ASMR

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: ASMR

Bericht door dikkemick » 10 jun 2017 12:43

Dat beloof ik schreef:
NEEEEEE!
Ik wil helemaal geen ASMR ervaring #-o
Dit is gewoon lekker relaxen. Waarom moet dat tegenwoordig ASMR heten en kan het niet gewoon 'lekker relaxen' blijven ? :evil:
Ik wil gewoon lekker relaxen met een Westvleteren.
Ik wil niet aan mijn ASMR behoefte werken met een Westvleteren.
Dan smaakt íe direct al een stuk minder.
Afbeelding

Verder is een ASMR-ervaring niet moeilijk hoor: Heb je weleens meegemaakt dat een situatie extreem rustgevend en ontspannend voor je was? Zoals het krijgen van een massage, een knipbeurt of het luisteren naar het geluid van regendruppels? Wilde je ook voor even je ogen dichtdoen, omdat het ontspannend was en je er slaperig van werd? Dan heb jij een ASMR-ervaring gehad! https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... -met-asmr/" onclick="window.open(this.href);return false;?

Gewoon weer een nieuwe naam voor lekker ontspannen...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 10 jun 2017 13:02

dikkemick schreef:Gewoon weer een nieuwe naam voor lekker ontspannen...
Gaat dat niet gepaard met Sonic Naturallly Occuring Rest Expulsions?
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 10 jun 2017 13:15

De Encyclopedist schreef:
dikkemick schreef:Gewoon weer een nieuwe naam voor lekker ontspannen...
Gaat dat niet gepaard met Sonic Naturallly Occuring Rest Expulsions?
Dit kan je onderzoeken door Westvleteren in een MRI te degusteren :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 jun 2017 08:46

Ik heb het ooit ergens gelezen, maar kan het niet meer vinden.
Hoop dat iemand het weet.

Wat is het tegenovergestelde van misofonie?
En de equivalenten voor hetzelfde fenomeen maar dan m.b.t. visie?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 jun 2017 09:04

Dat beloof ik schreef:.

Maar zoals je in het onderzoek uit link 1 zult hebben gelezen, sommige mensen hebben het nu eenmaal niet.

Dat wil niet zeggen dat ik iets mankeer en jij niet, of andersom.
We ervaren lekker relaxen allebei op een andere manier.
Dat betekent weer dat mijn 'recept' niet persé werkt voor jou, sterker nog, waarschijnlijk werkt het niet.
Want om je hersenen het gevoel van ontspanning te laten ervaren, heeft iedereen andere ervaringen die dat gevoel uit je geheugen naar boven brengen. Je zult dus bij jezelf te rade moeten gaan voor je eigen 'recept'. Als je alleen maar recepten van anderen kopieert, is dat bijna een garantie dat het je niet lukt.
Sommige mensen hebben het niet, idd.
Als ik het goed begrijp is het eerder vele mensen, maar hoe dan ook.. blijkbaar niet iedereen.
Dat zegt wat. Denk ik.

Iedereen kopieert recepten van anderen. Jij bent ws ook niet spontaan naar de abdij gerend voor een Westvleteren.
Meestal is er iemand die zegt, man wat een lekker biertje, moet je ook 's proberen. Of iemand heeft het in huis en biedt het aan. Dan kun je of blijven roepen doe mij maar een Heineken want ik vind 't wel prima. Of je zegt, nou wat leuk, dat kende ik nog niet.. ben benieuwd.
Echt, zo ingewikkeld en raar is het allemaal niet om nieuwe dingen te proberen, vaak geïnspireerd door anderen.
Als ik bedenk wat ik in China (land van de culinaire verrassingen :roll: ) allemaal naar binnen gewerkt heb uit nieuwsgierigheid, gewoon om het maar een keer geprobeerd te hebben.

En wat dacht je van die opleving voor ayahuasca bv. Een woord wat je amper kunt schrijven of uitspreken. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 11 jun 2017 10:14

De Westvleteren heb ik inderdaad eerst van iemand geproefd.
De combinatie met de muziek en de zomeravond is mijn eigen idee van 'hoe kan ik nu eens lekker relaxen'.
En zo kan iedereen dat voor zichzelf doen, gewoon relaxen.

Maar om dat te gaan betitelen als ASMR en er allerlei onderzoek op te doen, dat komt op mij over als wazig gezweef zonder begin of eind.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 jun 2017 10:21

Dat beloof ik schreef:De Westvleteren heb ik inderdaad eerst van iemand geproefd.
De combinatie met de muziek en de zomeravond is mijn eigen idee van 'hoe kan ik nu eens lekker relaxen'.
En zo kan iedereen dat voor zichzelf doen, gewoon relaxen.

Maar om dat te gaan betitelen als ASMR en er allerlei onderzoek op te doen, dat komt op mij over als wazig gezweef zonder begin of eind.
Ik denk dat het ook om iets meer gaat dan het gewone lekkere relaxen.
Met name de 'physical sensations'.
Dat bleek ook bij MRI onderzoek. Al waren het maar 11 proefpersonen met en 11 zonder, die 11 met reageerden toch blijkbaar anders.
Wat voor woord er ook aan gegeven wordt om het te kenmerken maakt mij niet uit.
Ik vind het jammer dat veel dingen al snel lacherig of zweverig worden afgedaan.
Het doet mensen tekort.

The responses and stimuli of ASMR can be classified as follows:

The response usually includes:
Physical sensations: tingles, chills, and/or waves in the head, neck, spine, and throughout the rest of the body.
Psychological sensations: good feelings of euphoria, happiness, comfort, calmness, peacefulness, relaxation, restfulness, and/or sleepiness.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jun 2017 10:32

Zorgt LSD ook voor ASMR?

En misschien kan iemand me uitleggen waarom er een speciale naam (ASMR) nodig is? Is het niet een bepaalde rusttoestand van het brein die ook middels yoga bewerkstelligt kan worden? Of moet ik het elders zoeken?
Wat is er m.a.w. zo bijzonder aan deze term?

p.s. Westvleteren vond ik (gezien de verhalen die ik er van hoorde om er aan te komen) een beetje tegenvallen. Vind Westmalle (triple) b.v. smakelijker.
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 jun 2017 10:38

dikkemick schreef:Zorgt LSD ook voor ASMR?

En misschien kan iemand me uitleggen waarom er een speciale naam (ASMR) nodig is? Is het niet een bepaalde rusttoestand van het brein die ook middels yoga bewerkstelligt kan worden? Of moet ik het elders zoeken?
Wat is er m.a.w. zo bijzonder aan deze term?

p.s. Westvleteren vond ik (gezien de verhalen die ik er van hoorde om er aan te komen) een beetje tegenvallen. Vind Westmalle (triple) b.v. smakelijker.
LSD; ik zou het niet weten.
Zou het dolgraag uitproberen, ware het niet dat ik het niet durf. :roll:

Die speciale naam geeft blijkbaar een speciale ervaring aan.
Die physical sensations b.v. zijn m.i. niet gebruikelijk bij een normale relaxte rusttoestand.
Al heb ik me wel afgevraagd of het monotone --mani padme hum- misschien wel een soortgelijk gevoel kan oproepen vanwege die kenmerken.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jun 2017 10:46

Wat ik van LSD heb begrepen kun je ook allerlei sensaties "voelen", "horen" en "zien". het blijft wat mij betreft een bepaalde gemoedstoestand van het brein.
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 jun 2017 10:50

dikkemick schreef:Wat ik van LSD heb begrepen kun je ook allerlei sensaties "voelen", "horen" en "zien". het blijft wat mij betreft een bepaalde gemoedstoestand van het brein.
Ik heb van LSD ook een heleboel begrepen. Evenals van cocaïne heroïne e.d. Evenals A.S.M.R. Evenals ayahuasca.
Is het nieuw. is het soortgelijk. Is het wat anders..?
Ik weet het niet.

Dat is het dus, je weet het niet totdat je het zelf ervaren hebt.
Dan pas kun je er iets over afroepen.
En dan vind ik wat A.S.M.R. YT's bekijken ff andere koek dan LSD uitproberen :lol:

De ene zweert bij de Westvleteren de ander vindt 't niks. Maar je zal 'm toch echt een keertje naar binnen gewerkt moeten hebben om dat te weten. :lol:

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jun 2017 12:36

@Petra
Maar wat is dan het 'punt' dat je wilt maken m.b.t. ASMR? Of was het gewoon om plezierige ervaringen te delen? Want in dat geval zou ik je willen adviseren eens een Westmalle tripel te degusteren.
Philip K. Dick

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 11 jun 2017 12:50

Petra schreef:
Ik denk dat het ook om iets meer gaat dan het gewone lekkere relaxen.
Met name de 'physical sensations'.
Dat bleek ook bij MRI onderzoek. Al waren het maar 11 proefpersonen met en 11 zonder, die 11 met reageerden toch blijkbaar anders.
Wat voor woord er ook aan gegeven wordt om het te kenmerken maakt mij niet uit.
Ik lees dit niet in de link die jij hebt gegeven.
Er zijn 11 mensen die zelf zeggen ASMR ervaringen te hebben.
Zonder dat er prikkels zijn (dus zonder sphysical sensations) wordt in rust andere patronen gemeten dat bij de controle groep.

Het is erg voorbarig om daar conclusies uit te trekken, zonder eerst de 11 ASMR mensen nader te beschouwen. Hebben ze allemaal jaren geblowed? Ook dan heb je andere MRI resultaten. Daar lees ik niets van terug.
De MRI resultaten van de 11 ASMR mensen worden direct gekoppeld aan hun beweringen dat de ASMR sensitief zijn. Uit onderzoeksoogpunt is dat volkomen onverantwoord; je zult eerst andere mogelijke oorzaken moeten uitsluiten.

Dat is hier niet gebeurd en daarom wordt er terecht lacherig om gedaan.
The response usually includes:
Physical sensations: tingles, chills, and/or waves in the head, neck, spine, and throughout the rest of the body.
Psychological sensations: good feelings of euphoria, happiness, comfort, calmness, peacefulness, relaxation, restfulness, and/or sleepiness.
Yep, typisch Westvleteren met Raymond van 't Groenewoud. Lekker relaxen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 jun 2017 10:14

Wat is het punt.
Hm, sja,..
Het zou toch wat zijn als men fijn kon trippen of geestverruimen op een YT filmpje i.p.v. chemische meuk.
Wie weet waar het allemaal nog toe kan leiden. :D

Petra
Banned

Bericht door Petra » 26 jun 2017 05:50

Maria schreef:Ik kan dit alleen maar onderschrijven Fenomeen.
Als je het onderschrijft waarom verplaats je het dan niet terug naar wetenschappelijk?
Vraag ik me opeens af.

Of gaan we de discussie aan wanneer iets als wetenschap of grenswetenschap gezien moet worden?
Wat is eigenlijk de regel daarover binnen dit forum?

De inhoud van onze kop is mega interessant.
Dit soort dingen zijn mega interessant.
Het is gespreks- en onderzoeksdodend om het in la la land te plaatsen.
Vragen of opmerkingen over moderatie kan hier Feedback. Zie ook Forumregels T12

Plaats reactie