Pegida wil varken bbq'en voor Utrechtse moskee

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 mei 2018 10:47

De provocerende actie is tijdens de ramadan. Op de barbecue wordt namelijk alleen varkensvlees gelegd. Na Utrecht wil Pegida hetzelfde doen in Arnhem, Gouda, Rotterdam en Den Haag.
Wat vinden de vrijdenkers van Freethinker.nl?
Bijzondere actie of pesterij?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Labyrint
Diehard

Re: Pegida wil varken bbq'en voor Utrechtse moskee

Bericht door Labyrint » 10 mei 2018 10:57

Dwazen! Dit gaat nog ernstige gevolgen krijgen in de samenleving en een hoop paranoia en wantrouwen veroorzaken.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 10 mei 2018 11:06

In het kort: kwaadaardigheid.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Labyrint
Diehard

Bericht door Labyrint » 10 mei 2018 11:08

Hier beginnen ze dus officieel met het stapelen van wraak en wederwraak.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 10 mei 2018 11:19

Zinloze provocatie!
Hiermee toon je aan dat je geen haar beter bent dan de radicale idioten binnen de islam.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 10 mei 2018 11:22

Ik heb geen probleem met provocerende acties maar ik begrijp niet goed welke boodschap ze hiermee willen brengen.

Als een stel holebi's daar regelmatig voor de moskee elkaar zouden kussen om de homofobie binnen de moslimgemeenschap aan te klagen, dan is dat ook provocerend maar dat gaat dan om een reëel pijnpunt. Dat moslims geen varkenvlees eten kan ik op zich moeilijk als een pijnpunt zien. Ze zijn toch ook niet van plan om een bbq te houden in de buurt van vegetarische bijeenkomsten?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Labyrint
Diehard

Bericht door Labyrint » 10 mei 2018 11:24

Ik hoop zo dat dit verboden kan worden. En mogen ze waterkanonnen over die BBQ gebruiken om ze weg te spoelen wat mij betreft. Dit is werkelijk het begin van de ellende die voorkomen moet worden. Dit wil niemand. Dit is haat zaaien in de letterlijke zin. Het gaat grote gevolgen krijgen. Ik heb geen glazen bol maar het voelt wel zo.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 10 mei 2018 11:46

Wat een onzalig plan weer. Wie schiet hier nou eigenlijk iets mee op? Pegida zelf? Welnee! Het is pure bevrediging van een ziekelijk behoefte tot rotzooi trappen van een stel kwaadaardige personen. Net zoiets als het tegen elkaar vechten van groepen hooligans. Én het genereert weer een heleboel aandacht, die je ze nou juist niet zou moeten geven.
Pegida is ook helemaal geen organisatie die op enige constructieve wijze bijdraagt aan welk debat dan ook. Misschien moet justitie er eens een diepgravend onderzoek doen, net als bij Satudarah. Ik denk dat we zouden schrikken van de uitkomst. En dan kan de rechter de organisatie verbieden.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 10 mei 2018 11:52

Labyrint schreef:
10 mei 2018 11:24
Ik hoop zo dat dit verboden kan worden. En mogen ze waterkanonnen over die BBQ gebruiken om ze weg te spoelen wat mij betreft. Dit is werkelijk het begin van de ellende die voorkomen moet worden. Dit wil niemand. Dit is haat zaaien in de letterlijke zin. Het gaat grote gevolgen krijgen. Ik heb geen glazen bol maar het voelt wel zo.
Je zegt dus eigenlijk: laten we een barbecue verbieden, vanwege religieuze mensen die zich erdoor geprovoceerd voelen.

Op de vraag van Maria: ik vind het een onverstandige actie en verwacht niet dat de actie wat goeds gaat brengen.

Maar (geweldloos) protesteren is een belangrijk recht in Nederland. Daar hoort provocatie soms bij.
Als gelovigen het recht hebben een gebouw in te richten waarin ze de meest wrede dingen mogen zeggen over ongelovigen, dan moeten we geen barbecue gaan verbieden van mensen die tegen de moskee protesteren. Vervolg is dat we cabaretiers moeten verbieden, tekenaars van spotprentjes of mensen die met een biertje in de hand langs de moskee wandelen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Labyrint
Diehard

Bericht door Labyrint » 10 mei 2018 12:05

gerard_m schreef:
10 mei 2018 11:52
Je zegt dus eigenlijk: laten we een barbecue verbieden, vanwege religieuze mensen die zich erdoor geprovoceerd voelen.
Nou ........ Ik probeer even niet als een soort wethouder-brilsmurf te denken over wat wettelijk kan verboden worden of mag verboden worden maar iets verder vooruit te kijken. Als dit hoe dan ook al heeft plaats-gevonden (verboden of niet) dan zijn op de langere termijn de rapen gaar. Anders gezegd. Hier begint de ellende pas. Als een veenbrand gaat dit doorsmeulen. Wraak en weerwraak. Gewoon in het algemeen op straat en in het uitgaansleven, meer ruzie's tussen groepen. Meer grote bekken. Meer wantrouwen. Alleen maar omdat er weer een provocatie de uiterste grenzen zoekt en dit gebeuren vanaf daar het "nieuwe normaal" wordt. Dat is wat ik verwacht.

Labyrint
Diehard

Bericht door Labyrint » 10 mei 2018 12:29

gerard_m schreef:
Maar (geweldloos) protesteren is een belangrijk recht in Nederland. Daar hoort provocatie soms bij.
Dat zal Pegida ook gniffelend besproken hebben op de vergadering.

gerard_m schreef:
Als gelovigen het recht hebben een gebouw in te richten waarin ze de meest wrede dingen mogen zeggen over ongelovigen, dan moeten we geen barbecue gaan verbieden van mensen die tegen de moskee protesteren.
Voor spandoeken en tekst kun je weglopen. De omgeving van de ingang van de moskee in varkensrook te hullen vind ik een smerige actie. Je RUIKT dat Pegida hartstochtelijk hoopt dat moslims wel over de schreef gaan.

gerard_m schreef:
Vervolg is dat we cabaretiers moeten verbieden, tekenaars van spotprentjes of mensen die met een biertje in de hand langs de moskee wandelen.
Onvergelijkbaar. Die verbieden zichzelf uit angst. En die oorzaak die die angst veroorzaakt. DIE moet aangepakt worden.

Daarom heb ik op Theo Hiddema gestemd een jaar geleden. Maar dat is offtopic

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 10 mei 2018 12:35

gerard_m schreef:

Als die Pegida bbq werd georganiseerd om gezellig te barbecuen en daarbij nog te protesteren (met kreten, liedjes, pamfletten, tirades enz.), had je wel een punt. Maar deze wordt uitsluitend georganiseerd om te provoceren, of zelfs uit te lokken. En dat mag wat mij betreft niet. Als moslima's uitsluitend om te provoceren een hoofddoekje zouden dragen, zou dat van mij ook niet mogen. Van de overheid mag je bij protesten trouwens ook helemaal niet provoceren of uitlokken. Zodra dat gebeurt, of wanneer de verwachting redelijk is dat het kán gebeuren, wordt er ingegrepen.

(En dierenliefhebbers zullen het aan een spit cremeren van een varken ook niet als geheel geweldloos beschouwen.)

