Kies een lied (of niet).

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Kies een lied (of niet).

Bericht door dikkemick » 11 jun 2018 18:39

Stel je mag 1 lied kiezen dat veel voor je betekent (heeft). Waarom juist dat lied? Wat doet het lied met je? Wat is er zo bijzonder aan?

Ik zal aftrappen met Huns and Dr. Beeker met het lied "Ghost town". Waarschijnlijk totaal onbekend en zelf hoorde ik het een aantal jaar geleden voor het eerst.
Toch gaat de reden dat ik juist dit lied kies, meer dan 30 jaar terug naar 26 april 1986. De kernramp bij Tjernobyl. De beelden destijds waren op mijn netvlies gebrand en dit nieuws maakte zoveel indruk op me (we mochten in Nederland, 1700 km. van de rampplek vandaan, geen spinazie meer eten omdat dit besmet zou zijn en de koeien moesten op stal!). M.n. de beelden van de enorme aantallen bussen die de gehele bevolking moest evacueren zie ik nog voor me. Later ben ik boeken gaan lezen m.b.t. de ramp, heb van straling van mijn werk gemaakt en een grote wens zou nu nog zijn: Pripjat een keer te bezoeken. Ghost town dus. Nog steeds onbewoonbaar!
Het lied zal de top 2000 aller tijden niet halen, maar voor mij is het goed genoeg het hier te plaatsen. De video (met ondertitel) toont uitstekende beelden om een kleine impressie te krijgen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

vegan-revolution
Superposter

Re: Kies een lied (of niet).

Bericht door vegan-revolution » 11 jun 2018 19:19

Er is voor mij niet speciaal 1 lied. Er zijn er meerdere. Maar om er met 1 te beginnen de volgende :

The Four Tops - A Simple Game

Wat het met mij doet? Het is een blik voorwaarts naar een betere wereld waarin mensen er (veel meer en veel beter) in slagen solidair met elkaar te zijn en bevordering van ieders geluk na te streven. In de praktijk is het allemaal niet zo simpel, maar het gaat om het idee. Oorspronkelijk van de Moody Blues, maar krachtiger vertolkt door The Four Tops.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

ChaimNimsky
Ervaren pen

Bericht door ChaimNimsky » 11 jun 2018 21:36

Leuk topic!

Indien ik maar 1 lied mocht kiezen, dan zou het waarschijnlijk Nessun Dorma van Puccini worden. Het is niet mijn favoriete lied. De reden dat het me toch veel doet, is omdat m'n beide ouders het op hun begrafenis hadden. Ze hadden een verschillende smaak (m'n moeder was pianiste en hield vooral van barok, klassieke en romantische muziek, terwijl m'n vader meer hield van rock en pop), maar dit lied was een gemeenschappelijke deler. Vooral bij het overlijden van m'n moeder was het erg toepasselijk. Ze had enorm geleden & was vreselijk moedig tot op het allerlaatste. Door eigen toedoen heb ik niet bij haar overlijden kunnen zijn. Ik had net die dag m'n telefoon thuis laten liggen. Toen ik thuiskwam had ik 3 berichten op de voicemail: 'Hallo, kom alsjeblieft snel naar het ziekenhuis. Het gaat erg slechts met mama'. 'Hallo, kom alsjeblieft snel. Het gaat zeer slecht en de dokters denken dat ze de avond niet haalt'. 'Hallo. Mama is overleden'. Toen ik naar huisging, wachtte de vriend van m'n zus op me & hoewel ik de voicemail nog niet had kunnen afluisteren zag ik al in de verte dat hij er was omdat m'n moeder was overleden: hij wachtte naast z'n auto, helemaal klaar om me zo snel mogelijk naar het ziekenhuist te brengen. In het ziekenhuis kon ik haar dode lichaam slechts bekijken. M'n zus was erbij geweest en had het verhaal van het lelijke kleine eendje nog aan haar kunnen vertellen & m'n vader was dankzij een absurd toeval eveneens bij haar op het moment van sterven. Men vertelde me dat ze in haar laatste ogenblikken nog naar de deur keek en om me vroeg, terwijl ik op m'n werk was. Beide ouders waren zeer belangrijk voor me; lief, zacht, maar ook zeer wijs -- althans in mijn ogen.

