Laat ik zelf een beetje bang zijn voor als meteen een antwoord opkomt, bij elke vraag....-> For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.Het leuke vh boek 'En de aarde bracht voort' (Vd Brink) is de systematische opzet: telkens als er een vraag opkomt, komt er meteen antwoord
Zo dit punt: ik vroeg me af of je niet aan ontologische ipv historische zondeval kunt denken. Had @ridderjeroen ook al bedacht
Vd Brink acht dit 'puur theoretische mogelijkheid'. Maar in combinatie met de 'ahistorische' (mythologische) uitleg (p. 215-6) zou t kunnen
Gen 2-3 vertelt zo (onvermijdelijk historisch geconstrueerd) v ontologische zaak: contingentie v zonde. VdB is daar te snel klaar mee imo
https://twitter.com/StefanPaas/status/9 ... 6118739968
En ....zoals Kant zou stellen : The answers on our factual questions will always give rise to further as yet unsanswered questions..
En oh, Stefan weet dat het uitkomt in Engels:In hfst 7 definieert Vd Brink zijn project als 'hercontextualiseren vd christelijke theologie in evolutionistisch wereldbeeld' #missionair
Ik moet zeggen dat ik het een erg sterk hoofdstuk vind. Grondig, diepgaand en hoopvol. Snap de kritiek niet goed.
De evolutietheorie kan ons helpen prachtige aspecten vh evangelie te ontdekken die daarin lange tijd wat verborgen hebben gelegen' (p. 262)
Kortom, tot nu toe gewoon een heel goed, behulpzaam boek. Verdient serieuze theologische bespreking zonder vrees of verborgen agenda's.
https://twitter.com/StefanPaas/status/9 ... 5998690310
Just read excellent book on theology and evolution. In Dutch, but will be out in English in 2018. Discusses all issues in depth >
> Gijsbert van den Brink, 'Reformed Theology and Evolutionary Theology'.
Ik begrijp zelf niet hoe het mogelijk is "evolutietheorie kan ons helpen prachtige aspecten vh evangelie te ontdekken die daarin lange tijd wat verborgen hebben gelegen". Dat is niets anders dan je eigen verliefdheid inlezen, en theologisch gezien dwaasheid. Ik ben het ook niet eens met conclusie van sommige forumleden dat je als aanhanger van evolutie theorie wel een aheïst moet worden. Geloof vraagt altijd ergens een sprong,. die sprong is in de moderne tijd miljoenen malen moeilijker geworden om nog als redelijk te verwoorden. Voor de meeste gelovigen is hun geloof zo vanzelfsprekend geworden dat ze die stap van bevreemding niet maken , of durven en willen maken
Wel is de conclusie van Stefan Paas over dit boek een iets andere dan van Rereformed ..