Het staat nu vast: Mars had organische moleculen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ChaimNimsky
Ervaren pen

Het staat nu vast: Mars had organische moleculen

Bericht door ChaimNimsky » 07 jun 2018 20:58

Het is bevestigd: op de dichtsbijzijnde planeet - Mars - waren zeker organische moleculen: Link. Het betreft organisch materiaal van zo'n 3,5.000.000.000 jaar geleden. Er is nog een boel te onderzoeken, zowel op Mars (organische moleculen zijn nog geen bewijs voor het bestaan van Martiaans leven) als elders, aangezien we alleen in ons eigen Melkwegstelsel al zo'n 2000.000.000.000 planeten hebben. Daarnaast hebben vele van die planeten eveneens manen. Zeker weten we eveneens dat er mogelijk op vele van de duizenden exo-planeten die we reeds hebben gevonden in ons eigen sterrestelsel, ook leven kan voorkomen. Daarbuiten is een vrijwel oneidige hoeveelheid planeten & manen te vinden. Om het een klein beetje inzichtelijk te maken: er zijn aanzienlijk meer planeten in het universum dan er zandkorrels zijn op aarde. De volgende stap is het onderzoeken van de atmosfeer van planeten & manen door de Webb-telescoop die binnenkort de ruimte in wordt geschoten. Interessante tijden.

Peter van Velzen
Moderator

Re: Het staat nu vast: Mars had organische moleculen

Bericht door Peter van Velzen » 08 jun 2018 04:09

Je getallen kloppen niet. Je schrijft ze in elk geval niet zo. 3,5 miljard is 3.500.000.000. Het tweede getal ontbeert een komma na het eersye cijfer, maar zover ik weet is de schatting op dit moment 20 keer lager. (100.000.000.000)

Organische moleculen zijn zelfs in interstellaire gaswolken gevonden, het zou heel verrassend zijn geweest als Mars er géén zou hebben gehad.
Ik wens u alle goeds

ChaimNimsky
Ervaren pen

Bericht door ChaimNimsky » 08 jun 2018 05:23

Peter van Velzen schreef:
08 jun 2018 04:09
Organische moleculen zijn zelfs in interstellaire gaswolken gevonden, het zou heel verrassend zijn geweest als Mars er géén zou hebben gehad.
De gevonden organische bouwstenen geven een antwoord op de vraag of zich miljarden jaren geleden op Mars leven heeft kunnen ontwikkelen. Het antwoord is: ja. Er waren organische moleculen, er was zoet water & er was een dichtere atmosfeer dan nu. Of er zich daadwerkelijk leven heeft ontwikkeld, is de volgende vraag. De omstandigheden waren er -- daarvan zijn we nu zeker.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 jun 2018 11:04

Het verbaast me bijna niets. Wat me misschien wel verbaast is dat het zo dichtbij al gevonden wordt. Aan de andere kant, het heelal is natuurlijk een periodiek systeem an sich. Compleet met de voorwaarden (druk, temperatuur) om e.e.a. te (ont)binden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Ervaren pen

Bericht door ChaimNimsky » 10 jun 2018 15:24

dikkemick schreef:
08 jun 2018 11:04
Wat me misschien wel verbaast is dat het zo dichtbij al gevonden wordt.
Mij ook. Op de eerste de beste gegadidge - onze buur Mars - zijn reeds organische moleculen gevonden -- dat staat nu vast. Dit is een veelbelovend vooruitzicht dat me zeker niet onberoerd laat. Eén van de zaken die ik het meest ambieer is, dat ik lang genoeg mag leven om mee te mogen maken dat de mens buitenaards leven heeft gevonden en dat definitief het millenia oude achterhaalde sprookje van de centrale functie van de aarde & mensheid omvalt. Een nieuw tijdperk.

Over een paar jaar gaat eveneens de Webb-telescoop gericht op zoek naar leven in het heelal door de atmosfeer van o.a. exo-planeten te onderzoeken. Men verwacht veel van deze telescoop.

Plaats reactie