Democratie anno 2018

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Democratie anno 2018

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mei 2018 10:11

Gershom schreef:
16 mei 2018 06:00
Petra schreef:
16 mei 2018 04:34
Regeren is nu eenmaal een klotebaan.
Evenals een bedrijf leiden.
Ondanks dat zijn er altijd erg veel mensen die dat baantje graag hebben
Maar indien het werkelijk zo waardeloos is als jij beschrijft, hoe verklaar je dan dat men telkens weer opnieuw zijn best doet om herkozen te worden. Je zou toch denken dat men na vier jaar denkt; Ik doe dat niet meer??
Peter geeft je het antwoord, vrij vertaald: het streven naar macht.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 16 mei 2018 12:40

Peter van Velzen schreef:
16 mei 2018 06:50
"Der wille zur macht" verklaart het denk ik prima.
Het verlangen macht uit te oefenen zit eigenlijk in de meeste mensen. In de meeste kuddedieren.
Maar je kunt ook leraar worden of scheidsrechter politieagent of je neemt een hond. Maar wij willen graag baas zijn over iets. In de meeste gevallen zijn wij ook wel baas over iets, maar wel anoniem.
Maar waarom Helemaal bovenaan willen staan, zodat je voor van alles uitgemaakt wordt, en je met een beetje pech ook nog het risico loopt gedood te worden? Met wat geluk krijg je alleen maar de schuld van fouten die je niet eens zelf gemaakt hebt. Dat is toch geen macht uitoefenen? Machtig ben je alleen als dictator. Daar kan je kritiek verbieden.
Je kan zelfs verplichten mensen van je te laten houden. Kijk dat laatste lijkt mij wel iets...

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mei 2018 14:25

Gershom schreef:
16 mei 2018 12:40
Het verlangen macht uit te oefenen zit eigenlijk in de meeste mensen. In de meeste kuddedieren.
Maar je kunt ook leraar worden of scheidsrechter politieagent of je neemt een hond. Maar wij willen graag baas zijn over iets. In de meeste gevallen zijn wij ook wel baas over iets, maar wel anoniem.
Maar waarom Helemaal bovenaan willen staan, zodat je voor van alles uitgemaakt wordt, en je met een beetje pech ook nog het risico loopt gedood te worden? Met wat geluk krijg je alleen maar de schuld van fouten die je niet eens zelf gemaakt hebt. Dat is toch geen macht uitoefenen? Machtig ben je alleen als dictator. Daar kan je kritiek verbieden.
Je kan zelfs verplichten mensen van je te laten houden. Kijk dat laatste lijkt mij wel iets...
OK, we zijn – naast het streven naar macht – vergeten het element 'ijdelheid' aan te voeren als drijfveer van directeuren en politici.
Velen van hen laten zich leiden door het idee dat ze dingen beter kunnen dan anderen. En dus werpen ze zichzelf op als 'leider'.
Nogal een narcistisch gegeven, als je het mij vraagt. Maar wat dan te zeggen van krankzinnige beroepen als rechter en openbaar aanklager? Bij hen gaat het narcisme zo mogelijk nóg verder!

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 17 mei 2018 05:29

Inderdaad.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 17 mei 2018 05:39

Giovedico delle Fate schreef:
16 mei 2018 14:25

OK, we zijn – naast het streven naar macht – vergeten het element 'ijdelheid' aan te voeren als drijfveer van directeuren en politici.
Velen van hen laten zich leiden door het idee dat ze dingen beter kunnen dan anderen. En dus werpen ze zichzelf op als 'leider'.
Nogal een narcistisch gegeven, als je het mij vraagt.
Wij zijn een eigen bedrijf (fabriek) begonnen uit pure frustratie na jarenlang vechten tegen de bierkaai; lees machteloos!
Om wel gewoon 's morgens in de spiegel te kunnen kijken was de beste optie om die macht in eigen hand te nemen, dus nee; niet uit ijdelheid, niet uit winstbejag.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 21 mei 2018 07:00

De Encyclopedist schreef:
01 mei 2018 21:42

Ik heb voor vanavond geen zin meer. In een volgende post zet ik dit opstel voort. Ik ga dan in op zaken als legitimiteit van de macht, de rechtsstaat en minderheidsrechten, niet per definitie onderdelen van democratie, maar wel zaken die er bij horen.
Je doet wel errug lang over je vervolg. :crybaby:
Ik bereid me vast voor op een ellenlang opstel. :)

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 22 mei 2018 14:44

Petra schreef:
21 mei 2018 07:00

Ik heb voor vanavond geen zin meer. In een volgende post zet ik dit opstel voort. Ik ga dan in op zaken als legitimiteit van de macht, de rechtsstaat en minderheidsrechten, niet per definitie onderdelen van democratie, maar wel zaken die er bij horen.
Het was wat lang geworden, dus ik heb het even opzijgelegd voor een redactiebeurt.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 23 mei 2018 05:29

22 mei 2018 14:44
Petra schreef:
21 mei 2018 07:00

Het was wat lang geworden, dus ik heb het even opzijgelegd voor een redactiebeurt.
Nice!
Misschien een college in delen :idea:

Plaats reactie