Kasper,
Allereerst een los te beantwoorden vraag van je, de rest (paragraaf WETENSCHAP en paragraaf EVOLUTIEBIOLOGIE als een van de disciplines daaronder,) komt later:
Over het algemeen neem ik de gangbare betekenis van woorden zoals die in Van Dale en/of Wikipedia-NL is te vinden. Afwijken daarvan verdient een reden.
Over theologie dus eerst de gangbare betekenissen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Theologie schreef:
De theologie bestudeert de historische bronnen van het geloof (Bijbelse theologie), historische theologie, de systematische analyse van het geloof (systematische theologie) en de christelijke geloofspraktijk.
Tot de theologie behoort daarom ook de bredere studie van alle godsdienstige of religieuze onderwerpen.
In tegenstelling tot de godsdienstwetenschap houdt theologie er rekening mee dat in teksten die ze bestudeert mensen ervan blijk geven zich door God aangesproken te voelen.
[1] Daarnaast onderscheidt theologie zich doordat zij God en de Bijbel vanuit een gelovig perspectief onderzoekt.
[2] Op een moderne theologische faculteit kunnen gelovigen naast niet-gelovigen studeren en doceren.
Kasper schreef:R1)Maar zou jij kunnen toelichten waarom theologie niet een verbinding kan zijn tussen de verschillende wetenschappen?
K1)
Ik ben juist wel van mening dat religie/geloof/theologie een verbindende factor kan zijn,
K1-a)
de vorige paus had hier een tijd terug een mooie traktaat over geschreven.
K1-b)Hoe deze zorgt voor verbinding in de maatschappij en wat er gebeurd wanneer dit ontbreekt.
K1-c) Helaas dat ik het alleen in boekvorm heb....
ad R1)
Geloven, dat is het zonder bewijs voor waar aannemen, staat lijnrecht tegenover wetenschappelijk onderzoek dat zich kenmerkt door het opsporen van bewijzen en verklaringen.
Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschap" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat de theologie slechts wetenschappelijk kan worden bedreven voor zover het culturele gewoontes en oorsprongen betreft leidt het nooit tot het aantonen van de entiteit waaraan, of die wordt geloofd.
Vgl. Onderzoek naar geloof in telepathie of contact met overledenen.
ad K1)
Een verbindende factor is geen wetenschappelijke relatie tussen twee of meer fenomenen.
ad K1-a)
De paus bedrijft theologie in engere zin, namelijk tbv de instandhouding van en het verbreiden van het Rooms Katholieke geloof. De RK-kerk heeft een geschiedenis van schoorvoetend aan wetenschappelijke bevindingen toegeven.
ad K1-b)
Uiteraard vallen verbindingen te onderhouden met het achterhouden van wetenschappelijke kennis.
Die neiging om voor een of ander goedwil te liegen is bekend als de grote of kleine leugen, zogenaamd voor ieders bestwil. Een impliciet ontkennen van andermans verstand of belang.
Ik maakte nog mee dat het heel gewoon was dat kankerpatienten niet werd verteld dat ze kanker hadden.
ad K1-c)
Mijn verwachting is dat je in ieder boek zult terugvinden dat niet alleen die door jou bedoelde paus de wetenschap oppakt al naar gelang het (ook) zijn belang dient.
zie verder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_ ... nd_science" onclick="window.open(this.href);return false;
Morgen of zo weer een stapje verder beantwoorden met wetenschap=kruiswoordpuzzel-analogie of een andere benadering.
Roeland
=============
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.