Hulpeloos maar schuldig - Gereformeerde paradox - depressie.

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Hulpeloos maar schuldig - Gereformeerde paradox - depressie.

Bericht door Maria » 03 aug 2017 12:19

http://www.kok.nl/boek/hulpeloos-maar-schuldig/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Hulpeloos maar schuldig"
Het verband tussen een gereformeerde paradox en depressie
Aleid Schilder

Verschijningsdatum: 10-01-2017
Taal: Nederlands
Genre: Theologie algemeen
Nieuwe editie van 'Hulpeloos maar schuldig', het boek dat vele ogen opende.
De gereformeerde kerk legt sterk de nadruk op de zondigheid van de mens en op onze onmacht om goede dingen te doen. Het spanningsveld dat ontstaat door een onaanvaardbaar Godsbeeld en een ziekmakend mensbeeld leidt bij (ex-)gereformeerden tot depressieve gevoelens. Therapeut Aleid Schilder gaat in 'Hulpeloos maar schuldig' in op de hulpverlening aan cliënten met een gereformeerde achtergrond.

Aleid Schilder groeide op in het klimaat van de gereformeerde kerken. Na haar jeugd in Kampen studeerde ze klinische psychologie in Groningen. Deze studie rondde ze af met de scriptie 'Hulpeloos maar schuldig', die 25 jaar geleden insloeg als een bom.
Het eerste hoofdstuk te lezen in te downloaden PDF bestand
http://www.boekdb.nl/mediafile/53ec92c2 ... 925586.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Re: Hulpeloos maar schuldig - Gereformeerde paradox - depres

Bericht door Storm » 03 aug 2017 13:10

Ja, ik heb het ooit jaren geleden gelezen. En eind jaren 80 was er een documentaire; hete hoofden, koude harten. Deze ging over de familie Schilder, de kopstukken van de Geref-vrijgemaakten. Ik heb gegoogeld maar ik kan deze niet terug vinden.
In oorlogstijd hebben ze zich losgemaakt van de gereformeerden en ik herinner me hen als de Schriftgeleerden.
Zelf synodaal opgevoed merkte ik dat de enkele gezinnen in ons stadje zich niet begaven onder ons; gewone gepeupel. En zeker niet bevriend waren met synodaal gereformeerden. Toen was er ook al het hellend vlak :wink: Ze gingen naar dezelfde school, dezelfde club, dezelfde vrienden, -dezelfde- betekende gereformeerd vrijgemaakt. Ze kwamen in dezelfde hemel, ze trouwden met gereformeerd vrijgemaakten. Ze waren vaak keurig, beleeft en wisten veel Bijbelteksten te noemen en uit te leggen. Inge Bosscha komt ook uit een gereformeerd vrijgemaakt nest. We hebben het een en ander van haar gelezen hierover. Natuurlijk overtrek ik één en ander, en waren niet alle geref vrijgemaakten zo gesloten, maar het was moeilijk voor velen om vrienden te hebben buiten de veilige omgeving.

De oude mop die ook gereformeerd vrijgemaakten nu wel vertellen; Petrus gaf een rondleiding door de hemel en zei bij een bepaalde deur; ssstttt, stil, hier wonen de gereformeerd vrijgemaakten, ze denken dat ze alleen zijn in de hemel.
Maar er breken andere tijden aan, veel jongere gereformeerd vrijgemaakten flirten met de evangelischen en welja ;
vrouwen mogen sinds kort in het ambt. Tot treurnis van velen dus...... of dit weer een kerkscheuring wordt?? :roll:

@Maria, maar je wilt het waarschijnlijk over het boek hebben. :)

Ik kan me zo voorstellen dat opgroeien in een familie waar veel "hete hoofden" waren/zijn voor een kind -zoals ook Aleid Schilder- verschrikkelijk was. Of ze koude harten hadden durf ik niet te zeggen, maar wat zal er in de huiskamers veel gediscussieerd zijn.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 03 aug 2017 14:43

Meer depressies bij GKV ers of tenminste bij streng reformatorische christenen, dat geloof ik wel. Angst voor de hel spreek bijv bij oud gereformeerden nog meer een rol.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 aug 2017 15:58

Storm schreef: Maar er breken andere tijden aan, veel jongere gereformeerd vrijgemaakten flirten met de evangelischen en welja ;
vrouwen mogen sinds kort in het ambt. Tot treurnis van velen dus...... of dit weer een kerkscheuring wordt?? :roll:

@Maria, maar je wilt het waarschijnlijk over het boek hebben. :)
Ik heb dit geplaatst nav. dit boek, waar ik elders op werd gewezen.
Dat betekent dat het nog steeds heel actueel is bij fiks wat mensen.
Dat jij hier ook meer over weet en ook vraagtekens zet nu de vrijgemaakten, wsl. door het steeds dringender worden van het aantrekken van de touwtjes van de wet, tekent al voor de actualiteit en ook ik denk dat dit nog wel een staartje zal hebben.

Het gaat mi. in dit boek om de redenen, waarom binnen bepaalde groeperingen meer depressies voorkomen en waar dat door zou kunnen komen.
Dat is wat mij interesseert en wat ik bespreekbaar wilde maken.
Dit hele topic kan naar een discussie forum, als er verdere gedachten wisselingen volgen.
Mi. kun je deze paradox ook toepassen op alle religies en denominaties, zwaarmoedig een strikt godsbeleven heerst.
Niet eens alleen naar de orthodox christelijke levensvisie.

Altijd de schuld bij jezelf moeten zoeken en jezelf zware zondigheid opleggen.
En dat terwijl ook steeds gepredikt wordt dat God liefde is en vrede brengt, problemen oplost en eeuwig leven brengt.
Dat is het paradoxale.

Overal waar de mens geacht wordt zich zo te gedragen, zoals geen mens ooit zal kunnen.
Vanwege natuurlijke eigenschappen van de mens in zijn algemeen of door individuele geaardheid.
En dat op straffe van.......
Minstens zeer zware minderwaardigheidsgevoelens en dus ook schuldgevoelens naar een god van liefde.
(Of een leefgemeenschap, die onmogelijkheden oplegt)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 04 aug 2017 04:00

Is je stelling dan: wel geloven maakt depressiever dan niet geloven?

Je zou dat ook in het boeddhisme kunnen zien.
Het euvel is immers dat je nooit 's een keertje goed genoeg bent, denk ik.
Vooral veel beginners in Boeddhisme kampen met depressieve gevoelens. Waarbij het natuurlijk de vraag is of dat oorzaak of gevolg is.

Je zou je natuurlijk ook de vraag kunnen stellen of je al depressief wordt zodra je diepzinnig na gaat denken over het leven in het algemeen en je eigen leven in het bijzonder.
En dat het misschien dát is waar geloven toe aanzetten.
Wat dan zwaarder weegt weet ik niet maar zoals ik het begrijp wordt dat schuldgevoel 'afgekocht' door Jezus.

Weltschmerz is een zeer hedendaags verschijnsel! (Onder alle gelederen)
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie