Hexakosioihexekontahexafobie

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

TTC

Hexakosioihexekontahexafobie

Bericht door TTC »

Af en toe kom je woorden tegen die een mens amper kan uitspreken, toch wekken ze enige fascinatie op wanneer we ze inhoudelijk beschouwen. Wellicht is het onderwerp al meerdere malen de revue gepasseerd, een topic over - even ademen - hexakosioihexekontahexafobie, over de angst voor een getal. Ik stel me de vraag of deze angst ook overstegen kan worden, een vraag aan diegenen die er überhaupt angst voor hebben. Andere bedenkingen bij het onderstaande?

Hexakosioihexekontahexafobie is angst voor het getal 666. De naam is afgeleid van de Oudgriekse woorden ἑξακόσιοι hexakósioi, zeshonderd, ἑξήκοντα hexékonta, zestig, ἕξ héx, zes en φόβος phóbos, angst/vrees. Het getal 666 wordt in bepaalde christelijke religieuze opvattingen als het getal van het Beest in verband gebracht met Satan en de antichrist, op basis van de Openbaring van Johannes (13 vers 17-18) uit het Nieuwe Testament. Angst voor of vermijding van dit getal komt dan ook vooral voor in culturen die door het christendom zijn getekend.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hexakosio ... ahexafobie" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Hexakosioihexekontahexafobie

Bericht door Dat beloof ik »

Als ik deze term inhoudelijk bekijk is 'belachelijk' het woord dat in mij op komt, en niet bepaald 'fascinerend'.
Maar ja, gelovigen zijn bang voor de gekste dingen, angst voor een getal is zo vreemd nog niet.
Dit is reactie 3003 van mij. Dat zijn 2 drie-en.
3+3= 6.
en dat dus 3 keer:666.

Je hebt het zelf over je afgeroepen TTC......

By the way. Je weet toch ook wel:
A=1
B-2
C=3 etc..
doe dat eens met het woord "computer" en tel de getallen op........
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waar ik aan moest denken, toen ik het onderwerp zag staan: "Er is een tank met Hexakosioihexekontahexafobie ontploft, Maar het kan geen kwaad voor de volksgezondheid"
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TTC

Bericht door TTC »

Dat beloof ik schreef:By the way. Je weet toch ook wel:
A=1
B-2
C=3 etc..
doe dat eens met het woord "computer" en tel de getallen op........
Warempel, het klopt nog ook. :)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ik heb wel een getallenvoorkeur; voorliefde voor specifieke getallen. (Maar geen geluksgetal!)
Is daar een vergelijkbare naam voor?
Lijkt me wel geinig. En het dan ook nog losjes proberen uit te spreken. :lol:

In China is het getal 4 het getal van de dood.
Dat wordt heel breed gedragen in de maatschappij en merk je in je dagelijkse leven op vele fronten.
Er is daar zeker angst voor dit getal.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
TTC

Bericht door TTC »

Petra schreef:Ik heb wel een getallenvoorkeur; voorliefde voor specifieke getallen. (Maar geen geluksgetal!)

Dat wordt heel breed gedragen in de maatschappij en merk je in je dagelijkse leven op vele fronten.
Denk dat het afhankelijk is van de getallen die je voorkeur genieten, kan je die delen?
Petra
Banned

Bericht door Petra »

TTC schreef:
Petra schreef:Ik heb wel een getallenvoorkeur; voorliefde voor specifieke getallen. (Maar geen geluksgetal!)

Denk dat het afhankelijk is van de getallen die je voorkeur genieten, kan je die delen?
Ik kan ze i.i.g door 1 delen. :)

Bij angst maakt het toch ook niet uit welk getal het is.

Het getal in China:
Ik ging een sim kaartje kopen, kreeg ik een lijstje met een paar mogelijke nummers.
Heel veel 4en in die nummers. Nou nou, zijn blijkbaar de overblijfsels dacht ik.
Stond er iemand naast me die boos uitviel tegen die medewerker, prompt kreeg ik een hele lijst met mogelijkheden en een vriendelijke knik van mijn helper.
Nou maakte het mij nooit veel uit wat ik voor nummer had, maar tóch stond ik daar een nummer te zoeken zonder 4 en met veel 8en, want die brengen dan weer geluk. :)

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
TTC

Bericht door TTC »

Petra schreef:Ik kan ze i.i.g door 1 delen. Bij angst maakt het toch ook niet uit welk getal het is.

Het getal in China:
Ik ging een sim kaartje kopen, kreeg ik een lijstje met een paar mogelijke nummers.
Heel veel 4en in die nummers. Nou nou, zijn blijkbaar de overblijfsels dacht ik.
Stond er iemand naast me die boos uitviel tegen die medewerker, prompt kreeg ik een hele lijst met mogelijkheden en een vriendelijke knik van mijn helper.
Nou maakte het mij nooit veel uit wat ik voor nummer had, maar tóch stond ik daar een nummer te zoeken zonder 4 en met veel 8en, want die brengen dan weer geluk. :)
Heb je daar praktische voorbeelden waarom 8en geluk brengen? Is dat een universeel iets?
Petra
Banned

Bericht door Petra »

TTC schreef:
Petra schreef:Ik kan ze i.i.g door 1 delen. Bij angst maakt het toch ook niet uit welk getal het is.

Het getal in China:
Heb je daar praktische voorbeelden waarom 8en geluk brengen? Is dat een universeel iets?
In het Chinees klinkt het uitspreken van 4 als het woord dood en 8 als het woord welvaart.
Als je dus je telefoonnummer aan iemand geeft ....

TTC

Bericht door TTC »

Petra schreef:In het Chinees klinkt het uitspreken van 4 als het woord dood en 8 als het woord welvaart. Als je dus je telefoonnummer aan iemand geeft ....
Het doet een beetje denken aan Metgod, die Nederlandse voetballer van weleer.
Picard

Bericht door Picard »

Petra schreef: In het Chinees klinkt het uitspreken van 4 als het woord dood en 8 als het woord welvaart.
Als je dus je telefoonnummer aan iemand geeft ....
Het lijkt me heel erg shockerend, voor een Chinees sprekende persoon in Nederland, het algemene nummer van de politie te bellen.
0900-8844
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik ook in the gym wil ik het liefst bepaalde lockernummers voor mijn kleding maar dat is natuurlijk wel gestoord :tongue3:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Petra
Banned

Bericht door Petra »

doctorwho schreef:
Ik ook in the gym wil ik het liefst bepaalde lockernummers voor mijn kleding maar dat is natuurlijk wel gestoord :tongue3:
Als je 11:11 ziet op je wekkertje dan zijn dat de engelen. Dat is niet gestoord maar echt waar. :wink:

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef: Als je 11:11 ziet op je wekkertje dan zijn dat de engelen. Dat is niet gestoord maar echt waar. :wink:
6:66 op je wekkertje is ook een rare tijd om op te staan :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

doctorwho schreef:
Petra schreef: Als je 11:11 ziet op je wekkertje dan zijn dat de engelen. Dat is niet gestoord maar echt waar. :wink:
6:66 op je wekkertje is ook een rare tijd om op te staan :D
Heel raar! 8:88 daarentegen komt vaker voor, als de stroom even uit is gevallen.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie