Dementie en (ex)gelovigen.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Dementie en (ex)gelovigen.

Bericht door Fish »

Storm schreef: @Rereformed, @Waarom? Hebben jullie daar ooit aan gedacht?
Ik wel, best mogelijk dat ik, dement, weer ga bidden voor het eten, enzovoort? Maar ja, wat zegt dat? :?
Reactie op https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 20#p521920" onclick="window.open(this.href);return false; naar hier afgesplitst. Maria
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Storm
Bevlogen

Re: 6 redenen om atheist te worden.

Bericht door Storm »

@Fish,
Nee dat zegt niets, maar het zou voor de omgeving vreemd kunnen wezen. Ik hoorde van iemand die streng reformatorisch was en toen ze dement werd ging vloeken als een bootwerker. Pijnlijk voor haar naasten, misschien toch opgekropte gevoelens.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Storm schreef: Zomaar een hersenspinsel, hoe zou dat wezen wanneer een ex gelovige dement wordt. :shock:
@Rereformed, @Waarom? Hebben jullie daar ooit aan gedacht?
Ik speel elke dag piano, en word dus niet dement. :D

Ik ben ook niet van plan om het dement-worden te accepteren. Wanneer ik de diagnose krijg kies ik ervoor om een eind te maken aan mijn leven voordat het heel erg wordt.
Een bijkomstig probleem voor mij zou zijn dat ik later aangeleerde talen niet meer zou kunnen spreken, en hier in Finland dus met niemand meer zou kunnen communiceren.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Rereformed schreef: Ik speel elke dag piano, en word dus niet dement. :D
Je kan in elk geval nog heel lang pianospelen :wink:
https://newscientist.nl/nieuws/het-myst ... -dementie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

doctorwho schreef:
https://newscientist.nl/nieuws/het-myst ... -dementie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat verbaast me niets. Het probleem van dementie is niet dingen van lang geleden herinneren, maar wat kort geleden gebeurd en gezegd is onthouden.

[waarschuwing="anekdote'] Een jaar of tien geleden stierf mijn moeder, zo dement als een deur. Het laatste jaar sprak ze me aan met 'meneer', maar ik kon prima met haar praten over haar jeugd in en om Enschede. In het Twents, wat haar beduidend gemakkelijker afging dan AN. Ik heb ook vrij wat met haar gezongen, want liedjes wist ze nog wel.[/waarschuwing]

Welke god verzint zoiets.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Rereformed,
Er is hoop! Je kunt waarschijnlijk al dementerend nog prachtig piano spelen. Wat wil je nog meer?? Je ziet dat ook bij mensen met een niet aangeboren hersenletsel. Een van onze cliënten heeft conservatorium gedaan en was een goede organist. Zijn korte termijn geheugen was hij "kwijt'' maar orgelspelen kon hij als de beste. Iedere week mocht hij een middag in de plaatselijke kerk spelen. Wij gingen mee en dikwijls had ik een brok in mijn keel als hij speelde. De uitdrukking op zijn gezicht staat me nog bij; verheerlijking en verdriet.
Maar ugge is dit nog ontopic? :wink:
Bob Dylan
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Storm schreef: Maar ugge is dit nog ontopic? :wink:
Wel een bijzonder onderwerp, steeds actueler wordend door de vele aspecten.

Ook filosofisch gezien kan het veel losmaken voor wie hier mee in aanraking komt.
Ik weet niet hoeveel daar over geschreven is.

Geïnteresseerd om het af te splitsen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Re: Dementie en (ex)gelovigen.

Bericht door Maria »

Het frappante, wat ik gezien heb bij een aantal van de mensen die dementerenden in mijn omgeving, waren de karakter veranderingen.

Hoe ouder hoe gekker zeggen ze wel eens, met het vergaan van de jaren en met de ervaringen die men heeft zou men een aantal taboes van zich afgooien en vrijer gaan leven met minder huivering voor wat anderen van je zouden zeggen. Eigen overtuigingen komen met meer vrijheid naar voren.

Maar dat is niet zozeer, wat ik bedoel.
Niet de bestaande overtuigingen komen naar buiten, maar ze lijken als een blad aan boom om te slaan.
Ik zag verlegen bescheiden mensen bij gelegenheid ongeremd reageren.
Ik zag een laagje vernis verdwijnen en stond verbaasd, hoe voorheen uiterst beschaafde mensen, zich soms gingen uitten.
Mensen met een keiharde zwart-wit mentaliteit zeer zachtmoedig wordend.
Maar ook zag ik meningen totaal omslaan, waarvan ik later het vermoeden kreeg, dat ze aangeleerd waren.
Ik zag door de jaren heen ernstige, soms verbitterde mensen, met glinsterende oogjes grappen maken.
Ook zekere mensen, onzeker en gemakkelijk angstig worden.

Ik dacht levenslange geremdheid en (ver)vorming te zien verdwijnen en de ware aard bovenkomen.
Maar dat roept direct de volgende vraag op: Wat is de ware aard?

Misschien allemaal wat vaag, maar het verder specificeren zou, voor mij op dit moment, te anekdotisch worden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik vond dit op Wikepedia:
Uit recente statistische gegevens ontleend aan bevolkingsonderzoek in de Verenigde Staten blijkt ten slotte dat hoogopgeleide mannen en vrouwen niet alleen ouder worden, maar gemiddeld ook op latere leeftijd dement worden dan laagopgeleiden. Dit komt doordat de hersenen van hoger opgeleiden actiever zijn en bijgevolg het afsterven van hersencellen wordt afgeremd.
Aangezien er onder hoog opgeleiden meer atheisten zijn, is het waarschijnlijk dat atheistem als groep ook minder vaak dementeren. Overigens is dat natuurlijk geen reden om atheist te worden. Wel om eenopleiding te volgen. . .
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

In mijn familie heb ik inmiddels verscheidene gevallen van dementie mee gemaakt (en nog steeds). Hierbij zaten en zitten mensen die nadrukkelijk religieus waren of zijn, bijvoorbeeld een pater, en mensen die je als gewoonte christenen zou kunnen beschouwen (zondags naar de kerk en daarmee heb je het dan wel gehad).

De topic titel lezend heb ik eens overdacht hoe het geloof hun dementie beïnvloed of andersom. Een korte evaluatie leert mij dat het geloof bij allemaal, niet één uitgezonderd, volstrekt verdwenen is. Men weet niet meer wie god is en als men het wel weet is er geen enkele interesse. Alleen de pater bad nog voor het eten, maar dat leek mij meer ingegeven door de setting (een bejaardenverzorgingstehuis voor paters en nonnen) dan uit eigen initiatief.

Ik ben mij ervan bewust dat mijn steekproef, ik heb het over 8 bejaarden met katholieke en protestantse achtergrond, niet representatief is. Maar volgens mij verdwijnt met het geheugen ook het geloof uit je leven.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Mullog,
Ja het zal zo verschillend wezen. Maar bij Alzheimer zie je toch het eerst de problemen met het korte termijn geheugen. Vaak worden herinneringen uit de jeugd het langst onthouden.
Zoals Rereformed aangaf: je moedertaal zal vaak het best herinnerd worden. In Canada, Australië en Nieuw -Zeeland waren/zijn Nederlandse verzorgingshuizen, voor de emigranten die in Nederland hun jeugd doorbrachten.
Fish gaf het aan en ik ben het met hem eens, wat maakt het uit of je dan weer psalmen gaat zingen als ex gelovige. Wat maakt het uit als een dementeren christen vloekt. Voor de naasten kan het pijnlijk wezen, maar het verdiepen in wat dement zijn is kan misschien een stukje van die pijn weg nemen.
Bob Dylan
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

doctorwho schreef:

@doctorwho,
Speelt er niet iets anders een rol? Intelligente mensen kunnen het langer verbloemen.https://www.gezondheidsnet.nl/hersenen- ... t-dementie" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob Dylan
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik heb er totaal nog niet over nagedacht. Ik zit nog in het stadium dat ik moppen over alzheimer en parkinson maak! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Lost,
Laten zo. En grappen, gewoon doorgaan. :) Ook mensen die een stoornis, ziekte hebben maken vaak de meeste grappen. Zelfspot is vaak relativerend.
Bob Dylan
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Storm schreef:@Lost,
Laten zo. En grappen, gewoon doorgaan. :) Ook mensen die een stoornis, ziekte hebben maken vaak de meeste grappen. Zelfspot is vaak relativerend.
Oke Storm: als je moet kiezen, wat heb je liever, alzheimer of parkinson? Je MOET tussen een van de twee kiezen!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Plaats reactie