed" jij eigenlijk?

Bericht door Rereformed » 17 jun 2018 06:39

Vanaf mijn zestiende toen ik bewust christen werd studeerde ik iedere dag op christelijke boekjes en ging ik zaterdagavond naar de Youth for Christ. Ertussendoor maakte ik het Atheneum af, schreef ik in de schoolkrant evangelisatiepraatjes, en richtte ik met drie, vier andere jongeren een christelijke koffiebar op. Eén keer per week gaf ik bijbelstudie voor een groep jongeren. Er kwamen wel een stuk of twintig iedere week. Na het Atheneum ging ik Grieks en Latijn studeren, aangezien dat vereist was om Theologie te kunnen studeren. Na een jaar hield ik daar mee op en ging ik naar Engeland waar ik eerst een korte tijd Linguistiek ging studeren en daarna in Londen theologie. Ertussendoor kreeg ik verkering met een Fins meisje, waar ik mee trouwde. De theologische studie deed me in Londen zelfs een paar keer op de kansel van de Baptistenkerk staan.
Na de studie, in 1981, gingen we in Finland wonen, waar ik eerst een jaar enkel Fins studeerde en een studie Engels afmaakte. Daarna ging ik op zoek naar werk en kwam ik in een bontfabriek terecht.

Aan een avondschool voor volwassenen kreeg ik een paar lesuren en mocht ik pianoles, Duitse les en Engelse les geven. Dat bracht me op een idee om aan een muziekstudie te beginnen, want ik heb van jongs af aan altijd pianoles gehad. Pianospelen vond en vind ik heerlijk. Nadat ik bevoegdheid kreeg lukte het me een vaste baan als muziekleraar te krijgen. Maar daarvoor moest ik wel naar de armste en heel afgelegen gemeente in Finland verhuizen. Daar heb ik tien jaar gewoond en leerde ik omgaan met muggen en steekvliegen in de zomer en tot 42 graden vorst in de winter. Ik heb daar ook veel muziek gecomponeerd. Om daar weg te komen vervolgde ik mijn muziekstudies en behaalde ik uiteindelijk het conservatorium einddiploma. Dat was een mooi moment in mijn leven. Ik herinner me nog goed dat mijn docent piano afscheid van me nam en zei dat hij zijn pet voor me afneemt, aangezien bij zijn weten in Finland nog nooit iemand van 38 jaar oud op het conservatorium is afgestudeerd met als hoofdvak piano. Ik was dol op muziekgeschiedenis en ook trots op een tien voor contrapunkt. Ik gaf daarna drie jaar lang pianoles aan de zuidkust, maar het lukte niet om daar een vaste baan te krijgen aan de muziekschool. Aangezien Finland zich inmiddels bij de EU aansloot werd onverwacht mijn Nederlandse bevoegdheid om Engels op scholen les te geven ook erkend in Finland. Toonladders hingen allang mijn keel uit en ik werd in 1999 aangenomen in een gemeente nabij de grote stad Tampere om op lagere scholen Engels te geven. Dat heb ik tot op de dag van vandaag gedaan. Dat hangt mij overigens ook allang weer mijn keel uit, maar ik moet het nog 2½ jaar uitzingen tot ik met pensioen kan gaan.
In dit laatste deel van het leven heb ik mijn christelijk geloof ook gedag gezegd en heb ik daarover veel geschreven. Zoveel dat het me verbaast. :shock:
Betaalde banen heb ik altijd als een noodzakelijk kwaad gezien. Ze slokken een mens op en zetten hem in een kooi en putten hem uit. Maar terugkijkend heeft mijn leven voornamelijk bestaan uit het omgaan met kinderen, en dat heb ik altijd leuk gevonden.

Als ik mijn leven over zou mogen doen zou ik op mijn zestiende het besluit nemen om alles te doen om chirurg te worden.
Born OK the first time

Plaats reactie