axxyanus schreef:
Maar het zijn natuurlijk tendentieuze vragen als je ze enkel aan moslims vraagt. Ik heb bv dergelijke vragen nooit over het christendom gehoord terwijl de christenen en de protestanten in Noord-Ierland elkaar belaagden.
Allereerst breng je een non-argument. Het zijn tendentieuze vragen, tenzij je die ook aan christenen stelt? Zeer eigenaardig argument. Mijn stelling was zeer algemeen: je bent lid van een clubje, uit naam van dat clubje worden misdaden gepleegd en mag de vraag gesteld worden of het clubje wel deugt.
Waar komt je gevoeligheid toch steeds vandaag zodra je leest (zonder dat het wordt geschreven) dat het specifiek tegen moslims gericht zou kunnen zijn?
Daarnaast: die vragen worden zeker ook volop aan christenen gesteld. Terecht ook. Als voorbeeld het kindermisbruik in de katholieke kerk, die een zeer brede discussie op gang bracht. En aardig wat katholieken concludeerden dat deze kerk niet meer bij ze past. Maar dit gebeurt ook volop als het gaat om andere onderwerpen. Zoals het ook hoort te zijn in een vrije samenleving.
gerard_m schreef:Inderdaad, wellicht is een moord door een dierenactivist niet direct gerelateerd aan de ideeën van het dierenactivisme, maar een moord door een neo nazi wel gelinkt aan een onderliggende ideologie. Zulke vragen mogen best wat meer gesteld worden.
Het probleem is dat je hier eigenlijk geen vraag stelt maar al met een antwoord komt. Je houdt ook vaag. Heeft mijn moslimbuur de zelfde onderliggende ideologie als een aanhanger van IS?
Ik gaf slechts een voorbeeld. Meer niet. Wellicht kan jouw moslimbuur prima uitleggen waarom zijn gedachtegoed totaal los staat van IS. Nogmaals: ik heb het over een vraag, niet over een vooringenomen conclusie.
Op andere gebieden volstrekt normaal trouwens. Iemand met een VVD button op kan een vraag over het VVD beleid verwachten. Iemand die op een proefdier instituut werkt, kan discussie met dierenactivisten verwachten.
Ik denk niet dat jij daar moeite mee zou hebben.
gerard_m schreef:Tenslotte wordt iedere religie de vrijheid gegeven om scholen te stichten, gebedshuizen te bouwen maar zou een neo nazi school of clubhuis geen schijn van kans maken.
Als een neo nazi organisatie voldoet aan de voorwaarden om een school op te richten dan is er niets dat die mensen kan tegenhouden als ze dat zouden willen.
Dat denk ik toch niet. Hij mag nog geen Mein Kampf aan de kinderen uitdelen.
Maar wie zijn de leden? Zijn de IS aanhangers leden van de moslimgemeenschap hier in de buurt? Moeten sjiieten zich verontschuldigen voor handelingen van soennieten?
Wanneer je je manifesteert als lid van een club (bijvoorbeeld door het dragen van een button, een hoofddoek, het uitdragen van de ideeën, het volgen van de geboden ervan, etc.) mag je in een vrije, open samenleving daar best vragen over stellen. Wellicht kunnen alle nuances wel gegeven worden door die personen zelf nadat ze er goed over hebben nagedacht.
Langs de andere kant wordt kritiek op een persoonlijk standpunt maar al te vaak als persoonlijke kritiek opgenomen, waarom zou dat bij geloofsbelijders anders zijn?
Ik zie niet in waarom dit ertoe zou doen. De ruimte voor kritiek moet niet afhangen van de mate waarin de ontvanger daar tegen kan. Sterker nog: als we bepaalde groepen moeten ontzien omdat zij wellicht niet tegen kritiek kunnen, is er werk aan de winkel.