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 10 mei 2018 17:03

Giovedico delle Fate schreef:
10 mei 2018 12:35
Als die Pegida bbq werd georganiseerd om gezellig te barbecuen en daarbij nog te protesteren (met kreten, liedjes, pamfletten, tirades enz.), had je wel een punt. Maar deze wordt uitsluitend georganiseerd om te provoceren, of zelfs uit te lokken.
Provoceren is bij ons zeer gebruikelijk
Het is een heel oude traditie der onverdraagzamen. En op zeker moment zijn mensen heel veel heel erg onverdraagzaam.
Ik weet niet of de heilige Bonifacius (naar wie vele straten en pleinen vernoemd zijn) gezellig liedjes zong en pamfletten uitdeelde terwijl hij met zijn gewapende bende oude eiken omhakte, maar de Dokkumers dachten dat het hier provocatie betrof. Ook vonden zij dat het verboden moest worden. Derhalve heeft de heer Bonifacius niet de leeftijd bereikt die mogelijk geweest zou zijn indien hij tijdig van zijn protest had afgezien.
Als moslima's uitsluitend om te provoceren een hoofddoekje zouden dragen, zou dat van mij ook niet mogen.
Het motief om een hoofddoek te dragen, kan een statement zijn, of een gewoonte, of een overtuiging, of om dezelfde reden waarom jij een broek draagt. Wat kan mij dat schelen? Draagt een RK. priester een boord om te provoceren? Dan mag het niet. Draagt hij dat omdat hij vindt dat een boord hem goed staat mag het wel? Hoe ga je dat vaststellen?
(En dierenliefhebbers zullen het aan een spit cremeren van een varken ook niet als geheel geweldloos beschouwen.)
Precies, kan dat biggetje het helpen?
Ik zou het niet heel erg vinden als zij de big vervingen door een vooraanstaand lid van Pegida. Die lieden zijn vrij eenvoudig op te sporen, omdat ze bijna altijd vooraan staan...

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 10 mei 2018 18:12

Ik begrijp niet goed wat men nu wil bereiken, zoals al eerder hier gezegd is. Ik ken geen moslims die geprovoceerd worden door varkensvlees op de bbq. Als er maar rundvlees is dat gescheiden van het varkensvlees wordt gehouden. Het wordt pas een probleem als men moslims gaat dwingen varkensvlees te eten. Ik ga er maar van uit dat men dat niet zal doen.

Ik zie de scene voor me. Een pegida aanhanger die vol bravoure een moslim uitnodigt voor een stukje vlees, een moslim die vriendelijk weigert, waarop de pegida aanhanger roept "Je moet je aan Nederland aanpassen joh", zich niet realiserend dat hij zelf dat ook had moeten doen toen hij met een blik van afkeer het malse stukje hond in Vietnam weigerde.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 10 mei 2018 19:14

Giovedico delle Fate schreef:
10 mei 2018 12:35
gerard_m schreef:

Als die Pegida bbq werd georganiseerd om gezellig te barbecuen en daarbij nog te protesteren (met kreten, liedjes, pamfletten, tirades enz.), had je wel een punt. Maar deze wordt uitsluitend georganiseerd om te provoceren, of zelfs uit te lokken. En dat mag wat mij betreft niet. Als moslima's uitsluitend om te provoceren een hoofddoekje zouden dragen, zou dat van mij ook niet mogen. Van de overheid mag je bij protesten trouwens ook helemaal niet provoceren of uitlokken. Zodra dat gebeurt, of wanneer de verwachting redelijk is dat het kán gebeuren, wordt er ingegrepen.
Bij protest hoort bijna altijd een zekere vorm van provocatie. Ik heb diverse keren meegedaan met demonstraties en de liederen en leuzen waren nooit alleen maar vriendelijk. Het gaat tenslotte om aandacht trekken, anders heeft een protest ook geen zin.
Ik heb geen idee hoe Pegida dit gaat doen, of ze er liedjes bij zingen etc.

En wat is uitlokken? Als moslims er op ingaan slaan omdat er een BBQ aan de gang is (en dat verwacht ik niet) dan is er iets anders aan de hand.

Je kunt de actie smakeloos vinden (ik vind dat ook) maar het moet gewoon kunnen. Net als smakeloze spot van cabaretiers of smakeloze cartoons.
(daar heb je een punt)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie