Wat "doe of deed" jij eigenlijk?

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Wat "doe of deed" jij eigenlijk?

Bericht door Giovedico delle Fate » 14 jun 2018 10:40

Op het gevaar af dat sommigen deze vraag té persoonlijk zullen vinden, stel ik hem toch. Omdat het me interesseert wat de achtergronden zijn van de – volgens mij grote –diversiteit aan vrijdenkers op dit forum. En stiekem ook als poging om aan te tonen dat je professie niet noodzakelijkerwijs iets zegt over hoe je denkt. Net zo min als je professie per se iets zegt over je opleidingsniveau.

Ik zal zelf het spits afbijten.
In volgorde:

* Eerste betaalde (vakantie)baantje: ijsschepper in een ijssalon
* Daarna poppenspeler
* Tussendoor ook nog timmerman op afroep
* Toneelmeester bij de NOS
* Freelance geluidstechnicus (studio en live)
* Freelance ENG geluidstechnicus voor de omroepen
* Aansluitend (en overlappend) freelance cameraman voor de omroepen
* Mechanisch onderhoudstechnicus bij een omroep-facilitair bedrijf
* Database architect
* ICT en R&D manager
* Professioneel coach

Ik ben vast nog een en ander vergeten. Het langst was ik ICT en R&D manager (12 jaar)

Ben benieuwd naar jullie bijdragen aan dit topic.

Petra
Bevlogen

Re: Wat doe of deed jij eigenlijk?

Bericht door Petra » 15 jun 2018 03:40

Ik heb me altijd vooral verwonderd dat de vraag: "wat doe jij" direct gerelateerd wordt aan betaalde arbeid.
Als taalpuritein :wink: word ik dan ook errug weerbarstig van die vraag, en som dan uitgebreid allerhande dingen op die ik ehh 'doe'.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 jun 2018 07:07

Het is inderdaad niet alleen waaar je voor betaald wordt, dat bepaalt wat je voor zinvolle dingen doet,

Zo heb ik in mijn jeugd eeerst een Mulo-A diploma gehaald en toe HBS-B. Ik had geen vakantiebaantjes, maar heb wel in de winter meegeholpen met het afleveren van zakken steenkool (mijn vader was kolenboer).
Op met 14e ben ik gaan schaken en later ben ik gaan helpen bij de jeugdafdeling. Uiteindelijk werd ik zelf de jeugdleider en - omdat er steeds minder hulpkrachten waren, heb ik - van mijn eigen geld - een goede trainer ingehuurd, Met diens hulp had de schaakclub Zukertort Amstelveen heel even de sterkste jeugdafdeling van Nederland. Later heb ik mij weer teruggetrokken om meer tijd voor mijn vrouw over te hebben.

Ook ben in in 1972 lid geworden van de Politieke partij Radikalen en heb nog meegestemd op partijcongressen. Toen Roel van Duyn Wethouder was, was ik zelfs nog mede-verantwoordelijk, voor een verslag ten bate van de beoordeling van de gemeenteraadsfraktie door de partijraad. Later groeide de partijlijn en de heersende politiek zo ver uit elkaar, dat ik me met de eerste niet verder heb bemoeid. (het was toch al véél groener en linkser dan Ruud Lubbers)

Ik was nog wel erg actief in de vredesbeweigng in de aanloop van en tijdens de grote demonstraties in Amsterdam en Den Haag. Bij die laatste, was ik busleider, waarbij ik de naam J. Krabbé afriep - om de aanwezigheid te controleren - vóórdat ik Jeroen herkende. (echtiets voor mij).

Ondertussen ging ik in 1971 werken bij ARC waar ik de eerste drie maanden een opleiding volgde voor COBOL-programmeur. Het meeste moest ik evenzogoed nog al doende leren, en later volgden nog een aaantal meer of minder zinvolle opleidingen. Toen ik eindelijk het vak goed in de smiesen kreeg ging ik werken aan het onderhoud van een salarispakket, waar voor 400.000 mensen hun salaris en hun loonbelasting en premies werden berekend. Toen dat pakket werd afgebouwd, heb ik de leiding gehad (zelf geen flikker meer geprogrammeerd) over een deel van het transitie-proces naar een nieuw pakket (en werd daar heel positief voor gewaardeerd) en daanrna heb ik naar eer en geweten het nieuwe pakket zodanig gedocumenteerd dat toen de uitvinders ervan ontslag namen, nieuwe collega's het over konden nemen (weer hoog gewaardeerd).
(ondertussen was ARC overgenomen door Raet en Raet door Getronics en toen weer (deels) verkocht aan een investeringsmaatschappij)

Nu ben ik inmiddels bijna zes jaar met pensioen en functioneer vooral als overgrootvader voor twee Thaise peuters. (5 en 4).
Ik wens u alle goeds

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 15 jun 2018 09:53

Petra schreef:
15 jun 2018 03:40
Ik heb me altijd vooral verwonderd dat de vraag: "wat doe jij" direct gerelateerd wordt aan betaalde arbeid.
Als taalpuritein :wink: word ik dan ook errug weerbarstig van die vraag, en som dan uitgebreid allerhande dingen op die ik ehh 'doe'.
Ik snap je punt en ik herken die weerbarstigheid ook in mijzelf. In die zin is de titel van dit topic ongelukkig gekozen.
Als ik op dit forum nou maar de (door mij zeer gemiste) mogelijkheid had om achteraf correcties aan te brengen, dan zou ik het woordje "doe" in de topictitel tussen aanhalingstekens plaatsen. Ik ga een verzoek indienen.

Gelukkig heb ik volgens mij in het eerste bericht van dit topic goed duidelijk gemaakt wat ik met die (doorgaans goed ingeburgerde) uitdrukking "Wat doe of deed jij eigenlijk" bedoel. Ik verheug mij derhalve op veel leuke, inspirerende, openhartige, emotionele, verhelderende (en wat dies meer zij) reacties.

Dus, Petra, probeer het nog eens (als je nog tijd over hebt :wink: )

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Wat "doe of deed" jij eigenlijk?

Bericht door Rereformed » 17 jun 2018 06:39

Vanaf mijn zestiende toen ik bewust christen werd studeerde ik iedere dag op christelijke boekjes en ging ik zaterdagavond naar de Youth for Christ. Ertussendoor maakte ik het Atheneum af, schreef ik in de schoolkrant evangelisatiepraatjes, en richtte ik met drie, vier andere jongeren een christelijke koffiebar op. Eén keer per week gaf ik bijbelstudie voor een groep jongeren. Er kwamen wel een stuk of twintig iedere week. Na het Atheneum ging ik Grieks en Latijn studeren, aangezien dat vereist was om Theologie te kunnen studeren. Na een jaar hield ik daar mee op en ging ik naar Engeland waar ik eerst een korte tijd Linguistiek ging studeren en daarna in Londen theologie. Ertussendoor kreeg ik verkering met een Fins meisje, waar ik mee trouwde. De theologische studie deed me in Londen zelfs een paar keer op de kansel van de Baptistenkerk staan.
Na de studie, in 1981, gingen we in Finland wonen, waar ik eerst een jaar enkel Fins studeerde en een studie Engels afmaakte. Daarna ging ik op zoek naar werk en kwam ik in een bontfabriek terecht.

Aan een avondschool voor volwassenen kreeg ik een paar lesuren en mocht ik pianoles, Duitse les en Engelse les geven. Dat bracht me op een idee om aan een muziekstudie te beginnen, want ik heb van jongs af aan altijd pianoles gehad. Pianospelen vond en vind ik heerlijk. Nadat ik bevoegdheid kreeg lukte het me een vaste baan als muziekleraar te krijgen. Maar daarvoor moest ik wel naar de armste en heel afgelegen gemeente in Finland verhuizen. Daar heb ik tien jaar gewoond en leerde ik omgaan met muggen en steekvliegen in de zomer en tot 42 graden vorst in de winter. Ik heb daar ook veel muziek gecomponeerd. Om daar weg te komen vervolgde ik mijn muziekstudies en behaalde ik uiteindelijk het conservatorium einddiploma. Dat was een mooi moment in mijn leven. Ik herinner me nog goed dat mijn docent piano afscheid van me nam en zei dat hij zijn pet voor me afneemt, aangezien bij zijn weten in Finland nog nooit iemand van 38 jaar oud op het conservatorium is afgestudeerd met als hoofdvak piano. Ik was dol op muziekgeschiedenis en ook trots op een tien voor contrapunkt. Ik gaf daarna drie jaar lang pianoles aan de zuidkust, maar het lukte niet om daar een vaste baan te krijgen aan de muziekschool. Aangezien Finland zich inmiddels bij de EU aansloot werd onverwacht mijn Nederlandse bevoegdheid om Engels op scholen les te geven ook erkend in Finland. Toonladders hingen allang mijn keel uit en ik werd in 1999 aangenomen in een gemeente nabij de grote stad Tampere om op lagere scholen Engels te geven. Dat heb ik tot op de dag van vandaag gedaan. Dat hangt mij overigens ook allang weer mijn keel uit, maar ik moet het nog 2½ jaar uitzingen tot ik met pensioen kan gaan.
In dit laatste deel van het leven heb ik mijn christelijk geloof ook gedag gezegd en heb ik daarover veel geschreven. Zoveel dat het me verbaast. :shock:
Betaalde banen heb ik altijd als een noodzakelijk kwaad gezien. Ze slokken een mens op en zetten hem in een kooi en putten hem uit. Maar terugkijkend heeft mijn leven voornamelijk bestaan uit het omgaan met kinderen, en dat heb ik altijd leuk gevonden.

Als ik mijn leven over zou mogen doen zou ik op mijn zestiende het besluit nemen om alles te doen om chirurg te worden.
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 jun 2018 21:06

Wat zou ik graag Reformed en Rereformed samen in debat zien gaan :D Ben benieuwd wie dan aan het kortste eind zou trekken.

Ben zelf altijd dolend geweest omdat ik geen idee had wat ik later zou moeten gaan doen om de kost te gaan verdienen. Ooit op de middelbare school een beroepentest gedaan en daar kwam het volgende beroep uit.

Na de lagere school MAVO-HAVO en VWO gedaan. Tot aan 6 VWO geen idee wat ik wilde doen, totdat ik met iemand mee op bezoek ging in een ziekenhuis laat op de avond. Verpleegkundige leek me het mooiste beroep om me in te gaan verdiepen.
Ik ben dit inderdaad gaan doen, tot aan de stage op de afdeling toe. Wat viel dat tegen! Ben acuut gestopt en heb diverse baantje via een uitzendbureau gehad. Ramen in elkaar zetten, meubels en tapijt bezorgen en fotorolletjes (die bestonden toen nog) ontwikkelen en afdrukken.

Totdat bij die laatste werkgever een krant lag met een advertentie voor radiologisch laborant. Had geen idee wat het werk zou inhouden, maar het zag er interessant uit. Ben gaan solliciteren, heb de (3 jarige) opleiding gedaan en....werk nog steeds in hetzelfde ziekenhuis,.
Een iets minder indrukwekkend lijstje dus! Ben het overigens niet met Rereformed eens dat betaalde banen een noodzakelijk kwaad zijn. Ik heb het uitstekend naar mijn zin en wordt er nog voor betaald ook!
Achteraf...als we het over zouden kunnen doen...had ik dan geen chirurg (ik ken er teveel) maar stralingsdeskundige willen zijn. Had ik alleen wiskunde niet op MAVO 2 moeten laten schieten uiteraard.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 28 jun 2018 02:49

M'n ma zei altijd dat ik moest doen wat me gelukkig maakte, terwijl m'n pa me altijd vertelde dat ik iets moest doen wat geld zou opleveren. Voor m'n ma heb ik de Kunstacademie gedaan & voor m'n pa heb ik IT gestudeerd (en eveneens Wiskunde & Natuurkunde, maar die twee heb ik nooit afgerond -- in de IT was het eenvoudiger om snel veel te verdienen & het gaf tevens de mogelijkheid over de hele wereld te zwerven zonder ooit om een baan verlegen te hoeven zitten).

Tussen de twee opleidingen heb ik m'n dienstplicht moeten vervullen. Zag daar tegenop, maar het bleek achteraf één van de leerzaamste tijden in m'n leven. Kwam bij de verbindingsdienst terecht. Veel ongein uitgehaald & werd - uiteraard geheel onterecht - zelfs vrij hoog bevorderd. Maar ben vertrokken toen ik m'n plicht had vervuld. Heb er een aantal goede vrienden aan overgehouden.

Daarna 11 jaar als systeem- & netwerkbeheerder bij een organisatie gewerkt die op z'n beurt voor BuZa actief was & heb ook nog een tijdje voor de KPN gewerkt -- eveneens als IT-er. Telkens woonachtig in verscheidene landen geweest -- Israel (Efrat & Moshav Aminadav, een prachtig plaatsje nabij Jeruzalem. Weet niet hoevaak ik op Sjabbat heb gelopen van de grote stad naar m'n kleine huisje als ik de laaste bus weer eens miste), de VS (Hyattsville, Maryland, in Washington, samen met twee dierbare vrienden -- beide pianisten), Frankrijk (Parijs), Antwerpen, Berlijn (in de heerlijke multiculti-wijk Kreuzberg & Nederland (Scheveningen, Den Haag).

Los van het financiële voordeel, ervoer ik de IT niet als m'n uiteindelijke doel. En toen m'n ouders beiden waren overleden, heb ik ontslag genomen, de huur opgezegd & ben zonder enige voorbereiding met de bus naar Andalucia (Spanje) vertrokken met bestemming Cadiz. Ben nooit in Cadiz aangekomen, maar ben in Sevilla uit de bus gestapt, een kamertje gevonden & heb daar talen gestudeerd & voor leraar verder gestudeerd. Ben nu reeds een vijftal jaren als leraar Engels, Frans en Duits werkzaam, maar geef eveneens teken- en computerlessen -- in het begin slechts aan mensen die zich vanwege financiële redenen geen onderwijs konden veroorloven. Later, toen mijn eigen geld begon op te raken, eveneens aan een aantal academies, die nogal corrupt waren overigens. Als alles naar plan verloopt, zal ik dit jaar een studie Filologie gaan beginnen.

Wat betreft religie, heb ik - naast het Judaisme - altijd voornamelijk interesse gehad in oosterse religies zoals het Hindoeisme, Boeddhisme, Taoisme, etc. Als kind had ik de hele Mahabharata & de Ramayana gelezen op de fiets van school naar huis en van huis naar school. Maar ook het Christendom vond ik razand interessant. Vele jaren later, niet lang na het overlijden van m'n ouders, kwam ik erachter dat ik eigenlijk helemaal niet in een God geloofde, maar dat ik het slechts als een troefkaart achter de hand hield. Heb uiteindelijk de stap genomen mezelf als agnost te beschouwen. Religie betekent voor mij niet meer het geloven in een schepper, maar het omarmen van het leven zoals het op me afkomt. Heb me in de geschiedenis van godsdiensten verdiept & ben er het menselijke van gaan inzien. Het leven heeft me tot dusver altijd precies genoeg gegeven om er met volle teugen van te kunnen genieten. Mocht er onverhoopt toch een god bestaan en ik opnieuw een aards leven aangeboden zou krijgen, dan zou ik het weer zo doen.

Op Freethinker m'n forum-thuis gevonden, al hop ik soms ook nog naar religieuze fora, maar dan als agnost. Een andere reden hier actief te zijn, is dat ik de Nederlandse taal niet wil vergeten.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 jun 2018 09:31

ChaimNimsky schreef:
28 jun 2018 02:49
toen m'n ouders beiden waren overleden, heb ik ontslag genomen, de huur opgezegd & ben zonder enige voorbereiding met de bus naar Andalucia (Spanje) vertrokken met bestemming Cadiz. Ben nooit in Cadiz aangekomen, maar ben in Sevilla uit de bus gestapt, een kamertje gevonden
Ik herken buitengewoon sterk mezelf in wat je schrijft, vooral dat opmerkelijke detail dat ik hierboven er even uitpik.

dikkemick schreef:Wat zou ik graag Reformed en Rereformed samen in debat zien gaan :D Ben benieuwd wie dan aan het kortste eind zou trekken.
Ik heb eigenlijk nooit hoogte van mezelf gekregen. Hoewel ik er erg mijn best voor heb gedaan.
De uitkomst van het debat staat overigens altijd vast: je kunt nooit meer terug naar een vroegere manier van denken. Net zoals je nooit meer terug kan naar je vroegere fysieke verschijning.

Een kunstmatig debat (nee, theatervoorstelling!) waarin ik met verschillende verschijningsvormen van mijzelf in debat ben heb ik overigens ooit uitvoerig gevoerd: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/21a.HTM
Ik loop daar rond als jong persoon Johan (in het gedrukte boek als Jan, mijn tweede voornaam), als besserwisser All-bright (volgens sommigen waar Albert van afgeleid is), als Rereformed, als Dodelijke Zelfkritiek en als Finse gelovige, de persoon die tientallen jaren omgeven is geweest door de Finse cultuur.

Overigens is dat verhaal alweer 14 jaar oud. Ik ben allang Rereformed niet meer. Veel te hoge dunk van zichzelf, die jongen. Hoewel ik wel begrijp dat hij dat op dat moment in zijn leven nodig had, anders zou hij zich nooit hebben kunnen vrijvechten van het boekgeloof.
Tegenwoordig schaam ik me altijd wanneer die preker weer eens als een duveltje uit een doosje de kop opsteekt.
Born OK the first time

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 28 jun 2018 09:53

Rereformed schreef:
28 jun 2018 09:31
ChaimNimsky schreef:
toen m'n ouders beiden waren overleden, heb ik ontslag genomen, de huur opgezegd & ben zonder enige voorbereiding met de bus naar Andalucia (Spanje) vertrokken met bestemming Cadiz. Ben nooit in Cadiz aangekomen, maar ben in Sevilla uit de bus gestapt, een kamertje gevonden
Ik herken buitengewoon sterk mezelf in wat je schrijft, vooral dat opmerkelijke detail dat ik hierboven er even uitpik.
Overigens een goede tip voor mensen die ook gratis willen reizen, of eenvoudig een leuke baan willen vinden: ga naar het buitenland, doe een CELTA of TEFL cursus (duurt slechts ongeveer een maand & kost slechts rond de 1000 Euro) en je bent daarna bevoegd over de hele wereld Engelse les te geven met een Cambridge of Oxford Trinity certificaat op zak. Je kunt die cursussen zelf overigens ook gewoon in NL doen -- zelfs grotendeels online, heb ik begrepen. De enige vereiste is dat je Engels spreekt op een redelijk niveau, maar dat doen Nederlanders bijna altijd.

In Spanje (maar ook en veel andere landen zoals Tsjechië, Italië, enkele landen in Azië, etc) ben je dan vrijwel verzekerd van een baan (Iets vergelijkbaars bestaat ook voor Frans & Duits).

Het enige probleem in bijv. Spanje is, dat de meeste academies je deels ''en mano'' (in de hand) betalen, hetgeen niet helemaal legaal is. De eerste twee academies waar ik werkte deden dat. De huidige academie gelukkig niet.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 28 jun 2018 11:30

Rereformed schreef:
17 jun 2018 06:39
Als ik mijn leven over zou mogen doen zou ik op mijn zestiende het besluit nemen om alles te doen om chirurg te worden.
Die laatste regel verbaast me -- helemaal na het lezen van zo'n interessant levensverhaal als het jouwe. Vergelijk:
Nietzsche (alternatieve versie) schreef:(...) Thus spoke Zarathustra; then, however, it happened that all of a sudden he became aware that he was flocked around & fluttered around, as if by innumerable birds -- the whizzing of so many wings, and the crowding around his head was so great that he shut his eyes. And verily, there it was: a cloud of love showering upon him while he muttered the very last words to himself with some noticeable regret in his voice, saying, 'However, if I could live my life all over again, I'd probably decide to become a surgeon'.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 jun 2018 13:21

@Chaim,
En toen m'n ouders beiden waren overleden, heb ik ontslag genomen, de huur opgezegd & ben zonder enige voorbereiding met de bus naar Andalucia (Spanje) vertrokken met bestemming Cadiz. Ben nooit in Cadiz aangekomen, maar ben in Sevilla uit de bus gestapt,

Het is alsof ik een boek lees.Vooral die laatste regel........maar wel nadat je ouders overleden zijn.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 jun 2018 13:32

dikkemick schreef:
27 jun 2018 21:06
Wat zou ik graag Reformed en Rereformed samen in debat zien gaan :D Ben benieuwd wie dan aan het kortste eind zou trekken.

Ben zelf altijd dolend geweest omdat ik geen idee had wat ik later zou moeten gaan doen om de kost te gaan verdienen. Ooit op de middelbare school een beroepentest gedaan en daar kwam het volgende beroep uit.

