Moslims steeds religieuzer in Nederland #SCP

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Moslims steeds religieuzer in Nederland #SCP

Bericht door PietV. » 09 jun 2018 11:28

Nederlanders met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zijn de afgelopen tien jaar religieuzer geworden. Niet alleen bidden ze vaker, ook gaan ze vaker naar de moskee. Meer vrouwen dragen bovendien een hoofddoek. Dat blijkt uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Bron: VOlKSKRANT

Wat gaat dit betekenen voor onze samenleving? Kan hier nog iets aan gedaan worden?

We hebben door de betaalmuur maar zeer weinig gegevens tot onze beschikking. Maria
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Moderator

Re: Moslims steeds religieuzer in Nederland #SCP

Bericht door Maria » 09 jun 2018 12:27

Achter betaal muur.

Gisteren wel even kort in het nieuws een interview met een paar willekeurige moslims.
Een man van ca. 30 jaar.
"Door de steeds zwaardere kritiek ben ik zelf mijn eigen religie meer gaan bestuderen, daar ik er eigenlijk vrij weinig van wist".
Hij sprak vooral over liefde en respect voor elkaar en elkaars geloof, ook al is dat vaak anders.
Hij klonk als een gematigde moslim, die echter wel steeds meer consequent volgens zijn geloof is gaan leven.
Ik denk dat dit voor een heel grote groep geldt.

Zeker zullen er ook velen niet religieuzer worden en meer naar atheïsme gaan neigen, dat kan niet anders, maar dat wordt (nog)heel weinig gezegd in het openbaar.
De groep die wel consequenter gaat leven, wordt in eigen kring meer gewaardeerd, dus die zal dat eerder uiten.
Daarom denk ik zeker dat dit bericht waarheid bevat, maar de hoeveelheden kun je geen peil op trekken.

In de toekomst?
Als meer mensen op deze manier mondiger worden en meer opkomen voor de eigen mening en minder bang worden binnen het eigen sociale milieu om voor vrijzinnig, dus afvallige versleten te worden, zullen de cijfers rigoreus gaan veranderen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 09 jun 2018 12:58

Maria schreef:
09 jun 2018 12:27
Als meer mensen op deze manier mondiger worden en meer opkomen voor de eigen mening en minder bang worden binnen het eigen sociale milieu om voor vrijzinnig, dus afvallige versleten te worden, zullen de cijfers rigoreus gaan veranderen.
Als niet-moslims binnen een milieu van niet-moslims al bang zijn om iets negatiefs over de islam te zeggen, hoe denk je dan dat dit binnen een milieu van moslims zal zijn? En dan vinden eventuele ex-moslims bovendien ook nog niet eens een meerderheidsdraagvlak onder niet-moslims om hen te steunen in een zogenaamd "vrij" westers land waarin ze leven.

Ik heb een sterk vermoeden dat als er meer steun zou zijn vanuit niet-moslims om de islam de rug toe te keren de de-islamisering sneller zou verlopen dan nu het geval is. Ook zelfcensuur als iemand iets negatiefs over de islam te melden heeft werkt niet mee aan de-islamisering mijns inziens.

Enfin, uiteraard hoop ik ook dat het wat de-islamisering betreft eens een keer een goede kant uit mag gaan. Maar de attitude van de gemiddelde niet-moslim zal er daarbij zeker toe doen.

Tsja, en dan nog dit uit een zeker niet slecht geschreven artikel van een moslima :
En hoe zit het in Nederland?

Nederland kent een scheiding van kerk en staat met in de wet verankerd het recht op vrijheid van godsdienst. Toch betekent de scheiding van kerk en staat niet dat de overheid zich niet bemoeit met religieuze aangelegenheden. De overheid betaalt mee aan godsdienstonderwijs, heeft geestelijke verzorgers in dienst voor staatsgevangenissen en biedt fiscaal voordeel aan religieuze instellingen.
Aan die waanzin in Nederland moet eens een keer een einde komen wat mij betreft.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 jun 2018 20:08

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 10 jun 2018 21:12

Maria schreef:
09 jun 2018 12:27
Achter betaal muur.

Tip: cookies verwijderen en je begint weer met een schone lei bij de Volkskrant en andere kranten: de eerste 7 artikelen zijn gratis.
Privémodus wil ook nog wel een helpen. Meerdere browsers ook. Op Safari achter betaalmuur, op Chrome niet. Chrome vraagt iedere keer opnieuw om cookies te accepteren. (Reden is mij onbekend)

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 10 jun 2018 21:18

vegan-revolution schreef:
09 jun 2018 12:58

Als niet-moslims binnen een milieu van niet-moslims al bang zijn om iets negatiefs over de islam te zeggen, hoe denk je dan dat dit binnen een milieu van moslims zal zijn? En dan vinden eventuele ex-moslims bovendien ook nog niet eens een meerderheidsdraagvlak onder niet-moslims om hen te steunen in een zogenaamd "vrij" westers land waarin ze leven.

Ik heb een sterk vermoeden dat als er meer steun zou zijn vanuit niet-moslims om de islam de rug toe te keren de de-islamisering sneller zou verlopen dan nu het geval is. Ook zelfcensuur als iemand iets negatiefs over de islam te melden heeft werkt niet mee aan de-islamisering mijns inziens.

Enfin, uiteraard hoop ik ook dat het wat de-islamisering betreft eens een keer een goede kant uit mag gaan. Maar de attitude van de gemiddelde niet-moslim zal er daarbij zeker toe doen.

Ik ben als niet-moslim niet bang om wat negatiefs te zeggen over de islam, al dan niet tegen moslims of niet-moslims.
De reden dat ik dat niet zo snel zal doen is dat ik niet als een PVV aanhanger gezien wil worden. In het vergiftigde klimaat in Nederland op dit gebied kijk ik wel beter uit.

Voor mij hoeven moslims dan ook niet de islam de rug toe te keren, het kan me eigenlijk niet zo veel schelen. Net zo min als ik een de-christianisering (wat een woord) zou willen. Of een de-hindoëisering.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 10 jun 2018 21:57

Hopper schreef:
10 jun 2018 21:12
Tip: cookies verwijderen en je begint weer met een schone lei bij de Volkskrant en andere kranten: de eerste 7 artikelen zijn gratis.
Privémodus wil ook nog wel een helpen. Meerdere browsers ook. Op Safari achter betaalmuur, op Chrome niet. Chrome vraagt iedere keer opnieuw om cookies te accepteren. (Reden is mij onbekend)
Goede tip!
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 jun 2018 02:03

Hopper schreef:
10 jun 2018 21:18
Ik ben als niet-moslim niet bang om wat negatiefs te zeggen over de islam, al dan niet tegen moslims of niet-moslims.
De reden dat ik dat niet zo snel zal doen is dat ik niet als een PVV aanhanger gezien wil worden.
Wat je zegt is tegenstrijdig, want blijkbaar ben je bang om voor PVV aanhanger te worden aangezien.

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 11 jun 2018 02:45

11 jun 2018 02:21
Petra schreef:
11 jun 2018 02:08
Je zegt nogal wat!
Waarom zouden verenigingen en/of stichtingen overheidsgeld moeten krijgen? Waarom zouden die niet hun eigen broek kunnen ophouden?
Daar lijkt mij een zeer interessante discussie voor een ander topic.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 jun 2018 09:14

Petra schreef:
11 jun 2018 02:45
Daar lijkt mij een zeer interessante discussie voor een ander topic.
Goed idee.
Een aantal van de vorige berichten afgesplitst naar De overheid betaalt mee aan religie in standhouding., toegespitst op religieuze instellingen. Maria

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 11 jun 2018 10:06

11 jun 2018 02:03
Hopper schreef:
De reden dat ik dat niet zo snel zal doen is dat ik niet als een PVV aanhanger gezien wil worden.
Wat je zegt is tegenstrijdig, want blijkbaar ben je bang om voor PVV aanhanger te worden aangezien.
Het is niet zo zeer 'bang’ , ik distantieer me nadrukkelijk van het PVV gedachtengoed en wil op geen enkele wijze mee doen aan het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen. Ik zal eerder het haat zaaien van Wilders weerspreken. En aangezien gematigde haatzaaiers niet bestaan, sta ik altijd gepolariseerd tov de PVV aanhang.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jun 2018 10:35

De reden dat moslims steeds religieuzer worden is inderdaad dat ze nieuwsgierig worden gemaakt naar hun eigen godsdienst toe, door alle negatieve
berichtgeving omtrent islam. De botte (PVV)-bijl werkt dus niet.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 jun 2018 12:01

Hopper schreef:
11 jun 2018 10:06
ik distantieer me nadrukkelijk van het PVV gedachtengoed en wil op geen enkele wijze mee doen aan het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen.
Op zichzelf een loffelijk streven, niet willen meedoen aan het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen.

De vraag is echter of dat is wat de PVV nastreeft.

Ook in Engeland leek men er alles aan te willen doen om te voorkomen dat bevolkingsgroepen tegen elkaar opgezet zouden worden, hetgeen onder meer leidde tot het Rotherham child sexual exploitation scandal

Daaruit :
The failure to address the abuse was attributed to a combination of factors revolving around race, class and gender—contemptuous and sexist attitudes toward the mostly working-class victims; fear that the perpetrators' ethnicity would trigger allegations of racism and damage community relations; the Labour council's reluctance to challenge a Labour-voting ethnic minority; lack of a child-centred focus; a desire to protect the town's reputation; and lack of training and resources.
Moet het in Nederland ook zover komen (als het al niet zover is)?

Bepaalde misstanden of laakbaar gedachtegoed niet durven benoemen en onder de pet houden uit angst om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten? Moeten we zodanig huichelen over werkelijke toestanden en elke poging om bepaalde zaken eerlijk en vrij te bespreken zodanig onderdrukken dat er een klimaat van verstikking en repressie ontstaat die ervoor zorgt dat misstanden alleen maar verergeren en laakbaar gedachtegoed zich nog vaster in bepaalde hoofden verankert omdat er nauwelijks kritiek op geuit wordt?

Het is gemakkelijk om aan de zijlijn kritiek te hebben op mensen die onder allerlei tegenwerking en bedreigingen aan hun adres al de grootst mogelijke moeite moeten doen om bepaalde misstanden aan de kaak te stellen. Minder gemakkelijk is het om ook eens een keer in de spiegel te kijken en te bezien hoe (niet) fair de bejegening van zulke mensen soms is.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 jun 2018 12:20

dikkemick schreef:
11 jun 2018 10:35
De reden dat moslims steeds religieuzer worden is inderdaad dat ze nieuwsgierig worden gemaakt naar hun eigen godsdienst toe, door alle negatieve berichtgeving omtrent islam.
Waarom dan, beste dikkemick, wordt men in moslimlanden waar negatieve berichtgeving omtrent islam verboden is of sterk ontmoedigd wordt ook steeds fanatieker? Zou het niet eerder zo kunnen zijn dat er juist veel te weinig negatieve berichtgeving omtrent islam is? Want ook hier in Nederland buitelen mensen over elkaar heen om er schande van te spreken als iemand het waagt om zelfs maar voorzichtige kritiek te uiten ten aanzien van islam.
dikkemick schreef:
11 jun 2018 10:35
De botte (PVV)-bijl werkt dus niet.
Vanzelf niet als de overgrote meerderheid van de bevolking er alles aan doet om die bijl te saboteren. Pas als die sabotage uitblijft kun je bezien of het werkt ja dan nee. En dan zou de conclusie wel eens kunnen zijn dat juist door die sabotage die steeds maar weer plaatsvond moslims steeds fanatieker en fundamentalistischer in hun geloofspraktijken werden.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 11 jun 2018 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 jun 2018 12:28

Hopper schreef:
De reden dat ik dat niet zo snel zal doen is dat ik niet als een PVV aanhanger gezien wil worden. In het vergiftigde klimaat in Nederland op dit gebied kijk ik wel beter uit.
Ik begrijp je helemaal.
Maar je mag als mens gewoon de oude teksten naar hun waarde lezen en uitspreken en daar ook je mening over geven.
Alles op een hoop gooien is dom en tekent alleen voor jezelf.
Ook met de gehele mens beoordelen, naar de theorie van de religie die hij aanhangt, kleun je vaak mis.

Soms moet ik echter gewoon toegeven dat Wilders op enkele punten gelijk heeft.
Vooral als het gaat om het afkeuren van "tolerant zijn voor intolerantie" daar waar een religie dat in zich heeft.
Maar dat is geen islam privilege.
Jammer, dat je de mens ook hier naar zijn (andere) woorden en daden kunt leren kennen.
Vaak spreekt men hoe het hart ingeeft en zet de ratio, dus ook de wezenlijke betekenis van wat men met zoveel woorden staat te verkondigen, op het spel zo gauw men alleen aan de eigen belangen denkt.

Zo ligt de situatie nu eenmaal en alles ontkennen of bestrijden is met oogkleppen lopen.
Ik kan dat dan ook gewoon op mijn eigen conto zeggen en me verder distantiëren van een groepering, waar ik me toch niet bij thuis voel.
Ik heb dan ook een broertje dood aan generalisaties en intolerantie tov. de vrijheid van religie (en ook andere meningen), zolang die niet tegen onze grondwet en de URVM ingaat.
En bij klakkeloze napraters, die geen respect tonen voor hun medemens, alleen zichzelf een vrijheid gunnen voor de eigen mening, gaan bij mij de oorkleppen op.
Maar bij goede motivaties en onderbouwing, zoals ik dat bij Vegan R. ervaar, neem ik dat wel degelijk serieus.
Ook al verslapt mijn aandacht wel het overspoelen van met anekdotisch materiaal.

Mensen die de Koran belangrijker vinden dan de latere uitleggers ervan binnen de Hadith en wat hun imam zegt en moeten altijd weer herinnerd worden aan de woorden van Mohammed:
'Er is geen dwang in de godsdienst' (Koran 2:256)
Net als bij christenen, komt men dan met allerlei interpretaties al naar gelang de eigen meningen.
Maar er staat wat er staat.

Zolang mensen bewust, maar ook met respect voor elkaar en de URVM met hun religie omgaan, zonder dogmatische dwang, maar uit eigen overtuiging, en ook zo hun kinderen voorleven en begeleiden naar hun volwassenheid incl. de zelfstudie als ze daar rijp voor zijn, zal ik ze dan ook niet in de weg staan.

Plaats reactie