Verantwoordelijkheid.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Verantwoordelijkheid.

Bericht door heeck » 16 jan 2020 09:50

PetervanVelzen schreef:Waar het om draait is niet of een bewuste handeling de oorzaak was van de schade, maar of het opleggen van verantwoordelijkheid het gedrag van mensen in de toekomst kan verbeteren. En of degenen die schade hebben geleden deze vergoed kunnen krijgen, of - waar dit onmogelijk is – enige genoegdoening.
Het draait mee om de handlelingbekwaamheid van de veroorzaker, en gaat niet te vergeten, ook over schade aan zichzelf die door niemand kan worden vergoed.

Ik was juist van plan om een stuk af te gaan scheiden over mereologische besmetting, waar jij vast ook zal hebben gedacht in je essay.

Ik zit niet op Facebook en ga dat ook niet doen; dus verder kan ik niet reageren op je essay.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Peter van Velzen
Moderator

Re: Verantwoordelijkheid.

Bericht door Peter van Velzen » 16 jan 2020 17:10

axxyanus schreef:
16 jan 2020 09:48
Ik dacht dat voor het soort situaties dat jij hier nu beschrijft eerder het woord "aansprakelijk" van toepassing is dan "verantwoordelijk".
Voor wat de privaatrechtelijke zaken betreft heb je volledig gelijk, maar voor de politiek is "verantwoordelijk" juister. Ik denk niet dat de generaal persoonlijk de schade gaat vergoeden. In het strafrecht lijken mij de termen beiden even juist.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie