De opmars van de radicale islam

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Boerenverstand
Forum fan

Re: De opmars van de radicale islam

Bericht door Boerenverstand » 17 mei 2018 17:34

Giovedico delle Fate schreef:
17 mei 2018 17:24
Jij gaat er van uit dat die 2 extra vrouwen kinderloos zouden blijven wanneer ze niet door die ene man bevrucht zouden worden.
Dat is geen rekenfout, maar een kleine denkfout.
Giovedico delle Fate, wie bedoel je met jij? Gershom of Peter? Gershom heeft het sommetje wel goed volgens mij.

Edit, Peter heeft het ook goed (want "per vrouw")
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 17 mei 2018 17:42

Boerenverstand schreef:
17 mei 2018 17:34
Jij gaat er van uit dat die 2 extra vrouwen kinderloos zouden blijven wanneer ze niet door die ene man bevrucht zouden worden.
Giovedico delle Fate, wie bedoel je met jij? Gershom of Peter? Gershom heeft het sommetje wel goed volgens mij.

Edit, Peter heeft het ook goed (want "per vrouw")
Als je de hele berichtenreeks leest, zie je dat Gershom het argument gebruikt dat het gegeven dat sommige moslims met meerdere vrouwen mogen trouwen, een versnelde toename van het aantal moslims tot gevolg zou hebben. En dat klopt natuurlijk niet.
"Was alles maar van hout"

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 17 mei 2018 17:46

17 mei 2018 17:42
Als je de hele berichtenreeks leest, zie je dat Gershom het argument gebruikt dat het gegeven dat sommige moslims met meerdere vrouwen mogen trouwen, een versnelde toename van het aantal moslims tot gevolg zou hebben. En dat klopt natuurlijk niet.
Wat u hier zegt, klopt wel. ( in geval van zelfde aantal kinderen per vrouw).
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Gershom
Ervaren pen

Bericht door Gershom » 17 mei 2018 18:31

Zeker niet. Het worden als alles gaat zoals gepland, 6 kinderen die binnen de islam worden opgevoed. Die die zich op jeugdiger leeftijd dan "westerlingen" ook weer voortplanten 6x6= Hoeveel kinderen? en dat kan binnen een tijdsbestek van 16 jaar vooruit 20 jij je zin.
De Leeftijd waarop westerse vrouwen aan kinderen beginnen wordt steeds verder naar achter geschoven
Laatst gewijzigd door Gershom op 17 mei 2018 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 17 mei 2018 18:35

Gershom schreef:
17 mei 2018 18:31
Zeker niet. Het worden als alles gaat zoals gepland, 6 kinderen die binnen de islam worden opgevoed.
Het gaat om het aantal kinderen per vrouw. Het maakt daarbij geen enkel verschil of die kinderen allemaal dezelfde vader hebben, of verschillende vaders. Het totaal aantal kinderen blijft gelijk.

Gershom
Ervaren pen

Bericht door Gershom » 17 mei 2018 18:42

17 mei 2018 18:35
Het gaat om het aantal kinderen per vrouw. Het maakt daarbij geen enkel verschil of die kinderen allemaal dezelfde vader hebben, of verschillende vaders. Het totaal aantal kinderen blijft gelijk.
Silly me, en ik maar denken dat het ging om de snelle verspreiding van de islam

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 17 mei 2018 18:58

Gershom schreef:
17 mei 2018 18:42
17 mei 2018 18:35
Silly me, en ik maar denken dat het ging om de snelle verspreiding van de islam
Ik ben daar overigens helemaal niet blij mee, zoals ik met de verspreiding van geen enkele religie blij zou zijn. Maar er zitten wat scherpe kantjes aan die Islam die maken dat ik er extra ongerust over word.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 mei 2018 19:04

