Liefde op het eerste gezicht

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Petra
Bevlogen

Liefde op het eerste gezicht

Bericht door Petra » 18 mei 2018 05:48

Petra schreef:
18 mei 2018 04:32
Liefde op het eerste gezicht. Het bestaat! :D
Schreef ik hier vrolijk.
Om me vervolgens af te vragen.. IS dat zo? Is het eigenlijk wel 's wetenschappelijk onderzocht?
Is het weer zo'n geromantiseerd vrouwendingetje? Of bestaat het fenomeen echt en is het verklaarbaar. Van mijn part dan maar weer door die chemische processen. :roll:

Kwam ik op: 1) Ja,het bestaat! 2) Ja, het is een mannending 3) We weten het niet 4) Nee, Het is een illusie.
Wat denken jullie :?:
Wat mij verwondert is dat er bij 4 een conclusie gemaakt wordt terwijl het artikel alleen maar gaat over aantrekkelijk vinden. Nogal kort door de bocht. De betreffende wetenschapper die dit concludeert is dan ook.. een man! :lol:
En in Kijk heeft Giphart het niet over liefde maar seks.

1)
Cosmopolitan; Wow! Liefde op het eerste gezicht bestaat dus écht!
De wetenschap heeft gesproken, je kan echt in één oogopslag verliefd worden.
2)
Kijk; ‘Liefde op het eerste gezicht is een mannending’
De verschillende onderzoeken naar de pijlen van Cupido spreken elkaar tegen. Volgens de een gelooft twee derde van de mensen dat liefde op het eerste gezicht wel degelijk mogelijk is, maar andere onderzoekers beweren dat 89 procent van de mensheid er juist niet in gelooft. Beide kampen zijn het er wel over eens dat het verschijnsel geen vrouwelijke zwijmelgedachte is, maar eerder een mannending.
Overigens is het beter te spreken van liefde ‘binnen één uur’ dan ‘op het eerste gezicht’, want er moet minstens een beetje worden gebabbeld voordat de liefde toeslaat. Vrouwen kunnen dan onbewust peilen hoe groot de woordenschat van de man en dus zijn intelligentie is, en wat zijn sociale status is. Daar hebben potentiële eerstegezichtsliefdes maximaal slechts 10.000 woorden voor nodig (als ze gemiddeld drie woorden per seconde praten). Dan pas slaat, bij vrouwen, de bliksem in.
3)
Mens en gezondheid: Liefde is niet wetenschappelijk te begrijpen
Het blijkt dus moeilijk te zijn wat ‘liefde op het eerste gezicht’ nu precies inhoudt. Er is veel over onderzocht, maar niemand kan er echt iets over bewijzen. Er is onderscheid te maken tussen liefde en verliefdheid, maar of er naast ‘aantrekkingskracht op het eerste gezicht’ ook ‘liefde op het eerste gezicht’ bestaat, is niets te zeggen. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij erin gelooft, of gewoon wachten tot hij zelf door cupido geraakt wordt. Zolang je in zijn macht bent kun je toch niet helder nadenken en het tegendeel beweren.
4)
NOS; https://nos.nl/op3/artikel/2093617-wete ... en illusie

Liefde op het eerste gezicht bestaat niet, zeker niet op datingapps als Tinder of Happn. Of je iemand aantrekkelijk vindt, hangt namelijk af van de foto die je kort daarvoor hebt gezien.

Dat noem je restactivatie en dat werkt ook zo in het dagelijks leven. In de kroeg bijvoorbeeld. Stel dat je daar een goed gesprek met twee vrienden voert, waarvan de een bovengemiddeld knap is en de ander juist minder: in dat geval trekken ze beiden naar het gemiddelde toe. Oftewel, de een wordt knapper, de ander minder knap.

"Als je als hetero man op een feest staat met allemaal vrouwen, dan steekt er niemand echt meer bovenuit", zegt Van der Burg. Het maakt volgens hem niet uit of je man of vrouw bent.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Hopper
Forum fan

Re: Liefde op het eerste gezicht

Bericht door Hopper » 18 mei 2018 12:42

Ik hou het er op dat liefde niet wetenschappelijk te begrijpen is. Ik zou niet weten waarom ik ooit verliefd ben geworden op mijn vrouw. Maar het was liefde op het eerste gezicht. Wederzijds trouwens, anders heb je er nog niet veel aan. Dan zit er niks anders op dan met elkaar te gaan verkeren, seks te hebben en al het gedoe wat er om heen hangt. Maar na al die jaren snap ik er nog steeds niks van. Het uiterlijk kan het niet zijn, er zijn veel mooiere vrouwen dan die van mij. (En veel mooiere mannen dan ik, lol) Ook zijn er vrouwen die veel grappiger zijn. (Ik vind humor wel belangrijk)

Onbegrijpelijke kwestie dus.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 18 mei 2018 15:38

Hopper schreef:
18 mei 2018 12:42
Ik hou het er op dat liefde niet wetenschappelijk te begrijpen is. Ik zou niet weten waarom ik ooit verliefd ben geworden op mijn vrouw.
Zo begreep ik helemaal niets van het huwelijk van mijn Marokkaanse vriend. Hij was een mooie jongen, een beetje van het mediterrane type waar veel vrouwen een zwak voor hebben. Echt wat je noemt een wijvendief.
Maar hij trouwde met een vrouw zo lelijk dat ik wel eens dacht;"Een burka zou je niet misstaan.
En later beklaagde hij zich daarover. Het huwelijk heeft dan ook niet lang stand gehouden.
seks te hebben en al het gedoe wat er om heen hangt.
Je bedoeld dat er kindertjes van kwamen?? Was dat even schrikken. zoveel gedoe daar om heen reken je niet op...
Maar na al die jaren snap ik er nog steeds niks van. Het uiterlijk kan het niet zijn, er zijn veel mooiere vrouwen dan die van mij. (En veel mooiere mannen dan ik, lol) Ook zijn er vrouwen die veel grappiger zijn. (Ik vind humor wel belangrijk)
Je kunt zelf wel zien dat ik het van mijn schoonheid niet hoef te hebben, maar ik heb wel een beeldschone vrouw aan de haak geslagen. Met meer geluk dan wijsheid. En ze is in de loop der vele jaren steeds mooier geworden. Of zij grappiger is dan jouw vrouw kan ik niet beoordelen, maar als jouw vrouw nog steeds bij je is, dan heeft ze zonder twijfel een zeer groot gevoel voor humor. Beetje bizar, misschien, zou kunnen... maar zeer groot...

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 18 mei 2018 19:23

Gershom. Ja, ze is nog steeds bij me. Tot mijn eigen verbazing overigens. Zo gemakkelijk is het ook weer niet om jarenlang bij elkaar te blijven.
Hetgeen de liefde onbegrijpelijk maakt. Wetenschappelijk gezien hadden we al lang al uit elkaar moeten zijn. Zo zie je maar dat niet alles rationeel te verklaren is.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 mei 2018 04:28

liefde op het eerste gezicht bestaat, maar leidt slechts in 11% van de gevallen tot een blijvende relatie. Het is niet een mannending. Kesinee had mij op het eerste gezicht lief. Ik had het pas écht te pakken toen ik haar - na een eerste contact van ruim twee weken, een half jaar later, weer bij haar was.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 mei 2018 10:15

Kun je echt verliefd op iemand zijn die je voor het eerst tegenkomt en eigenlijk helemaal nog niet kent? Dat zou verliefdheid zijn op uiterlijk?
Is dat echt verliefd of is het een 'first impression'-hormonen kwestie?
Maar goed, als je geluk hebt is het karakter van de persoon overeenkomstig het uiterlijk en kun je spreken van liefde op het eerste gezicht.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 19 mei 2018 14:45

Er zjn van die dingen die eigenlijk niet zo diep moet gaan ontleden.
Liefde is er daar één van, dat moet je niet onder een wetenschappelijk vergrootglas gaan leggen, dan blijft er niets romantisch over en dat is nu juist waar het om gaat in de liefde.
Liefde op het eerste gezicht bestaat daarom ook.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 19 mei 2018 15:30

Of dat kan, liefde op het eerste gezicht? Nou en of!

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik werd vroeger vrijwel altijd 'verliefd' op het eerste gezicht. Maar dat is nog niet het zelfde als 'liefde'.
Ik denk dat het er wel mee te maken heeft hoe je in elkaar zit. Ik ben zo'n overdreven romanticus, met een abnormale behoefte aan liefde. Dan wordt je sowieso veel makkelijker verliefd, en dus ook op het eerste gezicht.

Maar 'liefde' op het eerste gezicht heb ik ook meegemaakt. Toen ik mijn vrouw voor de allereerste keer zag, sloeg mijn hart spontaan over en wist ik onmiddellijk dat zij 'the one' was, dat ik met haar zou trouwen, en dat we gelukkig oud zouden worden. Klopt allemaal. Geen seconde spijt van gehad, en mijn hart slaat nog regelmatig over als ik haar zie, of zelfs maar aan haar denk.

Ik denk dat wij mensen wellicht een rudimentair, dan wel onderontwikkeld, zintuig hebben om te voelen of iemand écht de juiste is. Waarom zouden we anders zo vaak aan iemand blijven hangen die (volgens anderen) helemaal niet bij ons lijkt te passen of die niet aan onze voorkeuren lijkt te voldoen? Dat zintuig kan overigens ook flink de plank mis slaan, zoals ik tot mijn schade en schande in het verleden ook heb moeten ervaren.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 19 mei 2018 20:55

Natuurlijk betaat die!
En ook op tweede of derde als dat later nog nodig mocht zijn.

Wat betreft het humane baltsgedrag past deze over de man die vandaag de bruid en ook haar moeder begeleide:
Charles en Camilla hebben in ieder geval laten zien dat bij onze soort 36 jaar heel goed mogelijk is, zelfs als tijdelijk een `Royal Wedding' met een meer geschikte draagmoeder nodig is om de monarchie zich nog enige tijd te laten voortslepen. Maar in de lente vragen we ons vooral af: wat bracht Charles en Camilla tot elkaar, welke keuzes maken hun paarden – als zij al keuzevrijheid hebben – en wat beweegt de fazanten en konijnen waarop ze jagen tot het maken van nesten en holen vol nakomelingen?
Wel met een nog niet zolang uitgestorven gezegde in gedachten:
De eerste trouw je uit liefde, de tweede uit nood.
uit de tijd dat weduwenpensioen nog niet bestond en dat is niet zo erg lang geleden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 19 mei 2018 21:44

heeck schreef:
19 mei 2018 20:55

uit de tijd dat weduwenpensioen nog niet bestond en dat is niet zo erg lang geleden.
Bij mij ging het alvast precies andersom. Anders was ik nooit een tweede keer getrouwd!

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 19 mei 2018 22:12

Twintig jaar bleef ik bij mijn eerste vrouw tot wij tot de ontdekking kwamen dat er niets meer was dat ons samen bond.
Er was een vaag soort genegenheid temidden van de dagelijkse sleur.
De kinderen konden zich redden.
Toen ben ik met mijn overbuurvrouw getrouwd die daar al die tijd al woonde.
20 jaar onvervulde liefde op het eerste gezicht
wij zijn nu samen 25 jaar verder. De liefde heeft ons niet verlaten.

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 20 mei 2018 03:50

Peter van Velzen schreef:
19 mei 2018 04:28
liefde op het eerste gezicht bestaat, maar leidt slechts in 11% van de gevallen tot een blijvende relatie.
:D Ik had altijd al iets met het getal 11.
Maar ook in jouw artikel lees ik 'liefde op het eerste gezicht' als vallen op aantrekkelijkheid.

Volgens mij is dat een aanname. En ik denk niet dat het klopt.
Lees hier ook over combies waarin aantrekkelijkheid niet de basis van liefde op het eerste gezicht kan zijn geweest.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 20 mei 2018 03:57

heeck schreef:
19 mei 2018 20:55

Roeland
Zegt genoeg over "die goeie ouwe tijd."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 20 mei 2018 04:13

Giovedico delle Fate schreef:
19 mei 2018 15:30
Toen ik mijn vrouw voor de allereerste keer zag, sloeg mijn hart spontaan over en wist ik onmiddellijk dat zij 'the one' was, dat ik met haar zou trouwen,
Ahhhhhh :love1:
Dat had ik ook!
'Met hem ga ik later trouwen', zei ik, rotsvast overtuigd, tegen mijn vriendinnetje. :D
Het heeft wel heeeeel wat jaren geduurd om het secreet te vangen, dus wederzijds was het op dat moment niet hoor Hopper :lol:

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 mei 2018 04:37

Petra schreef:
20 mei 2018 03:50

:D Ik had altijd al iets met het getal 11.
Maar ook in jouw artikel lees ik 'liefde op het eerste gezicht' als vallen op aantrekkelijkheid.

Volgens mij is dat een aanname. En ik denk niet dat het klopt.
Lees hier ook over combies waarin aantrekkelijkheid niet de basis van liefde op het eerste gezicht kan zijn geweest.
Als je je aangerokken voelt door iemand, dan is de persoon in jouw optiek aantrekkelijk. Het zij uitsluitend de anderen die het daarmee niet eens zijn. In hun ogen zijn Camilla en Charles totaal niet aantrekkelijk. Maar daar trekken Camilla en Charles zich niets van aan. De honden vallen op Kesinee omdat ze hun te eten geeft, en op mij, omdat ik veel zout op mijn handen heb. (die likken ze dus graag(. Aantrekkelijk zijn is iets anders dan mooi zijn.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie