(Zelf) islamisering van Amerika?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: (Zelf) islamisering van Amerika?

Bericht door Vilaine » 22 jul 2017 18:56

dikkemick schreef:Haatimams moeten geweerd worden en dat is in dit land al bijna onmogelijk. Als Dawkins zijn speeches inhoudelijk vergelijkbaar zijn met die van de haatimams, dan is afzeggen een redelijk besluit en kan ik daar achter staan.
Maar als kritiek op een godsdienst geweerd gaat worden, noem ik dat ongewenste censuur.
Het zal dus van de inhoud van de speeches van Dawkins afhangen of dit verbod wel of niet terecht is. Voor zover ik zijn speeches ken, zijn ze gedreven, intelligent en inhoudelijk onderbouwd.
Het gaat op Berkeley om een wetenschappelijk praatje rondom zijn nieuwe boek. Niet om een (anti) islam speech.
Hij is afgezegd wegens zijn standpunt t.o. de islam, waar hij geen hoge pet van op van heeft. Inderdaad geeft hij nog wel eens aan de islam een achterhaalde woestijn religie te vinden en heeft het ook niet zo op doodstraf voor afvalligheid. Hij twijfelt ook erg aan het bestaan van een islamitische hemel. Ik meen dat hij ook wel kritiek heeft geuit op IS, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval zijn molsis niet zo blij met zijn kritiek. Christenen trouwens ook niet met een boek als "The god delusion".
Ik kan me voorstellen dat e.e.a. kwaad bloed zet bij moslims, maar om hem dan te straffen met uitsluiting van een wetenschappelijke voordracht vind ik weer het andere uiterste.
De vraag is, doet de universiteit het uit angst voor problemen, oprechte mening dat je geen kritiek mag hebben op religies, of specifieker wat kritiek op de islam betreft. Zou hij ook afgezegd zijn als hij ongezouten kritiek had gehad op kindermisbruik in de katholieke kerk. We zullen het nooit weten.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 jul 2017 19:07

@Vilaine
Vraag het KPFA Radio
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 jul 2017 20:02

Afgelopen juni heeft hij niets aan onduidelijkheid over gelaten.
te gast op het Cheltenham Science festival (5-10 juni 2017)
Brits evolutiebioloog Richard Dawkins was te gast op het Cheltenham Science festival (5-10 juni 2017). Hij beantwoordde er vragen over religieus onderwijs. De uitgesproken atheïstische academicus is gekend omwille van zijn jarenlange campagnes tegen christelijk fundamentalisme. Dit keer richtte hij zijn pijlen echter op de islam.

Volgens Dawkins zijn alle religies slecht, maar is het niet juist om te stellen dat ze daarom allemaal even slecht zijn: “Als je kijkt naar de impact die verschillende religies hebben op de wereld, dan is het duidelijk dat op dit ogenblik de meest kwaadaardige religie de islam moet zijn.”
Dat hij zich richt op de religie en niet op dit arme moslims maakt bij degenen die zich beledigd voelen om hun overtuiging weinig tot niets uit.
Dawkins voegde hier wel aan toe dat dit niet wil zeggen dat alle moslims slecht zijn. Eerder dat zij het slachtoffer zijn van de “homofobie, mysogynie (vrouwenhaat, red.) en vreugdeloosheid die wordt gepredikt door de extreme islam, Islamitische Staat en het Iraanse regime.”
Dit lijkt me een directe nog actuele redenen te kunnen zijn, waarom de afspraak voor augustus is gecancelled.
Uit het artikel achter deze link
We regret to inform you that KPFA has canceled our event with Richard Dawkins. We had booked this event based entirely on his excellent new book on science, when we didn’t
know he had offended and hurt – in his tweets and other comments on Islam, so many people.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 jul 2017 19:05

KPFA’s Reasons for Canceling a Richard Dawkins Event Are Worse Than We Thought

Het blijkt idd. dat het gaat om deze uitspraak eerder genoemd.
Echter volledig uit zijn verband geciteerd.
According to the station’s own reporting of the controversy, which I can’t embed here, Dawkins (whom one critic says is an “Islamophobe”) once said on Twitter that “Islam is the greatest force for evil in the world today.”
Daar Patheos deze woorden letterlijk citeert, mag ik aannemen dat ik ook de letterlijke inhoud mag doorgeven.
Just take that line from the Telegraph for a moment, the one about Islam being the “most evil religion in the world.” Here’s what Dawkins said in context.
“It’s tempting to say all religions are bad, and I do say all religions are bad, but it’s a worse temptation to say all religions are equally bad because they’re not,” he added.
“If you look at the actual impact that different religions have on the world it’s quite apparent that at present the most evil religion in the world has to be Islam.
“It’s terribly important to modify that because of course that doesn’t mean all Muslims are evil, very far from it. Individual Muslims suffer more from Islam than anyone else.
“They suffer from the homophobia, the misogyny, the joylessness which is preached by extreme Islam, Isis and the Iranian regime.
“So it is a major evil in the world, we do have to combat it, but we don’t do what Trump did and say all Muslims should be shut out of the country. That’s draconian, that’s illiberal, inhumane and wicked. I am against Islam not least because of the unpleasant effects it has on the lives of Muslims.”
Let me repeat that last part because KPFA sure as shit didn’t include it in their reporting.
… we don’t do what Trump did and say all Muslims should be shut out of the country. That’s draconian, that’s illiberal, inhumane and wicked. I am against Islam not least because of the unpleasant effects it has on the lives of Muslims.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie