Mannelijk vs. Vrouwelijk.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Mannelijk vs. Vrouwelijk.

Bericht door Maria » 23 apr 2018 10:35

Een gedachte, nu van mij.
Waarbij ik graag aanvulling, correctie of beaming zie met argumenten en misschien voorbeelden.

Eigenschappen als zijnde mannelijk of vrouwelijk is door de geschiedenis en alle culturen heen heel verschillend tegenaan gekeken.
Het duidelijke gegeven, dat mannen lichamelijk sterker zijn en vrouwen wat fijne motoriek hen de baas zijn, en ook natuurlijk het gedurende een gedeelte van het leven het kinderen kunnen baren, heeft in primitieve gemeenschappen bijna altijd de toon gezet.
Echter niet alleen het wel of kinderen kunnen krijgen is van belang geweest.
Middelbare en oudere vrouwen, als ook steriele, of wegens andere oorzaak kinderloos blijvende vrouwen, bleken soms heel andere eigenschappen te ontwikkelen.
Ook een ander aanzien te hebben of te kunnen verkrijgen binnen een gemeenschap.

Mijn idee en evolutionair gezien.

Mannen richten zich naar buiten, op de samenwerking met en op de bedreiging van de eigen groep.
Al dan niet in onderlinge overeenkomst en afspraken, gericht op de verschillen tussen groepen in de samenleving. En schiften de meest geschikten uit, daarbij de niet geschikten afwijzend.
Materieel gezien: Bezittend en vergarend van leefvoorraad vanuit buiten.

Vrouwen richten zich op de eenheid binnen de eigen groep, met als start de groep eigen kinderen.
Zoeken de verbinding tussen de verschillen door elkaar te wijzen op zorg en regels en de verschillende soorten eigenschappen een taak te geven.
Dus ook naar buiten toe, als het eigen gezin ze niet (meer) opeist, is het dan vooral zorgen voor en onderwijzen naar elkaar.
Materieel gezien: Bezittend en verdelend de aanwezige leefvoorraad naar behoefte binnen de groep.

Kun je daaruit concluderen dat?
- Mannen zien de verschillen en gaan er de strijd mee aan.
- Vrouwen zien de verschillen en zoeken de verbinding onderling.

Beiden zoekend daarin autoriteit te hebben of te geven, zowel binnen de eigen groep als daarbuiten.
Vertaald naar macht hebben.
De één duidelijker als zodanig naar buiten komend als machthebber.
De ander door het binnen de groep cq. binnenshuis (manipu)leren daarvan.
Zoals de patriarch bij ons thuis altijd knipogend zei: "De man is het hoofd van het gezin, maar de vrouw is de nek". Daarmee duidelijk makend, dat er heel vaak dat gebeurde wat zijn vrouw wilde.
Daarmee ook aangevend, dat een leider via stille diplomatie soms meer bereikt dan via openlijke confrontatie.

Bij het ouder worden, als de specifieke onderwerpen veranderen en ook de uitingsvormen van strijdbaarheid, en als de kinderen volwassen zijn en eigen groepen gaan vormen.
- Mannen blijven hun eigen omgeving uitzoeken: Wie past binnen mijn en onze belangen? Ook naar de gevormde groepen binnen het nageslacht.
- Vrouwen breidden hun drang naar verbinding uit naar andere groepen, zowel de eigen nakomelingen, als die binnen de grotere samenhang.
Via zorg en via (be)lering.

In onze moderne tijd zijn deze eerste belangen niet zo verschillend.
Maar komen door veranderingen in cultuur en ontwikkeling, vooral door het als geestelijk gelijkwaardig zien van vrouwen en educatie daarin, anders tot uiting.
De grenzen tussen mannelijk en vrouwelijk worden steeds kleiner.
Moeten meer vertaald worden naar eigenschappen als de "mannelijke" of "vrouwelijke".
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Re: Mannelijk vs. Vrouwelijk.

Bericht door Maria » 23 apr 2018 11:15

Aan het denken gezet door: Peter
Peter van Velzen schreef:
23 apr 2018 04:30
Gershom schreef:
22 apr 2018 09:51

Die morele inzichten van vrouwen en moeders zullen wel conform de bijbelse normen geweest zijn denk je niet? En die normen zijn hoogstwaarschijnlijk niet door vrouwen opgesteld, hoewel daar, zoals jij terecht opmerkt geen sluitend bewijs voor is.
Soms wel en soms niet, soms zullen ze naar een meer humanistische moraal hebben geneigd. Die moet toch érgens vandaan gekomen zijn?
en Hopper in antwoord op Petra.
Petra schreef:
23 apr 2018 09:14
Overigens zie ik dat willen heersen niet als de bron van ellende. Iedereen wil heersen of zijn of haar wereld beheersen.
Dat is nog steeds wat anders als willen onderdrukken, haten, vernietigen, dom houden.
Hopper schreef:
23 apr 2018 10:11
Heersen is een duidelijk mannelijke eigenschap. Dus hoezo wil 'iedereen’ zijn of haar wereld beheersen?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 apr 2018 11:17

Hopper schreef:
23 apr 2018 10:11
Machthebbers zitten er niet op te wachten dat het individu zelf op onderzoek uit gaat. Het individu dient geïndoctrineerd te worden. Daarvoor gebruikt men religie, maar ook ideologie. (Denk maar aan het communisme) Dat is zaak zo oud als de mensheid.
Hier wordt er vanuit gegaan, dat er al een bepaalde cultuur en norm bestaat, waar de groep niet van af mag wijken.

In het allereerste aanvang is er altijd een idee, dat het betreffende beginsel het beste zal uitpakken in de strijd om het behoud van het bestaan van een groep.
Een regel, een moraal, voor iedereen hetzelfde.
Middelen en de voertuigen, die gebruikt worden om het doel te dienen zijn er te over, maar draaien om hetzelfde in het oerbeginsel.

In de filosofie van dit verhaal:
Het vrouwelijke.
De één leert (indoctrineert) het de ander om de groep bijeen te houden.
Het mannelijke
Doet de besluitvorming en zorgt ervoor dat bedreiging hiervan naar alle betrokken groepen wordt onderdrukt en/of wordt geëlimineerd, ook als dat strijd betekent tegen de andersdenkenden.

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 23 apr 2018 18:33

Maria schreef:
23 apr 2018 11:17

In de filosofie van dit verhaal:
Het vrouwelijke.
De één leert (indoctrineert) het de ander om de groep bijeen te houden.
Het mannelijke
Doet de besluitvorming en zorgt ervoor dat bedreiging hiervan naar alle betrokken groepen wordt onderdrukt en/of wordt geëlimineerd, ook als dat strijd betekent tegen de andersdenkenden.
Ik denk dat we in dit verband kunnen spreken van mannelijk en vrouwelijke eigenschappen. Een kenmerkende, mannelijke eigenschap is inderdaad zorgen dat er besluiten worden genomen. En naar dit besluit dient men zich te conformeren. Daarbij worden bedreigingen geëlimineerd. Lees: oppositie wordt onderdrukt. Evolutionair had dit ook een voordeel: de groep moest overleven en moest eventuele rivaliserende groepen uitschakelen.
Deze mannelijke eigenschap heeft dus zowel positieve als negatieve aspecten. Positief is de overlevingsstrategie. Negatief is als de onderdrukking uit de hand loopt. Zie ook de vele (mannelijke) onderdrukkers uit de geschiedenis.

Een vrouwelijke eigenschap is consensus zoeken, de boel bij elkaar willen houden. Ook dat heeft zowel positieve als negatieve aspecten. Het vormen van een gemeenschap en de onderlinge hechting is belangrijk. Het is ook een firewall tegen de mannelijke besluitvorming die door kan slaan. Een flinke dosering feminisering kan geen kwaad in een gemeenschap. Maar waar het door slaat, is dat het een vrouwelijke eigenschap is om te bekritiseren, te roddelen (kijk maar eens wie de roddelbladen lezen) en in wrok te blijven hangen.

Mijn mening is dat we in een gemeenschap zowel de vrouwelijke als de mannelijke eigenschappen nodig hebben. Deze houden elkaar in toom en komen zo beter tot hun recht. Dat is ook iets waar West Europa naar toe gegroeid is de afgelopen halve eeuw. We zijn van een masculiene samenleving naar een meer feminiene samenleving gegaan. Waarbij vrouwen nog wel eens de fout begaan door te denken dat ze op mannen moeten lijken. (Denk aan Thatcher)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 apr 2018 19:29

Ik denk dat je goed begrepen heb wat ik wilde betogen.

In de goede eigenschappen vullen we elkaar aan.
In de negatieve zin is er enerzijds machtswellust en -vertoon en anderzijds belering en de ander in de gaten houden en negativiteit naar de oppervlakte halen.
Beiden kan echter ook weer positief uitpakken binnen een niet capabele gemeenschap, maar kan bij extreme toestanden ook een splijtzwam tussen individuen vormen.

Dan gaat het om de strijd binnen de gemeenschap om leiderschap.
En zoals men vaak zegt: Ieder krijgt wat hij verdient.
Ook als leider, als je zelf niet alert genoeg bent.

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 23 apr 2018 20:58

Ja, dit is best wel een belangrijk onderwerp. Omdat het niet alleen samenlevingen zijn waar mannelijke en vrouwelijke eigenschappen opereren, maar ook bedrijven, verenigingen en niet te vergeten: gezinnen. Teveel masculiene waarden, daar hebben we al ervaring mee. Door op een intelligente manier gebruik te maken van zowel vrouwelijke als mannelijke eigenschappen, worden we daar met zijn allen beter van. Vrouwen zijn geduldig, zacht, intuïtief. Mannen zijn zelfredzaam, pragmatisch, logisch denkend. Mannen en vrouwen vullen elkaar aan en zorgen dat bij elkaar de eigenschappen niet in negatieve zin doorslaan. Waarbij we niet uit het oog moeten verliezen dat mannen ook vrouwelijke eigenschappen (kunnen) hebben en vice versa.

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 24 apr 2018 10:34

Maria, ik heb nu geen tijd om op alles in te gaan.
Bedacht me wel ff snel dat ik 's een neurobiologisch epistel had geplaatst waarin aangetoond was dat vrouwen beduidend hoger scoren dan mannen wat empathie betreft. Ik meen me te herinneren dat het opvallend was dat datzelfde voor transseksuelen gold.
Of dat een nature dingetje is of misschien komt door maatschappelijk opgelegde norm heb ik me wel afgevraagd. (Lijkt me mogelijk dat het evolutionair gemuteerd is nadat het tot norm werd verheven.)
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 24 apr 2018 11:07

Hopper schreef:
23 apr 2018 20:58
Ja, dit is best wel een belangrijk onderwerp. Omdat het niet alleen samenlevingen zijn waar mannelijke en vrouwelijke eigenschappen opereren, maar ook bedrijven, verenigingen en niet te vergeten: gezinnen. Teveel masculiene waarden, daar hebben we al ervaring mee. Door op een intelligente manier gebruik te maken van zowel vrouwelijke als mannelijke eigenschappen, worden we daar met zijn allen beter van. Vrouwen zijn geduldig, zacht, intuïtief. Mannen zijn zelfredzaam, pragmatisch, logisch denkend. Mannen en vrouwen vullen elkaar aan en zorgen dat bij elkaar de eigenschappen niet in negatieve zin doorslaan. Waarbij we niet uit het oog moeten verliezen dat mannen ook vrouwelijke eigenschappen (kunnen) hebben en vice versa.
Een probleem is dat we met dit soort ideeën in ons hoofd zitten en we daardoor de neiging hebben om jongen en meisjes op te voeden volgens deze stereotypes. Het natuurlijk verschil tussen mannen en vrouwen is heel wat kleiner dan het door cultuur versterkt verschil. Het idee dat vrouwen intuïtief zijn en niet logisch heeft al heel wat carrières van vrouwen in de (toegepaste) wetenschappen negatief beïnvloed.

Een ander probleem dat je krijgt door over mannelijke en vrouwelijk eigenschappen te spreken is dat je het praten over "echte" mannen in de hand werkt. Een man is zelfredzaam, pragmatisch en logisch denkend ergo mannen die daar niet helemaal aan voldoen daar kunnen we aan twijfelen of ze wel een echte man zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 24 apr 2018 11:47

Maria schreef:
23 apr 2018 10:35
In onze moderne tijd zijn deze eerste belangen niet zo verschillend.
Maar komen door veranderingen in cultuur en ontwikkeling, vooral door het als geestelijk gelijkwaardig zien van vrouwen en educatie daarin, anders tot uiting.
Moeten meer vertaald worden naar eigenschappen als de "mannelijke" of "vrouwelijke".
Wat ik nog mis in je (overigens interessante) betoog is het gegeven dat, biologisch gezien, de verschillen tussen man en vrouw op de eerste plaats bepaald worden door de testosteronspiegel. Daar ligt de basis, dus ook de basis van wat er cultureel gezien mee gedaan wordt.

Ik zie ook dat (in het vrije Westen) de grenzen tussen mannelijk en vrouwelijk kleiner worden en vraag me derhalve af of dat te meten valt in de testosteronspiegel? M.a.w: Beïnvloedt de testosteronspiegel het culturele aspect van mannelijk versus vrouwelijk, en vice versa?

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 24 apr 2018 12:28

axxyanus schreef:
24 apr 2018 11:07

Een probleem is dat we met dit soort ideeën in ons hoofd zitten en we daardoor de neiging hebben om jongen en meisjes op te voeden volgens deze stereotypes. Het natuurlijk verschil tussen mannen en vrouwen is heel wat kleiner dan het door cultuur versterkt verschil. Het idee dat vrouwen intuïtief zijn en niet logisch heeft al heel wat carrières van vrouwen in de (toegepaste) wetenschappen negatief beïnvloed.
Ik ben ook opgevoed als een jongetje. In die opvoeding werd het mannelijke in mij gestimuleerd. Ik zie daar niet echt een probleem in. Zeker op kinderleeftijd en puberleeftijd is het van belang om je sekse te ontdekken. Zodat het individu zich ook bewust wordt van zijn/haar sekse en alles wat er bij komt kijken. Meisjes zijn nu eenmaal domme, aanstellerige wezens, tótdat je er seksuele belangstelling voor krijgt. Dat gebeurd in de puberteit waarin het individu zich terugtrekt op zijn/haar ego en het tegenovergestelde geslacht gaat ontdekken. (Indien er sprake is van heteroseksualiteit uiteraard)

Resumerend: in de kindertijd ontdekking van de eigen sekse, in de puberteit ontdekking van de andere sekse. Resultaat: volwassenheid in de omgang met de eigen sekse en met het andere geslacht.
Een ander probleem dat je krijgt door over mannelijke en vrouwelijk eigenschappen te spreken is dat je het praten over "echte" mannen in de hand werkt. Een man is zelfredzaam, pragmatisch en logisch denkend ergo mannen die daar niet helemaal aan voldoen daar kunnen we aan twijfelen of ze wel een echte man zijn.

Dat is inderdaad een risico. Die zogenaamde 'echte’ mannen excelleren in 'mannelijkheid’. Ik ken (heb ze gekend) ze uiteraard ook in de praktijk. Maar dat zijn in de regel niet van die filosofisch ingestelde types die zich bezig houden met mannelijke en vrouwelijke eigenschappen. Die 'echte’ mannen willen toegeven aan de mannelijke eigenschappen dmv overheersing, het bekende haantjesgedrag. En uiteraard ook heersen over vrouwen. Als samenleving mogen we die mannen er op wijzen dat hun gedag niet is wat we voorstaan.

De feminisering van de afgelopen eeuw is niet alleen het werk van feministen, maar ook van redelijk denkende mannen en vrouwen die gelijkwaardigheid voorstaan. Politiek vinden we die veel op links, maar ook de VVD is ook behoorlijk liberaal op dit gebied. Zelfs de SGP wordt teruggedrongen in hun onderwerpingsdrang van de vrouw.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 apr 2018 13:05

Hopper schreef:
23 apr 2018 20:58
Vrouwen zijn geduldig, zacht, intuïtief. Mannen zijn zelfredzaam, pragmatisch, logisch denkend. Mannen en vrouwen vullen elkaar aan en zorgen dat bij elkaar de eigenschappen niet in negatieve zin doorslaan. Waarbij we niet uit het oog moeten verliezen dat mannen ook vrouwelijke eigenschappen (kunnen) hebben en vice versa.
Ik denk dat als je dit gaat proberen te staven met praktijkvoorbeelden, dat er best wat op af te dingen valt.
Al googelend kom je vnl. financiële zelfredzaamheid en dat is nu net wat ik voor dit onderwerp te beperkt en te actueel uitgewerkt zie, daar waar er ongelijkheid in beloning is en niet loon naar arbeid.

Daarom zullen we zelf voorbeelden moeten aandragen.
Bijvoorbeeld is het binnen onze cultuur, en sinds eeuwen oftewel bijna overal en altijd, zo geweest, dat mannen, binnen een doorsnee groep levend, oha. helemaal niet zelfredzaam zijn in het onderhouden van gewoon "hun bestaan".
Natje en droogje, voorgezet door vrouwen, heeft ervoor gezorgd, dat zij daar veel minder toe in staat zijn, als zij niet zijn opgeleid in een specifiek functie van "verzorgen".
Evenals de meesten compleet onthand waren voor hun nog jonge kinderen te zorgen, als de vrouw wegviel.
Mannen van nog de generatie van nu, die op latere leeftijd alleen komen te staan, zijn nog steeds niet voldoende zelfredzaam.

Maar ook dat is sterk aan het veranderen in onze moderne tijd en natuurlijke aanleg komt nu bij beiden meer tot uiting.

Vrouwen, die niet "zelfredzaam, pragmatisch, logisch denkend" zijn redden dat dan ook niet of nauwelijks.
Mannen, die niet "geduldig, zacht, intuïtief" zullen in die buitenwereld ook niets tot stand kunnen brengen in het motiveren en tot adequate actie meevoeren van hun medemensen.
Goede leiders, die het niet alleen met spierballen(taal) zullen redden onder soortgenoten, zullen ook deze eigenschappen goed ontwikkeld moeten hebben.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 24 apr 2018 14:30

Hopper schreef:
24 apr 2018 12:28
axxyanus schreef:
24 apr 2018 11:07

Ik ben ook opgevoed als een jongetje. In die opvoeding werd het mannelijke in mij gestimuleerd. Ik zie daar niet echt een probleem in.
Jij vind het geen probleem dat uw eventuele vrouwelijke kantjes verwaarloosd werden?
Hopper schreef:
Zeker op kinderleeftijd en puberleeftijd is het van belang om je sekse te ontdekken. Zodat het individu zich ook bewust wordt van zijn/haar sekse en alles wat er bij komt kijken.
Spijtig genoeg is veel van wat daarbij komt kijken, een cultureel gegeven en geen biologisch gegeven en worden veel jongens en meisjes zo in een patroon geduwd dat hen eigenlijk niet past.
Hopper schreef:
Meisjes zijn nu eenmaal domme, aanstellerige wezens, tótdat je er seksuele belangstelling voor krijgt. Dat gebeurd in de puberteit waarin het individu zich terugtrekt op zijn/haar ego en het tegenovergestelde geslacht gaat ontdekken. (Indien er sprake is van heteroseksualiteit uiteraard)
Ik weet niet waar jij opgegroeid bent maar in mijn kindertijd heb ik meisjes nooit veel anders dan jongens ervaren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 24 apr 2018 15:34

Ik ben opgegroeid in een hoofdzakelijk door het vrouwelijke gedomineerde omgeving (moeder, zussen, nichten, vriendinnen van zussen en nichten, nonnen), en een excentrieke vader die niet bepaald een mannelijk rolmodel was.
Mijn mannelijke kanten zijn daardoor bewijsbaar minder ontwikkeld, al verzette ik me als kind al tegen al dat 'gedoe' van die vrouwen.
Ik heb destijds ook bepaald niet ervaren dat vrouwen 'minder' zouden zijn dan mannen, integendeel!
Maar, in tegenstelling tot jou, @axxyanus, heb ik in mijn kindertijd meisjes wel degelijk als heel 'anders' ervaren dan jongens. En ik verkeerde in de weinig benijdenswaardige positie dat mij weinig anders overbleef dan te proberen aan te sluiten op dat meisjesachtige gedrag, teneinde niet in een isolement te geraken. Dus, inderdaad cultuurbepaald en zeker niet biologisch!

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 24 apr 2018 15:46

Maria schreef:
23 apr 2018 10:35

In de oude vissersdorpen had je vroeger een vorm van matriagaat. Omdat de mannen de hele week of langer van huis waren moesten de vrouwen dikwijls beslissingen nemen die ze anders samen genomen, of aan de mannen overgelaten, hadden.
Dat stond nog dicht bij de oude samenlevingsvormen uit de jager verzamelaar tijd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Hopper
Forum fan

Bericht door Hopper » 24 apr 2018 17:33

Maria schreef:
24 apr 2018 13:05

Ik denk dat als je dit gaat proberen te staven met praktijkvoorbeelden, dat er best wat op af te dingen valt.
Al googelend kom je vnl. financiële zelfredzaamheid en dat is nu net wat ik voor dit onderwerp te beperkt en te actueel uitgewerkt zie, daar waar er ongelijkheid in beloning is en niet loon naar arbeid.

Daarom zullen we zelf voorbeelden moeten aandragen.
Bijvoorbeeld is het binnen onze cultuur, en sinds eeuwen oftewel bijna overal en altijd, zo geweest, dat mannen, binnen een doorsnee groep levend, oha. helemaal niet zelfredzaam zijn in het onderhouden van gewoon "hun bestaan".
Natje en droogje, voorgezet door vrouwen, heeft ervoor gezorgd, dat zij daar veel minder toe in staat zijn, als zij niet zijn opgeleid in een specifiek functie van "verzorgen".
Evenals de meesten compleet onthand waren voor hun nog jonge kinderen te zorgen, als de vrouw wegviel.
Mannen van nog de generatie van nu, die op latere leeftijd alleen komen te staan, zijn nog steeds niet voldoende zelfredzaam.

Maar ook dat is sterk aan het veranderen in onze moderne tijd en natuurlijke aanleg komt nu bij beiden meer tot uiting.

Vrouwen, die niet "zelfredzaam, pragmatisch, logisch denkend" zijn redden dat dan ook niet of nauwelijks.
Mannen, die niet "geduldig, zacht, intuïtief" zullen in die buitenwereld ook niets tot stand kunnen brengen in het motiveren en tot adequate actie meevoeren van hun medemensen.
Goede leiders, die het niet alleen met spierballen(taal) zullen redden onder soortgenoten, zullen ook deze eigenschappen goed ontwikkeld moeten hebben.
Als ik om me heen kijk dan zie ik oudere mannen zich prima redden en uiteraard niet alleen in financiele zin. Wat ik denk dat er gaande is in een samenleving als de onze is dat zowel mannen als vrouwen zich zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen eigen maken. Van mijzelf weet ik dat ik niet zo handig ben in het onderhouden van sociale contacten, vrouwen zijn attenter op dat gebied. Maar dat valt aan te leren en dat gaat me dan ook steeds beter af. Ik denk dat een ieder er goed aan doet om het beste in zichzelf naar boven te halen uit twee werelden.

Plaats reactie