Na de lagere school MAVO-HAVO en VWO gedaan. Tot aan 6 VWO geen idee wat ik wilde doen, totdat ik met iemand mee op bezoek ging in een ziekenhuis laat op de avond. Verpleegkundige leek me het mooiste beroep om me in te gaan verdiepen.
Ik ben dit inderdaad gaan doen, tot aan de stage op de afdeling toe. Wat viel dat tegen! Ben acuut gestopt en heb diverse baantje via een uitzendbureau gehad. Ramen in elkaar zetten, meubels en tapijt bezorgen en fotorolletjes (die bestonden toen nog) ontwikkelen en afdrukken.

Totdat bij die laatste werkgever een krant lag met een advertentie voor radiologisch laborant. Had geen idee wat het werk zou inhouden, maar het zag er interessant uit. Ben gaan solliciteren, heb de (3 jarige) opleiding gedaan en....werk nog steeds in hetzelfde ziekenhuis,.
Een iets minder indrukwekkend lijstje dus! Ben het overigens niet met Rereformed eens dat betaalde banen een noodzakelijk kwaad zijn. Ik heb het uitstekend naar mijn zin en wordt er nog voor betaald ook!
Achteraf...als we het over zouden kunnen doen...had ik dan geen chirurg (ik ken er teveel) maar stralingsdeskundige willen zijn. Had ik alleen wiskunde niet op MAVO 2 moeten laten schieten uiteraard.
@Dickemick,
Jij hebt ook heel wat stappen genomen van Mavo, Havo naar VWO. Fijn als je je werk met plezier doet.
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 jun 2018 15:00

ChaimNimsky schreef:
28 jun 2018 11:30
Vergelijk:
Nietzsche (alternatieve versie) schreef:(...) Thus spoke Zarathustra; then, however, it happened that all of a sudden he became aware that he was flocked around & fluttered around, as if by innumerable birds -- the whizzing of so many wings, and the crowding around his head was so great that he shut his eyes. And verily, there it was: a cloud of love showering upon him while he muttered the very last words to himself with some noticeable regret in his voice, saying, 'However, if I could live my life all over again, I'd probably decide to become a surgeon'.
Jij blijft mij verbazen.
Kom je ooit nog eens naar Finland?

De originele Nietzsche had gelukkig nog het gezond verstand na dat tafereel te schrijven dat er wat hem betreft voor dergelijke zaken strikt genomen geen tijd op aarde is. Maar zoveel is zeker: iemand die het boek waar hij zichzelf beschrijft een bladzijde later besluit met "Aldus sprak Zarathoestra en verliet zijn grot, gloeiend en sterk, als een morgenzon die achter donkere bergen oprijst", moet oppassen niet gek te worden.
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 jun 2018 17:38

Rereformed schreef:
28 jun 2018 09:31
ChaimNimsky schreef:

Overigens is dat verhaal alweer 14 jaar oud. Ik ben allang Rereformed niet meer. Veel te hoge dunk van zichzelf, die jongen. Hoewel ik wel begrijp dat hij dat op dat moment in zijn leven nodig had, anders zou hij zich nooit hebben kunnen vrijvechten van het boekgeloof.
Tegenwoordig schaam ik me altijd wanneer die preker weer eens als een duveltje uit een doosje de kop opsteekt.
@RR zoals je schrijft; je had het op dat moment in je leven nodig.
Schamen? Gelukkig denken anderen daar milder over. Mg ik 2 smiley gebruiken a.u.b? Gershom :love7: en jij :love3: .Verschil moet er wezen.
Bob Dylan

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 28 jun 2018 20:20

Storm schreef:
28 jun 2018 13:32
@Dickemick,
Jij hebt ook heel wat stappen genomen van Mavo, Havo naar VWO. Fijn als je je werk met plezier doet.
Dat laatste is zeker waar! Achteraf gezien (en dat komt niet in de laatste plaats door freethinker) had ik filosofie er wel bij willen doen. Heerlijk om overal zo genuanceerd en secuur over na te denken.
@Rereformed. Die gedachte (van dat debat tussen jullie 2-en) kwam in me op omdat jij in 2 uiterst denkbare geloofswerelden geleefd hebt. 100% linksom overtuigd naar 100% rechtsom overtuigd. En ik heb inmiddels vele dergelijke debatten mogen zien op youtube.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie