TomTom navigeert slecht
Moderator: Moderators
TomTom navigeert slecht
Omdat ik de vraag graag had gesteld aan de helpdesk van TomTom maar van het kastje naar de muur wordt gestuurd en het schijnbaar allemaal in het Engels moet. En voor een beetje verhaal eerst lid moet worden van een Engelstalig forum, vraag ik het maar aan de achterban.
Hebben jullie ervaring met navigatiesystemen die de meest onlogische routes tevoorschijn toveren. Met de kaart pak je de courante wegen en met de navigatie zit je weer ergens op een bochtige binnenweg. Waar je draaierig van wordt. Of ik nu kort, snel of economisch invoer het maakt niets uit. In het buitenland is het behelpen met mijn TomTom. In Sicilië zaten we te pas en te onpas op wegen die het predikaat weg niet verdienen. En op gevoel pakten we op een gegeven moment de beste wegen. Die we niet kregen via het kastje. In Zweden werden we meerdere keren het bos ingestuurd. In de Dordogne reden we op de binnenwegen, en stuurde het apparaat ons consequent naar een weg waar we dus de enige waren. Ik heb hem maar uitgezet en ben gaan navigeren op de kaart. Tot mijn grote opluchting want ik kwam nu zonder problemen op de bestemmingen via een infrastructuur waar het goed rijden is en waar ik omringd werd door een stroom andere auto's. Ik vertrouw dat ding dus voor geen meter. Mijn updates voer ik regelmatig uit. Ligt het aan het merk?
Hebben jullie ervaring met navigatiesystemen die de meest onlogische routes tevoorschijn toveren. Met de kaart pak je de courante wegen en met de navigatie zit je weer ergens op een bochtige binnenweg. Waar je draaierig van wordt. Of ik nu kort, snel of economisch invoer het maakt niets uit. In het buitenland is het behelpen met mijn TomTom. In Sicilië zaten we te pas en te onpas op wegen die het predikaat weg niet verdienen. En op gevoel pakten we op een gegeven moment de beste wegen. Die we niet kregen via het kastje. In Zweden werden we meerdere keren het bos ingestuurd. In de Dordogne reden we op de binnenwegen, en stuurde het apparaat ons consequent naar een weg waar we dus de enige waren. Ik heb hem maar uitgezet en ben gaan navigeren op de kaart. Tot mijn grote opluchting want ik kwam nu zonder problemen op de bestemmingen via een infrastructuur waar het goed rijden is en waar ik omringd werd door een stroom andere auto's. Ik vertrouw dat ding dus voor geen meter. Mijn updates voer ik regelmatig uit. Ligt het aan het merk?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Re: TomTom navigeert slecht
Misschien eens langs een verkooppunt gaan en je probleem uitleggen? Ik rijd hoofdzakelijk in Nl. maar heb zo goed als nooit problemen. Wel heb ik me inderdaad aangewend om te updaten. Deed dat tot voor kort nooit en kreeg dan wel eens de meest onzinnige aanwijzingen.
En misschien zijn de Benelux kaarten vele malen nauwkeuriger dan de Europa-kaarten? Ik kan me niet voorstellen dat het aan het merk 'tomtom' ligt.
Maar hoe werkt je kastje in Nl. zelf dan? Word je dan ook de bochtige binnenwegjes ingestuurd? En...zit er geen optie: "Alleen de grote wegen kiezen" op? Je kunt immers ook tolwegen en veerponten uitschakelen...
En misschien zijn de Benelux kaarten vele malen nauwkeuriger dan de Europa-kaarten? Ik kan me niet voorstellen dat het aan het merk 'tomtom' ligt.
Maar hoe werkt je kastje in Nl. zelf dan? Word je dan ook de bochtige binnenwegjes ingestuurd? En...zit er geen optie: "Alleen de grote wegen kiezen" op? Je kunt immers ook tolwegen en veerponten uitschakelen...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Onverharde wegen staat bij mij altijd uit, Hij vraagt altijd of ik gebruik wil maken van een tolweg; Routetype wordt ook van te voren gevraagd ik ga steevast voor de snelste. In Nederland is er geen probleem tenzij ik te laat ben met een update.
Ze hebben geen echte "winkels" meer, de meeste elektronicazaken verwijzen naar de online helpdesk.
Ze hebben geen echte "winkels" meer, de meeste elektronicazaken verwijzen naar de online helpdesk.
Dat laatste is een toenemend probleem. Tomtom is nog slechts een virtueel bedrijf waarin niemand zich meer verantwoordelijk voelt voor de ellende die jij dan met je apparaatje ervaart.
Het is als een probleem met SHELL hebben. Ga de juiste persoon er maar op aanspreken.
Maar leen eens een andere navigatie-Miep (een ander merk) van een collega/vriend etc...En kijk of dat beter bevalt.
Verder zou ik je niet kunnen helpen.
Succes! Want frustrerend is het wel en je zou bijna weer met routekaarten en boeken op pad gaan.
Het is als een probleem met SHELL hebben. Ga de juiste persoon er maar op aanspreken.
Maar leen eens een andere navigatie-Miep (een ander merk) van een collega/vriend etc...En kijk of dat beter bevalt.
Verder zou ik je niet kunnen helpen.
Succes! Want frustrerend is het wel en je zou bijna weer met routekaarten en boeken op pad gaan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Had een tom tom one die aan het infuus moest te laat met tussendoor updaten dus via de site voor ik meen zo rond de 60 euro een update West Europa gekocht en deze willen downloaden in mijn tom. Gevolg helemaal geen West Europa en de oude kaarten waren verdwenen. Mijn reisdoelen waren gedecimeerd tot Finland en Polen. Niet heel vrolijk want ik moest die week naar Duitsland ergens in de buurt van Freiburg zijn. Dus nieuwe tom gekocht en via mail contact met de klantenservice gezocht. Probleem vriendelijk (want met azijn vang je geen vliegen) voorgelegd en om een oplossing verzocht (geld retour) En zo geschiede dus als je nog een tom tom zonder kaarten wil en een handige hacker kent die hem even vult
Moraal van het verhaal is tijdig updaten de nieuwe kan je kosteloos blijven bijwerken. Koste bij de mediamarkt rond de 100 euro.
Maar je moet pogen in contact te komen met de klantenservice via mail. Als je dat eenmaal hebt kan je je tanden erin zetten en niet loslaten tot het voor elkaar is.

Moraal van het verhaal is tijdig updaten de nieuwe kan je kosteloos blijven bijwerken. Koste bij de mediamarkt rond de 100 euro.
Maar je moet pogen in contact te komen met de klantenservice via mail. Als je dat eenmaal hebt kan je je tanden erin zetten en niet loslaten tot het voor elkaar is.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Geen ervaring met de helpdesk c.q. klantenservice van Tomtom. Ikzelf rijd met de Citroen navigatie. Word ik niet vrolijk van. Liep bij aankoop al anderhalf jaar achter. Geprobeerd een gratis update naar de nieuwe uitgave (1x per jaar). Helaas trapten ze daar niet in, dus toch maar die € 140,- betaald. Loopt nog steeds achter, maar de Haak bij Leeuwarden staat er nu tenminste op.
Mijn echtgenote heeft een Tomtom met levenslange update. Ook mee op vakantie met camper. Probleemloos naar golfbanen in Nederland en vakantie naar Duitsland, Denemarken en Noorwegen. Ook de kaart van Australië. Ook daar tot nu toe probleemloos. Goed in te stellen welke wegen je wel en welke je niet wilt.
Tot nu toe voor mij de beste navigatie.
Mijn echtgenote heeft een Tomtom met levenslange update. Ook mee op vakantie met camper. Probleemloos naar golfbanen in Nederland en vakantie naar Duitsland, Denemarken en Noorwegen. Ook de kaart van Australië. Ook daar tot nu toe probleemloos. Goed in te stellen welke wegen je wel en welke je niet wilt.
Tot nu toe voor mij de beste navigatie.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Ik had hiervoor een Navman is volgens mij overgegaan naar Garmin. Jarenlang kon ik hem uitzetten bij Zoetermeer en Eindhoven. Deed ik dit niet dan verdwaalde ik hopeloos. Maar daar had ik geen probleem met binnenwegen want daar leek de navigatie nooit trek in te hebben. Ik heb de TomTom na een paar uur nadenken maar teruggezet naar de fabrieksinstellingen. En ga hem vanavond nog een keer updaten.
Updaten kost maar een paar uurtjesPietV. schreef: En ga hem vanavond nog een keer updaten.

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Ik rij al weer jaren op Garmin. En dat gaat doorgaans (in Nederland) helemaal prima. Wel kom ik soms voor vreemde zaken te staan zoals: heen neemt hij een andere route als terug met dezelfde instellingen. Maar per saldo maakt het dan weer niet veel uit. In het buitenland worden adressen niet altijd herkent. In Frankrijk bijvoorbeeld heeft men op het platteland soms hetzelfde adres als de buren (?!?) En Garmin besluit het dan maar helemaal niet te begrijpen. Daar moet je soms wat op anticiperen. Kijk voor het buitenland even welke steden en dorpen in de buurt liggen. Als je op een klein stadje af koerst, dan krijg je het gezochte plaatsje vanzelf in beeld.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Of TomTom, of Garmin, als je de gebruiksaanwijzing niet hebt, of gewoon niet leest, kan het fout gaan. Ik heb nu mijn 3e of 4e TomTom en heb nog nooit problemen gehad. Mogelijk heeft Garmin nog betere navigatie systemen. Als je gaat wandelen of fietsen, zou ik daar toch wat meer voor uit willen geven. Voor de auto, geeft TomTom vaker updates uit dan welk ander merk, dus is dat mijn 1e keuze geweest.
Nu het probleem. Als je zelf onbewust, of een vriendelijke collega, goede vriend, of een van de kinderen de settings verandert hebt (heeft), kun je aardig in de problemen komen.
In de voorkeuren kun je aangeven of je bepaalde wegen wilt gebruiken of bepaalde wegen wil vermijden.
Ook kun je instellen dat je bij elke rit gevraagd wordt of bepaalde wegen gebruikt moeten worden of niet. In mijn Tommie zit onder instellingen route planning, met een pijl en een moersleutel een heel menu.
Begint met:
Alleen als er een snellere route beschikbaar is.
o Neem altijd de snelste route
o Vraag me het zodat ik kan kiezen en
o Vraag me niet.
Onder Plan altijd dit type route staat de keuze:
o Snelste route
o Kortste route
o Milieuvriendelijkste route
o Vermijd snelwegen
o Wandelroute
o Fietsroute
Gaat dan nog verder met welke zaken je wilt vermijden op elke route.
Als iemand ooit heeft aangevinkt, dat de TomTom altijd snelwegen moet vermijden, zit je al aardig in een situatie zoals jij beschrijft. Of als daar per ongeluk een keer fietsroute is aangevinkt, wordt het nog moeilijker om de weg met de auto te vinden.
Mijn advies?
Lees de handleiding eens en probeer eens na te gaan hoe de route instellingen op jouw TomTom staan.
Ik heb geen aandelen TomTom en ik werk er niet.
Nu het probleem. Als je zelf onbewust, of een vriendelijke collega, goede vriend, of een van de kinderen de settings verandert hebt (heeft), kun je aardig in de problemen komen.
In de voorkeuren kun je aangeven of je bepaalde wegen wilt gebruiken of bepaalde wegen wil vermijden.
Ook kun je instellen dat je bij elke rit gevraagd wordt of bepaalde wegen gebruikt moeten worden of niet. In mijn Tommie zit onder instellingen route planning, met een pijl en een moersleutel een heel menu.
Begint met:
Alleen als er een snellere route beschikbaar is.
o Neem altijd de snelste route
o Vraag me het zodat ik kan kiezen en
o Vraag me niet.
Onder Plan altijd dit type route staat de keuze:
o Snelste route
o Kortste route
o Milieuvriendelijkste route
o Vermijd snelwegen
o Wandelroute
o Fietsroute
Gaat dan nog verder met welke zaken je wilt vermijden op elke route.
Als iemand ooit heeft aangevinkt, dat de TomTom altijd snelwegen moet vermijden, zit je al aardig in een situatie zoals jij beschrijft. Of als daar per ongeluk een keer fietsroute is aangevinkt, wordt het nog moeilijker om de weg met de auto te vinden.
Mijn advies?
Lees de handleiding eens en probeer eens na te gaan hoe de route instellingen op jouw TomTom staan.
Ik heb geen aandelen TomTom en ik werk er niet.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
Dank je Harrieme. Alles wat je hierboven beschrijft is toegepast. Van de zomer reed ik op een landweg op weg naar de camping met een caravan achter me aan. De laatste paar honderd meter kwam ik weer op een normale weg. De sluiproute had me weer te grazen genomen. Even blind de navigatie gevolgd. Tegenwoordig rij ik weer met regelmaat op naamborden. Gewoon simpel immer gerade aus. En negeer bepaalde adviezen van de TomTom. In Nederland heb ik trouwens nooit problemen.
Ik heb geen tomrom maar een navigatie, geen idee of het een verschil maakt.
Wat ik wel weet is dat het mij altijd brengt waar ik weze wil maar doorgaans niet via de meest optimale route.

Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Google maps op smartphone? Zeker nu er geen roamingskosten meer zijn.
Werkt perfect, houdt rekening mer verkeer en wegwerkzaamheden en is altijd up to date.
Werkt perfect, houdt rekening mer verkeer en wegwerkzaamheden en is altijd up to date.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Al sinds het er is Waze. Gratis en werkt in elk land, heel goede ervaring mee, ook wat wegwerkzaamheden en politiecontroles betreft. Maar voor alle zekerheid naast Waze ook altijd Flitsmeister aan. Kan me niet heugen wanneer ik de laatste snelheidsbekeuring gehad heb.
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
Antisemitisme is niet uit te roeien omdat Joden niet uit te roeien zijn! Lanfy.
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
Antisemitisme is niet uit te roeien omdat Joden niet uit te roeien zijn! Lanfy.
Er zijn nu 420 wazers rond mij. Bedankt Lanfy! dit lijkt me heel handig om te gebruiken.