Heb hier niet de beroemde uitvoering van Pavarotti of Placido Domingo gekozen, maar een versie met tekst (uitgevoerd door Andrea Bocelli).

Desondanks religieus

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 jun 2018 22:27

Ik heb dit beluisterd, terwijl ik je bericht zat te lezen.
Ongelooflijk.....geen woorden...........

Deze komt op mijn lijstje.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 11 jun 2018 23:49

@dikkemick,
Wat een bijzonder topic, wat roep dat meteen veel op. Muziek, gelinkt aan een situatie. Je hoort de muziek en je denkt meteen aan dat moment.

@Chaim,
Beide ouders waren zeer belangrijk voor me; lief, zacht, maar ook zeer wijs -- althans in mijn ogen. Fijn dat je dat kunt zeggen.....en je lijkt hierin op hen.
Muziek gaat mee wanneer je hartstikke blij bent of emotioneel, verdrietig, melancholisch, muziek herinnerd je aan situaties zelfs wanneer je denkt dat je ze bijna vergeten bent.

Er is zoveel.....ik begin bij mijn 16de. Op kamers want ik ging de Z-opleiding doen, leren en werken. Het was een kindertehuis met veelal diep gestoorde kinderen. Nu zeggen we mensen met een verstandelijke beperking.
Het was spannend en de eerste weken zou ik gillend weg kunnen rennen. Iemand zat naakt in de groep, ik begreep toen nog niet omdat het was omdat hij alle kleding verscheurde en opat. Zelfs de dikste kleding, of die van parachute stof gemaakt. Krabben, bijten, gillen........En sávonds draaide ik muziek van Leonard Cohen om het vol te houden. En ik hield het vol, dank zei fantastisch collega's, samen hadden we leuke avonden met goedkope vruchtenwijn. En dank zei hen waar ik in het begin zo aan moest wennen, maar waar ik de leuke dingen van ging zien. De lieve glimlach, de klank die uit gestoten werd als zij mij zag het kleine meiske met het engelen gezichtje.. De baby's met down die soms al met 6 weken uit huis geplaatst werden en waar we een wedstrijdje van maakten wie ze het eerst in bad mochten doen. Jonge onzekere meiden waren we maar we hadden veel liefde te geven en we werden misschien iets sneller volwassen.

Leonard Cohen gaat nog met me mee, en bij So long Marian denk ik aan toen, aan die 16 jarigen die af en toe heimwee naar huis hadden.

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 12 jun 2018 01:25

Mooi topic!
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 jun 2018 03:32

Omdat is alle mensen een goed hart toedraag.
Dat doet dit lied ook.
Verder zegt de tekst uiteraard alles.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 jun 2018 22:11

Omdat ik dit alle mensen toewens.
Dit lied heeft een magische kracht iemand te veranderen in een ander mens. Zowel de muziek als de woorden zijn van onovertrefbare schoonheid. Het laat je huilen van geluk te mogen leven en het leven te mogen delen met een ander die je liefhebt.

NB: eerste woordje "far" moet "fair" zijn.
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 12 jun 2018 22:54

Mooi!
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 jun 2018 03:34

Mooi, maar engelen om over ons te waken? Ik wilde als kind al engelbewaarder worden, maar besef nu pas dat wij inderdaad zélf over elkaar moeten waken, niemand anders zal dat anders doen.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 13 jun 2018 04:29

Peter van Velzen schreef:
13 jun 2018 03:34
Mooi, maar engelen om over ons te waken? Ik wilde als kind al engelbewaarder worden, maar besef nu pas dat wij inderdaad zélf over elkaar moeten waken, niemand anders zal dat anders doen.

Zo ver zijn we allemaal wel theologisch gevorderd dat we begrijpen dat je de engelen niet letterlijk moet opvatten. De engelen rondom je zijn de mensen in je leven die een speciale plaats in je leven hebben omdat ze je leven beslissend stuurden. Jij mag denken aan Kesinee. :queen:
Born OK the first time

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 13 jun 2018 06:30

Deze zou voor mij ook kandidaat kunnen zijn voor "dat ene lied" :

Ten Years After - I'd Love To Change The World

Ook weer (maar dan met enige vertwijfeling) met de hoop op en de wens voor een betere en redelijkere wereld voor een ieder.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 13 jun 2018 07:40

vegan-revolution schreef:
13 jun 2018 06:30
Deze zou voor mij ook kandidaat kunnen zijn voor "dat ene lied"
Dat is in strijd met de spelregels en zo gaat de waarde van dit topic omlaag. [-X
Je mocht maar met één lied aankomen. Indien er niet aan voldaan kon worden was het alternatief om dan maar met geen lied aan te komen. Dat laatste is overigens een zeer wijze beslissing.
Born OK the first time

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 13 jun 2018 10:38

dikkemick schreef:
11 jun 2018 18:39
Stel je mag 1 lied kiezen dat veel voor je betekent (heeft). Waarom juist dat lied? Wat doet het lied met je? Wat is er zo bijzonder aan?

Ik zal aftrappen met Huns and Dr. Beeker met het lied "Ghost town". Waarschijnlijk totaal onbekend en zelf hoorde ik het een aantal jaar geleden voor het eerst.
Toch gaat de reden dat ik juist dit lied kies, meer dan 30 jaar terug naar 26 april 1986. De kernramp bij Tjernobyl. De beelden destijds waren op mijn netvlies gebrand en dit nieuws maakte zoveel indruk op me (we mochten in Nederland, 1700 km. van de rampplek vandaan, geen spinazie meer eten omdat dit besmet zou zijn en de koeien moesten op stal!). M.n. de beelden van de enorme aantallen bussen die de gehele bevolking moest evacueren zie ik nog voor me. Later ben ik boeken gaan lezen m.b.t. de ramp, heb van straling van mijn werk gemaakt en een grote wens zou nu nog zijn: Pripjat een keer te bezoeken. Ghost town dus. Nog steeds onbewoonbaar!
Het lied zal de top 2000 aller tijden niet halen, maar voor mij is het goed genoeg het hier te plaatsen. De video (met ondertitel) toont uitstekende beelden om een kleine impressie te krijgen.
Ik ben 5 jaar na de ramp in Kiev en het gebied rond Pripjat geweest in het kader van een TV docu. We hebben de centrale niet bezocht (vrijwillig van afgezien, want het kón wel in die tijd), maar al het andere wat we hebben gezien en gehoord heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten. Het meest toch wel het kinderziekenhuis in Kiev, waar we de meest afschuwelijke misvormingen te zien kregen. Niet alleen bij kinderen die ná de ramp geboren zijn, maar ook oudere kinderen die allerhande enge ziektes ontwikkelden.

Saillant detail: wij hadden een stralingsmeter bij ons. In Kiev gaf die maximaal 2,8 aan, maar in het Russische vliegtuig er naar toe sloeg de meter uit naar 11!!! Ik ben vergeten op welke schaal die metingen stonden (Becquerel, Sievert of nog iets anders).

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 13 jun 2018 11:00

Wat een fijn en inspirerend topic! Complimenten aan dikkemick.

Uiteraard heb ook ik zo mijn favoriete songs. Eentje voor elke humeur-nuance, zou ik bijna zeggen...
Maar omdat ik er hier maar één mag kiezen, ga ik toch voor 'Allene' van André Manuel.
Het lied kwam tot mij in een erg nare periode in mijn leven, waarin ik me in meerdere opzichten i.d.d. "godverdomd allene" voelde. Ik kreeg er de rillingen van ("da' je d'r kold van wordt") en heb mijn ogen tientallen malen uit mijn kop gehuild tijdens dit liedje.

Verder vind ik het prachtig hoe 'klein' Manuel het liedje heeft gehouden, terwijl het toch zo'n groot thema is. De muziek is mooi van opbouw en de tekst is raak en zit vol geweldige vondsten. De verwijzingen naar de laatste momenten van John F. Kennedy, André Hazes, 'Allejezus', Theo van Gogh, Jim Morrison en Kurt Cobain vind ik ronduit briljant!

Het liedje wordt in het Twents dialect gezongen, waardoor wellicht niet iedereen het goed verstaat. Ik ben zelf geen Twent, maar mijn moeder is een in Twente geboren Friezin. Mijn hele jeugd vloog het Twents me dus om de oren. Toch denk ik dat iedereen de strekking uitstekend kan volgen en hoogstens een enkel woord hier en daar zal missen.

Plaats reactie