Rusland, China & de Verenigde Staten in een nieuw pact

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ChaimNimsky
Ervaren pen

Rusland, China & de Verenigde Staten in een nieuw pact

Bericht door ChaimNimsky » 10 jun 2018 14:29

Ik begin enigszins het vermoeden te krijgen dat Rusland & China erop uit zijn Trump zodanig te bespelen dat hij met hen verdergaat & voormalige bondgenoot Europa meer-en-meer links laat liggen.

Wellicht dat China & Rusland prachtige geschenken gaan aanbieden aan de empathieloze opportunistische narcist, zoals vrede tussen Noord & Zuid korea, het opgeven van kernwapens door Noord Korea & het aangaan van warme economische banden, waardoor de VS de mogelijkheid krijgt flink in Korea te investeren. Misschien zal Poetin hem zelfs aanbieden om onderling de wapenwedloop te stoppen -- niemand verliest namelijk iets bij zo'n deal & het ziet er allemaal geweldig uit voor de Amerikaanse kiezer.

Een nieuw handelspact tussen Rusland, China & de VS is niet ondenkbaar indien de Amerikaanse kiezer kan worden overtuigd. Het is uiteraard allemaal nog koffiedik kijken: we moeten eerst nog maar zien wat de ontmoeting in Singapore oplevert. Maar wat denken jullie van zo'n scenario, is het mogelijk? Is het te onwaarschijnlijk? Kan de Amerikaanse kiezer worden overgehaald ethiek deels op te offeren voor succes?

Storm
Bevlogen

Re: Rusland, China & de Verenigde Staten in een nieuw pact

Bericht door Storm » 10 jun 2018 15:38

ChaimNimsky schreef:
10 jun 2018 14:29
Kan de Amerikaanse kiezer worden overgehaald ethiek deels op te offeren voor succes?
M.i deden ze dat al toen ze Trump kozen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 10 jun 2018 16:26

Het zal de gemiddelde Amerikaanse kiezer een worst wezen wat er in het buitenland gebeurt. Daarom is zijn spreuk america first ook zo goed gevallen
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 10 jun 2018 23:19

We waren in het verleden altijd gewend dat Amerika onze grote sterke vriend was. Nu lijkt Trump aansluiting bij de groten te zoeken, Rusland, China. En dat is wennen voor Europa.
Bob Dylan

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 11 jun 2018 00:01

Ik denk niet dat het tot een pact gaat komen. Alle 3 zijn ze uit op meer invloed uitoefenen in de wereld en die belangen botsen. Zo zijn nu Rusland en China druk aan het lobbyen in MiddenAmerika en Zuid-Amerika. En dat zit de Amerikanen niet lekker. De Chinezen zijn meer uit op economische macht (en militaire macht dichtbij huis) en de Russen op militaire macht zoals de verkoop van wapens en militaire bases.
Trump maakt ruzie met Europa om ze meer te laten betalen voor de NAVO en het herstellen van de in zijn ogen oneerlijke handelsbetrekkingen. Ook China en Rusland zijn daar slachtoffer van. Als Amerika zijn militaire handen van Europa aftrekt staan we er zeer zwak voor. Uiteraard hebben we kernwapens als afschrikmiddel maar gebruiken is een tweede. De Amerikanen hebben torenhoge schulden en willen de rest van de wereld laten meebetalen / compenseren. Je kunt het lief / diplomatiek vragen of zoals Trump het doet door ruzie zoeken.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 11 jun 2018 00:24

@lanier,
Hebben de Amerikanen een punt dat ze vinden dat Europa meer kan meebetalen?
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 jun 2018 02:45

Storm schreef:
11 jun 2018 00:24
@lanier,
Hebben de Amerikanen een punt dat ze vinden dat Europa meer kan meebetalen?
Europa kán meer uitgeven aan defensie, maar het lijkt me beter als de VS mínder uit gaan geven
Ik wens u alle goeds

ChaimNimsky
Ervaren pen

Bericht door ChaimNimsky » 12 jun 2018 02:30

lanier schreef:
11 jun 2018 00:01
Ik denk niet dat het tot een pact gaat komen. Alle 3 zijn ze uit op meer invloed uitoefenen in de wereld en die belangen botsen. Zo zijn nu Rusland en China druk aan het lobbyen in MiddenAmerika en Zuid-Amerika. En dat zit de Amerikanen niet lekker. De Chinezen zijn meer uit op economische macht (en militaire macht dichtbij huis) en de Russen op militaire macht zoals de verkoop van wapens en militaire bases.
Trump maakt ruzie met Europa om ze meer te laten betalen voor de NAVO en het herstellen van de in zijn ogen oneerlijke handelsbetrekkingen. Ook China en Rusland zijn daar slachtoffer van. Als Amerika zijn militaire handen van Europa aftrekt staan we er zeer zwak voor. Uiteraard hebben we kernwapens als afschrikmiddel maar gebruiken is een tweede. De Amerikanen hebben torenhoge schulden en willen de rest van de wereld laten meebetalen / compenseren. Je kunt het lief / diplomatiek vragen of zoals Trump het doet door ruzie zoeken.
De reden dat ik denk dat er meer aan de hand is dan simpele besprekingen over het opgeven van het arsenaal aan kernwapens door Noord Korea, is omdat de president van de VS het duidelijk blijkbaar niet relevant vindt dat de G7 hem helpt druk op China uit te oefenen (hetgeen ze bereid waren te doen). Dat is vreemd, aangezien de VS & de G7 dezelfde belangen hebben wat China betreft en een gezamelijk optreden eveneens zijn kansen op succes erg vergroot, terwijl de afstand die hij vlak voor de top heeft geschapen tussen de VS & de rest van de G7 juist China's onderhandeligs-positie juist zeer versterkt. Dat is zo logisch dat het er zeer op lijkt dat hij al wist dat hij de rest van de G7 niet nodig heeft.

Ook zie ik dat dat Rusland nauw betrokken was bij het proces (Putin & Kim Jong Un hebben elkaar vlak voor die tijd gesproken; Putin & Xi hebben elkaar vlak voordien eveneens gesproken, Kim Jong Un & Xi hebben elkaar ook pas daarvoor nog gesproken en Assad vreemd genoeg eveneens), en gezien China ineens vrij tegmoetkomend blijkt t.o.v. de VS, is het niet verwonderlijk als er een scenario is voorbereid. Daarin kan Trump succes worden gegeven bij de onderhandelingen met Noord Korea, China & bijv. het stoppen van de wapenwedloop met Rusland, hetgeen hem zeer populair zal maken. Een scheuring tussen de VS & de EU zullen Rusland & China toejuichen.

Ook gezien de onenigheid die Trump bewust tot stand heeft gebracht met de rest van de G7, lijkt me een voorzichtige draai richting China & Rusland niet zo onwaarschijnlijk meer.

Plaats reactie