Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Bonjour
Site Admin

Re: Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Bericht door Bonjour » 11 mei 2018 18:12

Kijk nog eens naar het eerste bericht in dit topic. Dan moeten we ons toch schamen! Gulden Regel of broederschap. Ik zie het er niet in terug.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

appelfflap
Bevlogen

Bericht door appelfflap » 11 mei 2018 20:23

Bonjour schreef:
11 mei 2018 18:12
Kijk nog eens naar het eerste bericht in dit topic. Dan moeten we ons toch schamen! Gulden Regel of broederschap. Ik zie het er niet in terug.
zoals ik toen zei
moet je een dag vakantie nemen om je te kunnen registreren, omdat het bij de overheid enkel van 10-12u en 14-16u op weekdagen kan, dan verlies je tientallen procenten aan kandidaten

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 12 mei 2018 15:46

Bonjour schreef:
11 mei 2018 18:12
Ik heb er niet vaak last van, maar in dit geval schaam ik me dood dat ik Nederlander ben.
Maar het is plaatsvervangende schaamte, want ik ben al sinds mijn 18e een zogenaamde 100% donor. Alles wat ze kunnen gebruiken, mogen ze gebruiken. Als ze mijn skelet in een klaslokaal willen zetten: prima! En als een onderdeel van mij mijn grootste vijand een beter leven kan geven: be my guest.
Daarnaast heb ik mijn hersenen heel expliciet (separaat codicil) aan de Hersenstichting gedoneerd in het kader van langlopend onderzoek naar afwijkingen in de hersenen bij personen met bepaalde stoornissen, in mijn geval een gegeneraliseerde angststoornis. Mijn vrouw heeft er voor getekend dat ze mij na mijn dood niet meer hoeft te zien, omdat ze dan zo snel mogelijk mijn schedel zullen open zagen. Ik ben er blij mee en ik hou, door haar houding in dezen, nóg meer van haar.

Ares

Bericht door Ares » 16 mei 2018 10:43

Giovedico delle Fate schreef:
12 mei 2018 15:46

Ik heb er niet vaak last van, maar in dit geval schaam ik me dood dat ik Nederlander ben.
Hiervoor ben ik dus echt allergisch, je moet niet zo makkelijk rondstrooien met 'ik schaam me dat ik Nederlander ben'. Je kan ook kritiek hebben en tegelijkertijd trots op je land blijven. Wilde ik even kwijt.
Dappere mensen zijn fel in de strijd, maar voor die tijd rustig
- Aristoteles

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 16 mei 2018 11:39

Eigenlijk lijkt het me wel goed als er een referendum komt. Ik vraag me af hoe deze kwestie onder de mensen leeft. Ik vraag me af of er een groot verschil is met de politiek waar alles net kielekiele aangenomen is.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mei 2018 11:44

Ares schreef:
16 mei 2018 10:43
Hiervoor ben ik dus echt allergisch, je moet niet zo makkelijk rondstrooien met 'ik schaam me dat ik Nederlander ben'. Je kan ook kritiek hebben en tegelijkertijd trots op je land blijven. Wilde ik even kwijt.
Tja, ik kan helaas niets aan jouw allergieën veranderen.
En dan: er is helemaal niet zo bijster veel om trots op te zijn wat Nederland betreft.
Ik snap heel goed dat het hier verhoudingsgewijs zo slecht nog niet is, maar om daar nou 'trots' op te zijn... Ik ken dat gevoel van patriottisme niet zo goed. Al hang ik wel de vlag uit op 27 april en 4 en 5 mei. Maar dat is deels omdat het feestelijk staat en deels uit respect.

Ares

Bericht door Ares » 16 mei 2018 14:43

16 mei 2018 11:44
Ares schreef:
16 mei 2018 10:43
Tja, ik kan helaas niets aan jouw allergieën veranderen.
En dan: er is helemaal niet zo bijster veel om trots op te zijn wat Nederland betreft.
Ik snap heel goed dat het hier verhoudingsgewijs zo slecht nog niet is, maar om daar nou 'trots' op te zijn... Ik ken dat gevoel van patriottisme niet zo goed. Al hang ik wel de vlag uit op 27 april en 4 en 5 mei. Maar dat is deels omdat het feestelijk staat en deels uit respect.
Vanwaar die negativiteit? Er is genoeg hier waar je trots op kan zijn, maar je moet er wel open voor staan. Kijk naar Duitsland, waar homo's pas sinds vorig jaar mogen trouwen en de jaren 90 versie van het CDA nog steeds aan de macht is. Verhoudingsgewijs is het niet alleen zo slecht nog niet; dit is een van de beste landen om in te leven!

Nationalisme is een illusie waar ik weinig waarde aan hecht, maar zie het probleem niet zo in van een beetje gezonde trots. (Dus niet van het niveau Turkije)
- Aristoteles

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mei 2018 15:13

Ares schreef:
16 mei 2018 14:43
Vanwaar die negativiteit? Er is genoeg hier waar je trots op kan zijn, maar je moet er wel open voor staan. Kijk naar Duitsland, waar homo's pas sinds vorig jaar mogen trouwen en de jaren 90 versie van het CDA nog steeds aan de macht is. Verhoudingsgewijs is het niet alleen zo slecht nog niet; dit is een van de beste landen om in te leven!

Nationalisme is een illusie waar ik weinig waarde aan hecht, maar zie het probleem niet zo in van een beetje gezonde trots. (Dus niet van het niveau Turkije)
De definitie van 'trots' die ik hanteer, is kennelijk een andere dan de jouwe. Ik omarm die uit de Wikipedia, omdat die voor mij de lading dekt:
Trots is de aanduiding voor iemands eergevoel, een menselijke emotie die soms ook met ijdelheid of hoogmoed gepaard kan gaan.
Ik heb nauwelijks last van 'eergevoel', en al helemaal niet in relatie tot zoiets vergankelijks als 'een land', dat toch ook maar gewoon bestaat omdat iemand ooit een paar stippellijntjes op de kaart heeft getekend.
En als je het wilt weten, ik ben er op jouw manier best trots op dat in NL het homohuwelijk bij wet is geregeld. Maar wat heb je daaraan als bijvoorbeeld hulpbehoevende ouderen maar 1 x per week onder de douche worden gezet? Als ze mazzel hebben. Weg 'trots'.
Dat laat overigens allemaal onverlet dat NL inderdaad een van de beste landen is om in te leven. Ik zie alleen niet in wat mijn 'eergevoel' daarmee te maken zou hebben.

Ik denk dat jij met 'trots' eerder doelt op 'nationale trots'. De Wikipedia schrijft hierover:
In Duitsland wordt nationale trots vaak geassocieerd met het voormalige naziregime. Sterke uitdrukkingen van nationale trots worden daarom niet goed geaccepteerd door veel Duitsers. De goedkoopste trots is de nationale trots volgens de Duitse filosoof Schopenhauer. Tijdens het wereldkampioenschap voetbal in 2006, dat werd gehouden in Duitsland, was een golf van nationale trots merkbaar, sterker dan de jaren ervoor. Hoewel sommigen aarzelden om zulke steun als het hangen van vlaggen uit de ramen te betuigen, werd dit steeds meer naarmate het Duitse elftal verder kwam in het toernooi. Toen de halve finale tegen Italië aanbrak, was de hoeveelheid nationale trots en eenheid op zijn hoogtepunt tijdens het toernooi.
Ik denk dat ik best heel goed én positief door het leven kan gaan zonder die 'trots'...

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 17 mei 2018 01:19

16 mei 2018 15:13
De definitie van 'trots' die ik hanteer, is kennelijk een andere dan de jouwe. Ik omarm die uit de Wikipedia, omdat die voor mij de lading dekt:
Trots is de aanduiding voor iemands eergevoel, een menselijke emotie die soms ook met ijdelheid of hoogmoed gepaard kan gaan.
Ik vind dat een zeer goedkope en niets zeggende definitie van trots.
Ik durf beweren dat trots geen uitsluitend menselijke emotie is, en helemaal niets met ijdelheid of hoogmoed te maken heeft
Ik heb nauwelijks last van 'eergevoel', en al helemaal niet in relatie tot zoiets vergankelijks als 'een land',
Daarin komen wij overeen.
Ik ben ook niet "trots" op mijn land, maar ik ben wel blij dat ik er in woon. Het is best een lekker landje toch?
Ik zie alleen niet in wat mijn 'eergevoel' daarmee te maken zou hebben.
Ik ook niet zo één twee drie, maar misschien komt dat ook omdat ik er nauwelijks iets van betekenis aan heb bijgedragen.
De Wikipedia schrijft hierover:
Daar staat wel vaker gemakkelijk bijeengesprokkelde bla bla in de wikipedia. Daar hoeven zij niet trots op te zijn.
En steevast duikt de nationale trots van Duitsland weer op. Terwijl je eens naar de vlaggenzee van Israël zou moeten kijken op Onafhankelijkheidsdag. In iedere Israëli schuilt een vendelzwaaier zo lijkt het wel.
Ik denk dat ik best heel goed én positief door het leven kan gaan zonder die 'trots'...
Dat soort trots komt mij ook niet bekend voor
Toch ben ik een trotse man. Maar dan op de prestaties die ik zelf geleverd heb, en de moeilijkheden die ik zelfstandig te boven ben gekomen. Trots zijn op eigen verdiensten heeft niets met ijdelheid te maken, maar meer met dankbaarheid.
Het heeft ook weinig met hoogmoed van doen, want jij kan weer trots zijn op jou eigen verdiensten, die wellicht van een geheel andere aard zijn. Pas als je ze met elkaar zou willen vergelijken zou er sprake kunnen zijn van hoogmoed.
Maar zolang je ze bij voorbaat als onvergelijkbare grootheden ziet, is er niets mis met je trots.

Ik heb overigens bij mijn honden vaak een vorm van trots waargenomen wanneer ik ze vroeg iets te zoeken. Ze hadden vaak allang van tevoren in de gaten dat speuren op het programma stond, en konden dan vaak hun ongeduld niet bedwingen om te tonen hoe goed zij de verstopte voorwerpen terug konden vinden. Zelfs al was het voorwerp diep onder de sneeuw verstopt. Ga jij maar eens snuffelen in de diepvries. Je ruikt mooi niks, maar zij wel. En dan stonden zij echt te dansen van opwinding. Omdat ze een stuk oude krant gevonden hadden...wat heb je als hond daar nu aan?

Ares

Bericht door Ares » 17 mei 2018 12:35

16 mei 2018 15:13
Ik heb nauwelijks last van 'eergevoel', en al helemaal niet in relatie tot zoiets vergankelijks als 'een land', dat toch ook maar gewoon bestaat omdat iemand ooit een paar stippellijntjes op de kaart heeft getekend.
Het concept van een land is inderdaad vaag, maar we zijn toch gevormd door het land waar we al ons hele leven in wonen. En indien jij je vanwege enkele problemen (die in ieder land voorkomen) voor dat land schaamt, vind ik dat jammer.
- Aristoteles

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 mei 2018 03:31

Je schamen voor een land, is net zo onzinnig als er trots op zijn, behalve als je aan het goede of slechte ervan hebt bijgedragen.
Ik wens u alle goeds

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 22 mei 2018 05:08

Peter van Velzen schreef:
18 mei 2018 03:31
Je schamen voor een land, is net zo onzinnig als er trots op zijn, behalve als je aan het goede of slechte ervan hebt bijgedragen.
Iedereen draagt bij aan het goede of slechte van je familie/club/clan/land/continent/wereld/universum/multiversum.
Of je wilt of niet, weet of niet, doet of niet; alles is een optelsom, van ons, als radertjes in het geheel.

Als mensen hier vragen 'waar kom je vandaan?" ben ik blij dat ik Nederland kan zeggen en geen V.S. Toen ik in Indonesië was tijdens hun onafhankelijkheidsdag, lag dat wat lastiger. In Brussel voelde ik plaatsvervangende schaamte dat dit de hoofdstad van Europa moest voorstellen.
Toch voel ik me wereldburger en begreep ik Maxima's uitspraak daarover wel.
Wat mij betreft mogen alle grenzen weg. Edoch, tot het zover is, ben ik Nederlander en vertegenwoordigt mijn land ook mij op het wereldtoneel mede door mijn stemgedrag. Met een Wilders als president zou ik overwegen een andere nationaliteit aan te nemen.

Denken dat je niet zou bijdragen aan het goede of het slechte klinkt voor mij hetzelfde als een McmadTasty die zich aan een democratie/samenleving denkt te kunnen onttrekken door er buiten of naast te gaan staan.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 mei 2018 06:34

Petra schreef:
22 mei 2018 05:08
18 mei 2018 03:31
Iedereen draagt bij aan het goede of slechte van je familie/club/clan/land/continent/wereld/universum/multiversum.
Of je wilt of niet, weet of niet, doet of niet; alles is een optelsom, van ons, als radertjes in het geheel.
Dat is waarschijnlijk waar, maar heb je meer aan het goede of aan het slechte bijgedragen? en is dat verschil groot genoeg om trots of schaamte te rechtvaardigen? De invloed van de gemiddelde burger in Nederland is 0,000006%. Nauwelijks relevant.
Ik wens u alle goeds

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 22 mei 2018 09:31

22 mei 2018 06:34
Dat is waarschijnlijk waar, maar heb je meer aan het goede of aan het slechte bijgedragen? en is dat verschil groot genoeg om trots of schaamte te rechtvaardigen? De invloed van de gemiddelde burger in Nederland is 0,000006%. Nauwelijks relevant.
Moet ik mijn gevoelens van schaamte nu ook al gaan 'rechtvaardigen'? En dan nog wel met statistiek? Alsof dat ook maar iets aan mijn gevoelens zou veranderen. :wink:

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 22 mei 2018 11:27

22 mei 2018 06:34
Hoe bepaal je of iets een goede of slechte bijdrage is?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Plaats reactie