Gershom schreef:
17 mei 2018 16:44
Wel als je alleen aan de wapenstok kan denken om dit soort problemen aan te pakken dan verdien je misschien de problemen die je hebt?!
Bij het overtreden van de wetten van het land is de wapenstok het minst schadelijke middel dat wordt ingezet tegen overtreders, dan heb je nog waterkanon, en daarna volgen de meer gevaarlijker middelen.
Let wel: Ik denk niet aan de wapenstok. Ik signaleer alleen de meest gebruikelijke wereldwijde reactie op overtreders van demonstratieverboden, ordeverstoringen, of het in gevaar brengen van de veiligheid.
Ik denk dat je een aantal stappen hebt overgeslagen, zoals mensen aanmanen door te lopen.
Gershom schreef:
17 mei 2018 16:44
Het is IMO niet zozeer de islam die problemen met zich meebrengt maar onze onwil/onkunde om er adequaat op te reageren. De democratie is altijd al van allerlei kanten belaagd geweest. Dat deze specifiek belagin vanuit de islam geïnspireerd is, is IMO niet het probleem. Het probleem IMO is dat de overheid zich op een aantal vlakken minder doortastend optreed als het om gelovigen gaat. Dan wordt maar al te vaak de vrijheid van religie aangehaald op een manier dat die voorrechten aan gelovigen zou verschaffen.
Ik ben bang dat jij redeneert vanuit de Nederlandse situatie. Ik zie het meer als een Europees probleem.In Frankrijk is de vrijheid van religie lang niet zo groot als in Nederland. Toch heeft Frankrijk een zeer groot probleem omdat zij nu eenmaal
mede door hun koloniale politiek veel meer moslims herbergen.
Als men in Frankrijk normaal de wapenstok zou gebruiken om bv. een sit in op straat op te ruimen maar men doet dat niet omdat het nu om biddende gelovigen gaat, dan is dat het soort situatie waarover ik het heb en dat blijkbaar ook een probleem is in Frankrijk.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 mei 2018 19:16

Gershom schreef:
17 mei 2018 00:20
dikkemick schreef:
16 mei 2018 22:08
Bevolkingsgroei kennen we nog van de katholieken. Gaat heen en vermenigvuldigd U. Ik geloof niet dat het zijn vruchten heeft afgeworpen. Secularisatie houd je volgens mij niet tegen.
Je moet wel in gedachte houden dat er na de reformatie een breuk optrad in de eenheid van het geloof.
Wij zijn nu 500 jaar verder De roomse kerk is versplinterd geraakt, en opgedeeld in een christendom met vele verschillende verschijningsvormen. De opkomst van het humanisme en de enorme verbetering van het wetenschappelijk
onderzoek en onderwijs heeft de tijd gehad om te rijpen, en kritisch denken wordt in onze regio vanaf de kleuterschool aangemoedigd.
Er is een enorm verschil ontstaan tussen het traditionele geloof van de oude wereld, en het restant verdeelde christendom dat nu nog over is. Kerken worden gesloten, Moskeeën zijn niet aan te slepen.
Als ik deze grafiek mag geloven valt het met de toename van het aantal moslims (en dus, neem ik aan het aantal moskeeën, wel mee.
Bovendien is er nog steeds de situatie dat de Islam een politiek systeem is en tevens een religie. Dat valt niet uit elkaar te halen. Gisteren kon je in het journaal nog een item zien over het probleem van de ramadan in combinatie met de eindexamens. Wanneer zag jij voor het laatst een onderwerp gewijd aan de veertig daagse vastenperiode bij de Katholieken? De meesten weten niet eens dat er zoiets bestaat. Daar komt bij dat je het christendom openlijk en zonder consequenties kunt verlaten, en dat kunnen islamieten niet. Dat alleen is al een forse rem op secularisatie. De samensmelting van religie en bestuur is een andere.
Wanneer heb jij het laatste kantbericht gelezen dat een ex moslim(a) vermoord is in Nederland? Ik ken wel vele tranentrekkende verhalen van ex Jehova's getuigen.
Maar eerlijk is eerlijk, gemakkelijk is het niet om islam te verlaten. Oud gereformeerden staan overigens ook niet te springen als hun kroost op seculiere benen gaat staan.
Democratie is ook een groot goed in ons land en als steeds meer mensen moslim worden (is dit zo?) en dit land islamiseert (is dit zo?) dan is dat misschien het grote nadeel van een democratie.
De islam heeft die bekeerlingen niet nodig om een overwicht te bereiken. Het helpt,maar het is niet noodzakelijk.
Er zijn genoeg islamieten die niet in een democratische staat geboren zijn, het niet kennen, en ook niet aantrekkelijk vinden. De mensen die 40 jaar geleden hier zijn komen wonen, hebben na een aantal jaren hun vrouwen laten overkomen.
Hun kinderen zijn hier geboren, maar zijn voor een groot deel islamitisch opgevoed. Een ander deel is gekomen als vluchteling, maar ook als je vlucht wordt je niet vanzelf een seculier denkende democraat.[/quote]Juist die generatie die hier geboren is, heeft met een multiculturele samenleving (en secularisering) te maken. Ik ben nog steeds van mening dat die trend zich zal doorzetten. De oude garde zal alleen eerst het loodje moeten leggen.
Even zo goed als vrijheid (van godsdienst) dus nadelen kent. Natuurlijk mag je preken op straat, maar dan moet je dus als prekende imam ook accepteren dat Richard Dawkins naast je staat te spreken.
En dat hoef je niet te doen wanneer je met heel veel gelijkgestemden in die straat aanwezig bent. Waarmee ik maar wil zeggen dat de democratische regels die wij zo gewoon vinden voor een moslim helemaal niet vanzelf sprekend zijn.[/quote]"Onze" regels gelden voor IEDEREEN in dit land! Of jij nou door rood rijdt, de Jehova's getuige of ik....we worden allemaal bekeurd.
Want je leeft in land waar bepaalde wetten gelden en daar heb je je, onafhankelijk van welke overtuiging/ideologie je ook aanhangt, aan te houden.
En wat als je die democratische wetten helemaal niets vindt, en je eigen sharia superieur acht? Is dat zo ondenkbaar? Dan vorm je een meerderheid, en daar kan je rustig 10 of 15 jaar de tijd voor nemen, en dan kan je zonder een schot te lossen de democratie vervangen. Tenzij je heel graag denkt dat alle moslims als vanzelf seculier worden en de democratie zullen omarmen. Ik zie geen signalen in die richting.[/quote]Nogmaals: Als jij door rood rijdt...
Idealistisch geweld houd je overigens nooit tegen.

Nergens in deze uiteenzetting heb ik het over geweld gehad. Mijn betoog geeft juist aan dat je een omwenteling met een beetje geduld geweldloos kunt bereiken. Als wij onze democratische regels te niet veranderen zal dat ook zeker lukken.
Die regels worden in de praktijk ook al stilzwijgend opgerekt. Wij geven Turkije geld om de vluchtelingen daar te houden.
Turkije geld niet als schoolvoorbeeld van een verlichte democratie, en in normale tijden zouden wij met die staat ook geen zaken doen. Nu doen wij dat wel. Waarom?[/quote]
Eensch!
I know that I am intelligent, because I know that I know nothing.
Socrates

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 mei 2018 19:32

gerard_m schreef:
17 mei 2018 09:19
dikkemick schreef:
16 mei 2018 22:08
Is er geen democratie dan in Duitsland?
Het herstel van de democratie tussen pakweg 1942 en 1945 ging niet echt geruisloos.
Bevolkingsgroei kennen we nog van de katholieken. Gaat heen en vermenigvuldigd U. Ik geloof niet dat het zijn vruchten heeft afgeworpen. Secularisatie houd je volgens mij niet tegen.
Waarop baseer je dit optimisme?

In nagenoeg alle landen neemt de aanhang van de islam toe. Dat heeft deels te maken met de hogere geboortecijfers, en deels ook met de strenge regels voor uittreding (variërend van een religieus verbod tot een wettelijk verbod). Ik zie in Nederland geen secularisatie onder moslims, jij wel?

Ik hoop heel erg dat je gelijk krijgt en ik ongelijk.
Dat laatste hoop ik ook. Ik type nu alleen even: "islam en secularisatie" in en krijg de volgende (positieve!) hits op blz. 1:

1
2
3
4
5

Maar goed, met even zoeken post je zo 5 negatieve berichtgevingen. De waarheid zal in het midden liggen. We zullen er in ieder geval met de jeugd moeten zien uit te komen. Onderwijs dus! En dat betekent: GEEN islamitisch onderwijs! En dat betekent: GEEN confessioneel onderwijs meer in dit land. En dat betekent een aanpassing van de wet op vrijheid van onderwijs.
I know that I am intelligent, because I know that I know nothing.
Socrates

Gershom
Ervaren pen

Bericht door Gershom » 17 mei 2018 21:01

dikkemick schreef
We zullen er in ieder geval met de jeugd moeten zien uit te komen. Onderwijs dus! En dat betekent: GEEN islamitisch onderwijs! En dat betekent: GEEN confessioneel onderwijs meer in dit land. En dat betekent een aanpassing van de wet op vrijheid van onderwijs.
Dat is zonder twijfel het ei van Columbus. Ik ben voor een dergelijke maatregel. Er is helaas een praktisch probleem. Daar is geen meerderheid voor te vinden.
Het voorstel sneuvelt al voordat het is ingediend, met Geert-Jan Seegers op een wip-positie in de kamer.
Er is een tweede probleem. Wat ga je doen met de al die bestaande confessionele scholen die dan leeg komen. Wat doe je met onderwijzers die met volle overtuiging dagelijks les staan te geven? Zullen die goed gemotiveerd omschakelen naar seculier onderwijs? En er is al zo'n gebrek aan goede onderwijzers?
Ik ben bang dat dit hem niet gaat worden...

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 17 mei 2018 21:30

Ik denk dat Gershom gelijk heeft.

En zelfs als het al zou lukken: zou neutraal onderwijs zoveel invloed hebben op kinderen die islamitisch worden opgevoed? Ik denk dat je dit schromelijk overschat. De meeste islamitische kinderen zitten ook niet op islamitische scholen. De invloed van de ouders, omgeving, moskee, en wellicht de angst/ overtuiging die gekweekt is, krijg je niet weg door kinderen naar een openbare school te sturen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 mei 2018 05:07

Gershom schreef:
17 mei 2018 17:05
Peter het is geen geheim dat ik erg slecht kan rekenen maar ik houd mijn sommetje even simpel zonder allerlei variabelen
zoals kindersterfte en kraamvrouwkoorts

1 man+1 vrouw resulteert in 2 kinderen
1man + 3vrouwen levert dan toch 6 kinderen op?

Mannelijk chauvinisme? kom op he. Mijn derde kind was niet gepland.
En één vrouw is eigenlijk al teveel van het goede. Ik was al blij geweest met de helft.
Een van mijn collega's noemde altijd de 20-80 regel. volgens hem verwekt 20% van de mannen 80% van de kinderen.
Het maakt voor de totale bevolking niets uit of hij met 1 of met 4 vrouwen getrouwd is. Het enige wat telt is het aantal kinderen dat iedere vrouw krijgt. Als één man 3 vrouwen trouwt, blijven er 2 vrijgellen over. DIe vergeet jij mee te tellen.

De toename van de moslimbevolking is bovendien niet uitsluitend afhankelijk van het geboortecijfer. Niet gelovigen krijgen gemiddeld minder kinderen dan gelovigen en toch neemt hun aandeel in de totale bevolking gestaag toe. (zelfs in Saüdie Arabië) Verder blijkt ook uit de prognose van 63% stijging in 40 jaar, dat het kindertal afneemt. Tussen 1950 en 1970 verviervoudigde de bevolking in veel moslimlanden - bij voorbeeld in Algerije. Dus 300% stijging in 30 jaar. Dat is een wereld van verschil met 63% in 40 jaar. Bij de laatste hoort een jaarlijkse groei van 1,23%, bij de tweede een jaarlijkse groei van 4,73%. Ondanks de daling van de niet-moslimbevolking zouden er zonder geloofsafval in 2050 nog altijd geen landen in West Europa zijn met een moslimmeerderheid. Ook niet als je de complete bevolking van Syrië toevoegt (tenzij je ze allemaal in Zweden dumpt uiteraard). Bovendien steunen niet alle moslims bijvoorbeeld het idee van de Sharia. Met name in (Oost) Europese landen is dat slechts een minderheid. (maximaal 42% in Rusland). De meeste moslims die in Europa leven zijn dus niet radicaal en worden dat ook nooit. Afhankelijk van het politieke klimaat kan dat aandeel uiteraard wel toenemen. Het aantal gevaarlijke extermisten is vooralsnog te klein om statistische relevantie te hebben. Ook bij de grootste terreuraanslag ooit waren slechts 19 daders betrokken. Maar zij maakten wel 2.996 slachtoffers (inclusief zijzelf).

Dat laatste maakt dat het onderwerp voorlopig actueel blijft, ook al is het aanzienlijk minder belangrijk dan de opwarming van de aarde.
Ik wens u alle goeds

Gershom
Ervaren pen

Bericht door Gershom » 18 mei 2018 11:37

Peter van Velzen schreef:
18 mei 2018 05:07
Als één man 3 vrouwen trouwt, blijven er 2 vrijgellen over. DIe vergeet jij mee te tellen.
Die kunnen buiten beschouwing blijven in het kader van dit topic : de opmars van de radicale islam. Ik haal dat radicale er af want dat vertroebeld te zaak omdat radicaal nergens gedefinieerd wordt. Het ging om de snelheid waarmee de islam toeneemt in Europa. Als een man getrouwd is met 3 vrouwen is het resultaat 6 kinderen die opgevoed worden als moslim.
Moslimvrouwen trouwen eerder dan westEuropeese vrouwen. De 6 kinderen die inmiddels moslim zijn verwekken op hun beurt weer kinderen, op de leeftijd van 20 jaar maar nu gewoon bij eén vrouw, dan blijft er toch een voorsprong op de toename ten opzichte van de niet moslim omgeving. En op den duur is na een paar generaties de groep zo gegroeid dat ze politieke ruimte kunnen, en ook zullen opeisen.
Terwille van de begrijpelijkheid wil ik mij beperken tot de uitbreiding van de Islam in west europa. Hoe de bevolkingsgroei er in andere landen uitziet is voor deze discussie van minder belang en maakt de zaak hopeloos ingewikkeld, omdat er dan teveel variabele factoren mee gaan spelen.
Bovendien steunen niet alle moslims bijvoorbeeld het idee van de Sharia. Met name in (Oost) Europese landen is dat slechts een minderheid. (maximaal 42% in Rusland). De meeste moslims die in Europa leven zijn dus niet radicaal en worden dat ook nooit. Afhankelijk van het politieke klimaat kan dat aandeel uiteraard wel toenemen.
Of moslims de sharia steunen of niet is eveneens van minder belang. Is het aantal islamieten voldoende groot, dan zal men trachten stap voor stap de sharia ingevoerd te krijgen. (Zie Engeland) met als argument dat het hier toch uitsluitend om familie, en erfrecht kwesties gaat. Ook al wordt het niet door alle moslims openlijk ondersteund, wil dat niet zeggen dat moslims zich zullen verzetten tegen de implementering van de tijdelijk afgezwakte sharia.
Naarmate de politieke ruimte groeit zal ook de sharia zich op meer gebieden gaan willen manifesteren (zie het complete alcoholverbod in Indonesië) Je haalt Rusland en niet nader genoemde oost Europese landen aan als voorbeeld van gering enthousiasme voor de sharia, maar zijn dat volwaardige Democratieën?
Het aantal gevaarlijke extermisten is vooralsnog te klein om statistische relevantie te hebben. Ook bij de grootste terreuraanslag ooit waren slechts 19 daders betrokken. Maar zij maakten wel 2.996 slachtoffers (inclusief zijzelf).
Dat laatste maakt dat het onderwerp voorlopig actueel blijft, ook al is het aanzienlijk minder belangrijk dan de opwarming van de aarde.
Ik heb zoveel als mogelijk terreurdaden en aanslagen vermeden, omdat dit een uitwas is, die ook eens zal afnemen.
Om dan vervangen te worden door een geheel andere ideologische groepering die terreurdaden zal plegen.
Zolang ik leef is er al terreur in Europa geweest, en dat zal ook niet ophouden. Ik verwacht eerder een toename, vanwege onze vermenigvuldiging in het kwadraat.
(de belangrijkste oorzaak van de opwarming van de aarde)

Samenvattend geloof ik dat onze democratie een goede kans maakt binnen een aantal generaties vervangen te worden door de islam. Niet de radicale of de extremistische of de gematigde, maar gewoon door de islam. En dat is zeer goed mogelijk op een vreedzame manier.
Het is ook mogelijk dat zulks niet gebeurt, en dat mijn profetische gaven worden vertroebeld door mijn belabberde rekenkundige vaardigheid.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 18 mei 2018 12:47

Gershom schreef:
18 mei 2018 11:37
Als een man getrouwd is met 3 vrouwen is het resultaat 6 kinderen die opgevoed worden als moslim.
Moslimvrouwen trouwen eerder dan westEuropeese vrouwen. De 6 kinderen die inmiddels moslim zijn verwekken op hun beurt weer kinderen, op de leeftijd van 20 jaar maar nu gewoon bij eén vrouw, dan blijft er toch een voorsprong op de toename ten opzichte van de niet moslim omgeving. En op den duur is na een paar generaties de groep zo gegroeid dat ze politieke ruimte kunnen, en ook zullen opeisen.
De vrijgezellen maken wel uit, maar dat is niet het belangrijkste. Wat je niet meeneemt is het effect van de inburgering, van de Nederlandse scholen. Dit leidt tot een mate van ontkerkelijking, (ontmoskeeïng). Een bepaald deel van de moslims zal streng in de leer blijven, maar ook een groot deel gaat dezelfde kant op als al die mensen die christelijk opgevoed zijn en alleen met de kerst in de kerk komen en dezelfde kant als hun kinderen, wie het geloof al helemaal niets meer zegt. Dat duurt even voordat het aan de oppervlak komt. Een collega wonend in de Biblebelt zei ooit tegen me "Mijn opa is overleden en een tijdje erna zegt de vader van de collega dat ze nu niet meer naar de kerk hoeven". Ontkerkelijking gaat eerst onder de radar maar is niet tegen te houden in onze wereld. Kennis is dodelijk voor religie.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie